Elektrik Sektöründe Reform

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFET GENEL ANLAŞMASI (ELEKTRİK) ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
Advertisements

Rekabet ve Düzenleme Politikaları
Doğal Gaz Piyasası Sektör Araştırması
Elektrik Piyasası Kanunu
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı
GÜNDEM 1. Elektrik Piyasası ve TEİAŞ 2. DUY’un Temel Özellikleri
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Doç. Dr. Ahmet KESİK Strateji Geliştirme Başkanı.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
SERBEST TÜKETİCİ KARARLARI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İçerik Genel Olarak Elektrik Sektöründe Özelleştirme
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
TÜRKİYE ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE REKABET VE DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR 4 Mart 2005 Esat Serhat Guney *The views are solely those of the author and should.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Karşılaştırmalı bir perspektifle yeni kamu yönetimi
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Harcama Yetkilileri.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Enerji Piyasalarını Anlamak
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Türkiye Elektrik Piyasaları CIGRE 2015
Template Theme Colours Secondary + Chart Colours Başlık Text WordArt.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
TÜRKİYE’DE ENERJİ TİCARETİNİN
Projeye ilişkin Regülasyon değerlendirmesi: İlk Bulgular
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Depolama Tesİslerİnİn mevzuat açIsIndan durumu
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
Sunum transkripti:

Elektrik Sektöründe Reform İzak Atiyas TESEV ve Sabancı Üniversitesi 17 Ocak 2006 TEPAV, Ankara

Yeniden yapılanma Tarihsel yapı: Dikey bütünleşik; kamu veya özel Hedef: verimlilik artışı Dikey ayrışma Serbestleşme (hem arz hem talep) Piyasalar: Toptan elektrik piyasası

Temel zorluklar - 1 Arz güvenliği Dikey bütünleşik yapıda bir mühendislik-planlama sorunu Tekelci yapı içinde arz güvenliğinin maliyetini karşılamak görece kolay; uzun dönemde tarifeler yatırım maliyetini karşılayacak biçimde ayarlanabilir Yeniden yapılanmadan sonra aynı zamanda ekonomik bir sorun Puant talebi karşılayacak kapasite ve rezervler kamu malı özelliği gösteriyor; bu kapasite yılda belki birkaç saat kullanılacak, ancak var olmamasının sisteme muhtemel maliyeti yüksek (ayrıca toplumsal maliyeti her bir tüketiciye olan maliyetinden daha yüksek, bedavacılık sorunu) Yatırım ve üretim kararlarının bağımsız birimlerce alındığı bir piyasa mekanizması bu kapasitenin bulundurulması için yeterli teşvik vermeyebilir

Temel zorluklar - 2 Toptan fiyatlarda dalgalanma Eski rejimde elektriğin kıtlık fiyatındaki dalgalanma bütünleşik yapıda hazmediliyordu Yeni rejimde açık risk unsuru Muhtemelen tüketimin önemli bir bölümü istikrarlı fiyatlardan elektrik talep etmeye devam edecek, yüksek dalgalanmalara tabi olmaya yatkın olmayacak Ayrıca talebi fiyatlara tümüyle esnek kılmak teknik olarak zor ve pahalı Dolayısıyla toptan fiyatlardaki dalgalanmayı perakende fiyata yansıtmak ancak sınırlı bir biçimde mümkün olacak

Temel zorluklar - 3 Tek taraflı piyasa gücü Başka piyasalara göre, tekil üreticilerin fiyatı etkileme gücü çok daha yüksek, özellikle talebin yüksek olduğu dönemlerde Çözümler konusunda fikir birliği yok; hata yapma ihtimali yüksek; yapılıyor Krizler (Kaliforniya, ABD doğu yakası, Yeni Zelanda) veya aşırı yüksek fiyatlar

EPK Dikey yapısal ayrıştırma (TEİAŞ, EÜAŞ, TEDAŞ, TETAŞ) Düzenlenen erişim hakkı – ayrımcılığı önleme Üretimde serbestleşme (lisanslama) “Serbest” tüketiciler (sınırı EPDK belirliyor) Özelleştirme Maliyet esaslı tarifeler

EPK: yatay-dikey ayrıştırma İletim, Üretim, Dağıtım, Perakende satış, Toptan satış Her bir faaliyet için ayrı lisans ve muhasebe; hesap ayrımı Yasal ayrışma öngörülmemiş ancak tekel gücünü sınırlayan hükümler var Üreticiler max piyasa payı %20 Dağıtım şirketi üretim tesisi işletebilir ancak üretimi bölgenin %20sinden fazla olmaz Bölgedeki tüketimin %20sinden fazlasını kendi üretim şirketinden alamaz

EPK: Piyasa mekanizması İkili sözleşmeler Mali uzlaştırma (fiyatları TETAŞ belirliyor) Dengeleme piyasası

Türkiye’nin özgün sorunları Yükümlenilen sözleşmeler (YİD, Yİ, İHD) Kayıp kaçaklar Oran yüksek (ama azalıyor, %20 -> %17) Bölgelerarası farklar çok büyük Doğu-güneydoğu Anadolu’da %60 Çapraz sübvansiyon Maliyet esaslı tarife-> bölgelerarası dengesizlik çok yüksek EPK: tüketiciye geri ödeme

Türkiye’nin özgün sorunları Özelleştirmede yasal sorunlar Dağıtımda mülkiyet devri zor (İHD)

Strateji Belgesi (Mart 2004) Bir eylem dokümanı: neyin ne zaman yapılacağını anlatıyor Özelleştirme: önce dağıtım sonra üretim “perakende satış lisansı sahibi dağıtım şirketlerinin üretim faaliyeti gösteren veya gösterecek yatırımcılara güven verecek bir yapıda olması” Portföy üretim şirketlerinin kurulması Serbest tüketici sınırını dondurma Serbest olmayan tüketicilerin perakende şirketlerden alım yapmasını önleme Tarifelerde “eşitleme mekanizması”; maliyet esaslı tarife terk edildi Geçiş dönemi sözleşmeleri Gerekçeler açık değil

5398 No. Kanun (Temmuz 2005) OSB’lere elektrik şirketi kurma hakkı Dağıtım şirketleri üretim tesisi kurabilir (sınırlar kalktı) Yine gerekçe açık değil Dağıtım varlıklarını “çekici” kılma?? AB direktiflerine aykırı (üye ülkelerde 2007’ye kadar yasal ayrışmanın gerçekleşmesi gerekiyor) Rekabet Kurulu: perakende ile dağıtımın yasal olarak ayrışması lazım

Temel sorunlar (I): Yönetişim Düzenleyici belirsizlik Alınan kararların neden alındığı yeterince anlatılmamıştır, gerekçelendirme yetersiz Neden önce dağıtım? Neden dikey bütünleşme? Serbest tüketiciye yeni sınırlama neden? Neden fiyat eşitleme mekanizması? Genel stratejik yönelim hakkında soru işaretleri: Öğrenme süreci mi, yoksa EPK modeli hakkında şüpheler mi

Yönetişim (2) Gerekçelendirme eksikliği Saydamlık boyutu Hesap sorulabilirlik boyutu Yetkililerin bakış açısını anlama boyutu Gerekçelendirme olmayınca yetkililerin gelecekte önceden beklenmeyen olaylar karşısında nasıl tavır alacaklarını kestirmek zor Daha yüksek risk primi

Yönetişim (3) Saydamlık enerji sektöründe daha da önemli, spekülasyon potansiyeli çok yüksek Eşgüdüm eksikliği? Dikey bütünleşmeye izin veren hükmün yasaya nasıl (kimin inisiyatifi ile) girdiği belli değil Piyasa geliştikçe daha önemli olacak (şu anda sorunlar kamu içinde hallediliyor) TETAŞ’ın TEDAŞ’a satış fiyatındaki indirim İtiraz etmek mümkün, idari bir karar

Yönetişim (4): Çözüm Bir temel politika metni Metin alternatifleri tartışır ve yapılan seçimlerin gerekçelerini ortaya koyar İyi bir örnek: Piyasa el kitabı Dönemsel izleme raporları Gelişmeler Karşılaşılan zorluklar Önerilen çözümler

Temel sorunlar (II): Özelleştirme Üretimde rekabet için özelleştirmeyi beklemek gerekmiyor Kamu mülkiyeti altında rekabete başlamak mümkün (Norveç, rekabetin başladığı dönemde İsveç) Portföy üretim şirketleri kurulsun Bağımsız rakip gibi davranmaya başlasınlar Dengeleme piyasasına katılsınlar Dengeleme piyasası çalışmaya başlasın Mevcut fiyatlama mekanizmasındaki sorunların çözümüne katkıda bulunur

Özelleştirme (2) Özelleştirmede gelir odaklı olma tehlikesi Telekomda çok ciddi bir biçimde yaşandı Özelleştirmenin esas amacı süreç içinde unutulabiliyor Satılan varlığı “çekici” kılma endişesi de sonuç olarak bir gelir odaklı olma durumudur “Çekici kılma”nın temel yolu bir tekel rantı yaratma Eğer varlıklar rekabetçi ortamda satılacaksa, bu rant satış fiyatına yansıyacak, satın alanın eline kalmayacak Yüksek satış fiyatı, yüksek maliyet haline gelecek, sonunda bunu ödeyecek olan tüketicidir, bir vergilendirme yöntemi Özelleştirmenin amacı etkin ve kalıcı bir rekabet ortamının yaratılması olmalı Varsın satılan varlıklar daha az çekici olsun; bunun tek sonucu varlıkların daha ucuza satılması olur

Temel sorunlar (III): Ayrıştırma Yatay ayrıştırma konusunda yaklaşım çok doğru Başka ülkelerde karşılaşılan aşırı yoğunlaşma sorunu yaşanmayacak Dikey ayrışma sorunu Dikey bütünleşme riski azaltıyor (“arz güvenliği”) Fakat dağıtımın bütünleşmesi ciddi rekabet sorunlarına yol açabiliyor Avrupa Komisyonu “sector inquiry”; dağıtım faaliyetlerinin üretim ve perakende faaliyetlerden ayrışmaması ciddi rekabet sorunlarına yol açıyor, piyasa kapatma

Ayrıştırma (2) Halbuki riski azaltmak için perakende-üretim bütünleşmesi yeterli Ayrıca dağıtımı içermeyen perakende/üretim bütünleşmesinin rekabet sorunları daha az (özellikle üretimde yoğunlaşma yüksek olmayınca) Başka türlü bir özelleştirme mantığı: iki ayrı faaliyet özelleştiriliyor.

Temel sorunlar (IV): Eşitleme mekanizması Bir destek mekanizması gerekli Bu mekanizma dağıtım gelir düzenlemesine eklemlenecek Nasıl bir mekanizma Saydam Kayıp kaçakların azaltılmasını özendirsin Fiyatlara mümkün olduğu kadar az müdahale etsin Adil olsun Örnek: Mekanizmayı kayıp kaçağı düşük bölgelerin finanse etmesi adil değil

Temel sorunlar (V): Perakende satış rekabeti Uluslararası deneyim: özellikle küçük tüketici düzeyinde perakende rekabetinden verim almak zor Teknolojik altyapıyı geliştirmek maliyetli Ciddi dışsallıklar var (sayaçtan aslında tüm sektör faydalanıyor ama maliyeti dağıtım veya perakende şirketi yükleniyor –veya tüketici) Geçiş sözleşmeleri perakende rekabeti zaten zorlaştıracak Mesken için perakende rekabetin gecikmesinin yol açacağı refah kaybı muhtemelen çok yüksek değil Ama serbest tüketici sınırı daha çabuk aşağıya çekilebilir

Temel sorunlar (VI): Kapasite “Sadece enerji” piyasası yeterli mi? Mükemmel bir piyasa olsa idi yeterli olurdu (?) Kıtlık dönemlerindeki yüksek fiyatlar “peak” kapasite ve rezervler için yeterli gelir yaratırdı Ancak fiyatın neden yüksek olduğunu anlamak kolay değil (kıtlık mı piyasa gücü mü?) Düzenleyici veya siyasi müdahale muhtemel Sırf bu yüzden sadece enerji piyasası yeterli olmayabilir

Kapasite (2) Kapasite mekanizmaları Kapasite ödemeleri (fiyat mekanizması) Kapasite bulundurma zorunluluğu (miktar mekanizması) Örnek (PJM): Perakendecilere puant yüke bağlı bir miktar kapasite bulundurma zorunluluğu Marjinal fayda eğrisinin eğimi marjinal maliyet eğrisininkinden daha yüksek-> miktar mekanizması daha uygun Siyasi olarak da daha kabul edilebilir olabilir.

Temel sorunlar (VII): Piyasa gücü Toptan elektrik fiyatları düzenlenmiyor Üreticilerin piyasa fiyatını etkileme gücü başka piyasalara göre çok yüksek Talebin gelir esnekliği düşük Katı kapasite kısıtları Rekabet hukuku yeterli değil (kötüye kullanma var mı?) Yol açtığı zarar (özellikle oyuncular arası gelir transferi) çok yüksek

Piyasa gücü Piyasa gözetimi En önemli araçlarından biri saydamlık Örnek: katılımcıların fiyat teklifleri Performans göstergeleri derleyip yayınlama Piyasa yöneticisi ile EPDK arasında yakın ilişki Düzenleyici otoritenin kural değiştirme yetkisi olması (EPDK’nın var) İletim sisteminde “ekonomik yeterlilik” (Türkiye’de durum iyi) Sözleşmeler, talep esnekliği Yerel piyasa gücü önleme mekanizması? Çok acil değil ama bir ara hazırlanılması lazım

Gündem Portföy şirketlerinin oluşturulması Dengeleme piyasası çalışmaya başlaması Kamudaki katılımcıların da dengelemeye katılması Dağıtımın yasal olarak ayrışması Eşitleme mekanizmasının saydam olması Serbest tüketici sınırının düşürülmesi

Sonuç Türkiye’nin önemli bir şansı var Tüm varlıklar kamuda; yapıyı şekillendirmek mümkün Şu anda yapılmakta olan ana oyuncuların oluşturulması Uluslararası deneyim (öğrenmek için iyi bir dönem) Beyaz sayfa açmak mümkün