PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Advertisements

Test Geliştirme ve Madde Analizi
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Çocuğunuza Dair Hayallerinize Değecek Bir Okul
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
REHBERLİK DERS II.
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PSİKİYATRİDE ÖLÇEK KULLANIMI
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
9 - PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
PSİKOLOJİK TESTLER.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Psikolojik yapılar ve özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Verilerin Toplanması I
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
REHBERLİK DERS II.
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK SÜHEYLA KAHVECİOĞLU 20434731 EMRAN SAKA 20434836

Psikolojik test nedir? Bireylerin herhangi bir niteliğini ölçme amacıyla, nitelikler evrenini temsil edecek şekilde seçilmiş standart uyarıcılar takımıdır (Özgüven, 2004) Standart koşullarda yapılan gözlem ve/ya da görüşme anlamı taşıyan psikolojik test bireylerin yetenekleri, becerileri, performansları, güdüleri, tutumları vb. hakkında bilgi vererek soruların sorulmasına ortam ve olanak sağlayan sistemli bir yaklaşımdır (Öner, 1997).

Psikolojik Testlerin İşlevi Psikolojik testlerin işlevi, “ bireyler arasındaki farkları” ya da “aynı kişinin farklı zaman ve durumlardaki tepki farklarını” ölçmektir.

Cronbach(1970) testlerin kullanım amaçlarını ve işlevini dört grupta toplamıştır. Bunlar; 1- Kişilerin seçimi 2- Bireylerin sınıflanması 3- Uygulanan yöntemlerin değerlendirilmesi 4- Araştırmalarda bilimsel denencelerin kontrol edilmesidir.

Psikolojik Testlerin Sınıflandırılması Psikolojik testler çeşitli ölçütlere göre sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflandırmalar; 1- Ölçülen nitelik ve amacına göre testler 2- Maksimum performans ve davranış testleri 3- Bireysel ve grup testleri 4- Genel ve özel yetenek testleri 5- Kağıt-kalem testleri ve performans testleri 6- Dile dayanan ve dile dayanmayan testler 7- Sürat testleri ve güç testleri

Psikolojik Testler Ne Zaman Kullanılmalı □ Psikolojik testler bir amaç için kullanılmalıdır, sonuçlardan yararlanılmayacaksa test kullanılmamalıdır. □ Cronbach (1970) testlerin kullanım amacını üç başlık altında toplamıştır. Buna göre psikolojik testler; 1- yeni bir bilgi getireceği, birey hakkında ek bilgiler sağlayacağı zaman 2- Çeşitli kaynaklardan elde edilmiş, mevcut bilgileri testlerle de kontrol etmeyi kolaylaştıracaksa 3- Alınacak bir karara hizmet edecekse kullanılmalı, aksi halde kullanılmamalıdır.

Psikolojik testlerin Avantajlı ve Sınırlı Yönleri Psikolojik Testlerin Avantajlı Yönleri: 1-Psikolojik testlerle diğer bireysel bilgi toplama tekniklerine göre daha ekonomik yoldan belirli bilgiler toplana bilmektedir. 2- subjektif tekniklere oranla daha objektif olan psikolojik testlerle güvenilir bilgiler toplanabilir. 3-testlerden elde edilen sayısal bilgiler istatistiksel kavram ve anlamlı terimlerle bireyi betimleme olanağı vermektedir.

Psikolojik Testlerin Avantajlı Yönleri 4- Özel yardıma ihtiyaçları olan bireylerin ayırt edilmesine, tanınmasına ve teşhisine olanak vermektedir. 5- Testler öğrenme alanında olan gelişmeyi veya belirli değişkenleri etkisiyle olan değişmeleri araştırmaya olanak vermektedirler.

Psikolojik Testlerin Sınırlı Olan Yönleri 1- Psikolojik testler ölçtüğü nitelik hakkında sayısal bilgiler vermekle beraber ölçtükleri şeyin hatasız ve gerçek bir ölçüsü değildirler. 2- Testler ölçtükleri alan veya niteliği bütünü ile çok yönlü olarak ölçemezler; ancak niteliğin belirli ve sınırlı bir yönünü ölçerler. 3- Psikolojik testler kişinin performansına ait sayısal bir değer vermekle beraber, kişinin aldığı puanın seviyesine ilişkin açıklayıcı nedenleri göstermezler.

Psikolojik Testlerin Sınırlı Olan Yönleri 4- Test puanları kişinin bir “ test durumunda” ne yapılabileceğini gösterir. Kişinin başka koşullarda ve gerçek durumlarda ne yapabileceklerini göstermezler 5- Psikolojik test puanları kişinin ne yapabileceği, performansı hakkında ipuçları verirler; fakat kesin bir sonuç ve karar anlamını taşımazlar.

Test Kullananların Yaptığı Bazı Temel Hatalar 1- Ölçülmek istenilen amaca uygun ölçme aracını seçmemiş olmak 2- Testleri testin ölçmek üzere hazırlandığı amaçların dışında bir amaç için kullanmak 3- Sınırlı yönlerini bilmeden testlere çok fazla güvenmek, her amaç için kullanmak veya sınırlı yönlerini olduğundan fazla büyüterek testleri uygun amaçlar içinde kullanmaktan kaçınmak

4- Psikolojik test sonuçlarından çıkarılamayacak düzeyde genellemeler yapmak ve yargılara varmak 5- Belirli bir testte başarıyı kazanmayı öğretimin bir amacı haline getirmek 6- Objektif testlerle ölçülemeyen eğitim ve öğretim hedeflerini de ölçmeyi ihmal etmek

7- Bireyi tanımada testlerle kolayca elde edilemeyen bilgileri ihmal etmek 8- Test puanlarını uygun olan normlara göre yorumlamamak 9- Standart testlere özgü,standart kurallara uymamak

Psikolojik Testlerin Kullanılmasına İlişkin Etik Kurallar 1- Bilgilendirme ile ilgili etik kurallar 2- Testin seçimi ile ilgili etik kurallar 3- Uygulama ile ilgili etik kurallar 4- Yeterlik ile ilgili etik kurallar 5- Yanlış veya hatalı test kullanımı ile ilgili etik kurallar

6- Yeterlik ve sorumluluk ile ilgili etik kurallar 7- Test ve test sonuçlarının güncelliği ile ilgili etik kurallar 8- Test ve değerlendirme sonuçlarının yorumlanması ile ilgili etik kurallar 9- Değerlendirme sonuçlarını açıklama ve duyurma ile ilgili etik kurallar 10- Test geliştirme ile ilgili etik kurallar.

Süheyla KAHVECİOĞLU Emran SAKA suheylakahvecioglu@hotmail.com amed245@hotmail.com