MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİT 111 EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETMENİN ROLÜ
Advertisements

MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
STRATEJİK PLANLAMA TAHSİN YAZIR – KEMAL GÜRGENCİ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Öğrencilerin devamsızlıkları ile ilgili işlemlerde, 08/12/2004 tarihli ve sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim.
Bitirme Çalışması Çevre Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yüksel ARDALI
Öğretmen Yeterlikleri
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
3D DEFTER VE SES.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Yetiştiren Kurumlardaki Öğretim Elemanlarının Görüşleri Dr. Halil YURDUGÜL Dr. Mukaddes ERDEM.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİ
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK VE ETİĞİ
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
SEÇMELİ YÖNETİM BİLİMİ DERSİ
Öğretmen Yeterlikleri
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
OKULUN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
Öğretmenlik Mesleği.
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ADAY ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SÜRECİ
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
YAZ DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMASI
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Karşılaştırmalı Eğitim
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ YRD. DOÇ. DR. MELİKE YİĞİT KOYUNKAYA.
BÖLÜM 5 ÖĞRETMEN VE GÖREVLERİ 1. Amaçlarımız Bu bölümde, yasal ve toplumsal temellere bağlı olarak öğretmenin görevleri ve bu görevleri yerine getirebilme.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BÖLÜM 5 ÖĞRETMEN VE GÖREVLERİ. BÖLÜM 5 ÖĞRETMEN VE GÖREVLERİ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RTEÜ Eğitim Fakültesi

MESLEK NEDİR ? Meslek, belli bir eğitim ile kazanılan , sistemli bilgi ve becerilere dayalı, insanlara yararlı mal üretmek ve hizmet vermek karşılığında para kazanmak için yapılan , kuralları belirlenmiş iş demektir.

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ Öğretmenliğin bir meslek olup olmadığı hususunda geçmişte hep tartışmalar olmasına karşın yasalarımızda buna yönelik bir takım hususlar belirlenmiştir.

YASALARIMIZDA ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ 1848 yılında Darülmuallimin adıyla bugünkü manada öğretmen yetiştiren ilk meslek okulu kurulmuştur. 1850 yılında Darülmuallimin başına getirilen Ahmet Cevdet Efendi, Darülmuallimin için bir nizamname kaleme almıştır. Bu nizamname ile Darülmuallimin köklü bir yasal ve eğitimsel düzenlemeye tabi tutulurken aynı zamanda çağdaş anlamda öğretmenlik mesleğinin temelleri oluşturulmuştur. Bu nizamname, dolaylı olarak öğretmenliğin meslek olduğunu ve bu mesleğin bir okulu olduğunu ifade etmektedir (Akyüz, 2006a)

1869 yılında çıkarılan Maarif-i Umumi Nizamnamesinde umumi mekteplere öğretmen olmada öncelik hakkının Darülmuallimin’de eğitim görmüş muallimlere ait olduğu belirtilmiştir.

1924 tarihli Orta Tedrisat Kanununun 1. maddesine göre, « muallimlik devletin umumi hizmetlerinden sayılan bir meslektir» olarak tanımlanmıştır.

1926 tarihli Maarif Teşkilatına Dair Kanunun 12 1926 tarihli Maarif Teşkilatına Dair Kanunun 12. maddesinde “maarif hizmetlerinde asil olan muallimliktir “ denmiştir. 1973 tarihli ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun 43. Maddesinde Öğretmenlik Mesleği; devletin eğitim öğretim ve bununla birlikte yönetim işlerini üzerine alan ihtisas mesleğidir. Şeklinde tanımlanmıştır.

Günümüzde öğretmenlik artık, alanda uzmanlık, akademik çalışma, mesleksel formasyon ve üniversite diploması gerektiren kendine özgü bir profesyonel meslek statüsü kazanmış bulunmaktadır.

ÖĞRETMENLİĞİN MESLEKLEŞME ÖLÇÜTLERİ Toplumca ve devletçe meslek olarak tanınma ve kabul görme. Belirli bir uzmanlık bilgi ve becerisini gerektirme Mesleğe girişte belirli bir seçim ve denetimden geçme Mesleksel kültüre sahip olma Yasal, tüzük, yönetmelik, statü ve güvenceye kavuşma Tanımlanmış bir hizmet alanı olma ve o alanda hizmet verme Verdiği hizmetten ötürü yetiştirdiği kişiye-ailesine-topluma-devlete karşı sorumlu olmak Yeterince geniş ve yaygın bir hizmet alanına sahip olma. Mesleksel örgütlere sahip olma Mesleğin gerektirdiği etik kurallara sahip olma Meslekte çalışma özgürlüğüne sahip olma

Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin, genellikle orta gelir düzeyine altı ailelerin çocukları tarafından tercih edildiği bilinmektedir. 2007 yılında eğitim fakültelerindeki öğrenciler üzerinde yapılan kapsamlı bir anket araştırmasında, ankete katılan 18.226 öğrencinin %78,7’sinin annesinin; %53,4’ünün ise babasının eğitim düzeyinin ortaokulu geçmediği ortaya çıkmıştır. Aynı çalışmada, öğrencilerin %82,4’ünün annesinin ev hanımı; %30,6’sının babasının ise emekli olduğu tespit edilmiştir. Yine, öğrencilerin % 60’ı şehir merkezinden, geri kalan %40’ının ise kırsaldan geldiği bulunmuştur (Aksu vd., 2010).

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ  Öğretmenler devlet memurlarının çoğunluğunu oluşturur. ( Ülkemizde 2013-2014 öğretim yılında ; Okul öncesi eğitimde, İlkokulda, Ortaokulda ve ortaöğretimde 378.919′si erkek, 410.325′si bayan olmak üzere toplam 789.244 öğretmen bulunmaktadır. )

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Öğretmenlik mesleğini genellikle bayanlar tercih etmektedir. Öğretmenlerin büyük bir kısmı devlet memurudur. Öğretmenler genelde alt ve orta sınıf ailelerdendir. Öğretmenlik mesleğinin geliri düşük sayılabilir.

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Öğretmenlik sevgi ve özveri mesleğidir Öğretmenlik mesleğinin statüsü çok yüksek değildir Öğretmenlerin içinde yaşadıkları topluma karşı önemli görev ve sorumlulukları vardır

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN STATÜSÜ Toplumsal statü, bireyin toplum yapısı içinde işgal ettiği konum veya yerdir. İki tür statü vardır; Verilmiş statü: Bireyin hiçbir etkisi olmadan kazanılmış statüdür. Ör: Bireyin erkek olarak doğması Kazanılmış statü: Bireyin kendi çabasıyla elde ettiği statüdür. Ör: Belli bir eğitim sonucunda öğretmen olmak, okul müdürü olmak.

MESLEĞİN STATÜSÜNÜ BELİRLEYEN UNSURLAR Mesleğin gelir düzeyi mesleğe giriş için gerekli olan eğitimin süresidir Mesleğin çalışma koşulları Mesleki özerklik Medyanın meslek ile veya mesleğin topluma sunduğu hizmet ile alakalı yayınlarının etkisi Meslekin , mesleki standartların geliştirilmesi durumu Mesleğe atanmadaki standartlar Mesleğe karşı toplumda oluşmuş kültürel saygınlık

Öğretmenin Görevleri Öğretmenin okuldaki görevleri şu şekilde belirlenmiştir: 1. Öğretmenler kendilerine verilen dersleri okuturlar. Serbest çalışma saatlerinde öğrencileri gözlerler. Ders dışında okulun eğitim-öğretim ve yönetim işlerine de katılırlar.

Öğretmenin Görevleri 2. Öğretmenin öğretim işlerindeki görevleri şunlardır: a- Öğretmenler her ders yılı başında yıllık eğitim planlarını yaparlar. b- Etkili bir öğretim sağlayabilmek için, derslere hazırlıklı girmek ve okulda bulunan ders araçlarından ve okul kitaplığında bulunan kitaplardan öğrencilerini yararlandırmakla yükümlüdürler. c- Öğrencilerini bireysel çalışmalara yöneltmek.

2. Öğretmenin öğretim işlerindeki görevleri şunlardır d- Aynı dersi okutan zümre öğretmenleri eğitim-öğretim yılı başında ve muhtelif zamanlarda toplanarak eşgüdümüm sağlarlar e- Derslerde öğrencilerine ödev ve araştırma konularını veriri ve bunları takip ederler f- Verdikleri dersleri ve sınıf yoklamalarını her ders sınıf defterine yazarak imzalarlar.

3. Öğretmenlerin eğitim işlerinde ödevleri şunlardır a- Öğretmenler haftada en az bir gün nöbet tutarlar. b- Öğretmenler kurulunca ya da okul yönetimince kendilerine verilen öğrenci kurullarını yönetir ve her türlü eğitim çalışmalarına katılırlar. c- Öğretmenler kurulu kararı ile kendilerine verilen sınıfın eğitim- öğretim işlerini üzerlerine alırlar.

4. Öğretmenin yönetim işindeki görevleri şunlardır: a- Okulun disiplin ve onur kurulu ile eğitim ve yönetim kurullarında kendine verilen işleri yapmak. b- Öğretmenler kurulu toplantısına katılmak. c- Okul müdürünün uygun bulacağı şekilde okulun diğer yönetim işlerine yardımcı olmak. d- Düzenli olarak Tebliğler Dergisini takip etmek ve okumakla yükümlüdür.

ÖĞRETMENİN OKULDAKİ ROLLERİ ÖĞRETMENİN ROLLERİ ÖĞRETMENİN OKULDAKİ ROLLERİ Liderlik / başkanlık rolü Danışmanlık rolü Rehberlik rolü Eğiticilik rolü Yargıçlık rolü Bilgi yayıcılık rolü Nasihatçılık rolü Ana – babalık rolü

ÖĞRETMENİN ÇEVRESEL ROLLERİ Çevre kalkınmasına katılma ve katkı sunma rolü Çevre liderlik rolü Toplumsal yabancılık rolü Ahlak savunucusu rolü Kültürlülük rolü Çocuk eğitimi rolü

ÖĞRETMENİN SORUMLULUKLARI Mesleki gelişim sorumluluğu Öğrenciyi tanıma sorumluluğu Karar verme sorumluluğu Plan yapma sorumluluğu Öğretim sorumluluğu Strateji- yöntem ve teknik seçme sorumluluğu Materyal geliştirme ve kullanma sorumluluğu Sınıf yönetimi sorumluluğu Okul-aile ve toplum ilişkilerini geliştirme sorumluluğu İzleme , ölçme ve değerlendirme sorumluluğu

Öğretmenin taşıması gereken yeterlikler Genel Kültür Bilgisi: Bir öğretmeninin sahip olması gereken genel kültür bilgisi yeterliliğinin oranı % 15- 20 ’tir. Alan Bilgisi : Alanıyla ilgili bilgilere sahip olma. % 50 - 60 Öğretmenlik Meslek Bilgisi : % 25 – 30 Öğretmen adaylarının eğitim fakültelerinde gördüğü derslerin ağırlıkları bu oranlara göre dağıtılmaktadır

ETKİLİ BİR ÖĞRETMENİN TAŞIMASI GEREKEN BAŞLICA NİTELİKLER Çok değişik kaynaklarda öğretmenlerin sahip olması gereken özellikler belirtilmektedir.   Etkili öğretmenin temel özelliklerini şöyle sıralayabiliriz; Öğretmen sınıfta yaratıcı bir ortam oluşturmalıdır. Dersini ilgi çekici ve güçlü bir şekilde sunmalıdır. Öğrencilere yardım etmelidir. Öğrencilere öğrenme hususunda yardım etmelidir. Öğretmen hoşgörülü, sevecen, anlayışlı ve espirili olmalıdır. Açık fikirli, cesaretlendirici ve destekleyici olmalıdır. Genel kültür sahibi olmalıdır. Meslek bilgisine sahip olmalı ve kendini yenilemelidir. Öğretmen öğretme bilgisine sahip olmalıdır. Öğretmen, öğrenciyi bilgi edinme sürecinde aktif tutmalıdır.

Öğretmen Yeterlikleri

Öğretmenlerin Mesleki Alandaki Yeterlik Durumları Yeterlik nedir? Bir meslek alanına özgü görevlerin yapılabilmesi için gerekli olan mesleki bilgi, beceri ve tutumlara sahip olma durumu. Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleğini etkili ve verimli biçimde yerine getirebilmek için sahip olunması gereken genel bilgi, beceri ve tutumlar. MEB yapmış olduğu çalışmalar sonucunda bir öğretmenin taşıması gereken yeterlik alanlarını belirlemiştir.

MEB ve Öğretmen Yeterlikleri Milli Eğitim Bakanlığının çalışmaları Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri 6 ana yeterlik alanı, bu yeterlikleri yerine getirebilmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumlar 31 alt yeterlik alanı yeterliklerin gerçekleşip gerçekleşmediğinin delili olabilecek gözlemlenebilir-ölçülebilir davranışlar 233 performans göstergesi Özel alan yeterliklerini belirlemiştir

A- Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim Yeterlik Alanları A- Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim B- Öğrenciyi Tanıma C- Öğrenme ve Öğretme Süreci D- Öğrenmeyi, Gelişimi İzleme ve Değerlendirme E- Okul-Aile ve Toplum İlişkileri F- Program ve İçerik Bilgisi

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (1) A- Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim A1- Öğrencilere Değer Verme, Anlama ve Saygı Gösterme A2- Öğrencilerin Öğrenebileceğine ve Başaracağına İnanma A3- Ulusal ve Evrensel Değerlere Önem Verme A4- Öz Değerlendirme Yapma A5- Kişisel Gelişimi Sağlama A6- Mesleki Gelişmeleri İzleme ve Katkı Sağlama A7- Okulun İyileştirilmesine ve Geliştirilmesine Katkı Sağlama A8- Mesleki Yasaları İzleme, Görev ve Sorumlulukları Yerine Getirme

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (2) B- Öğrenciyi Tanıma B1- Gelişim Özelliklerini B2- İlgi ve İhtiyaçları Dikkate Alma B3- Öğrenciye Değer Verme B4- Öğrenciye Rehberlik Etmek

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (3) C- Öğrenme ve Öğretme Süreci C1- Dersi Planlama C2- Materyal Hazırlama C3- Öğrenme Ortamlarını Düzenleme C4- Ders Dışı Etkinlikleri C5- Bireysel Farklılıkları Dikkate Alarak Öğretimi Çeşitlendirme C6- Zaman Yönetimi C7- Davranış Yönetimi

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (4) D- Öğrenmeyi, Gelişimi İzleme ve Değerlendirme D1- Ölçme ve Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerini Belirleme D2- Değişik Ölçme Tekniklerini Kullanarak Öğrencinin Öğrenmelerini Ölçme D3- Verileri Analiz Ederek Yorumlama, Geri Bildirim Sağlama D4- Sonuçlara Göre Öğretme-Öğrenme Sürecini Gözden Geçirme

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (5) E- Okul-Aile ve Toplum İlişkileri E1- Çevreyi Tanıma E2- Çevre Olanaklarından Yararlanma E3- Okulu Kültür Merkezi Durumuna Getirme E4- Aileyi Tanıma ve Ailelerle İlişkilerde Tarafsızlık E5- Aile Katılımı ve İşbirliği Sağlama

Yeterlik Alanları ve Alt Yeterlikler (6) F- Program ve İçerik Bilgisi F1- Türk Milli Eğitimin Amaç ve İlkeleri F2- Özel Alan Öğretim Programı Bilgisi ve Uygulama Becerisi F3- Özel Alan öğretim Programını İzleme, Değerlendirme ve Geliştirme.

Teşekkürler!!! 