DUYGUSAL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

GELİŞİM DÖNEMLERİ.
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Ergenlik Dönemindeki Bedensel ve Duygusal Değişimler
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI HOŞGÖRÜ VE SEVGİ OCAĞI DERNEĞİ GENEL BAŞKANI
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÖFKENİN ETKİLERİ Kazanım: *Öfkenin yarattığı fiziksel, duygusal ve düşünsel etkileri açıklar. 9. Sınıf 31 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik özel bilgi.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
ANNE BABA TUTUMLARI.
SOSYAL GELİŞİM.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
SINAV KAYGISI.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
Kişisel gelişim, çocuğun kendi kendine yemek yeme, giyinme, giysilerini çıkarma, tuvalete gitme, tuvalet temizliği yapma, yıkanma vb. öz bakım becerilerini.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
BÖLÜM- 3: STRES ve EKLEMLERİMİZ Doç. Dr. Gülten HERGÜNER.
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
Sınav Kaygısı.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Bugün neler öğreneceğiz?
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
STRES YÖNETİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DUYGU VE HEYECAN.
DUYGU VE HEYECAN DUYGU VE HEYECAN DUYGU ÇEŞİTLERİ
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

DUYGUSAL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI

Davranışsal olarak derin uykudan yüksek gerilime kadar değişebilen genel uyarılmışlık hali olarak tanımladığımız heyecan, nelere erişmek ve nelerden kaçmak istediğimizi belirleyen yönlendirici ve güdeleyici bir kuvvettir. Kısa süreli ve yoğun olan, genellikle denetlenmesi güç olan korkma, dehşete düşme, öfke, ürkme, irkilme, coşku duyma, aşırı sevinme gibi duygular heyecanlar olarak ifade edilmektedir.

Heyecan uyandıran olaylar ve varlıklar bireyde memnuniyet, hoşnutluk ve sevinç ifade eden tepkiler doğuruyorsa haz; hoşnutsuzluk ve nefret doğuruyorsa elem olarak nitelendirilmektedir. Heyecanlanmanın meydana getirdiği yaşayış şekilleri olarak ifade edilen duygular, ya bir davranışa sebep olur, ya bir davranışa eşlik eder, ya da bir davranışın sonunda yaşanır. Sevme, beğenme, hoşlanma, mutlu olma, kıskanma, gurur duyma, alınma, gücenme, kızma, birer duygu durumlarıdır. Birey, haz veren varlık ve durumlara yaklaşırken, elem veren varlık ve durumlardan kaçar. Haz, düşünmeyi kolaylaştırır ve etkinliği artırırken; elem ise, bıkkınlık uyandırdığı için düşünmeyi yavaşlatır ve etkinliği azaltır.

Duygular her ne kadar belli bölümlerinde kendini ortaya koyarsa da; duyguların yaşanması organizmanın tümüyle ilgilidir. Duygusal gelişim de bilişsel, bedensel ve sosyal gelişime paralel bir yol izlediği gibi aynı zamanda bu gelişim alanları ile iç içedir. Genel uyarılmışlıktaki fizyolojik halin, her türlü duygusal yaşantı için aynı olmasına rağmen duygular; birey tarafından içinde bulunduğu duruma göre yorumlandığı için, farklı kavramlarla ifade edilmektedir. Duyguların dile getirilmesinde his, sevgi, şefkat, üzüntü, korku, kaygı, öfke, düşmanlık, kıskançlık gibi kavramlar kullanılmaktadır.

His Bireyin her hangi bir nedenle içinde oluşan duygularının farkına varması halidir. “Bugün kendimi iyi hissediyorum.”, “İçimde her an başıma kötü bir şey gelecekmiş gibi bir his var.” cümleleri his kavramının anlamı ve bireyde yarattığı duyguyu açıkça ortaya koymaktadır.

Sevgi Bireyi bir kimseye ya da bir duruma karşı yakın ilgi ve bağlılık göstermeye iten ya da yönelten, hoşnutluk hissi veren bir duygudur. Sevmek ve sevilmek insan ruhunun muhtaç olduğu çok önemli bir duygudur.

Şefkat Acıma ve koruma duygusuyla karışık olan sevgi ve sevecenlik anlamında bir kavramdır. Çocuğun kendine güven kazanmasında önemli olduğu kadar; hoşgörü ve yardımlaşma davranışlarının gelişmesi için de önemli bir duygulanım durumudur.

Üzüntü Kayba karşı gösterilen bir duygu halidir. Normalde bu kayıp, değerli kabul edilen veya sevilen varlığın yokluğudur. Üzüntünün belli başlı belirtileri, bitkinlik, iştahsızlık, uykusuzluk, dikkatini yoğunlaştıramama gibi hallerdir. Üzüntü, şok, hüzün ve alışma evresi olmak üzere üç aşamalı bir duygusal yaşantıdır. Üzüntünün anlamı içinde bulunulan toplumun değerlerine göre yaşanır.

Korku Varlığını tehlikede hisseden bireyin, doğuştan getirdiği “varlığını koruma güdüsüne” dayalı olarak gösterdiği, huzursuzluk verici bir tepkidir. Korku, doğuştan getirilen korunma güdüsünün bir tepkisi olmasına rağmen şartlanma, deneme-yanılma ya da sosyal öğrenme yoluyla kazanılan ve biçimlenen bir duygudur. Korkular 1–2 yaşlarından itibaren şekillenir ve korku veren durumlar, ilerleyen yaşlara göre değişir.

Kaygı Bir nevi korkudur. Kaygıyı korkudan ayıran en temel özellik, sebebinin ne olduğu tam olarak bilinmeksizin yaşanan bir korku oluşudur. Bilinçaltı uyarıcılarının genellenmesi veya yaşanan çatışmalar, kaygıların belli başlı sebepleri arasında sayılabilir.

Öfke Bireyin engellenmesi sonucu yaşadığı, şiddet içeren bir duygudur. Öfke, bireyin isteklerinin ve ilgilerinin doyurulmadığı zamanlarda kendini gösterir. Bebekte ilk öfke belirtileri 4 ile 6 aylıkken kendini gösterir. Öfke, doğduğu andan itibaren, ifade edilmesi ve boşaltılması gereken bir güdü durumudur. Önemli olan, öfkenin sağlıklı olarak boşaltılmasıdır. Öfke ve kızgınlık duygularını yaratan durum ve olaylarla, bu duyguların dışa yansıtılma biçimi anne-baba ve ailedeki diğer kişilerin taklit edilmesiyle öğrenilmektedir. Öfkenin yaşanmasında ve dışa vurulmasında içinde yaşanılan kültürün belirleyici olduğu bilinmektedir.

Düşmanlık Korku veren ya da öfke yaratan durum ve varlıklara karşı beslenen kin, nefret ve şiddet içeren ve bireyi saldırganlığa iten bir duygudur. Bu duygunun dışa vurulma biçimi, saldırganlığın yapısını oluşturur. Saldırgan davranış, genelde cezalandırıcı, düşmancıl, suçlayıcı ve aşırı talepkardır.

Kıskançlık Sevilmekte ya da kendisiyle ilgili şeylerde bir başkasının ortaklığına ya da üstün durumda görünmesine dayanamama, olarak tanımladığımız kıskançlık; beklenen ilgi, sevgi ve şefkat eksikliğine karşı verilen doğal bir tepkidir. Sevilenden yoksun bırakılacağı korkusu olarak ifade edilen kıskançlık, öfke ve düşmanlık duygularına ve davranışlarına da yol açabilir. Kıskançlığın ortaya çıkması da, yaşanma biçimi de bireyin sosyal çevresi, bilişsel ve sosyal gelişimiyle yakından ilgilidir.

DUYGUSAL GELİŞİM DÖNEMLERİ Duygusal gelişim, diğer gelişimlerden ayrı düşünülemez. Duygusal gelişim, özellikle bilişsel gelişime dayalı ve paralel olarak gerçekleşmektedir. Duyum mekanizmaları sağlıklı olarak işlemeyen bir bireyin duygusal gelişiminin yeterliliğinden söz edilemez.

Bebeklik Dönemi Duygusal Gelişim Doğumdan sonra bebeğin davranışlarına genel olarak bakıldığında haz, ya da elem ifade eden duygu halleri görülse de; bu duygular organizmanın tümüyle yaşanan genel duygulanım halleridir. Duygusal gelişim de diğer gelişimler gibi, genelden özele bir yön izler. Bebeğin yüzlere seçerek dikkat etmesi, bazılarına ilgi göstermesi, ondaki duygusal ifadenin ilk belirtileri sayılabilir. .

Bebek, duygularını genellikle beden diliyle ifade eder. İçinde bulunduğu yaşantı ona haz veriyorsa, bedeninde yaygın bir gevşeme hali görülür. Cıvıldama sesleri çıkararak ve kısa süreli de olsa gülümseyerek memnuniyetini dile getirir. Duygusal ifadeleri daha belirgin olmaya başlar. İkinci aydan itibaren haz ve elemlerde meydana gelen farklılaşmalar sonucu; duygusal ifadeler daha belirgin olmaya başlar.

Önce elem, daha sora da haz ortaya çıkmaya başlar. Üçüncü ayda müzikten hoşlanır. dördüncü ayda kucağa alınmaktan hoşlanır. Beşinci ayda aynada kendini izlemekten büyük bir mutluluk duyar. Altıncı aydan sonra duygusal hayat daha da çeşitlenir. Yabacılardan korktuğunu, hoşlandığını veya hoşlanmadığını belli eder. Yedinci ayda azarlandığını ve sevildiğini anlar. Bir yaşını doldururken utanma, sevgi, peşinden kıskançlık duyguları ortaya çıkar.

İki yaşına kadar çocukta bütün heyecan türleri görülmeye ve gelişmeye başlar. Heyecanların ilk görülmeye başladığı yaş, bebekten bebeğe değişmekle beraber; hemen, hemen her bebek yalın da olsa iki yaşına kadar sevgi, şefkat, korku, öfke gibi heyecan yaşantılarını yaşamış ve geliştirmeye başlamış olur. Bu dönemde anne-baba ve bebek arasında kurulan ilişkilerin yaratacağı güven ya da güvensizlik bebeğin duygusal gelişimini önemli ölçüde etkilemektedir. Bebeğin büyüme ve gelişmesi için anne sütüne gereksinimi olduğu kadar; anne ve babanın sıcaklığına, dokunmasına, okşamasına, sarılmasına, annenin sesini duymaya, onunla göz göze gelmeye gereksinim duymaktadır. Bu nedenle anne bebeğiyle oynamalı, konuşmalı, onu okşayarak duygularını paylaşmalıdır.

İlk Çocukluk Dönemi Duygusal Gelişim Bebeklik evresinde görülen çok şiddetli heyecan gösterileri, bu çağda daha normalleşmeye başlar. 2–6 yaşlar arasındaki çocuklar, en çok sayıda korkuyu yaşayan gruptur. Küçük çocuklarda soyut varlıklardan korkmak daha sık görülür. Okulöncesi dönemde çocuklar hayaletten, devlerden, yalnız bırakılmaktan korkarlar. Daha büyük çocuklar ise gerçek tehlike ve bedensel yaralanma içeren durumlardan korkarlar. Çevresiyle iletişimi arttıkça duygularını yaşama ve ifade biçimleri de zenginleşir.

Bir buçuk yaşlarında anne ve babaya sarılır öper. İki yaşlarından itibaren başkalarının duyguları onu ilgilendirmez, egosantriktir ve anneye bağımlılığında azalma, çevrede olup bitenler hakkında da merakında bir artış görülür Merakıyla ilgili soruları karşısında bıkkınlık gösterilir ve sağlıklı cevaplar alamazsa; suçluluk duygusu yaşar. Üçüncü yaşta cinselliğini ve bedenini keşfeder. Rekabet, öfke ve kıskançlık davranışlarına egemen olur. Özellikle yeni bir kardeşin dünyaya gelmesiyle, anne-babanın sevgi ve ilgisinin kardeşine çevrildiği düşüncesine kapılırlar.

Dört yaşlarında duygusal durumu çok değişkendir. Övülmekten ve çevresindekileri güldürmekten hoşlanır. Öfkesini saldırgan davranışlarla dile getirirler. Fakat söyledikleri küfürlerin ne anlama geldiğini bilmezler. Beşinci yaşta duygusal yaşantılarında bir durulma ve korkularında kısmen azalma görülür.

İkinci bir başkaldırı yaşı olarak bilinen altıncı yaşta, inatlaşma ve duygularda beklenmeyen ani değişmeler görülür. Kıskançlık hat safhaya gelmiştir. Anne-babanın çocuğun olumsuz duyguları karşısında serinkanlı, tutarlı ve kararlı olmaları; bu duyguların oluşmasına zemin hazırlayan ortamların oluşmasına fırsat vermemeleri gerekir.

İkinci Çocukluk Dönemi Duygusal Gelişim Bu dönemde altı yaşa kıyasla daha ciddi, kendini tanıyan, daha az sorunlu, içe kapanık, kibar, sorumluluk alabilen duygusal bir yaşantı içinde olmasıdır. Yalnız kalmaktan, alaylı konuşmaktan ve tartışmaktan hoşlanır. Duygularını dile getirmede yeni davranış ve ifade kalıpları oluşturarak, duygusal anlatımını zenginleştirir. Sekiz yaşında oyuna istekli ve enerji dolu olan çocuk arkadaşlarıyla birlikte olmaktan mutluluk duyar. Dokuz yaşında empati kurabilecek düzeye gelmiştir. Çok mutlu ve neşelidir. Ergenlik çağına doğru her yönden olduğu gibi duyuşsal gelişim yönünden de mutlu bir çağ vardır. Çocuğun sağlığı kadar heyecanları da oldukça düzgündür. Problemleri azalmıştır.

Ergenlik Dönemi Duygusal Delişim İkinci çocukluk çağının mutlu yılları çok geride kalmış gibi görünür. Duygular bu çağda çok önemli bir rol oynamaya ve yeniden şiddetli heyecan gösterileri gözükmeye başlar. Çabuk kızar, korkar, sever ve çabuk pişman olur. İnançları ve düşünceleri çok ideal olduğu için onlara dokunulmamasını isterler.

Gerçeklerle inandıkları çatıştığında, çabuk üzülür ve öfkelenirler. Bütün duygularını daha açık davranışlarla ve anında ifade edemezler. Duyguların dile getirilmesinde, genç kızların, erkeklere göre daha dengeli ve kontrollü oldukları görülmektedir. Ergenin duygularını yaşamasında kararlılık yoktur, duygusal tepkileri düzensizdir.

Ergenlerin duygusal durumlarını belirleyen en önemli etken onun başkaları tarafından sevilme gereksinimi ve başkalarına sevgi gösterme kapasitesidir. Bu dönemdeki gencin başka bir özelliği de sevdiklerini ve sevmediklerini sık sık değiştirmesi, platonik dediğimiz bir nevi aşk yaşamasıdır. Duygusal yönden ergen, çocukluğunda yaşamış olduğu oldukça uzun ve dengeli bir davranış döneminden sonra, ansızın düzensiz ve dengesiz bir döneme girmiştir. Erikson’nun kendini yeniden tanıma ya da kimlik karmaşası dönemi olarak nitelendirdiği ergenlik dönemini Hull ise, gerginlik ve fırtına dönemi olarak tanımlamaktadır.

Ergenler, başkalarının kendisi hakkında verecekleri hükümler konusunda aşırı derecede duyarlıdır. Arkadaşlarıyla yakın ilişkilere giremezse, yalnızlık duygularına kapılabileceği gibi görev ve sorumluluklarından da kaçarak çevresiyle çatışmalar yaşar. Daha önce kazanılmış olan psikomotor düzen bozulduğundan, ergen oldukça beceriksiz duruma düşürmektedir. Böylesi bir durum, ergenin heyecanlanmasına, bozulmasına bu yüzden çok çabuk öfkelenmesine sebep olmakta ve kendi kendine acıma duyguları yaşamaktadır.

Bu yaşın en şiddetli heyecanları gencin cinsel gelişimi ve sosyal ilişkileri ile ilgilidir. Sevilememek, beğenilememek, kabul edilememek korkusu gençte en derin heyecansal bozuklukları meydana getirir. Ergenlik evresinde kıskançlığın kaynağı, karşıt cinse karşı doğan ilgiye kayar. Toplumdaki konumunu yitirme korkusu en baskın olanıdır. Zamanla gencin korkuları azalır, ama geçmişteki korkularının yerini endişe ve üzüntüler alır.

Başarısız olma, parasız kalma, iş bulamama, karşı cinslerce beğenilmeme, dostlarını yitirme, ailesine yük olma gibi üzüntüler şartlara bağlı olarak artabilir. Gencin endişe ve üzüntüye karşı yaptığı tepki, bir köşeye çekilip düşünmektir. Korku kaynaklarına karşı saldırı davranışlarında bulunduğu da görülebilir.