5. İzmir İktisat Kongresi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslararası gelişmeler,
Advertisements

Türkiye Ekonomisi: Kısa ve Uzun Dönemde Sorunlar
Yeni Ekonomik Program ve Bekleyişler
Dünya Ekonomisine İlişkin Göstergeler
TÜRKİYE EKONOMİSİ ve DIŞ TİCARETİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
0 1 Global Ekonomi Toparlanıyor Ama Hala Kırılgan.
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
BÜYÜME.
Mali Saydamlık İzleme Raporu 3
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2011 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti 16 Şubat 2011 Nippon.
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
1. Türkiye ekonomisinin büyüme trendi düşmektedir.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
1 AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI EKONOMİK KRİTERLER. 2 Ekonomik Kriterler / Maastricht Kriterleri AB’ye aday ülkelerin tam üye olabilmek için yerine getirmeleri.
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
/erolkaya_ist. Sunum Planı  Türkiye’de Belediyeciliğin Gelişimi  Küresel Eğilimler  Modern Kent Yönetimi 2.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Uluslararası Gelişmeler, Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sektörüne Yansımaları Eylül 2009.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Türkiye Bankalar Birliği 50. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2011.  BÖLÜM Lİ YILLAR,11 EYLÜL, ABD VATANDAŞLARININ REFAH VE MUTLULUKLARI, PARA VE MALİYE POLİTİKASI, ZAYIF DENETİMLER,AKLA ZİYAN FİNANSAL.
MAKROEKONOMİK GELİŞMELER İLE 2010 YILI MART AYI VE OCAK-MART DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
1. 2  Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON İktisadi Araştırmalar Bölümü
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
KAMU MALİYESİ.
2011 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

5. İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim, 2013 Küresel kriz sonrasında kamu ekonomisinde yeni eğilimler ve beklentiler Prof. Dr. Ümit Özlale Özyeğin Üniversitesi

Sunum planı İzmir İktisat Kongreleri’nde kamu ekonomisi Küresel kriz sonrasında kamu ekonomisi Problemler ve politika önerileri

1. İzmir İktisat Kongresi: 1923 Temel vurgu: Özel sektör tarafından kurulamayan sanayi kollarının devletçe ele alınması, özel sektöre kredi sağlamak için bir devlet bankası kurulması Bütçe açığı / GSYH: 0.29

2. İzmir İktisat Kongresi: 1981 Temel vurgu: Kamu yatırımlarının enerji, ulaştırma ve tarımda verimliliği arttırmak üzere kullanılması Bütçe açığı / GSYH: -0.91 Kamu borç stoku / GSYH: 13.6

3. İzmir İktisat Kongresi: 1992 Temel vurgu: Kamu açıklarının azaltılıp enflasyonsuz büyümeyle uyumlu hale getrilmesi Bütçe açığı / GSYH: -5.00 Kamu borç stoku / GSYH: 37.00

4. İzmir İktisat Kongresi: 2004 Temel vurgu: Sürdürülebilir bütçe açığı, rekabetçilikte kamunun rolü, bölgesel kalkınma ve iyi yönetişim Bütçe açığı / GSYH: -5.42 Kamu borç stoku / GSYH: 59.6 A.B. kamu borç stoku ortalaması: 69.7

5. İzmir İktisat Kongresi: 2013 Temel vurgu: Kamu harcamalarında verimliliğin sağlanması için gelir, harcama ve finansman politikaları, kayıtdışı ile mücadele… Bütçe açığı / GSYH: -2.03 (2012 verisi) Kamu borç stoku / GSYH: 35.0 A.B. kamu borç stoku ortalaması: 92.6

Mali disiplin: 2001 sonrası dünya ve Türkiye’de görünüm

Kamu harcamaları çok yavaş düşüyor

Kamu borcu halen yükselmekte

Kamu Harcamaları: OECD ve AB karşılaştırması TÜRKİYE | AB | OECD

Yapısal bütçe dengesi (Çebi ve Özlale 2012)

Yeni yapısal bütçe rakamları 2011 ve sonrasında, bir defalığına mahsus gelirleri arındırdığımızda bile yaklaşık 0.9’luk bir bütçe fazlası elde ediyoruz. Orta ve uzun vadeli mali duruş sağlam. Döngüsel faaliyetlere duyarsız bir maliye politikamız var. Bu çok olumlu değil! Peki problemler nerede?

Problemler ve politika önerileri Mali iskeletin büyümesi Düşük tasarruflar Yerel yönetimlerin bütçeden aldığı pay Kamu harcamalarının önceliklendirilmesi ve etki analizi kapasitesi Vergi sisteminin rekabetçilik üzerindeki etkisi

Mali iskelet: Personel Harcamalarının gelişimi Personel giderleri ve SGK primlerinin konsolide bütçe içindeki payı (%) Kaynak: BUMKO

Mali iskelet: Personel Harcamalarının gelişimi

Kötümser bir senaryo Bir süre sonra personel sayısı artıp (ya da sabit kalıp) maaşlar baskılanınca kamudaki nitelikli personelde özel sektöre bir beyin göçü olması kaçınılmaz. Bu da kamuda verimliliği daha da olumsuz etkileyecek bir gelişme.

Türkiye’de tasarruflar çok düşük ama bu defa sebebi tamamen kamu açıkları değil

Orta Vadeli Program: 2014-2016 Hedefleri Tasarruf Dengesi Kamu Tasarruf Özel Tasarruf Toplam YatırımTasarruf farkı 2014 2.4 11.9 10.2 2015 3.0 11.4 6.3 2016 3.4 12.7 7.9 Kaynak: Temel Makroekonomik ve Mali Hedefler 2014-2016, Kalkınma Bakanlığı & Turkey Data Monitor

Kamu tasarruflarındaki artışlar özel tasarruflarda aynı ölçüde bir düşmeye yol açmıyor (Ricardocu denklik yok!) Bağımlı değişken: Özel tasarruf oranlarındaki değişim Tahmin modeli: Newey-West HAC Consistent Covariance Estimator Data: 1987-2010, Yıllık R-sq (uyarlanmış): 0.72 F-istatistiği: 5.48 Açıklayıcı Değişken Tahmin Katsayısı P>|t| Sabit terim -8.13 0.0126 Kamu tasarrufları -0.57 0.0035 Tasarruf mevduat faiz oranı 0.14 0.0019 Özel kesime verilen krediler / GSYH -0.20 0.1003 Enflasyon 0.06 0.006 Nüfus bağımlılık oranı -12.62 0.0458

Merkezi ve yerel yönetim harcamaları: Neden? (68) Yerel yönetimlere ayrılan pay çok düşük İcraat kapasitesi sınırlı Ama kamu hizmet kalitesi ve demokratikleşme için bu önemli Kaynak: UN Public Administration Network

Harcamaların önceliklendirilmesi için analitik çerçeve Türkiye mali disiplin konusunda çok önemli adımlar attı. Bu aşamada temel vurgu, mali şeffaflığın arttırılması (TOKİ örneği) ve harcamaların etkinleştirilmesi olabilir İyi bir başlangıç noktası OVP’deki hedefler ile bütçe arasındaki uyumun gösterilmesi olabilir. Bütçede yapılan harcamaların OVP’deki karşılığı gösterilebilir. Bu matris yaklaşımı da şeffaflık ve harcamaların etkinleştirilmesinde temel bir referans olacaktır.

Kamu kurumlarının başarı kriteri Kaynak sağlamak yeterli mi? Tekno girişim desteği sağlanan şirketler ne durumda? İhracat destekleri etkili mi? Etki analizi kapasitesi çok zayıf Bu açıdan Anglosakson yaklaşımının örnek alınması önemli.

Türkiye’de iş yapmanın önündeki engeller: Vergi sistemi halen en büyük problem Source: Global Competitiveness Report 2013-2014

Sonuç olarak Türkiye’de son 10 yıl içinde maliye politikası ve disiplini olarak bir başarı hikayesinden söz edebiliriz. Ama artık bu makro iyileştirmenin ötesine geçmemiz gerekiyor. Mali iskeletlere dikkat! Olası bir istikrar programını güçleştireceği gibi kamuda verimliliği azaltıcı bir etkisi de var.

Sonuç olarak Harcamaların OVP ile uyumluluğunu sağlamak ve vurgulamak şeffaflık ve orta/uzun dönemli büyüme açısından önemli. Kamu kurumlarının başarı kriterini ve etki analizi kapasitesini düşünmemiz gerekiyor. Küresel ölçekte artan rekabetçiliğe etki edecek bir vergi sistemi gerekiyor.