TÜRKİYE’DE LOJİSTİK GELİŞMELER ve…

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
Avrupa Birliği Ortak Taşımacılık Politikası Semineri Michael Schmidt ICCR Viyana 17 Nisan 2007 AB Bilgi Köprüleri Programı Türkiye’ye Köprü Projesi.
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye’nin Ekonomik Güvenliği: Fırsatlar ve Tehditler
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Türk Tekstilinin Rekabet Gücü Mehmet Arif ÖZER.
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
UZUNKÖPRÜ - HASKOVA TARIMSAL SANAYİ GELİŞTİRME PROJESİ DOÇ. DR. SEFER GÜMÜŞ PROJE BAŞ KOORDİNATÖRÜ BEYKENT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MÜDÜRÜ.
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 18 Temmuz 2013.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Telekomünikasyon Sektörü ve Vergi Düzenlemelerinin Etkileri Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. 30 Ekim 2007 Gazi Üniversitesi İİBF Ankara.
Süt Pazar Durumu Brüksel, 19 Ocak Pazar Durumu– 19 Ocak AB Üretimleri AB-27 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Ekim 2011 ile Ocak-Ekim 2010 kıyaslaması.
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Diferansiyel Denklemler
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
1 ŞEKERBANK BİREYSEL BANKACILIK Kasım/ TÜRKİYE’DE BİREYSEL BANKACILIK-İLKLER.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE LOJİSTİK GELİŞMELER ve… ANKARA LOJİSTİK ÜSSÜ

Türkiye’nin Lojistik Üs Olması Lojistik altyapısı, uluslararası ticaret kanalıyla ekonomide uzmanlaşmayı ve verimliliği destekler ve şekillendirir. Türkiye, jeolojik konumu sayesinde, bir çıkış ve varış, aynı zamanda transit geçiş noktasıdır. Türkiye, Avrasya ülkelerine malların giriş ve çıkışında merkezi bir konumdadır. Ancak, gelişen global ekonomiye paralel olarak mal hareketlerinin artması , Lojistik Alt yapısındaki eksikliklerin yarattığı olumsuzluklar Ülke gündemini meşgul eden önemli bir konu haline gelmiştir. Bugün için Lojistik Alt yapısındaki eksikliklerin yarattığı sorunları başlıklar halinde irdelemek mümkündür.

POTANSİYEL BAKIMINDAN Dış ticaretin artmasına paralel olarak lojistik operasyonların hacmi de artmıştır. 1995 yılında ihracatımız 21.6 milyar $ , ithalatımız 35.7 milyar $, Dış Ticaret Hacmimiz 82.3 milyar $ olarak gerçekleşirken 2007 yılında ihracatımız 107.2 milyar $ , ithalatımız 170 milyar $, Dış Ticaret Hacmimiz ise 277.2 milyar $ olarak gerçekleşmiştir.Bir başka ifadeyle Dış Ticaret Hacmimiz 12 yılda 3.5 kat artmıştır. 2011 yılında ise ihracatımız 134,9 milyar $, ithaltaımız 240,8 milyar $, dış ticaret hacmimiz 375,7 milyar $ olarak gerçekleşmiştir.

Ekonomik reformlar ve son yıllarda uygulanan komşu ülkeler başta olmak üzere Orta Doğu,Asya, Afrika, Uzakdoğu ve Latin Amerika’ya yönelik bölgesel ticareti geliştirme stratejileri sayesinde dış ticaretin hacmi, yapısı ve yönelimi değişmiştir.Buna bağlı olarak lojistik sektöründe önemli artışlar ve değişimler meydana gelmektedir.

2012 yılında ise Türkiye 200’den fazla ülkeye ihracat gerçekleştirmiş ve ticaret hacmi 390 milyar $ yaklaşmış, ihracat ise rekor bir düzeye erişerek 152,6 milyar $ olarak gerçekleşmiştir. Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşunun yüzüncü yılı olan 2023 yılı için ana hedef ihracatı 500 milyar $ ‘a, toplam ticaret hacmini ise 1 trilyon $ ‘a çıkarmaktır. Dış Ticaret Hacmindeki artış paralelinde Lojistik ihtiyacınında önemli ölçüde artacağı bir gerçektir.

İKTİSADİ BAKIMDAN İktisadi yönden , Lojistik maliyetler içinde erişilebilirlik ve şehre - bölgeye giriş sınırlamalarıyla taşımacılığın daha uzun zamanda gerçekleşmesi nedeniyle taşımacılık maliyetleri yükselmektedir. Taşımacılıktaki sınırlamaların ortaya çıkardığı bir başka sonuç da stok seviyelerinin arttırılmasının getirdiği maliyetler olmaktadır.

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE KATMA DEĞER YARATMA Lojistik Hizmeti üretenlerin lojistik sorunlarının temelinde alt yapı eksikliği, hizmet kalitesinin düşmesi ve lojistik maliyetlerin yükselmesi gelmektedir. Araçların çeşitli Lojistik Hizmetleri alabilmesi veya lojistik hizmetini sunabilmesi için farklı lokasyonları dolaşması (depo, antrepo, araç bakım, gümrük v.b) maliyetleri arttırdığı gibi çeşitli olumsuzluklarıda beraberinde getirmektedir.

ULAŞIMA ETKİLERİ Yolcu ulaşımı yanında şehrin ihtiyacı olan malların tedariki nedeniyle özellikle şehir içi ulaşımda ilave sorunlar yaşanmaktadır. Şehir içerisinde lojistik yük hareketlerinin bulunması, şehir içi trafik sorunlarının büyümesine yol açmaktadır. İş ve okul mesai başlangıç-bitiş saatlerinde yoğunlaşan trafik, yük hareketleriyle birlikte trafiği önemli sorun kaynağı haline dönüştürmektedir.

YAŞAM STANDARDI OLARAK Ekonomi yönünden sağlanan fayda beklentisi yanında lojistik yüklerin toplandığı veya dağıtımının yapıldığı lokal lojistik merkezler ile merkezlere yüklerin geldiği veya gittiği yük odaklarının şehir içinde gürültü, hava kirliliği, trafik yoğunluğu, kaza riski gibi etmenler ile bu merkezlerin çevresine sosyal yönden olumsuz etkileri şehir içi lojistikte sorun kaynağı haline gelebilmektedir. Bu nedenle gelişmekte olan ülkelerin çoğu bu sorunlarını çözememiş, bu alanlar çöküntü alanı olarak birçok çevrelerce istenmeyen fonksiyonlar olarak algılanmıştır.

Gelişmekte Olan Ülkelerde, Ekonomik ve sosyal değişimleriyle birlikte ulaşım büyük sorun olarak ortaya çıkmaya başlamış, yük trafiği gün geçtikçe artış sağlamıştır. Hareketlilik eğilimindeki artış, nüfusun ve ekonominin artış eğimliyle birlikte, bu ihtiyaçların karşılanabilmesi için ulaşım altyapılarında fiziki kapasite artırılması yönünde politikalar geliştirilmiştir.

Lojistik Hizmetlerinin şehir içinde , erişim süreleri ve maliyetlerinin artması yanında araçların çıkardığı emisyon gazları, gürültü de dahil olmak üzere, tüm canlıların yaşam kalitesi üzerinde önemli sorunlara yol açmıştır. Ayrıca trafikteki tıkanmalar nedeniyle enerji tüketimide artmaktadır. Yük trafiği yönünden değerlendirildiğinde, lojistik sorunların son yıllarda daha da büyüdüğü söylenebilir.

Büyüme Beklentileri ve Lojistik Dış ticaret ve lojistik arasındaki bağlantı dikkate alındığında lojistik sektörünün ve lojistik yatırımlarının büyüme eğilimlerinin tahmininde, dış ticarette ki beklentiler önemli bir kriter olarak alınmalıdır. Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı önümüzdeki on yılda Türkiye'nin dış ticaretindeki büyüme eğiliminin devam edeceğini ve 2023 yılında dış ticaret hacminin 1 trilyon $ olması hedeflenmektedir.

Ticaret ve Lojistik birbirlerini doğrudan ve dolaylı olarak etkilemektedir. Dış ticarette hem mal miktarı açısından hem de değer olarak bakıldığında dış ticarete konu olan malların önemli bir kısmı denizyolu ile taşınmaktadır. Karayolu da özellikle AB ve Orta Doğu ülkeleri ile yapılan dış ticarette önemli bir rol oynayarak dış ticarete konu malların taşınmasında denizyolundan sonra büyük paya sahiptir.

Lojistik, yurt içinde ürün ve malların dağıtımı, tedarik zincirinde yerini alışı, kullanıcısına ulaştınlmasının yanı sıra özellikle dış ticarete konu malların ülkeye geliş ve ülkeden ayrılış süreçleri , lojistik kavramını ön plana çıkarmaktadır ve gelişimini tetiklemektedir.

Ülkemizin lojistik üs olma özelliğiyle bizzat küresel lojistik sektöründen daha çok pay alabilmesi ticaretin kolaylaştınlmasına bağlıdır. Bunun için ülkemiz lojistik alt yapıların güçlendirilmesi, ulaşım ağlarının ulusal - uluslararası entegrasyonu, teknoloji ve nitelikli istihdam yönünden yeniden yapılandırılması gereklidir.

Yakın gelecekte potansiyel büyüme alanı olarak görülen Kafkasya ve Orta Asya pazarları için İpek Yolu açılımı önem kazanmaktadır. Tarihi İpek Yolu güzergahındaki ülkeler arasındaki ticaret hacimlerinin artması bir ölçüde lojistik planlama ve yatırımlarına bağlı olduğu değerlendirilmektedir.

Lojistik yatırımlar, yüksek maliyetli ve geri ödemesi uzun olduğundan genellikle bireysel çözümler üretilmekte; bireysel olmadığında bile ölçek ekonomisinden yoksun olmaktadır. Bu bağlamda, Ülkemizde Kamu-Özel Sektör İşbirliği modelinin ülkemizin ihtiyaç duyduğu büyük ölçekli lojistik yatırımları için bir yatırım modeli olarak öne çıktığı düşünülmektedir.

Avrupa uygulamalarında önemli lojistik yatırımlarının "bölgesel" niteliği de dikkate alındığında, yine Kamu-Özel Sektör İşbirliği modeli çerçevesinde, kamuyu temsilen belediyelerin ve il özel idarelerinin de projelerin içersinde yatırımcı ortak veya en azından proje paydaşı olarak yer almalarının teşvik edilmesinin gerekli olduğu değerlendirilmektedir.

SONUÇ OLARAK; Lojistik yapılanmasının toplumsal yönü, çevrede yaşayanların yük hareketlerinden daha az etkilenmesi, ağır vasıta trafiği, kirlilik, yol yıpranması, gürültü kirliliği, tıkanıklık ve kaza gibi etkenlerden kaynaklanan olumsuzlukların en aza indirilmesidir. Diğer yandan, planlı lojistik bölgelerinin gelişmesi, günlük yaşamla iç içe olmuş fonksiyonların belirli bölgelere toplanması, sosyal yaşama olumlu etki edecektir.

Lojistiğin planlı bir şekilde geliştirilmesi, lojistik merkez olma hedefine yönelik önemli bir adımın başlangıcıdır. Düzenli, çağdaş ve standart hizmet sağlanması; bir yandan lojistik sektörü açısından diğer taraftan da yaşam standartı yönünden Ülkemizi Lojistik Üs haline getirecektir.

“Ankara Lojistik Üssü” Ankara’da kuruldu…. Bu planlamaya uygun olarak yapılanmanın en önemli örneği Kamu-Özel Sektör işbirliği ile Türkiye’nin İlk Uluslararası Lojistik Üssü olan “Ankara Lojistik Üssü” Ankara’da kuruldu….

Projemiz , bu anlamda , Ülkemizin dış ve iç ticaretinde lojistik ihtiyacının karşılanacağı önemli bir kamusal proje olarak hayata geçirilmiştir. Bu tip projeler ve özel sektörün imkanlarını kullandığı yatırımlar, Ülkemizin Lojistik planlamasında alt yapı ve mevzuat düzenlemelerinde önemli referanslar olarak sisteme, Ülke ihtiyaçlarına hizmet edecek ve müspet netice alınmasında önemli rol oynayacak fayda ve katma değer yaratacak eserler olacaktır.

VE…

ANKARA LOJİSTİK ÜSSÜ YERLEŞİM PLANI

ÜLKEMİZE HİZMET VERMESİNDEN GURUR DUYACAĞIMIZ ESERİN SEKTÖRÜMÜZE VE TÜRKİYE’MİZE HAYIRLI OLMASINI DİLİYORUZ.

TEŞEKKÜR EDERİZ.