© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kaliteli PPP Projeleri Yapmak Martin Darcy "İmtiyazlar ve Kamu Özel Sektör Ortaklıkları" Ankara, Mart 2008 "İmtiyazlar ve Kamu Özel Sektör Ortaklıkları" Ankara, Mart 2008
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Potansiyel Projeler v Su/Kanalizasyon v Enerji temini v Havalimanları / Limanlar v Otoyollar / Köprüler / Tüneller v Hastaneler v Hapishane ve Mahkeme Binaları v Okullar / Kolejler / Üniversiteler v Kütüphane ve Müzeler v Devlet Binaları (Ulusal / Yerel) v IT / IS / Telekom v Atık Yönetimi v Otopark
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Bir PPP Projesi nasıl oluşturulur v Üç temel aşama 1.Proje hazırlama ve geliştirme aşaması 2.Teklif verme ve müzakere aşaması 3.Uygulama ve işletme aşaması
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU 1. Proje hazırlama ve geliştirme v Proje hedeflerini, ihtiyaçları ve yapılacak işi tanımlayın v Ekibi oluşturun (dış danışmanları da içerecek şekilde) v Risk değerlendirmesi ve strateji v Teknik Diyalog*** v İhale stratejisi ve gerçekçi zamanlama v Teklif değerlendirme kriterlerini geliştirin v İhale belgelerinin taslağını hazırlayın v Onaylar ve pazarlama v Doğru bir hazırlığı olmaksızın proje muhtemelen başarısız olacaktır (ihale sürecinden önce veya sonra)
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Teknik Diyalog Mevcut durum doğrulanır: l Bir ihale süreci başlatılmadan önce, idareler, teknik diyalog yöntemini kullanarak, şartnamelerin hazırlanmasında faydalı olabilecek tavsiyeleri isteyebilir veya kabul edebilir, ancak bu tavsiyelerin rekabeti engelleyici etkisi olmamalıdır.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU 2. İhale ve müzakere v İlan ve ilgi beyanı çağrısı v Ön yeterlilik ve isteklilerin seçilmesi v Seçilen isteklilere ihale belgelerinin verilmesi v Tekliflerin alınması v Tekliflerin değerlendirilmesi v ‘Tercih Edilen İstekli’nin Seçilmesi v Sözleşmeye dair müzakereler v Ticari / finansal kapanış v En az 12 ay
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU 3. Uygulama, İşletme ve Düzenleme v İşleyen bir ortaklık oluşturma v Sözleşmeye bağlı yükümlülüklerin idaresi v Etkin yönlerin çıkarılması v Hizmetlerin sunulması / iyileştirilmesi v Değişim yönetimi
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Sözleşme Düzeni Örneği Proje Anlaşması Devlet Müşteri Özel Amaçlı Şirket Özkaynaklar Uzun Vadeli Borç Finansmanı Projelendirme ve Sözleşmenin Oluşturulması Sözleşmenin İfası Projelendirme Alt sözleşmelerin ifası Finansal Danışmanlar Hukuk Danışmanları Uzman Danışmanlar Finansal Danışmanlar Hukuk Danışmanları Alt sözleşmelerin oluşturulması Finanse eden Uzman Danışmanlar Başlıca Alt sözleşmeler
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Özel Finansman Kullanılması Yoluyla Bir PPP Projesi için Basit Finansman İlkeleri 100% 20% 0% ÖZKAYNAK Uzun Vadeli Borçlanma Daha fazla risk Daha fazla özkaynak Borç özkaynaktan ucuzdur 80% Yatırım Maliyeti
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Risk Yönetimi – işin özü l Tespit edin l Analiz edin l Tahsis edin l Azaltın ‘Risk, riski veya finansal etkilerini en iyi yönetebilecek tarafça üstlenilmelidir’.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Riske Müdahale l Borç verenler ve yatırımcılar açısından kilit konumdadır l Projeye harcanan paranın tam karşılığının alınmasını etkileyecektir
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU ‘Gateway Değerlendirmeleri’ İngiltere’de zorunludur ve kamu yatırım programları/projelerinin kalitesini ve bu program/projelerden elde edilen sonuçların iyileştirilmesini amaçlamaktadır Ancak artık çok geç olduğunda görülebilen hataların tespit edilmesi ve engellenmesi içindir Karar alıcılara güven ve güvence sağlar Özel sektörde yıllardır yaygın olarak kullanılan ‘Akran Değerlendirmesi’ kavramını temel alır. Bağımsız olmalıdır Yük getirici ve bürokratik olmamalıdır
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Her bir Gateway…. …Sonuçtan bağımsız olan genellikle üç kişiden oluşan bir ekibi vardır …ekip, değerlendirmenin ardından bir brifing için toplanır. Ayrılan toplam zaman ve harcanan toplam çaba genellikle her aşamada iki haftadan azdır. …hiçbir şeyi geciktirmesi gerekmez. Genellikle diğer faaliyetlere paralel devam eder …maliyetli olmamalıdır …nihai raporun ardından üst düzey çalışana yorumunu almak üzere bir taslak rapor hazırlanır. …spesifik konuların değerlendirilmesi için raporda ‘trafik ışıkları ‘ sistemi kullanılır : Yeşil = sorun yok – yola devam Sarı = sorun tespit edildi – dikkatli devam et Kırmızı = büyük sorun tespit edildi – acilen sorun giderici faaliyet olmaksızın devam etme
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu yapım işleri ihaleleri ile PPP arasında farklı eğilimler l Kamu Yapım İşleri İhaleleri Genellikle maliyetlerin aşırı artmasına ve gecikmeye eğilim vardır l İmtiyazlar/PPP Zamanında ve bütçesi dahilinde tamamlamaya eğilim vardır
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Ders Çıkarmak l Paranın Tam Karşılığının Alınmasına Dair Denetim (VFM) Audit (Performans Denetimi) (harcama sonrası değerlendirme) l Meclise bağımsız bilgi sağlayın, kamu kurumlarının kaynaklarını ne kadar ekonomik etkin Etkili kullandıklarına dair tavsiyede bulunun l Kurumların VFM performanslarını geliştirmesine yardımcı olun