Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 9

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Sol’da Bağımsız Ortak Aday Baskın Oran İstanbul, II. Bölge.
“Türküz Atatürkçüyüz” (Yuksel vd. 2001, 57)
Mülkiyeliler Birliği İzmir Şubesi Konferansları 16 Mayıs 2007
Demokratik Bir Türkiye İçin Darphane-i Amire, 16 Haziran Türkiyesi’nde Milliyetçilik: Korku ve Umut Baskın Oran.
Ulus-Devlet, Üniter Devlet Türkiye ve Fransa
Atatürk İlkelerinin Ortak Özellikleri
Nusaybin Belediyesi Mitanni Kültür Merkezi 03 Mayıs 2008
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
Erdoğan’a kızmaya ne hakkınız var... Özay ŞENDİR HaberTürk.
Türkiye’nin AB’ye Giriş Süreci ve Ermeni Meselesi
Western Balkans on EU Enlargement The former Yugoslav Republic of Macedonia Montenegro Albania Serbia Kosovo Bosnia and Herzegovina İlker GİRİT Bora ERGİN.
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
TARİHİ GELİŞİMİ İLE AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİN ÇIKMAZI
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi - III
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
*Cumhuriyet Gazetesi yazarı İlhan Selçuk’un yazısından derlenmiştir.
Aslı DİNÇMAN İzmir, 25 Temmuz TEMMUZ GEÇTİ VE SANDIKTAN, HER NE KADAR YADSIMAK İSTEDİYSEK DE, HEPİMİZİN ÖNCEDEN KESTİREBİLDİĞİ SONUÇ ÇIKTI: “AKP”
SES ÇIKARTACAK KİMSE KALMADIĞINDA
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi - III
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük MİLLİYETÇİLİK
1 HUKUK ve SİYASET OKULU – 8 Şubat 2008 X BAYAN: Biz uluslar arası ilişkilerde… ( Montaj Arası ) Birol BAŞARAN: Ben bütün toplumlarda hukuka ihtiyaç olduğunu,
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 7
MİSAK-I MİLLİ (28 OCAK 1920).
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 6
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
Yüzyılımızın Sorunlarına Prof.Dr.rer.nat. D. Ali Ercan
SOĞUK SAVAŞ Devam.
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
ANAYASADA TÜRBAN DÜZENLEMESİ İPTALİ, LAİKLİK ve DİĞER ATATÜRK İLKELERİ ANAYASADA TÜRBAN DÜZENLEMESİ İPTALİ, LAİKLİK ve DİĞER ATATÜRK İLKELERİ
SANREMO KONFERANSI (18-26 NİSAN 1920)
LOZAN BARIŞ KONFERANSI VE ANTLAŞMASI
TÜRKİYE VE TÜRK MİLLETİ ÜZERİNDE OYNANAN OYUNLAR !
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
6.SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük LOZAN BARIŞ ANLAŞMASI
Türkiye Siyasi Tarihi.
AÇILDIM... AÇILDIM... AÇILAMADIM....
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
Erhan ÖRÜN.  Ermeni Meselesi Nedir?  Dünya Kamuoyunca Kabulü  Avrupa Birli ğ ine Etkileri.

ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ -I
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
Face Book Erdal Sarızeybek TÜRKİYE’DE TERÖRÜN SON HAMLESİ.
S İ YASET, DEVLET VE TEROR İ ZM. S İ YASET SOSYOLOJ İ S İ NDE TEMEL KAVRAMLAR Siyaset - yönetsel eylemlerin kapsam ve içeri ğ ini etkilemede güç kullanımının.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
ULS1040 Türk Sİyasal HayatI - I
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
T.C.İNKİLAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK
Türban Türkiye’nin başına nereden musallat oldu ? Cevap : İki kutuplu dünyada ABD dinsizliği savunan Rusya’ya karşı din kozunu kullanmak istedi. Ve 1945’den.
MİLLET SİSTEMİ.
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
Haziran 2015 Seçimlerine Giderken Kamuoyu Dinamikleri
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
BEYZANUR YILMAZ D SEÇMELİ TEMEL DİNİ BİLGİLER.
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 9 Türkiye’de Azınlık Uygulamasının Tahlili ve Sonuç Kaynaklar: B.Oran, Küreselleşme ve Azınlıklar, 4. Basım, Ankara, İmaj Yayınevi, 2001; B.Oran, Türkiye’de Azınlıklar - Kavramlar, Teori, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, 4. baskı, İstanbul, İletişim Yayınları, 2008; B.Oran, Türkiye’de İnsan Hakları Bilançosu, İstanbul, TESEV Yayınları, 2006. Baskın Oran SİYASAL BİLGİLER FAKÜLTESİ (MÜLKİYE)‏ Uluslararası İlişkiler bölümü II. Sınıf Kamu Yönetimi bölümü IV. Sınıf

Türkiye’de Azınlıklarla İlgili Zihniyetin Temel Kalıpları 1923 yılında kalınmıştır. Aradan geçen zaman hiç geçmemiş gibi yapılmaktadır. Oysa bu konuda muazzam değişiklikler olmuştur. Üstelik, o zaman yazılan ve imzalanan bugün eksik ve yanlış uygulanmakta veya hiç uygulanmamaktadır. Millet konusunda “teklik” ile “birlik” aynı şey sanılmaktadır. Oysa, birincisi ikincisini ortadan kaldırır. Tekliği bozacağı düşünülen her türlü davranış cezalandırılmaktadır. Kürtlerle ilgili olsun, olmasın (Melisa); tehlikeli olsun, olmasın (Süryaniler). Yasaklanan ve cezalandırılan, farklılıktır. Azınlık dedin mi, bu ülkede hemen “milletin bölünmez bütünlüğü” üzerinden bölücülük akla gelmektedir. Sınıf farkı olmadan, herkeste. Bu durumda alt-kimliğini sergileyen veya onun bu hakkını savunan herkes bölücüdür .

Azınlıklarla İlgili Zihniyetin Kaynakları Kuramsal Temel: Alt-Üst Kimlik ve Kan-Toprak Yöntemi İlişkileri Tarihsel-Siyasal Temel: Sevr Sendromu

Kuramsal Temel: Alt-Üst Kimlik ve Kan-Toprak Yöntemi İlişkileri Fransa asimilasyoncudur, kendinde azınlık bulunduğunu kabul etmez, ama belli bir etnik grup ekseninde inşa edilmemiştir (teritoryal model). Frank yoktur. Mitterrand, 1981: “Fransa’nın kurulabilmesi için, geçmişte, güçlü ve merkeziyetçi bir iktidara gereksinme duyulmuştur. Bugün ise, dağılmaması için, siyasal iktidarın ağırlıklı olarak yerel yönetimlere bırakılması zorunlu duruma gelmiştir”. Türkiye, Fransa gibi kültürel birliğe vurgu yapmanın yanı sıra, bir de Türk etnik/dinsel kimliğine vurgu yapar. Türkiye’de üst-kimliğin edinilmesi olanaksızlaştırılmamış ve sınırlanmamıştır: “… diyene”. Ama üst-kimlik (Türk) bireyi temsil etmez. En azından, gayrimüslimler ve Kürtler için. Bunu kimi durumlar daha da vurgulu hale getirir: Bu üst-kimlik işin başından beri kullanılıyor değildir. Kürtlük bilinci başladıktan sonra bu üst-kimlik bu bilinci artırır hale gelmiştir (diyalektik etki). Ekonomik Pazar, Kürtlük bilincinden sonra kurulmuştur. Küreselleşme ortamında böyle devam etmek mümkün değildir Aslında, yöntem kan değil, karmadır: “Ne Mutlu Türk’üm Diyene” .

Osmanlı’da Üst ve Alt Kimlikler Türk Kürt Ermeni Rum Musevi Gürcü Çerkes, vs. vs.

Türkiye’de Üst ve Alt Kimlikler Kürt Ermeni Rum Musevi Gürcü Çerkes, vs. vs.

Kürtlerin “Esas ve Kurucu Unsur” olma meselesi Talebin anlamı: Türklerin yanına, tahta çıkmak Neden olmaz, olmamalı: Diğer kimlikleri aşağılıyor “E. ve K. unsur”un özellikleri yok: KS’na katılışın sebebi: Ermeni ve Halife KS’nda Kürt adı altında bir elit yok Bu Unsur olma iddiası ancak devlet ilk başta kurulurken ileri sürülür; sonradan eklemlenme olmaz. İspanya örneği: Eklemlenme yok, yeni baştan kuruluş var .

Tarihsel-Siyasal Temel: Sevr Sendromu Chosen Trauma/Mukaddes Korku kavramı. Sevr Sendromu ve Paranoyası: Tetikleyiciler Bütün kimlikleri altüst eden küreselleşme. Buna tepki olarak milliyetçiliğe sığınma. Brüksel’in her yeni belgede ayrı bahane icadı (parasızlık + İslamofobi). “Dinci” iktidarın korkutmaları Dört Zombi: 1965-75 Kıbrıs + 1975-85 ASALA + 1985-2000 PKK + 2002AKP. Kurucuların primus inter pares’e razı olmayışları ve 30’ların reçeteleri ters sonuç verdikçe “Vatan Gidiyor!” ve “Şeriat Geliyor!” diye panik yaratmaları. Örnekler: Pontus Rum kurulacak. Fener Vatikan olacak. Diaspora toprak istiyor (3 T). Dönmeler ülkeye egemen. Misyonerler bizi Hıristiyan yapıyor. Emperyalist AB bizi parçalayacak. Kürtler ayrılacak. Kıbrıs elden gidiyor, sıra Anadolu’da. Vatan gidiyor, Şeriat geliyor. Özet: “Hıristiyan ve emperyalist Batı bizi parçalıyor” “İslamcılar bize türban taktıracak” “Bunlar demokrasi geldiğinden oluyor. Ordu iktidara!” .

Sevr Paranoyasının Başlama İşareti: BİHDK Azınlık Hakları ve Kültürel Haklar Raporu Başbakanlık İHDK ve Raporu Ekim 2004: Rapor’un içeriği 1) Dünyada Azınlık Kavramı ve Tanımı 2) Türkiye’de Azınlık Kavramı ve Tanımı, kültürel hakların durumu: Gelişmeler Lozan’ı çok aşmıştır. Lozan ihlal edilmektedir. Gönüllü yurttaş Türkiye’yi güçlendirir. 3) Türkiye’de Mevzuat ve Uygulama: Anayasa, yasaları da etkilemekte. 4) Mahkeme İçtihatları: Kürt partisi kapatmalar, 1936 Beyannamesi. 5) Türkiye’deki Durumun Temelleri: Kuramsal ve Tarihsel/Siyasal. 6) Sonuç ve Temel Öneriler: 1920 ve 30’larda yapılanlar bizzat “Muasır Medeniyet” icabı geri kaldı. Türk  Türkiyeli Anayasa yeni baştan yazılmalıdır .

Azınlık Raporu’na Tepkiler ve Hakaretler Tepki kategorileri: 1) Rapor usulsüzdür, yok hükmündedir. Hükümet: Biz istemedik. Önce basına açıkladılar. GONGOlar: Oylama geçersiz. Rapor değiştirildi. 2) Lozan’ı reddediyor, Sevr’i getirmek istiyor. 3) Üniter devleti yıkmak istiyor, Türkiye’yi bölmek istiyor. 4) Azınlık yaratmak istiyor. 5) “Türkiyelilik” kabul edilemez. Çevirisi bile yoktur. Hakaret kategorileri: 1) Adalet Bakanı C.Çiçek: “Entel zırva; e. fitne; Hergele Meydanı’nda açıkladılar; Türkiye’nin ek yerine jilet attılar”. 2) Yırtma olayı. 3) “Kan akacak”, “Bizi duymazlarsa kurşunun sesini duyarlar”; “Vatana ihanet”; “Azınlık arayanlar, babalarının kim olduğunu…” ve 14 dava .

Azınlıklar Konusundaki Monist (tekçi/anti-çoğulcu) Yaklaşım ve Sonuçları Monizmin zararları: Demokrasiyi zedeliyor, bireyi yok ediyor: Gözlerimi kaparım, vazifemi yaparım. Sen-ben yok, biz var. Hak yok, vazife var. İslamcılığı, Kürtçülüğü ve Diasporayı güçlendiriyor. Gayrimüslimleri ve Kürtleri yabancılaştırıyor. Türkiye’yi dışa karşı zayıflatıyor. “Yukarıdan Devrim”in evrilmesini önlüyor: Yukarıdan Devrim ve Çağdaşlaştırma kavramları: Durmadan yapılmaz. İki Çağdaşlaştırma Dalgası: 1920’ler ve 2000’ler .

İki Çağdaşlaştırma Dalgası Hüzün ve Umut 1920s ve 30lar 2000ler Kemalizm AB Uyum Paketleri     Dinsel Tepki Ulusalcı Tepki (“Sevr Paranoyası”) AB İnsan Hakları Anti-Türkiye ve İslamofobik Tepki

Osmanlı’dan 1930’lara, 1930’lardan 2000’lere Geçiş Bugünkü esas kavga Türk-Kürt, Sünni-Alevi, İlerici-Gerici, vs. arasında değil. Kesinlikle, iki çağdaşlaşma dalgası arasında. Osmanlı I. Çağdaş.Dalgası (1920’ler) II. İkinci Çağdaş.Dalg. (2000’ler) Yarı-Feodal İmparatorluk Ulus-devlet Demokratik Devlet Ümmet Ulus (“imtiyazsız, sınıfsız, kaynaşmış..”) Birey Tebaa Vatandaş (zorunlu) Vatandaş (gönüllü) Müslüman Türk (Müslüman-Türk) Türkiyeli