Eğitim Öncesi Hazırlıklar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Advertisements

Dr. Berna Bridge Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI kisiselbasari.com
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
AEP’te Sürekli Gelişim ve Öğrenme
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
 Sık sık ara vermeye gereksinim duyabilirsiniz.  Öğrenirken ellerinizi kullanabileceğiniz her fırsat size yardımcı olacaktır.  Ders çalışırken hareket.
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
Açık ve Uzaktan Öğretim Modelleri
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Eğitim Süreci ve Sonrası Çalışmaları
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Mustafa Kemal Üniversitesi
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Sunum Araçlarının Kullanımı
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Eğitici Eğitimlerinin Organizasyonu
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Eğitim Hazırlık ve Planlama Çalışmaları Doç. Dr. Bülent Dilmaç AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Necmettin.
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
Öğrenme Stilleri.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Dr. Mustafa Çetin AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 AEP Eğiticiliği: Eğitim Materyallerini Yerelleştirme.
MAVİ BAYRAK PROGRAMI’NDA ÇEVRE EĞİTİMİ VE BİLİNÇLENDİRME
V.UNİTE DEĞERLENDİRME.
YusufAlpaydın AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Eğitim Materyallerini Yerelleştirme Prof. Dr. Halil EKŞİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Etkinlikler ve Örnek Formlar
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Professor Kay Livingston İstanbul. İskoçya’daki Dil Politikası Avrupa Birliği’nin 1+2 modeline dayalı olarak okullarda dil öğretimi ile ilgili bir.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
Öğrenme Stilleri.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
STAJ İŞLEMLERİ T.C. HİTİT ÜNİVERSİTESİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Prof. Dr. M. Engin Deniz engindeniz@konya.edu.tr Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Eğitim Katılımcılarını Tanıyalım Katılımcıların Sosyal, Ekonomik ve Kişisel Özellikleri Katılımcıların İhtiyaç ve İlgileri Katılımcıların Öğrenme Biçimleri

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Bir eğitim uygulamasında katılımcı grubun tanınması Ana hatlarıyla şu üç sorunun cevaplarının bulunmasıyla sağlanır: Katılımcıları eğitime yönelten ihtiyaç ve ilgileri nelerdir? Katılımcıların sosyal, ekonomik ve kişisel özellikleri nelerdir? Katılımcıların öğrenme biçimleri nasıldır?

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcılar hakkında bu bilgileri edinmek açısından en temel veriyi başvuru esnasında katılımcıların dolduracakları bilgi formları oluşturacaktır. Bu formlarda katılımcıların sosyal, ekonomik ve kişisel özellikleriyle birlikte eğitime katılma nedenleri hakkında bilgiler yer almaktadır.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcı grubu oluşturan bireylerin yaş, cinsiyet, medeni durum, evlilik süresi, çocuk sayısı, eğitim düzeyi, gelir düzeyi, meslek vb. konulardaki durumları özellikle dikkate alınmalıdır.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Örneğin “çoğunluğu alt gelir gruplarından gelen, düşük eğitim düzeyine sahip evli ve çocuklu ev hanımlarından oluşan bir grup” şeklinde genel bir grup resmi oluşturulabilir. Katılımcıların kişilik özelliklerinin belirlenmesi de önemlidir. Kişilik özellikleri ile ilgili bazı sıfatlar şunlardır:

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Çok uygun Oldukça uygun Biraz uygun Ne uygun, ne uygun değil 1 Sakin ○ Sinirli 2 Yalnızlığı tercih eden Sosyal (topluluğu seven) 3 Sanata ilgisiz Sanata ilgili 4 Kindar Affedici 5 Düzensiz Düzenli 6 Sabırlı Sabırsız 7 Silik Atak 8 Hayal gücü zayıf Hayal gücü kuvvetli 9 (Başkalarına) kayıtsız Yardımsever 10 Sorumsuz Sorumluluk sahibi 11 Rahat Tedirgin 12 Uyuşuk, eliağır Canlı 13 Dargörüşlü Geniş görüşlü 14 Rekabetçi İşbirliği yapan 15 Hırslı değil Hırslı 16 Tutarlı Tutarsız

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Bu aşamada sıfatlarla kişilik tanıma etkinliği uygulanabilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcıların ilgi ve ihtiyaçlarının belirlenmesi, yapacağımız hazırlıklar açısından önemlidir. Katılımcıların öğrenme içeriğine motive olmaları ve öğrenme sürecine dâhil olmaları için neler öğreneceklerini ve öğrendiklerinin onlara neler katacağını bilmeleri gerekir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcıların motivasyonunu artırmanın önemli bir şartı katılımcıların ilgilerini ve ihtiyaçlarını anlamaktır. Çünkü motivasyon ihtiyaçlardan doğar. Katılımcı Bilgi Formundaki “Eğitime Katılma Nedenleri” bölümü incelenerek grubun ilgi ve ihtiyaçları konusunda fikir edinilebilir. Ayrıca eğitim başvurusunda bulunan katılımcılardan bir kısmı ile yüz yüze görüşülerek ilgi ve ihtiyaçları konusunda bilgi almak yoluna gidilebilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcıların Öğrenme Biçimlerinin tanıma; Öğrenme, bilgilerin çeşitli kanallardan alımlanmasıyla başlamaktadır. Daha sonra bu bilgiler işlenerek depolanmaktadır. Nitekim bireyler öğrenmede etkin olan algı kanallarına göre görsel, işitsel ve dokunsal öğrenenler olarak tasnif edilebilmektedir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Görsel öğrenenler; İşitsel öğrenenler; Dokunsal öğrenenler; • yazı, şekil ve grafikler aracılığıyla • eğiticiyi dinleyerek, • renkli şekil ve grafikler aracılığıyla konu hakkında konuşarak, • tekrar tekrar okumakla, • ders esnasında sorular • bizzat uygulamalara katılarak, • dinledikleri ile ilgili notlar alarak, sorarak, • okuduklarının altını çizerek, • dinledikleri üzerinde • aldıkları notları tekrar yazarak • okuduklarının özetini çıka- düşünerek ve ve rarak ve • kendi kendilerine konuşarak, • rahat hissedecekleri bir ortamda bulunarak • gördüklerini zihninde bir şemaya dökerek daha iyi öğrenirler.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Beynin yarımkürelerinin etkinliği ile bağlantılı olarak geliştirilen teoriye göre öğrenenler iki grupta değerlendirilebilir: öğrenmede sol beyin yarımküresi daha etkin olanlar ve öğrenmede sağ beyin yarımküresi daha etkin olanlar.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Sol Beyin Yarımküre Etkin (Analitik Öğrenenler) Sağ Beyin Yarımküre Etkin (Global Öğrenenler) Analitik ve sistematik düşünürler. Ayrıntıları önemserler. Aynı anda tek bir işe odaklanırlar. Dağınık ve yaratıcı şekilde Düşünürler. Bütünü önemserler. Aynı anda birkaç işle ilgilenirler.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcıların özelliklerini tanıma etkinliği Katılımcı bilgi formunun doldurulması; Bu kişi hakkında neler söyleyebiliriz? Bir tanımlama yapabilir miyiz?

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Müfredat ve Materyallerin Gözden Geçirilerek Hazırlanması Müfredat ve Materyallerin Gözden Geçirilmesi Materyallerin Hazırlanması

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Aile Eğitim Programı; yurt çapında uygulanan bir ihtiyaç analizi çalışmasının ardından, geniş bir uzman ve eğitici grubun görüşleri ile bilimsel literatür dikkate alınarak hazırlanmıştır. Müfredatın tüm ülkeyi temsil etme çabasında olması, bazen yerel sorun ve ihtiyaçların göz ardı edilmesi sonucunu doğurmuş olabilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Uygulayıcı kurumlar programın uygulanması öncesinde oluşturacakları komisyonlarla herbir alan ve modül müfredatının katılımcı kitlenin ihtiyaçlarına ne ölçüde uygun olduğunu tartışmalıdır. Ayrıca eğer bir alanda birden fazla sayıda eğitici varsa aynı alandaki eğiticiler karşılıklı müzakerelerle uygulamaların ihtiyaca dönük olması konusunda bilgi ve deneyimlerini mutlaka paylaşmalıdırlar.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar AEP uygulaması sırasında katılımcılara her bir modül için hazırlanan kitaplar verilecektir. Ayrıca çeşitli üniteler bazında hazırlanmış bilgi ve çalışma yapraklarıyla da eğitim sunumları desteklenecektir. Eğiticiler de kendilerine sunulan materyaller arasında örnek powerpoint sunuları bulacaklardır. Tüm bu materyaller, ele alınan konuların somutlaştırılması amacıyla çok sayıda örnekler içermektedir. Yerel uygulamalarda bu örneklerin eğitim grubuna uygunluğu dil ve içerik açısından denetlenmelidir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Eğiticiler bu örneklerin zenginleştirilmesi ve katılımcıların kültürüne uygun hâle getirilmesi için zaman ayırmalı ve hazırlık yapmalıdırlar. Bu düzenlemeleri basılı materyaller üzerinde uygulamak imkânı olmadığı için uygun görülen içerikler not alınarak yeri geldiğinde katılımcılara aktarılabilir. Ayrıca eğitim sonunda hazırlanacak bir raporla Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü ekibini de bilgilendirerek AEP’in güncellenmesine katkıda bulunulabilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Ev Sahibi Olarak Görevlerimiz: Eğitim Ortamının Hazırlanması Eğitim Ortamı Oturma Düzeni Oturakların Türü Oturakların Yönü Oturma Şekli

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımcılar ortama geldiklerinde ortamın kendileri için hazırlanmış olduğunu fark etmelidirler. Bunun için eğitici; Katılımcıların gelmeye başlamasından en az 20 dakika önce eğitim ortamında bulunmalı, Eğitim ortamında sorun oluşturabilecek herhangi bir durumun bulunup bulunmadığını kontrol etmeli (örneğin kış mevsiminde ısınma sisteminin çalışır vaziyette olmasını kontrol etmek vb.), Bir sorun varsa gerekli tedbirleri almalı ya da aldırmalıdır.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Isı: İdeal bir eğitim ortamı için 19,4-22,8 C'lik bir ısı öğrenmeyi kolaylaştırıcı etki yapmaktadır. Eğitim ortamının ısısı mevsim ve zamana uygun olarak yapılmalıdır. Çünkü duruma uygun olmayan ısı fiziksel rahatsızlıklara, ilginin azalmasına, zihnin gevşemesine, özellikle düşük ısı çabaları ısınmaya yöneltmekte, zihnin etkinliklere odaklaşmasını güçleştirmektedir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Işık: Işık, bireyler üzerinde hem fizyolojik hem de psikolojik etki yapabilen önemli bir fiziksel ortam değişkenidir. Işığın az ya da çok gelmesi, öğrenmeyi olumsuz etkilemekte, bireyin enerjisini azaltmakta, göz problemlerine neden olmakta, hızlı bir şekilde odaklanmayı engellemekte ve çalışma şevkini en az düzeye indirmektedir. İdeal bir sınıf ortamında bulunması gereken ışığın şiddeti, ortalama 250-500 lüks olarak kabul edilmektedir. Diğer taraftan pencerelerden gelecek güneş ışığı da bireyleri olumsuz etkilememesine dikkat edilmelidir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Ses (Gürültü): İdeal bir eğitim ortamı için önerilen gürültü düzeyi yaklaşık 30dB civarındadır. Ortamdaki gürültüyü kontrol edebilmek; İlk olarak, "gürültü yapılmamasını“ bir kural haline dönüştürebilir, İşitme kaybı bulunan katılımcılar, daha yakın yerlere oturtabilir, Katılımcılar arasındaki mesafeyi azaltacak şekilde sandalye, masa ve diğer mobilyaları yeniden düzenlenebilir,

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Pencere ve kapıları ders esnasında kapalı tutabilir, Bireysel gürültüleri azaltmak için ses çıkarmayan ayakkabılar giyebilir ve katılımcıların giymelerini teşvik edebilir, Sandalye ve masa ayaklarına sesi engelleyen peçler yerleştirebilir, Temizliği sağlanabilecekse, yerlere hali döşettirebilir, Sınıfın oturma düzenini daraltabilir, Ses düzeni için mikrofon ve kulaklık gibi cihazlar temin edebilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Tartışma: Oturma şeklinin katılımcılar üzerindeki etkileri; farklı oturma düzenlerinin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Oturma Düzeni: Katılımcılar arasında, katılımcıların kişisel sınırlarını koruyabilmelerine olanak sağlayacak mesafelerin bulunması katılımcıların kendilerini güvende hissetmelerine katkıda bulunur. Bu açıdan örneğin katılımcılar birbirlerini tanımıyorlarsa ilk derslerde “U” oturma düzeni yerine geleneksel sınıf düzeni kullanılabilir.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Oturakların Türü: Oturaklar kolayca yerleri değiştirilebilir nitelikte olmalıdır. Oturakların Yönü: Oturaklar, güneş ışınlarının katılımcıların yüzüne doğrudan gelmeyeceği bir şekilde konumlandırılmalıdır.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar   Oturma Şekli Yapılacak çalışmanın türüne göre çok sayıda oturma biçimi alternatifi oluşturulabilir. Dolayısıyla ihtiyaca göre tercih yapılmalıdır.

Eğitim Öncesi Hazırlıklar  

Eğitim Öncesi Hazırlıklar  

Eğitim Öncesi Hazırlıklar  

Eğitim Öncesi Hazırlıklar  

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Sunum Öncesinde Niçin Hazırlanırız? Katılımcılara saygımızdan… İşimize saygımızdan… Birikimimizi re-organize etmek için… Öngörülemeyen durumlara hazırlıklı olmak için…

Eğitim Öncesi Hazırlıklar Katılımınız için teşekkürler!