May 04, 2009© Copyright SMUH®, 20091 Yerel Potansiyeller.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Onlara sahip olduklarınızın en iyisini veriniz.”
S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
Suyun Serüveni Hava bazen yağmurlu, sisli veya karlı olur. Yağmurun, sisin ve karın nasıl oluştuğunu hiç düşündünüz mü?
KOLAYLAR Taze Meyve-Sebze Dünyası
Fen Teknoloji 5.
YAŞAMINIZI SEVGİYLE DOLDURUN.
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
Yabancı! Ben doğmadan birkaç ay önce, babam Tennessee’de bizim küçük kasabamıza gelen bir yabancı ile tanışmış. Babam, ilk gördüğü andan itibaren bu yabancıya.
May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer. May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer Nedir? “Bir mal veya hizmetin alıcısını, daha yüksek.
Bu 10 arkadaş en güzel fikrin Eğitim Fakültesinin ön kapısında fotoğraf çekinmek olduğunu düşünürler ve okul bitmek üzere olduğundan bu işi her hafta yapmaya.
BİR ÖYKÜMÜZ VAR.
2.Element ve BileŞikler Okul bahçemizi çevreleyen demir parmaklıklar, mutfakta kullandığımız bakır cezve ve alüminyum tencereler sırasıyla çok sayıda demir,
ATATÜRK’ÜN PLANLI ÇALIŞMASI
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Oca-09© Copyright SMUH®, Değişmeden Değişmek! (Rev 0.1 – ) Olabilir mi, nasıl?
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Güvenlikçiden YK Bşk.na Bir kuruluşta en alttan en üste bilgi katma değeri yaratma örnekleri.. Sayfa ve satırları lütfen enter tuşuyla ilerletiniz..
Cömertlikte ve yardım etmede akarsu gibi ol.
DERS: FEN VE TEKNOLOJİ SINIF: 5 KONU: YAŞADIĞIMIZ ÇEVRE HAZIRLAYAN:
Ocak ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH® Askıya Alınmış Yargılarla İletişim=Etkileşim Zamanimizin neredeyse %90’ini kaplayan “iletisim”in en iyimser.
Deste ve düzine
Lojistik Yönetimi Ders – II
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Her alandaki “doğru”lar insanlık tarihinin birikimi olarak biliniyor. Ama bunlar, neyin nasıl yapılacağını söylemiyor.
ÇEVRE SORUNLARI hava, su, toprak
Çağlar AKGÖZ WEB SAYFALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ.
Değerli Dostlar, Sizler YOLDAN ÇIKMAYIN…! … diye, ben bir kez daha severek yoldan çıkıyorum… Feridun ÖZHAN
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Deneyim; Eğitimin Araç ve Amacı
EKOSİSTEM.
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
İnsan ve Çevre Kirlenme Çeşitleri Çevre Kirliliği ve Sağlığımız
Mayıs 2009© Copyright SMUH®, Sorunların kendileri Cevaplar Değildir..
Brüksel, 19 Mart 2009 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 19 March AB-27 süt üretimindeki gelişmeler (Nisan/Aralık 2007 ile Nisan/Aralık 2008’in.
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Yargılarımızın doğruluğuna güvendiğimizde, bilgi edinme kanallarımızı (dolayısıyla merakı) kapatırız. Bir çeşit.
FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞİMLER
OLAMAZ YİNE HAL DEĞİŞTİRİYORUM 
HAZIRLAYAN ADI - SOYADI :SUZAN PINAR AKÜLKE SINIF-NO:3-C /
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ATOMUN YAPISI.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
BİRLİKTE YAŞAMAK BİRLİKTE YAŞAM KÜLTÜRÜ. ÖNCE İNSAN ÖNCE İNSAN!
Click Pps Series.
ÇOCUKLARIMIZ Çarşılarda bir şey Biz pazar aramazdık, çocuklar olmasaydı. Kasaplarda, manavlarda bazı yorgun kadınlar Hep de tenha saatleri seçerler Sonra.
Tam Sayılar.
ISI YALITIMI.
ÇOK ISI VERDİM BİRAZ ISI VERDİM ÇOK AZ ISI VERDİM SIVI GAZ KATI.
MERHAMET ŞEVKAT FEDAKARLIK
B. ISI VE SICAKLIK Karların erimeye başladığı ilkbahar mevsiminde
HAVA NASIL ORALARDA? 4/C.
PANDAAAAAAAAAA Panda yavruları yetişkin pandalara göre çok küçüktür. Doğduklarında ortalama 100 gram ağırlığında olurlar. Başka hiçbir memeli hayvan yavrusu.
İslam’da Bilginin Kaynakları
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
Özel Habitat Gereksinimleri ve Rezerv Tasarımı.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Kepler 452b hakkında bilmeniz gereken 6 şey
4. Sınıf fen ve teknoloji dersi Canlıların dünyasını gezelim
YAŞAMIN SİHİRLİ ÖRTÜSÜ RENKLER
“Ne yapmalı?” yerine “ne yapmamalı?” Bir paradigma değişimi önerisi... Ocak 2016© Copyright SMUH®,
CANLILARIN BESLENME ŞEKİLLERİ
Yağlar (lipidler).
EMİR KAYA -2B. Toprak Neden Çok Değerlidir? Tüm canlıların besin kaynağı bitkilerdir. Hayvanların yediği otlar, insanların yediği sebze ve meyveler toprakta.
FARKLI YERLERDE FARKLI CANLILAR
Doğada maddeler katı, sıvı ve gaz olmak üzere 3 halde bulunurlar.
SICAKLIK ETKİSİ Sıcaklığın bitki üzerindeki etkilerini ortaya koyan yıl içerisinde de vejetasyon süresini etkileyen bir takım değerler vardır. Bu değerler;
Sunum transkripti:

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Yerel Potansiyeller

May 04, 2009© Copyright SMUH®, gerçek olay! 1.Tırtıllar 2.I Dünya Savaşı’nda esir düşen Türk subayları

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Tırtıllar Yalnızca çam kozalaklarıyla beslenen ve de kozalakların döküldüğü dönemlerde ortaya çıkan tırtıl'ları bilirsiniz.. Bu yaratıklar, birinin başı diğerinin ardından tutacak biçimde, bazen uzunluğu metrelerce zincirler oluştururlar ve öyle hareket ederler. Zaman zaman da, -herhalde zincirin en başındaki tırtıldan koku vs yoluyla aldıkları bir emirle- kozalakların kabukları üzerindeki maddeleri yiyerek beslenirler. Ömürleri birkaç haftadan daha uzun olmayan tırtılların davranışlarını inceleyen bir biyolog şöyle bir deney planlar: Beslenme emri, zincirin en başındaki tırtıldan geldiğine göre, acaba “baş tırtıl” olmazsa ne olur? Zincirin başındaki tırtılın başı, en sondakinin ardı ile birleştirilir ve bir çember oluşturulursa “baş tırtıl” kalmayacak ve emri kimin vereceği belirsizleşeceği için açlığın güdülediği tırtılların bireysel davranışları gözlemek mümkün olabilecektir..

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Tırtıllar (devam) Bunu anlamak için bir yere kozalaklar yığılır ve uygun uzunluktaki bir tırtıl zincirinin bu yığının çevresinde bir çember oluşturması sağlanır. Biyologun tahmini, çember haline gelmiş tırtılların, “bir baş tırtıl'dan emir geleceği inancıyla” düşünmeden dönmeye devam edeceği, ama açlık güdüsüyle bir süre sonra zincirin parçalanacağıdır. Bundan emindir, ama merak ettiği, zincirin nasıl kopacağıdır.. Deney birkaç gün sürer ve tırtıllar kozalak yığınının çevresinde sürekli döner dururlar. Sonuçta, beklenen emir gelmez ve tırtıllar, bir “baş tırtıl”dan gelecek emri bekleye bekleye ölürler..

May 04, 2009© Copyright SMUH®, I Dünya Savaşı’ndan… I Dünya Savaşı sırasında Doğu Cephesinde bir grup Türk askeri esir düşer. Askerleri bir büyük hangara kapatırlar. Dışarıda hava soğuktur. Esirler yaktıkları ateşte erittikleri buzun suyu ile yaşamlarını sürdürürler. Yiyecek yoktur. Ateş, başlıca hayatta kalma aracıdır ve söndürülmemesi gerekmektedir. Bulundukları yerde ateşi sürdürebilecek tek şey, sıkıştırılmış bitki ve ot karışımı tuğla büyüklüğündeki nesnelerdir. Yanınca da pek iyi olmayan duman ve kokular çıkarmalarına karşın başkaca yakıt yoktur. Bir hafta kadar böyle yaşamaya çalışırlar. Fakat açlıktan neredeyse ölmek durumundadırlar. Bir hafta sonra esir değişimi amacıyla hangardan çıkarılan askerlerin ilk isteği yiyecek olur. Karşılarındakiler ise şaşkındır. Niçin yiyecek istediklerini anlamamaktadırlar.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, I Dünya Savaşı’ndan… (devam) Durum biraz sonra anlaşılır: Askerlerin hapsedildiği yer, askeri birliğin kurutulmuş sebze ve meyvalarının bulunduğu yiyecek deposudur ve bir hafta boyunca yakılan nesneler de preslenmiş kuru sebze ve meyvelerdir. Askerler, rahatça karınlarını doyurabilecekleri ve gerisini de yakabilecekleri yiyecekleri sadece yakarak neredeyse ölmekle karşı karşıya kalmışlardır.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Bu 2 örnek ne diyor? “Çevrenizde öyle değerli şeyler olabilir ki, farkında olmadan ve de onlara ihtiyaç duyarak yaşıyorsunuzdur.”

May 04, 2009© Copyright SMUH®, İhtiyaçlardan “haberdarlık”! Bir şeyin neye yarayacağını bilebilmek, değişik alanlardaki çeşitli ihtiyaçların bilinmesine bağlıdır. Örneğin bedensel özürlülerin yaşamları, diğerlerinden çok farklıdır. –Yataktan tekerlekliye aktarılma, –Banyo, WC ihtiyaçları sağlamlardan tamamen farklıdır.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, O halde! İhtiyaçların “nasıl” giderildiklerini bilmek, çevrenizdeki şeylerin “ne işe yarayacaklarını” bilmenize yol açar. Çevrenizdeki –yakın ya da uzak- tüm şeylere “potansiyel” diyoruz. Yakın çevresindeki ihtiyaçların dışındakilerden habersiz olan bir kişi, potansiyellere karşı bir çeşit körlük içindedir. O halde esas potansiyel insan öğesi’dir.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Potansiyeller (yani zenginlikler), onlara sahip olanların değil, onları görebilenlerindir. Hangi çevrede ne ihtiyaçlar olduğunu araştırıp öğrenen insanlar bir yörenin en değerli potansiyelidir. Ama sadece o yöre potansiyelleri için değil. Örneğin Türkiye’nin zengin flora ve fauna potansiyelleri, yabancı gözlerce ortaya çıkarılmıştır. Yani bizim yerel potansiyellermiz yabancıların zenginliği olmuştur.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Potansiyelleri nasıl görebiliriz? Başlıca iki yol var: 1.Yöreye “bilgili gözler”in gelmesini sağlamak, 2.Yöre insanını, potansiyel araştırmacısı olarak eğitip hem yöre hem de dışındaki potansiyelleri bulabilmesini sağlamak. Bu “potansiyellere karşı duyarlık kazandırılmış” kişilere Yerel Potansiyel Araştırma Görevlileri adı veriliyor.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Özetin özeti! 1.Görünür potansiyelleri zayıf yörelerin insanlarını: YPA Görevlisi olarak eğitiniz; kamu kurumlarında görevlendiriniz (TWA örneği), Yöre dışından uzmanların gelmesini özendirin (yaratıcı yollar için U.K. Örnekleri). 2.Yöre insanlarının seyahat etmelerini özendiriniz, 3.İşlevsel yabancı dil öğrenmeleri için uygun araçlar geliştiriniz.

May 04, 2009© Copyright SMUH®, Teşekkür ederiz..