YENİ REKLAMCILIK, YARATICILIK VE SINIRLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MAİ VE SİYAH.
Advertisements

Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
REKLAM DİLİ ÇÖZÜMLEMESİ REKLAM-SANAT-GÖSTERGELER
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
MUSTAFA YEŞİLADA
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
DUYU ORGANLARI.
Reklam Fotoğrafçılığı
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
BEBEKLER Giriş.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu Bülent ÖZTÜRK
PARÇADA ANLAM.
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Bilgisayar ? BİL 110 Bilgisayara Giriş Öğrt. Gör. Dr. Ahmet Cengizhan Dirican Bilgisayar Müh. Böl.
NOT TUTMA TEKNİKLERİ Not tutma: Bir konuşmacıyı ya da dersi dinlerken, okurken, gözlem yaparken,düşünürken, dinleyiciye/öğrenciye sunulan mesajı yeniden.
Sağlıklı Büyüme
DUYU ORGANLARIMIZ.
DIGITAL SIGNAGE ÇÖZÜMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
YAKAÖREN İLKÖRETİM OKULU
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
YAPI(PLAN).
DUYU ORGANLARIMI KULLANIYORUM.
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
GÖNÜL KÖPRÜSÜ.
Gösterge Türleri ve Resim Sanatında Uygulamalar
Rüyamda yaratıcı ile bir konuşma geçti aramızda
BÖLÜM 6.
DUYU ORGANLARI
Hazırlık Çalışmaları İLETİŞİM Hazırlık Çalışmaları.
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
BU BENİM ESERİM ORTAOKULLAR ARASI PROJE YARIŞMASI
MİS GİBİ KOKTU.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
BİR KİTAP BİR DOST.
ALİ-HASAN COŞKUN meslekİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
E Kitap Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. E kitaplar, bilgisayar, tablet, telefon, okuyucu gibi elektronik araçlarla görüntülenebilir kitaplardır.
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
SANAT EĞİTİMİ.
DUYU ORGANLARI GÖZ BURUNKULAK DİL DERİ DUYU ORGANLARIMIZ Çevremizde olup bitenleri duyu organlarımızın yardımı ile kavrarız. Görme, işitme, koklama,
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
FAYDALARI VE ZARARLARI
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
ZÜLAL ŞENL İ K. BURUN Burun, koku alma duyusu organımızdır. Burnumuzla dışarıdan temiz hava alırız. Yeni pişen bir kekin, güzel bir çiçe ğ in, annemizin.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
GÖRME ENGELLİLER.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
DUYU ORGANLARIMIZ BALKAN DORUK UZUNER 3/A SINIFI ERYAMAN
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sağlıklı Büyüme.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

YENİ REKLAMCILIK, YARATICILIK VE SINIRLAR

Yeni reklamcılığın, ilk reklam örneklerinden temel farkı ayrıntılarda gizli olmasıdır. İlk reklam örneklerindeki metinsellik, zamanla yerini görsel ve dilsel reklam içeriğine bırakmıştır. Ancak daha sonra Cannes Lions ve diğer reklam yarışmalarında dereceye giren reklam iletileri irdelendiğinde, bu özelliğin yerini yalnızca görselliğe bıraktığı gözlemlenmiştir.

Bu bağlamda reklamı tüketenlere “okuma”, “algılama” ve “yorumlama” işlevleri, görevleri yüklenmiştir. Göstergebilimci Roland Barthes’ın dile getirdiği gibi, metinden bir anlamda “haz” duymak özellikle reklam metninden haz duymak, keyif almak neredeyse kaçınılmaz olmuştur. Okuyucu, reklamın içeriğini çözümleyerek, okuyarak, anlayarak haz duyacaktır.

Günümüz reklamları öncelikle görselliği ön plana çıkarmış ve daha sonrasında ise görselliğin yerini imgecilik, imge yaratımı almıştır. Sonuçta imgecilik her türlü ayrıntıda gizlidir. Reklam iletişiminde ileti anlam yaratımını imgeler aracılığıyla yapar. İmgecilik reklam iletisinin kurgulanması aşamasında kullanılan biçimlerde, renklerde, çizgilerde, açı, ışık, kamera hareketleri, kurgu efektleri gibi teknik öğelerde gizlenmiştir ve söz konusu öğeler aracılığıyla her tür imgenin yaratılması sağlanmaktadır.

Yaratıcılık, yaratıcı düşünebilmenin bir sonucudur; yaratıcı düşünce “gözlem, bilgi, deneyim ya da düşüncelerimizi yeni düşünce ya da kavramlar üretecek biçimde ilişkilendirmek”tir. Ramazan Yıldırım, Yaratıcılık ve Yenilik, İstanbul, Sistem Yay., 1998, s.38.

Ruhsal açıdan özgürlükçü yetişmiş, deneyimleri bu doğrultuda gelişmiş yaratıcı beyinler çok sesli yaklaşımla bütünleşerek, küresel bağlamda değer kazanan, farkındalık yaratan çalışmalara imza atabilmektedirler. Son dönemlerin en belirgin ve yaratıcı düşünce stratejilerinden biri mizah/gülmece öğesinin kullanılmasıdır.

Son dönemde özellikle reklam iletilerinde mizah/gülmece öğesinden yararlanılmasının temel nedeni, sanırız, reklam okuyucusunun gülmece ağırlıklı reklamları daha kolay, daha net biçimde algılamaları ve reklamın aktarmak istediği iletiyi anlamalarıdır. Metni anlayan, algılayan birey, metinden keyif alacak, haz duyacaktır hiç kuşkusuz.

Bu doğrultuda Basadur’a göre “Yaratıcılık= Bilgi + Hayalgücü” dür. Uygulamalı yaratıcılık ve yaratıcı düşünme üzerine çalışan Dr. Min Basadur; IBM, Pepsi, Goodyear, Procter &Gamble ve General Elektric gibi reklama büyük bütçeler ayıran kurumlara danışmanlık yapmış ve yaratıcılığı formüle dökmüştür. Bu doğrultuda Basadur’a göre “Yaratıcılık= Bilgi + Hayalgücü” dür.

Hayalgücü en az bilgi kadar önemlidir Hayalgücü en az bilgi kadar önemlidir. Özellikle beyinin işleyiş dinamiğine bakıldığında, bir tür sezgi gücü, sonradan elde edilebilen bir yeti ya da özgünlük biçiminde tanımlanan yaratıcılığın, düş kurmanın sağ beyinde gerçekleştiği görülmektedir. Sol beynin analitik düşünme, mantıksallık gibi özellikleri ise sağ beynin düş gücü, bütünü görme gibi özelliklerine tümüyle karşıtır. Ancak sağ ve sol beynin birbirinden destek aldığı ve birbirlerini tamamladıkları da bir gerçektir. Yalınlık, kaba kuvvetin önüne geçmiştir. Sol beyin sağ beyine gereksinim duymaktadır.

Sözünü ettiğimiz beyinle ilgili incelemeleri ele alan ve irdeleyen reklam iletileri de yaratılmaktadır ve bunların da aktardıkları anlam bakımından son derece yaratıcı, özgün ve daha dikkat çekici oldukları söylenebilir. Çünkü reklam iletisinin dikkat ve ilgi çekici olması önemlidir. Bill Bernbach’ın da dediği gibi, “insanlar size inanana kadar, gerçek, gerçek değildir. Eğer ne söylediğini bilmiyorlarsa sana inanamazlar, eğer seni dinlemiyorlarsa ne söylediğinizi bilemezler. Eğer ilgi çekici değilsen seni dinlemezler ve sen hayalgücünü kullanarak orijinal ve canlı şeylerden bahsetmediğin sürece de ilgi çekici olamazsın.”

Çizgisel bir okumayla “Nino Cerruti” reklam iletisinin; Sol beyin _“Mantıksallık” Sağ beyin _ “Düşsellik”

Reklam iletisi imge, kavram yaratımı ve algılama üzerine kuruludur Reklam iletisi imge, kavram yaratımı ve algılama üzerine kuruludur. Bu bağlamda kusursuz algı ve kavram yaratımı, iletilerde duyulara seslenilmesiyle gerçekleşebilmektedir. Burada amaçlanan ürünü, markayı ya da hizmeti algılamanıza yardımcı olacak biçimde duyulara yönelmektir. Bu yaratıcı strateji “duyumsal pazarlama” ya da “duyumsal markalama” olarak da adlandırılmaktadır.

Çünkü bir reklam iletisinde bir ürünü ya da hizmeti görsel ve dilsel açılardan aktarmak yetmeyebilir. Müzik eklemek, simgeler ve söz sanatlarından yararlanmak da başarı getirir, ancak yetmeyebilir. Yapılması gereken reklam iletisiyle bireyin beş duyusuna (dokunma, koklama, tatma, işitme, görme) da seslenmektir. Görme ve işitme duyularına zaten görsel ileti ve müzik aracılığıyla ulaşılmaktadır. Ancak ya diğer duyulara nasıl seslenilebilinir? İşte yaratıcılık burada yatmaktadır kanımızca...

Dokunma

Tat Alma Duyusu

Koku Alma Duyusu

Reklamcılık, yaratıcılık isteyen bir iştir, etkinliktir. Sıradan olmayan, amaca yönelik gerçekleştirilen ve sonradan öğrenilen ya da öğretilebilir bir yetenek olan yaratıcılık reklam iletişiminde birçok etmenin birlikte hareket etmesiyle ortaya çıkabilir ancak. Bu etmenler arasından en ayırıcı özelliği olanları şöyle sıralayabiliriz: Duygulara seslenme + Mantık Kullanma + Duyulara Yönelinmesi + Sanatsal Öğelerden Yararlanma + Tasarım

Reklam iletişiminde yaratıcılık “büyü” gibidir; “yenilik”tir; reklam iletisine “parıltılar” eklemektir; reklam iletisinin “farklı olması”dır.