DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İÇ KONTROL STANDARTLARI
Advertisements

YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bankacılık Etik İlkeleri
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
2 3 ÜST YÖNETİMİN LİDERLİĞİNDE, TAKIM HALİNDE BELİRLENEN HEDEFLER DOĞRULTUSUNDA, İŞLETME PROBLEMLERİNE GÖRE ÇÖZÜM BULUNMASIDIR. 4.
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Denetçinin Sorumluluğu
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
BAĞIMSIZ DENETİM STANDARTLARI
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
ISQC 1 Quality Control for Firms that Perform Audits and Reviews of Historical Financial Information, and Other Assurance and Related Services Engagements.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
TÜRKİYE DENETİM STANDARTLARI
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
İKİNCİ BÖLÜM DENETİM STANDARTLARI
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Metin DURAN Genel Müdür
KALİTE KONTROL STANDARDI 1
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
Bağımsız Denetim Süreci
İÇ DENETİM KALİTE GÜVENCE VE GELİŞTİRME PROGRAMI
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
Türkiye Denetim Standartları
İnceleme Dairesi Başkanlığı
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sunum İçeriği Bağımsız Denetime Talebin Sebebi
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
PLANLAMANIN TAMAMLANMASI VE DENETİM PROGRAMLARININ HAZIRLANMASI
Sunum transkripti:

DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI MEHMET ŞİRİN DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI

Bağımsız Denetim Standartları Kilit Terimlerin Belirlenmesi Metnin Çevrilmesi İlk Uzman Kontrolü Çapraz Kontrol – İkinci Uzman Kontrolü Metnin Danışma Komisyonlarına Gönderilmesi Uzmanlardan Oluşan Ekiplerce Kontrolü Metnin Denetim Dairesi Başkanınca Kontrolü KGK Başkanlığınca Metnin Kontrolü Metnin Gözden Geçirme Komitesi ve Kurul Üyelerine Sunumu Kamuoyuna Duyurulması Görüşlerin Alınması ve Değerlendirilmeleri Son Kontroller, Kurul Kararı ve Metnin Yayınlanması

Türkiye Denetim Standartları Çalışma ve danışma komisyonları: Bağımsız denetim konusundaki bilgi ve deneyimlerinden yararlanmak amacıyla uygulama alanında uzmanlaşmış kamu görevlileri, öğretim elemanları ile uygulayıcılar geçici çalışma ve danışma komisyonlarında görevlendirilmiştir. TDS Kapsamında 5 Komisyon Kurulmuştur.

Türkiye Denetim Standartları Çalışma ve danışma komisyonları: Kilit Terimlerin Türkçe karşılıklarının belirlenmesi Etik Kurallar ve Eğitim Standartları Bağımsız Denetim Standartları 200 ler grubu Bağımsız Denetim Standartları 300,400 ve 500 ler Bağımsız Denetim Standartları 600,700 ve 800’ler grubu TDS Kapsamında 5 Komisyon Kurulmuştur.

Bağımsız Denetim Standartlarının Yapısı Kapsam Yürürlük tarihi Amaç Tanımlar Hükümler Uygulama ve Diğer Açıklayıcı Bilgiler Bölümü

KKS 1 KKS 1 11 inci paragraf: Denetim şirketinin amacı aşağıdaki hususlara ilişkin kendisine makul güvence sağlayan bir kalite kontrol sistemi kurmak ve bu sistemin devamlılığını sağlamaktır; (a) Denetim şirketinin ve personelinin, mesleki standartlara ve yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygunluk sağladığı, (b) Denetim şirketi veya sorumlu denetçi tarafından düzenlenen raporların, içinde bulunulan şartlara uygunluğu. Etkin ve verimli bir Uygulama için kilit nokta: KKS 1’i denetim şirketinin büyüklüğüne ve faaliyetlerinin karmaşıklığına uygun bir şekilde gerçekleştirmektir.

KKS 1- Kalite Kontrol Sisteminin Unsurları Denetim şirketi bünyesinde kaliteye ilişkin liderlik sorumlulukları İlgili etik hükümler Müşteri ilişkisinin ve denetim sözleşmesinin kabulü ve devam ettirilmesi İnsan kaynakları Denetimin yürütülmesi İzleme * Kaliteli bir belgelendirme yukarıdaki unsurlara içeren yapının varlığının ve etkinliğinin en iyi göstergesidir.

Denetim şirketi bünyesinde kaliteye ilişkin liderlik sorumlulukları Kalite Odaklı bir İç kültür Kalite Kontrolden sorumlu kişilerin belirlenmesi Denetim şirketinin tüm iletişim ve bildirimlerinde kalite kontrol ilişkin eylem ve mesajların yansıtılması

Denetim şirketi bünyesinde kaliteye ilişkin liderlik sorumlulukları Yönetimden en alt kademedeki çalışanı kapsayan bir kalite kültürünün oluşturulması Nihai Sorumluluk denetim şirketinin yönetim kuruluna aittir. Kalite Kontrol sisteminin unsurlarına ilişkin operasyonel sorumluluklar - Yeterli ve uygun tecrübeye - Gerekli yetkiye sahip kişilere verilmelidir Ticari kaygılar yönetimin kaliteye ilişkin sorumluluklarının önüne geçemez

İlgili Etik Hükümler Şirket ile bütünleşik: Dürüstlük, Tarafsızlık, Mesleki yeterlik ve özen, Sır saklama Mesleğe uygun davranış. * Aykırılık durumlarının tespit edilmesi ve gerekli işlemlerin yapılmasını sağlamaya yönelik politika ve prosedürlerin oluşturulması

İlgili Etik Hükümler Bağımsızlık tüm güvence denetimlerinin ön koşuludur. Tehditlerin ve alınabilecek önlemlerin anlaşılması (Kurum tarafından yayımlanacak Etik Kurallar bu konuda rehberlik sağlayacaktır. Bağımsızlığı yönelik tehditlerin tespit edilmesi, belgelendirilmesi ve uygun bir şekilde yönetilmesi: - Firma düzeyinde: Bağımsızlık taahhütleri - Her bir denetim Düzeyinde: Bağımsızlık taahhütleri Çıkar Çatışmalarının tespiti ve gereğinin yapılması Sır Saklama prosedürlerinin oluşturulması

Risk faktörlerin Listelenmesi Müşteri İlişkisinin ve Denetim Sözleşmesinin Kabulü ve Devam Ettirilmesi Kabul ve Devam prosedürlerinin uygulanması (Etik Hükümler ve Yeterliliğin değerlendirilmesi Kabul veya devam edip etmeme kararının verilmesi (Müşterinin Dürüstlüğü ve riskler Risk faktörlerin Listelenmesi

Müşteri İlişkisinin ve Denetim Sözleşmesinin Kabulü ve Devam Ettirilmesi Aşağıdaki hususlarda denetim şirketinin politika ve prosedürleri denetim firmasına güvence sağlamalıdır: Denetimin yürütülmesi konusunda yetkin olmak, zaman ve kaynaklar dâhil denetimi yürütmek için gerekli beceri ve kapasiteye sahip olmak Etik hükümlere uygunluğu sağlayabilmek Ayrıca risklerin ve alınan önlemlerin yeterli bir şekilde belgelendirilmesi lazım. Gerektiğinde mevzuat izin vermesi halinde denetim çekilme ve bunun nedenlerinin yeterli bir şekilde belgelendirilmesi

İnsan Kaynakları Aşağıdaki alanlarda politika ve prosedürlerin geliştirilmesi: İşe alma. Performans değerlendirmesi. Verilen görevleri yerine getirme süresi dâhil kabiliyetler. Yeterlik. Kariyer gelişimi. Terfi etme. Ücret ve sair haklar. Personel ihtiyacının tahmini. Bu hususlar çalışanların motivasyon (etik hükümlere uyum dahil) ve gerekli yeterliğe sahip olmalarını sağlayarak yapılan denetimlerin kalitesini artırır.

İnsan Kaynakları Denetim Şirketi, yeterli sayıda gerekli yeterlik ve beceriye sahip, etik ilkelere bağlı uygun personele ihtiyaç duyar. Denetim şirketinin ve müşterilerinin ihtiyaçlarına orantılı bir şekilde uygun niteliklere sahip çalışan teminine odaklanma Yöneticilerin ve diğer personelin uygun bir şekilde eğitilmesi ve mesleki gelişimlerinin sağlanması böylece yeterliliklerinin muhafazasının sağlanması İlgili çalışma için gerekli yeterlik ve beceriye sahip çalışanların görevlendirilmesi Bir disiplin sürecinin oluşturulması

Denetimin Yürütülmesi Denetimin yürütülme kalitesinin tutarlılığını sağlayan politika ve prosedürler oluşturma Bu tutarlılık, genellikle yazılı veya elektronik rehberler, yazılımlar veya diğer standart belgelendirme biçimleri ile sektöre veya denetimin konusuna özgü rehberlerin oluşturulması suretiyle sağlanır. Sorumlu Denetçinin tanımlanmış sorumlulukları olmalıdır. Etkin planlama, yönlendirme ve gözetim ile gözden geçirme prosedürleri İstişare Prosedürleri (Kim, Ne zaman, Nasıl …..gerektiğinde dışardan temin) Görüş Ayrılıklarının çözümüne yönelik prosedürler gibi..

Denetimin Yürütülmesi Denetimin Kalitesine Yönelik Gözden Geçirme Kurum tarafından belirlenen işletmeler ile borsada işlem gören işletmelerin finansal tablolarının bağımsız denetimlerde zorunlu Diğer denetimlerin hangilerine yönelik uygulanacağına yönelik denetim şirketinin prosedürler oluşturması Asgari olarak kapsam belirlenmelidir. Uygun niteliklere sahip denetimin kalitesini gözden geçiren Kişinin atanması (Kurum içi – Kurum dışı) Teknik beceriye sahip olmalı Gerekli yetki ve deneyime sahip olmalı Tarafsız olmalı

İzleme Kalite Kontrol Sisteminin üzerinde bir İzleme Programı oluşturmak Teftiş Prosedürleri oluşturmak (denetim tamamlandıktan sonra) - dönemsel olarak mutlaka her bir sorumlu denetçinin çalışması teftiş kapsamına girmeli Gerektiğinde mutlaka dışardan birilerine yaptırılması - Resmi raporlama Eksiklerin bildirilmesi ve önlemlerin alınması Şikayet ve iddiaları ele alan prosedürlerin oluşturulması

Belgelendirme Kalite Kontrol Politika ve Prosedürleri Denetim Dosyaları Kalite Kontrol Gözden Geçirmeleri Saklama ve erişim

Belgelendirme Kalite Kontrol Politika ve Prosedürleri Denetim Dosyaları Kalite Kontrol Gözden Geçirmeleri Saklama ve erişim

KKS 1 ve BDS 220 arasındaki bağlantı KKS 1 11inci paragraf denetim şirketi seviyesinde kalite kontrol sisteminin amacını tanımlar BDS 220 6 ıncı paragraf her bir denetim düzeyindeki amacı tanımlar: Yürütülen her bir denetimle ilgili olarak denetçiye, Denetimin mesleki standartlar ile yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun olduğuna ve (b) Düzenlenen denetçi raporunun içinde bulunulan şartlara uygunluğuna ilişkin makul güvence sağlayan kalite kontrol prosedürlerini uygulamaktır

Bağımsız Denetim Standartları BDS’ler risk bazlı bir yaklaşım üzerine kurulmuştur. BDS 200, BDS ler kapsamındaki bir denetimden ne anlaşılması gerektiği hususunda da açıklamalar yapar Riskleri Değerleme a) Planlama (ön denetim çalışmaları dahil) b) Risk Değerlendirme Prosedürlerini Uygulama Risklere Karşılık Verme a)Müteakip Denetim Prosedürlerini tasarlama b) Bunları uygulama Raporlama: a) Denetim kanıtlarını Değerlendirme b)Denetim raporunu hazırlama

Bağımsız Denetim Standartları GENEL İLKE VE SORUMLULUKLAR BDS 200 Bağımsız denetçinin genel amaçları ve bağımsız denetimin bağımsız denetim standartlarına uygun olarak yürütülmesi BDS 210 Bağımsız denetim sözleşmesinin şartları üzerinde anlaşmaya varılması BDS 220 Finansal tabloların bağımsız denetiminde kalite kontrol BDS 230 Bağımsız denetimin belgelendirilmesi BDS 240 Finansal tabloların bağımsız denetiminde bağımsız denetçinin hileye ilişkin sorumlulukları BDS 250 Finansal tabloların bağımsız denetiminde ilgili mevzuatın dikkate alınması BDS 260 Üst yönetimden sorumlu olanlarla kurulacak iletişim BDS 265 İç kontrol eksikliklerinin üst yönetimden sorumlu olanlara ve yönetime bildirilmesi

Bağımsız Denetim Standartları RİSK DEĞERLENDİRMESİ VE DEĞERLENDİRİLMİŞ RİSKLERE VERİLECEK KARŞILIKLAR BDS 300 Finansal Tablo Bağımsız Denetiminin Planlanması BDS 315 İşletmeyi ve Çevresini Tanımak Suretiyle Önemli Yanlışlık Risklerinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi BDS 320 Bağımsız Denetimin Planlanması ve Yürütülmesinde Önemlilik BDS 330 bağımsız denetçinin değerlendirilmiş risklere karşılık yapacağı işler BDS 402 Hizmet kuruluşu kullanan bir işletmenin bağımsız denetiminde dikkate alınacak hususlar BDS 450 Bağımsız denetimin yürütülmesi sırasında belirlenen yanlışlıkların değerlendirilmesi

Bağımsız Denetim Standartları BAĞIMSIZ DENETİM KANITLARI BDS 500 Bağımsız denetim kanıtları BDS 501 Bağımsız denetimi kanıtları belirli kalemler için dikkate alınması gereken özel hususlar BDS 505 Dış teyitler BDS 510 İlk bağımsız denetimler- açılış bakiyeleri BDS 520 Analitik prosedürler BDS 530 Bağımsız denetimde örnekleme BDS 540 Gerçeğe uygun değere ilişkin olanlar dâhil muhasebe tahminlerinin ve ilgili açıklamaların bağımsız denetimi BDS 550 İlişkili taraflar BDS 560 Bilanço tarihinden sonraki olaylar BDS 570 İşletmenin sürekliliği BDS580 Yazılı açıklamalar

Bağımsız Denetim Standartları BAŞKALARININ ÇALIŞMALARININ KULLANILMASI BDS 600 Özel hususlar-topluluk finansal tablolarının bağımsız denetimi (topluluğa bağlı birim  denetçilerinin çalışmaları dâhil)  BDS 610 İç denetçi çalışmalarının kullanılması BDS 620 Uzman çalışmalarının kullanılması Bağımsız denetimin sonuçları ve raporlama BDS 700 Finansal tablolara ilişkin  görüş oluşturma ve raporlama BDS 705 Bağımsız denetçi raporunda olumlu görüş dışında bir görüş verilmesi BDS 706 Bağımsız denetçi raporunda yer alan dikkat çekilen hususlar ve diğer hususlar paragrafları BDS 710 Önceki dönemlere ait  karşılık gelen bilgiler ve karşılaştırmalı finansal tablolar BDS 720 Bağımsız denetçinin denetlenmiş finansal tabloları içeren dokümanlardaki diğer bilgilere ilişkin sorumlulukları  BDS 720-A Bağımsız denetçinin denetim kurulunun yıllık faaliyet raporuna ilişkin yasal raporlama sorumlulukları

Bağımsız Denetim Standartları ÖZEL ALANLAR BDS 800 Özel hususlar – özel amaçlı çerçevelere göre hazırlanan finansal tabloların bağımsız denetimi BDS 805 Özel hususlar – tek bir finansal tablonun bağımsız denetimi ile finansal tablolardaki belirli unsurların, hesapların veya kalemlerin bağımsız denetimi BDS 810 Özet finansal tablolara ilişkin rapor vermek üzere yapılan denetimler

Teşekkürler