ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Advertisements

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE REHBERLİK HİZMETLERİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ NEDİR ?
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİM MERKEZİ. Misyonumuz Hedef kitlesindeki öğrencilerden zeka, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasiteleri veya özel akademik alanlarda.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE BEP HAZIRLAMA.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMA.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
DİĞER TUTUMLAR.
Destek Eğitim Odaları.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
BE BEP NEDİR ?.
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ

İlk önce EĞİTİM NEDİR? onu öğrenelim… İnsanların diğer insanları belli bir maksatla kültürlenmelerine  ya da kasıtlı kültürlenme sürecine ise eğitim denilmektedir.

Şimdi de EĞİTİMİN ÖNEMİNE değinelim Bir şeyler üretebilmek ve yaşamaya dair değerler ortaya koyabilmek için herkesin iyi bir eğitime ihtiyacı vardır

Peki ya ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitim çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst düzeye çıkmasını sağlayan,

Peki ya ÖZEL EĞİTİM NEDİR? yetersizliği engele dönüştürmeyi önleyen, engelli bireyi kendine yeterli hale getirerek topluma kaynaşmasını ve bağımsız,üretici bireyler olmasını destekleyecek becerilerle donatan eğitimdir.

ÖZEL EĞİTİMİN AMAÇLARI nelerdir? Toplum içindeki rollerini gerçekleştiren, başkaları ile iyi ilişkiler kuran, işbirliği içinde çalışabilen, çevresine uyum sağlayabilen, üretici ve mutlu bir yurttaş olarak yetişmelerini sağlar.

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ OLANLARIN ORANI Dünya Sağlık Örgütü’ne göre özel gereksinimi olan bireylerin genel nüfus içerisindeki oranı, gelişmiş ülkelerde %10 gelişmekte olan ülkelerde %12’dir.

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ OLANLARIN ORANI Okul çağı dikkate alındığında, okulla ilgili problemler nedeniyle bu oranların daha yüksek olması beklenmektedir. Nitekim İngiltere’de okul çağı nüfusuna ilişkin yapılan tahminler %20’ye, Amerika’da %28’lere ulaşmaktadır.

ÜLKEMİZDE… MEB’in 2008-2009 öğretim yılında yetersizliği olan öğrenciler ile ilgili resmi kayıtlarına göre öğrencilerin; %28’i özel eğitim okullarına,

ÜLKEMİZDE… %12’si genel eğitim okulları bünyesindeki özel eğitim sınıflarına % 60’ı kaynaştırma uygulamaları adı altında ilköğretimdeki genel eğitim sınıflarına devam etmektedir.

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 1) Zihinsel Yetersizlik : zihinsel gelişim yetersizliğinden dolayı, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur. Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların zihinsel işlevleri ve sosyal davranışları yaşıtlarına göre geri ve yetersizdir

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 2) İşitme Yetersizliği : İşitme duyarlılığının kısmen veya tamamen yetersizliğinden dolayı konuşmayı edinmede, dili kullanmada ve iletişimde güçlük nedeniyle bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 3) Görme Yetersizliği : Görme gücünün kısmen ya da tamamen yetersizliğinden dolayı, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur. 4) Ortopedik Yetersizlik: İskelet, kas ve eklemlerdeki hastalık, bozukluk ve yetersizlikten dolayı, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 5) Sinir Sisteminin Zedelenmesi ile Ortaya Çıkan Yetersizlik : Gelişim sürecinde oluşan nörolojik bozukluğun, bireyin eğitim performansını ve sosyal uyumunu olumsuz yönde etkilemesi durumunu 6) Birden Fazla Alanda Yetersizlik : Gelişim dönemi içerisinde, bireyin eğitim performansını ve sosyal uyumunu ciddi bir şekilde ve olumsuz yönde etkileyen, birden fazla alanda görülen yetersizlik durumu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 7)Dil ve Konuşma Güçlüğü : Sözel iletişimde farklı düzey ve biçimlerde ortaya çıkan aksaklıklar ve düzensizlikler nedeniyle dili kullanma, konuşmayı öğrenme ve iletişimdeki güçlüklerin, bireyin eğitim performansı ve sosyal uyumunu olumsuz yönde etkilemesi durumu 8)Özel Öğrenme Güçlüğü : Yazılı ya da sözlü dili anlamak ya da kullanabilmek için gerekli olan bilgi alma süreçlerinin birinde ya da birkaçında ortaya çıkan ve dinleme, konuşma, okuma, yazma, heceleme, dikkat yoğunlaştırma ya da matematiksel işlemleri yapmada yetersizlik nedeniyle, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 9) Duygusal Uyum Güçlüğü : Sağlık durumu, zihinsel, duyusal faktörler tarafından açıklanamayan; bireyin kendisiyle ve çevresiyle dengeli, doyurucu ilişki kurma ve sürdürmede güçlük çekme, genel bir mutsuzluk ve depresyon hâli ya da bireysel veya okul problemleri ile ilgili korku, tırnak yeme, parmak emme gibi fiziksel belirtiler gibi özelliklerinden bir veya birden fazlasının uzunca bir süre ortaya çıkması nedeniyle, eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumunu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 10) Süreğen Hastalık :Gelişim dönemi içinde, bireyin, sürekli bakım ve tedavi gerektiren hastalığı nedeniyle eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumu 11) Otizm : Erken çocukluk döneminde görülmeye başlayan, sosyal etkileşim ve iletişim bozukluğu ile ilgi ve etkinliklerin belirgin sınırlılığı gibi özelliklerle kendini gösteren yaygın gelişimsel bozukluk durumu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 12) Sosyal Uyum Güçlüğü : Madde bağımlılığı, yetersiz beslenme, göç, suç işleme, suça yönelme, çalışma, ihmal, istismar ve terk edilme gibi riskli hayat şartlarından dolayı bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 13) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu : Çocukta 7 yaşından önce başlayan, en az iki ortamda (ev, okul) 6 ay süreyle yaşına ve gelişim seviyesine uygun olmayan dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik, hiperaktivite ve dürtüsellik,belirtileriyle görülen bozukluğu

ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ GRUPLAR 14) Üstün veya Özel Yetenek Zekâ, yaratıcılık, sanat, spor, liderlik kapasitesi veya akademik alanlarda akranlarına göre üst seviyede performans gösterme durumunu ifade eder.

ÖZEL EĞİTİM PROGRAMLARI Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı : özel gereksinimli bireylerin gelişim özellikleri, eğitim performansları ve ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan, bireylere yönelik destek eğitim hizmetlerini de içeren özel eğitim programıdır.

ÖZEL EĞİTİM PROGRAMLARI Kaynaştırma Eğitimi :Gerektiğinde özel gereksinimli öğrenciye ve/veya sınıf öğretmenine destek özel eğitim hizmetleri sağlanması koşulu ile özel gereksinimli öğrencinin normal eğitim ortamında eğitilmesidir.

ÖZEL EĞİTİM PROGRAMLARI Destek Eğitim Odası :Normal sınıfta eğitim görmekte olan özel gereksinimli öğrenciler, önemli derecede eksiklik gösterdikleri derslerde ya da ek çalışmaya gereksinim duydukları alanlarda normal sınıfın dışında bir kaynak odaya alınırlar. Bu odada kaynak öğretmen (özel eğitim uzmanı), öğrenciye bireysel yada küçük grup eğitimi sağlar.

ÖZEL EĞİTİM PROGRAMLARI Özel Eğitim Sınıfı :Özel eğitime ihtiyacı olan ve ayrı bir sınıfta eğitim almaları uygun bulunan bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile bir arada eğitim görmeleri amacıyla her tür ve kademedeki resmî ve özel okul ve kurumlarda, özel eğitim hizmetleri kurulunun önerisi doğrultusunda millî eğitim müdürlükleri tarafından özel eğitim sınıfları açılabilir.

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE Düzenli toplantılar yapmak, Bilgilendirici konuşmalar, seminerler düzenlemek, Her bir aşamada aileyi işe katmak, Çocuklardaki gelişmeleri ailelerle paylaşmak,

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE Aile; Çocuklarına ilişkin gözlem, bilgi ve paylaşımları, Eğitim sürecinin başında çocuğumuzun daha iyi değerlendirilmesi ve tanınmasını sağlar. Problem davranışların tespitini hızlandırır. Eğitim sürecinde hedeflerimize ulaşma düzeyimizi belirlememize olanak tanır.

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE Eğitimciler ve ailenin, ev ile okul arasında ortaklaşa yürüttüğü bir program; çocuğumuz için hedeflediğimiz süreyi kısaltmakta, harcanan enerji düzeyini gerek eğitimci gerek aile açısından asgari düzeye çekmekte ve öğrenilen becerilerin günlük yaşama genellenmesini kolaylaştırmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE Ayrıca aile eğitimi toplantıları aracılığı ile engelli çocuğu olan aileler birbirleriyle, uzman ve eğitimcilerle tanışma şansı bularak onlarla iletişim fırsatları yakalayabilmektedir. Ailenin, içinde bulunduğu durumu sadece kendilerinin yaşamadığı ve yalnız olmadıklarını görmelerini sağlar.Bu durum, ailenin içinde bulunduğu çaresizlik, kaygı ve korkularını aşmasını daha kolaylaştırmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE Problem davranışların azaltılmasında ve yeni davranışların kazanılmasında da ailemizin eğitimcilerin vereceği destek doğrultusunda uygulayacakları yöntemler daha  etkili olmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMİN ÖNEMİ Özel gereksinimi olan bireylerin; Mümkün olan en erken dönemde,

ÖZEL EĞİTİMİN ÖNEMİ Özel gereksinimi olan bireylerin; Gereksinimlerine uygun eğitim ortamlarında,

ÖZEL EĞİTİMİN ÖNEMİ Özel gereksinimi olan bireylerin; Uygun yöntem ve araçlar kullanılarak desteklenmesi, kapasitelerini en üst seviyede kullanabilmeleri açısından önemlidir.

ÖZEL EĞİTİMİN ÖNEMİ Engelli bireyi kendine yeterli hale getirerek toplumla kaynaşmasını ve bağımsız, üretici bireyler olmasını sağlar.

ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ En az kısıtlayıcı ortamlar Erken Müdahale

ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ Yetişkinliğe Geçiş Özel eğitim-genel eğitim ilişkisi