BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Powerpoint Sunum İlkeleri
Copyright 2007 Thomson Corporation 1 ISI Web of Knowledge EndNote ® Web 2.0.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
İçerik Yönetimi Eğitimi Güz Dönemi Gökçen Fidan ODTÜ SAT-595.
2 3 ÜST YÖNETİMİN LİDERLİĞİNDE, TAKIM HALİNDE BELİRLENEN HEDEFLER DOĞRULTUSUNDA, İŞLETME PROBLEMLERİNE GÖRE ÇÖZÜM BULUNMASIDIR. 4.
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
TS-EN-ISO 9001:2000 KYS DÖKÜMANTASYON EĞİTİMİ
Veri Toplama Analiz Veri Güvenliği
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
1 DİNAMİK WEB SAYFASI. 2 Personel ve Öğrenciler ile tüm internet kullanıcılarına hizmet verebilecek, Ziyaretçilerin kolay anlaşılabilir bir ara yüz ile.
İkili Arama Ağaçları (Binary Search Trees) BST
Görsel Okur-Yazarlık *
ISO 9001:2008 Değişiklikleri Mart Madde No ve Değişiklikler Madde 1.2 “ürünün veya kuruluşun yapısı gereği bu standardın bir veya birkaç maddesinin.
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Yazılım Proje Yönetimi
Açık Dergi Sistemleri orçun madran. Open Journal Systems (OJS) Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, Ankara - 4 Aralık
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Pratik kullanım rehberi elektronik dergileri. Hoş Geldiniz! IOP Elektronik Dergiler Rehberi İletişim için İçindekiler journals.iop.org 2 journals.iop.org.
Ankara Üniversitesi 2011 Yılı Birim Faaliyet Raporu Hazırlama Aşamaları Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı Stratejik Yönetim ve Planlama Şubesi 02 Mart.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
ISO 9001 standardı Maddelerinin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite Yönetim Sistemlerinde Dokümantasyon 4. Hafta.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Chapter 11: Exception Handling
EYLÜL 2014 İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilgisayar Uygulamaları.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Temel Bilgi Teknolojileri
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
ALİ FINDIK Galatasaray Ünİversİtesİ 2015
Muhtar Bilgi Sistemi.
AMAÇ Muhtarlarımızın kamu hizmetlerini daha kaliteli ve etkin şekilde yürütmeleri amacıyla kamu kurum ve kuruluşlarından yapacakları taleplerin takip edilip.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 5: Dijitalleştirme Modelleri, Standartları ve Entelektüel Mülkiyet Hakları Arş. Gör. Tolga.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
Yazılım Mühendisliği YYurtaY. Ekip çalışması
1 Doküman Kontrolü İyi Dokümantasyonun Temelleri ve Doküman Kontrol Sistemleri.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
TS-EN-ISO 9001:2000 KYS DÖKÜMANTASYON EĞİTİMİ HALIL EFE.
İleri Word Eğitimi Eğitim İçerikleri Bilgegüç Bilişim Danışmanlık.
BDE İÇİN ETKİLİ DOKÜMANTASYON OLUŞTURMA
Yazılım Mühendisliği Standartları
Dijital kütüphane işlevleri
MİCROSOFT WORD KELİME İŞLEMCİ
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler - Sistem Analizi
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Sunum transkripti:

BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”, Software Engineering Vol.2, IEEE Press. Second Ed.

Giriş -1 Tüm yazılım projeleri için belgeleme gerçekleşir. Bir proje için üretilen belgeler; Geliştirme grubu arasında iletişim sağlamalı. Yazılım bakımından sorumlu kişilere bilgi sağlamalı. Yönetimin, geliştirme sürecini planlaması, maliyet ve zamanlama için bilgi sağlamalı. Kullanıcıların sistemi kullanması ve yönetmesi için bilgi sağlamalı.

Giriş -2 Bu dökümanları oluşturmak ağırlıklı olarak yazılım mühendislerinin görevi. Farklı doküman türleri, doküman kalitesinin önemi, döküman yapısı, dökümantasyon standardı, etkin yazım stili vb.

Süreç ve Ürün Dökümantasyonu -1 Tüm projeler için oluşturulacak tek bir doküman listesi tanımlanamaz. Yapılan anlaşmaya, geliştirilen sistem türüne, beklenen yaşam süresine, geliştiren kuruluşun kültürüne ve büyüklüğüne ve geliştirme için yapılan zamanlamaya bağlıdır.

Süreç ve Ürün Dökümantasyonu -2 Süreç dökümantasyonu: Geliştirme ve bakım sürecini belgelerler. Planlar, zamanlamalar, ürün-kalite dökümanları, kurumsal ve proje standartları. Ürün dökümantasyonu: Geliştirilen ürünü tarif eder. Sistem dökümanları: Ürünü geliştiren ve bakımını yapan mühendislerin bakış açısıyla. Kullanıcı dökümanları: Kullanıcılara yönelik olarak.

Süreç Dökümantasyonu -1 Geliştirmenin yönetimi için sürecin görünür olması çok önemli. Planlar, zamanlamalar: Yöneticiler tarafından hazırlanır. Raporlar: Geliştirme sürecinde kaynaklar nasıl kullanılıyor? Standartlar: Süreç nasıl gerçekleştirilecek? Kurumsal, ulusal veya uluslar arası standartlardan geliştirilebilir.

Süreç Dökümantasyonu -2 Çalışma belgeleri: Projedeki teknik iletişim dökümanları. Fikirler, gerçekleştirim stratejileri, problemler, tasarım kararlarının açıklaması vb. E-posta mesajları: Yöneticiler ve geliştirme grubu arasındaki günlük iletişimin detayları.

Süreç Dökümantasyonu -3 Süreç dökümanları kısa sürede güncelliklerini kaybederler ve sistem tamamlandıktan sonra muhafaza edilmelerine gerek yoktur. Ancak yazılımın yeni gereksinimler dolayısıyla gelişimi sırasında yararlı olabilecek bazı dökümanlar olabilir.

Ürün Dökümantasyonu Ürünü anlatır, uzun bir yaşam süresine sahip olur ve ürünle birlikte değişmesi, gelişmesi gerekir. Kullanıcı dökümanları, ürünün nasıl kullanılacağını anlatır. Sistem dökümanları ise özellikle bakım aşamasından sorumlu mühendislere yardımcı olur.

Kullanıcı Dökümantasyonu -1 Kullanıcı dökümantasyonu farklı kullanıcı gruplarını hedeflemeli: Uç kullanıcılar Sistem yöneticileri.

Kullanıcı Dökümantasyonu -2 Fonksiyonel Tanımlama: Sistem gereksinimlerinin tanımlandığı ve sistemin sunduğu hizmetleri kısaca anlatan döküman. Tanıtım Klavuzu: Sistemin uç kullanıcılar tarafından nasıl kullanılacağını örneklerle anlatan bir doküman.

Kullanıcı Dökümantasyonu -3 Kurulum Dökümanı: Sistem yöneticilerinin sistemi belirli bir ortamda kurmalarına yönelik açıklama içeren bir doküman. Sistemi oluşturan dosyalar, gerekli minimum donanım vb. Başvuru Kitabı: Sistemdeki olanakların nasıl kullanılacağı, hata mesajları, hatalı durumları düzeltme gibi bilgiler içerir.

Kullanıcı Dökümantasyonu -4 Sistem Yönetim Klavuzu: Özellikle bazı tür sistemler için, örn: diğer sistemlerle etkileşimde olan, gerekli bilgiler. Bunlara ek olarak, “quick reference card”, “on line help” vb. bulunabilir.

Sistem Dökümantasyonu -1 Gereksinimler belgesinden, tasarım, gerçekleştirim, kabul testi planına kadar sistemi anlatan tüm dökümanları içerir. Kullanıcı dökümanları gibi yapılanmalı, genel bilgi, ayrıntılı bilgi. İçerik?

Sistem Dökümantasyonu -2 Sistem geliştikçe tüm dökümanların güncellenmesi büyük önem taşımaktadır. Dökümanlar arası bağımlılıklar ve ilişkilerin tutulması yardımcı olabilir.

Sistem Dökümantasyonu -3 Küçük sistemlerde daha dar kapsamlı olabilir. Ama yine de gereksinimler, mimari tasarım ve program kaynak kodu olmalı. Dökümantasyonun güncellenmesi önemli!

Doküman Kalitesi Doküman kalitesi önemli. Doküman kalitesini etkileyen faktörler: Dökümantasyon standartları Doküman kalite güvence süreci Yazım stili

Doküman Yapısı -1 Dökümanlardaki materyalin nasıl bölüm ve alt bölümlere ayrıldığı, dökümanın okunabilirliğini ve kullanılabilirliğini etkiler. Bölümlerin olabildiğince bağımsız olması, ayrı ayrı okunmalarını ve değişiklik gerektiğinde yapılmasını kolaylaştırır.

Doküman Yapısı -2 Tablo -1 (sf176), IEEE’nin kullanıcı dökümanları standartında tanımlanan doküman yapısını ve olması gereken bileşenlerin listesini veriyor. Bu bilgi genel bir standardı gösteriyor, bir kuruluşta rehber olarak kullanılabilir, tablodaki tüm bileşenler yer almayabilir.

Doküman Yapısı -3 Kapak sayfası Bölümler ve alt bölümler, içindekiler, sayfa numaralama Indeks Teknik terimler ve kısaltmalar için sözlük

Dökümantasyon Standartları -1 Doküman standartları, doküman kalite güvence için bir temel oluşturur ve tutarlı bir görünüm, yapı ve kalite sağlarlar. Dökümantasyon sürecinde kullanılabilecek diğer standartlar, süreç, ürün ve değişim standartları olmaktadır.

Doküman Standartları -2 Süreç standartları: Kaliteli doküman üretimi için izlenmesi gereken standartlar. Kullanılacak araçlar ve kaliteli doküman üretimini sağlayacak kalite güvence süreçlerinin tanımlanmasıyla ilgili standartlar. Ürün Standartları: Dökümanla ilgili standartlar Tüm dökümanların tutarlı bir görünümü ve yapısı olmalı. Kurumsal standartlara bağlı. Doküman tanımlama standartları Döküman yapısı standartı Doküman sunum standartları Doküman güncelleme standartları

Doküman Standartları -3 Değişim Standartları: Dökümanların elektronik kopyalarının uyumlu olması çin standartlar. PDF, Microsoft Word vb. Stil, şablon standartları.

Yazım Stili Standartlar yardımcı olur ama dökümanın kalitesi, yazan kişinin açık, net olarak teknik bilgiyi ifade yeteneğine bağlı. Dökümanlar da teftiş edilmeli.

On-line Dökümantasyon Basit metin dosyaları veya etkileşimli hypertext tabanlı yardım sistemleri. Erişim kolay, güncelleme sağlanabilir ve doküman içinde arama yapmak kolay. Yazılı dökümanlara destek olarak kullanılmaları daha uygun.

Doküman Hazırlama Doküman oluşturma Dökümanı iyileştirme Doküman üretimi Kelime işlemciler ve metin düzenleyiciler.