Sayısal Uçurumun Önlenmesinde Eğitimin İşlevi ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Bu Süreçteki Rolü Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

PROJE VE KULÜP ÇALIŞMALARI
Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinden Beklentiler ve Bu Öğretmenlerin Okuldaki Rolleri: FATİH Projesi Işığında Bir Analiz Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi.
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
‘‘21. Yüzyıl Eğitimine Doğru’’
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Sayısal Uçurum Üzerine Karşılaştırılmalı Bir İnceleme
Diferansiyel Denklemler
Araştırmacı Öğretmenler Ebru Mugaloglu
TC ÇAVDARHİSAR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2011 – 2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI OKULLAR HAYAT OLSUN PROJESİ.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
Şabanözü Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ISTE Standartları Uluslararası Eğitim Teknolojileri (Derneği) Birliği (The International Society for Technology in Education-ISTE) Teknolojinin eğitimde.
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İLKÖĞRETİM BİLGİSAYAR PROGRAMLARINA ELEŞTİREL BİR BAKIŞ Araş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU Yrd. Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
1 ÇEVRE ANALİZİ Ocak-2007 T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU
Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunları Çözmeye Yönelik Öneriler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman.
Y USIF M AMMAD - ZADA : ,000 okulmuzdaki 620,000 dersliğimizi BT ekipmanları ile donatarak eğitimde öğrenci ve öğretmenlerimiz için fırsatları.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Yasemin Koçak USLUEL Hacettepe Üniversitesi, Esin KALAYCI
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
S. Sadi Seferoğlu Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Böl. Cenk Akbıyık Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Bilgisayar Destekli Eğitim
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Diferansiyel Denklemler
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
Öğretmenlerin Bit Tutumları
Sunum transkripti:

Sayısal Uçurumun Önlenmesinde Eğitimin İşlevi ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Bu Süreçteki Rolü Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 06800, Beytepe-Ankara Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, 7-8-9 Eylül 2012, Erciyes Üniv.Eğitim Fakültesi, Kayseri

Giriş

Bilişim Teknolojileri ve Gelişmeler Bilişim teknolojileri alanında hızlı gelişmelerin yaşandığı günümüzde toplumlar bilgi toplumu olma yolunda yoğun çabalar sarfetmekte bu amaçla büyük kaynaklar ayırmaktadırlar. Bu tür çabaların olduğu toplumlarda çeşitli toplumsal konulara yaklaşımlar da farklı olacaktır. Örneğin günümüz toplumlarında insan kaynakları gereksinimleri farklılaşmakta ve toplumun ihtiyaç duyduğu bireylerin niteliklerinde değişmeler olmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Bilgi Toplumunda Beceriler Çağımızın bilgi toplumunda, bilgiye ulaşma yollarını bilen ve ulaştığı bilgiyi sorgulayan, teknolojiyi etkili bir şekilde kullanabilen bireylere ihtiyaç duyulmaktadır. Öte yandan bilginin kapsamında, bilgiye erişim şekli ve hızında da değişimler yaşanmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Bilişim Teknolojileri ve Eğitim Bu bağlamda çağın gereksinimlerine uygun bilişim teknolojileri ile zenginleştirilmiş eğitim öğretim ortamlarının oluşturulması büyük önem taşımaktadır. Bilişim Teknolojileri’nin eğitimde kullanılması ve olası yararlarının üst düzeyde gerçekleştirilebilmesinde öğretmenler anahtar konumdadır. Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin bu öğretmenler arasında özel bir yeri ve önemi bulunmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum Teknolojinin eğitimde kullanımı söz konusu olduğunda üzerinde durulması gereken konu: BİT’e erişim, kullanım ve BİT okuryazarlığı gibi göstergelere göre bireylerin yaşadığı eşitsizliklerdir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum Nedir? Sayısal uçurum farklı sosyoekonomik düzeydeki bireylerin, firmaların veya ülkelerin BİT’e erişimde ve kullanımında yaşadığı eşitsizlik olarak tanımlanmaktadır. Bu tanımlamanın yanı sıra sayısal uçurumu açıklamak için yaş, cinsiyet, gelir durumu, coğrafi bölgeler gibi demografik değişkenler gösterge olarak kullanılmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Çalışmanın Amacı Sayısal uçurumun önlenmesinde eğitimin önemli bir işlevi bulunmaktadır. Bu saptamadan hareketle çalışmada sayısal uçurum-eğitim ilişkisi ortaya konmaktadır. Çalışmada ayrıca, bu ilişki irdelenirken bilişim teknolojilerinin yaygınlaşmasında önemli işlevleri olan okullarımızdaki Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin yeri ve önemi ele alınmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum Eğitim İlişkisi Teknolojinin yaşamımızın vazgeçilmezi haline geldiği günümüzde, toplumda bireyler/gruplar/bölgeler arasında uçurumların ortaya çıkması tehlikesi bulunmaktadır. Ortaya çıkan uçurumu en alt düzeye indirmek için bazı öncelikler belirlenebilir. Buradan yola çıkarak sayısal uçurumu en alt düzeye indirme sürecinde eğitimin önemli bir işlevi ve önceliği bulunduğu söylenebilir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum ve FATİH Projesi Eğitim ve sayısal uçurum ilişkisini incelerken şuanda ülkemizde pilot uygulamaları yapılan ve hatırı sayılır miktarda kaynağın ayrıldığı bir proje olan FATİH (Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesi ele alınabilir. Türk eğitim–öğretim sisteminde teknoloji odaklı bir değişim süreci (MEB, 2011) olarak tanımlanan FATİH Projesi kapsamında sağlanacak teknolojik unsurlar ve yapılacak çalışmaların sayısal uçurumun azalmasına olumlu ve olumsuz etkileri olacağı söylenebilir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum ve FATİH Projesi (2) MEB, FATİH projesinin BİT’in sınıflarda etkin ve verimli kullanılması ile öğretmen ve öğrenciler için fırsat eşitliği sağlayan bir proje olduğunu belirtmektedir. FATİH projesi ile sayısal uçurumun önlenmesi ve söz konusu fırsat eşitliğinin sağlanması için mali politikaların da değiştiği ve BİT yatırımları açısından eğitime ayrılan payın arttığı söylenebilir . EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Kamu BİT Yatırımları Sektörel Dağılımı Kaynak: Kalkınma Bakanlığı, Bilgi Toplumu Dairesi (2012). Kamu bilgi ve iletişim teknolojileri yatırımları, 2012. Ankara: Kalkınma Bakanlığı, Bilgi Toplumu Dairesi. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 12

2012 Yılında En Fazla BİT Yatırımı Yapacak İlk 10 Kamu Kurumu EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 13

2012 Yılında En Fazla Ödenek Ayrılan İlk 10 BİT Projesi EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 14

Kamu BİT Yatırımları ve Sayısal Uçurum 2012 yılında en fazla BİT yatırımı yapacak sektör/kurum/BİT projelerine bakıldığında sayısal uçurumun önlenmesine yönelik politikaların bir gereği olan eğitim yatırımlarına öncelik tanındığı söylenebilir. Söz konusu BİT yatırımlarının etkin kullanılabilmesi için hazırlanması gereken projeler de en az bu yatırımlar kadar pay sahibi olmalıdır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sayısal Uçurum ve Eğitim İlişkisinde BT Öğretmenlerinin Yeri Sayısal uçurumla ilgili olarak okullarımızdaki genel durumu anlayabilmek için öncelikle bir takım göstergeleri ele almak yararlı olacaktır. Eğitimde BİT kullanımına ilişkin olarak DPT Bilgi Toplumu İstatistikleri (2010) raporunda yer alan verilere göre; bilgisayar başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 30,8 ve ortaöğretimde 25,1 olmaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Bilgisayar Başına Düşen Öğrenci Sayısıyla İlgili Dağılımlar (2009) ilköğretimde 10,8 öğrenci sayısı ile Tunceli, ortaöğretimde ise 8,7 ile Sinop ilk sıradadır. İlköğretimde bilgisayar başına 50,7 öğrenci sayısı ile Gaziantep, ortaöğretimde ise 59,6 öğrenci sayısı ile İstanbul son sırada yer almaktadır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Bilgisayar Başına Düşen Öğretmen Sayısıyla İlgili Dağılımlar (2009) İlköğretim Ortaöğretim Sıralama İl adı Bilgisayar başına düşen öğretmen 1 Tunceli 11,4 77 Adıyaman 32,8 Artvin 7,3 İzmir 40,3 2 12,6 78 Şanlıurfa 33,6 7,5 Gaziante p 43,0 3 Edirne 14,4 79 Kahramanmara ş 34,2 Bayburt Mersin 46,2 4 14,5 80 Ağrı 35,6 Gümüşhane 7,8 Ankara 49,9 5 Kırklareli 14,6 81 Batman 40,0 Ardahan 7,9 İstanbul 59,6 EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

BİT’e Erişim ve Sayısal Uçurum Okullarda öğretmen ve öğrencilerin kullanımına sunulan bilgisayar sayıları açısından durum incelendiğinde, ülke genelinde (ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde) bilgisayar başına düşen öğretmen ve öğrenci sayısının yüksek olduğu ve Bu durumun da BİT’e erişim değişkeni açısından sayısal uçurumun varlığına gösterge sayılabileceği söylenebilir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri FATİH projesinin başarıya ulaşması için öncelikle öğretmenlerin teknoloji yeterliklerin belirlenmesinin önemli olabileceği söylenebilir. Bilişim Teknolojileri öğretmenleri bu süreçte önemli katkılar sağlayabilecek bir öğretmen grubudur. Ancak BT öğretmenleri okuldaki diğer öğretmenler, yöneticiler ve velilerin farklı türdeki beklentileriyle karşı karşıya kalmaktadırlar. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

BT Öğretmenlerinden Beklentiler Seferoğlu ve Akbıyık (2007) tarafından gerçekleştirilen bir araştırmada okul yöneticilerinin bilgisayar öğretmenlerinden beklentileri; Ders Materyali Hazırlama Öğrenci Notlarını ve Resmi Belgeleri Bilgisayar Ortamına Aktarma Hizmet İçi Eğitim Kursları Düzenleme Okulun Web Sayfasını Hazırlama ve Güncelleme Yapma Okul Bilgisayarlarına Program Kurma, Okul Bilgisayarlarını Tamir Etme Yerel Ağ Kurma Okul Çalışanlarının Kişisel Bilgisayarlarını Tamir Etme ve Bu Bilgisayarlara Program Yükleme Halktan İsteklilere Kurs Verme İstekli Öğrencilere Üst Düzey Bilgisayar Becerilerini Öğretme ve Öğrencileri Bilgisayar Yarışmalarına Hazırlama EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

BT Öğretmenlerinin Rolü BT öğretmenlerinden beklentiler bu yöndeyken BT öğretmenlerinin rolü çok farklıdır. Öğretmenlerin teknoloji kullanımıyla ilgili yetersizliklerinin giderilmesi ve sonra da BT’nin derslerde etkin ve verimli kullanılmasına yönelik bir eğitimin verilmesi görevini BT öğretmenleri üstlenmektedir. Yani FATİH Projesini meydana getiren bileşenlerden biri olan “derslerde BT kullanımı için öğretmenlere hizmet-içi eğitim” bileşenin uygulayıcıları BT öğretmenleridir denebilir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sonuçlar ve Öneriler

Sonuçlar ve Öneriler (1) Bilgi toplumunun bireylerini yetiştirmek için BT’nin eğitimde etkin olarak kullanılması önem taşımaktadır. Sayısal uçurumun kapatılmasında da eğitim ve öğretim süreçlerinin BT araçları ile zenginleştirilmesinin gerekliliğinden söz edilebilir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sonuçlar ve Öneriler (2) FATİH projesinin amacına ulaşabilmesi için BİT’e erişim ve BİT okuryazarlığı göstergeleri açısından bireyler, coğrafi bölgeler arasındaki uçurumlar kapatılmalıdır. Bunun için öncelikle projenin uygulayıcıları olan öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimlerin sunulması ve bu hizmetlerin sürekliliğinin sağlanması önemlidir. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Sonuçlar ve Öneriler (3) FATİH Projesi ile sağlanan teknolojik alt yapının eğitim ve öğretim süreçlerinde etkin bir şekilde kullanılabilmesi sürecinde Bilişim Teknolojileri öğretmenlerine önemli roller düşmektedir. Bu nedenle Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinden beklentiler ve BT öğretmenlerine bakış açısı değişmeli, Bu amaçla hem bakanlık düzeyinde hem de okullarımızda BT öğretmenlerinin katkılarının en üst düzeyde alınmasına yönelik adımlar atılmalıdır. EBOAK-2012 Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri

Teşekkürler...  Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Sayısal uçurumun önlenmesinde eğitimin işlevi ve bilişim teknolojileri öğretmenlerinin bu süreçteki rolü. II. Eğitim Bilimleri Öğrenci Araştırmaları Kongresi (EBÖAK-2012), 7-9 Eylül 2012, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri. Yıldız, H., & Seferoğlu, S. S. (2012). The function of education and the role of information technology teachers in preventing digital divide (in Turkish). IInd Educational Sciences Graduate Students Research Symposium (EBÖAK-2012), September 7-9, 2012, Erciyes University, Faculty of Education, Kayseri.