Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ÜNİTE 5 YÖNETİM SÜREÇLERİ
Konu başlıkları İletişim Eşgüdümleme Etkileme Denetleme ve değerlendirme
İletişim İletişim: En az iki birey arasındaki karşılıklı duygu, bilgi ve düşünce alışverişidir. İletişimin temel öğeleri: A)Kaynak B)Mesaj C)Kanal D)Alıcı E)Dönüt
İletişim Sağlıklı bir iletişimi etkileyen unsurlar: Psikolojik etkenler Dilden kaynaklanan problemler Konum ve statü farkları Sorumluluk istememe Görmezden gelme
Eşgüdümleme Örgüt yöneticisinin örgütteki işlemleri ve iş görenler arasındaki etkileşimi koordine edip yönetmesidir. Rekabetçi değil işbirlikçi bir tutum gereklidir. Grup çalışmaları ve etkileşim önemlidir. Sonuç olarak, para ve insan kaynakları daha verimli kullanılabilir.(Kaya,1991:105)
Etkileme Örgütteki bireylerin motive edilip etkileşimle çalışma arzularının artırılması önemlidir. Bireylerin iş yapma becerilerinin tek tek bulunması gerekir. Aksi halde: Gönülsüz işgören hizmeti ortaya çıkar Üretim ve verimlilik azalır.
Etkileme Örgütteki bireylerin beklenti ve istekleri anlaşılmalıdır. Parasal beklentiler mi? Sosyal yani sağlıklı etkileşime bağlı beklentiler mi? Değer görme beklentisi mi? Bu beklentiler anlaşılırsa sorunlar daha kolay çözülür.
Etkilemede Yöneticinin nitelikleri Yöneticiler zamanı verimli ve sistemli kullanır. Ulaşılabilir hedeflerle sonuç almaya odaklanır. Kendisinin ve astlarının güçlerinin farkındadır. Öncelikler belirler. Etkili kararlar alır.
Denetleme ve değerlendirme A)İŞBİRLİĞİ B)BİLİMSEL C)GÜDÜLEYİCİ D)GEÇMİŞE VE GELECEĞE YÖNELİK E)ÇÖZÜMLE VE BİRLEŞTİR
DEĞERLENDİRME TARAFSIZ İŞLEYİŞİN KONTROLÜ SONUÇ: ÇÖZÜM YOLLARI BULUNUR.
Kaynak Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Doç. Dr. Bilal Yıldırım