İç Denetim Birimi Başkanlığı. SUNUM PLANI İç Denetimin Gelişimiİç Denetim Nedir? 5018 Sayılı Kanuna Göre DenetimBelediyelerde DenetimİBB İç Denetim Birimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
İÇ KONTROL STANDARTLARI
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
İÇ DENETİM SUNUMU Buca Belediyesi Ayşe Hanım DÜZGÜN Bayram ADIGÜZEL İç Denetçi.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI 1.
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
İç Denetim.
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
İÇ DENETİM KAMUDA İÇ DENETİM T.C. CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
GENÇLİK VE SPOR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İÇ DENETİM BİRİMİ SUNUMU
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
ARİF ÜNAL MERCİMEK İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANI
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
T.C. ADALET BAKANLIĞI İÇ DENETİM BAŞKANLIĞI
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İÇ DENETİM.
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
Sunu Planı İç Denetim Alanında Uluslararası Uygulamalar
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Temel Kavramlar
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
İç Denetim Merkezi Uyumlaştırma Dairesi
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
T.C. ADALET BAKANLIĞI İÇ DENETİM BAŞKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRÜLÜĞÜ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
1 T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI Cengiz ULUTAŞ İç Denetim Birimi Başkanı Nisan 2010.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

İç Denetim Birimi Başkanlığı

SUNUM PLANI İç Denetimin Gelişimiİç Denetim Nedir? 5018 Sayılı Kanuna Göre DenetimBelediyelerde DenetimİBB İç Denetim Birimi Başkanlığı ve Faaliyetleri

İÇ DENETİME NEDEN İHTİYAÇ DUYULMUŞTUR?  IMF, NATO, BM, Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşlar uluslararası standartlarda iç denetim faaliyetleri yürütmekte ve üye ülkelerine ortak bir denetimin sağlanabilmesi adına iç denetimin uygulanmasını önermektedirler.  AB, üye ve üyeliğe aday ülkelere kamu kurumlarında mali saydamlığın ve hesap verilebilirliğin sağlanabilmesi amacıyla iç denetimi zorunlu kılmıştır.

İÇ DENETİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ 1940`lı yıllarda özel sektörde kendine uygulama alanı bulmuştur yılında ABD’de IIA (Uluslararası İç Denetim Enstitüsü) kurulmuştur. 1980`li yıllardan itibaren Amerika, Kanada ve bazı Avrupa ülkelerinde kamu sektöründe gelişmeye başlamıştır.

İÇ DENETİMİN TÜRKİYE`DEKİ GELİŞİMİ 1990`lı yıllarda özel sektörde uygulanmaya başlanmıştır yılında BDDK tarafından bankalar için zorunlu kılınmıştır yılında kabul edilen 5018 sayılı yasa ile Kamu kurumlarında zorunlu hale getirilmiştir.

İÇ DENETİM İç denetim “kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirmek ve rehberlik yapmak amacıyla yapılan bağımsız, nesnel güvence sağlama ve danışmanlık faaliyetidir”.

İÇ DENETİM FAALİYETİNİN KAPSAMI Organizasyonel Kapsam Tüm Birimler Fonksiyonel Kapsam Tüm İşlem ve Faaliyetler

İÇ DENETİM UYGULAMALARI İç Denetim Uygulamaları Uygunluk Denetimi Performans Denetimi Mali Denetim BT Denetimi Sistem Denetimi

İÇ DENETİMİN ÖZELLİKLERİ İç Denetimin Özellikleri Değer KatmaDanışmanlık Güvence Sağlama StandartlarBağımsızlıkRisk Odaklılık

İÇ DENETİMİN UNSURLARI İç Denetim YönetişimKontrol Risk Yönetimi

YÖNETİŞİM Kurumsal Yönetişim Saydamlık Hesap Verilebilirlik İnsan Odaklılık Sorumluluk Dağılımı Etkin Denetim Etik Değerler Hukukun Üstünlüğü Etkin Sivil Toplum

RİSK YÖNETİMİ Kurumsal Risk Yönetimi Kontrol Ortamı Amaçların Belirlenm esi Olayların Tanımlan ması Risklerin Değerlen dirilmesi Risk Cevabı Kontrol Faaliyetler i Bilgi ve İletişim İzleme

RİSK YÖNETİMİ Risk Yönetimi Riski Planlanma Riski Değerlendirme Riski Belirleme Risk Analizi Riske Cevap Verme Transfer Etme Azaltma Kaçınma Katlanma Riski İzleme

KONTROL  İdare tarafından yürütülen, sistematik kurallara bağlı, devamlılık arz eden bir süreçtir.  Mali ve mali olmayan bütün faaliyetleri ve sorumlulukları kapsar.  Tek başına tam bir güvence vermez, iç denetimle desteklenmelidir.  Organizasyonun etkinliğini, üretkenliğini ve verilerin güvenilirliğini artırır.

İÇ DENETİM-GELENEKSEL DENETİM İç DenetimGeleneksel Denetim Risk odaklı ve sistematik süreçlerle denetim Risk değerlemesi yapmaz, sistematik değildir Gelecek odaklı, değer katanGeçmişe bakan, hata bulmaya çalışan Değişim lideriStatükoyu koruyucu İdarenin ve yönetimin gelişimine yardımcı Mevzuata sıkı sıkı bağlı, sonuca bakan İdareye güven sağlayıcıdırİdarenin yanlışını arar Sürekli eğitim ve gelişimDüzensiz meslek içi eğitim Hatalara ve aksaklıklara karşı sistemi uyarır Kişisel/tekil hatalara ve aksaklıklara odaklıdır Sistem ve süreç odaklıdırBirey ve olay odaklıdır Üst yöneticiye bağlıdırFarklı otoritelere de bağlıdır İDKK tarafından koordine edilirAralarında koordinasyon yoktur

DENETİM MODELİ YAKLAŞIMLARI Dönemsel ve rutin denetim plan ve programlarına dayanan denetim anlayışı Risk bazlı denetim planına dayanan denetim anlayışı Risk bazlı denetim planının yanı sıra risk yönetiminin etkinliği ve verimliliğine ilişkin denetim anlayışı Klasik İç Denetim Modeli Günümüzdeki İç Denetim Modeli Geleceğin Risk Merkezli İç Denetim Modeli Klasik İç Denetim Modeli Günümüzdeki İç Denetim Modeli

İÇ DENETÇİ  İÇ DENETÇİ KİM DEĞİLDİR?: Bir müfettiş, onaylayıcı mercii, polis, yargıç değildir.  İÇ DENETÇİ KİMDİR?: Yöneticinin kuruluşuna ilişkin riskleri daha iyi kontrol etmesi ve hedeflerine ulaşmak için bilgi ve verileri değerlendiren bir uzmandır.

5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNUNDA DENETİM 5018 sayılı kanun iç kontrol sisteminin aşağıdaki unsurlardan oluştuğunu belirtmiştir:  Harcama Öncesi Kontrol: Harcama Yetkilileri tarafından yapılır.  Ön Malî Kontrol: Mali hizmetler birimi tarafından yapılır.  İç Denetim: Sertifikalı iç denetçiler tarafından yapılır.

5018 SAYILI KANUNA GÖRE ÜST YÖNETİCİNİN SORUMLULUKLARI  İdarelerinin stratejik plan ve bütçelerinin kalkınma planına, yıllık programlara ve performans hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanması  Sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesi  Mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi ve izlenmesi  İdare faaliyet raporlarının içeriğinden ve raporlarda yer alan bilgilerin doğruluğu  Etkin bir iç kontrol sisteminin kurulması, gözetilmesi ve sürdürülmesi

5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNUNDA DENETİM Üst Yönetici 5018 Sayılı Kanundan Kaynaklanan Sorumluluklarını;  Harcama Yetkilileri  Mali Hizmetler Birimi  İç Denetim Birimi aracılığıyla yerine getirir.

BELEDİYELERDE DENETİM 5393’e göre İç DenetimDış Denetim 5018’e göre İç Denetim: İç Denetçiler Dış Denetim: Sayıştay

BELEDİYELERDE DENETİM  Belediyelerde iç ve dış denetim 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine göre yapılır.  Denetim, iş ve işlemlerin hukuka uygunluk, malî ve performans denetimini kapsar.  Belediyenin malî işlemler dışında kalan diğer idarî işlemleri, hukuka uygunluk ve idarenin bütünlüğü açısından İçişleri Bakanlığı tarafından da denetlenir.  Belediyelere bağlı kuruluş ve işletmeler de yukarıdaki esaslara göre denetlenir.

İBB BÜNYESİNDE İÇ DENETİM BİRİMİNİN KURULMASI İBB İç Denetim Birimi Başkanlığı;  5018 sayılı “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” gereğince  Üst Yöneticiye bağlı olarak  İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin tarih ve 121 sayılı kararı ile kurulmuştur.

DENETÇİ PROFİLİ 20 İç Denetçi Kadrosu 6 Dolu Kadro 4 Uluslararası Sertifika 2 Doktora 4 Yüksek Lisans

BİRİMİN GÖREVLERİ  Nesnel risk analizlerine dayanarak yönetim ve kontrol yapısını değerlendirmek  Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması bakımından incelemeler yapmak ve önerilerde bulunmak  Suç teşkil eden durumlara ilişkin tespitlerini üst yöneticiye bildirmek

BİRİMİN GÖREVLERİ  Denetim sonuçları çerçevesinde iyileştirmelere yönelik önerilerde bulunmak  Danışmanlık faaliyetleri yürütmek  Karar ve tasarrufların, amaç ve politikalara, stratejik plana ve performans programlarına uygunluğunu değerlendirmek

BİRİMİN SORUMLULUKLARI  Yıllık kurum risk değerlendirmesi yapmak  Denetim planı ve programı hazırlamak  İç denetim faaliyet raporu hazırlamak  Birim Yönergesi hazırlamak  Üst yöneticiye düzenli olarak bilgi vermek

MESLEKİ EĞİTİMLER İç Denetim Eğitimi (İDKK-3 ay) Raporlama (TİDE-18 saat) Risk Yönetimi (Smart Age-12 saat) Belediyelerde İç Denetim (TBB-16 saat) Türkiye'de İç Denetim (TİDE-8 saat) Veri Analizi (USİUD-6 saat) IT Yazılımı (TİDE-TURMOB- 3 saat) Adli Bilişim Teknikleri (USİUD-6 saat) İç Kontrol (TÜBİTAK-6 saat) Risk Değerlendirme ve Risk Esaslı Denetim Planlaması (Deloitte-40 Saat)

İÇ DENETİM SÜRECİ 1. PLANLAMA 2. DENETİMİN YÜRÜTÜLMESİ 3. RAPORLAMA4. DENETİM SONUÇLARININ İZLENMESİ

1. PLANLAMA 1. Denetim evreninin tanımlanması 2. Denetim alanlarının belirlenmesi 3. Risk kriterlerinin tanımlanması ve risklerin derecelendirilmesi 4. Denetim alanlarının öncelik sırasına konulması 5. Denetim kaynaklarının tahsis edilmesi 6. Planın hazırlanması ve onaylanması 7. İç denetim programının hazırlanması ve onaylanması 8. Denetçi ve denetlenecek birimlere bildirim

2. DENETİMİN YÜRÜTÜLMESİ 1. Bilgi toplama/ön araştırma 2. Açılış toplantısı 3. Denetim testlerinin uygulanması 4. Bulguların elde edilmesi ve önerilerin geliştirilmesi 5. Bulguların denetlenen birimle paylaşılması 6. Kapanış toplantısı

3. RAPORLAMA 1. Taslak denetim raporunun hazırlanması ve süreç sahibi birimlere gönderilmesi 2. Nihai denetim raporunun hazırlanması ve üst yöneticiye sunulması 3. Nihai raporun Kurula sunulması

4. DENETİM SONUÇLARININ İZLENMESİ 1. Denetim sonuçlarının izlenmesi  Üst Yönetici tarafından rapor değerlendirildikten sonra gereği için ilgili birimlere gönderilir.  Raporda belirtilen öneri ve tedbirlerin uygulanıp uygulanmadığı sistemli olarak izlenir ve değerlendirilir. 2. Denetimin değerlendirilmesi 3. Denetçinin değerlendirilmesi