Akademik ve İdari Personel için Bologna Bilgilendirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Advertisements

BOLOGNA SÜRECİ - DİPLOMA EKİ- DE ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
MİSYON VE VİZYON T.C PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ nin VİZYONU ( ÖZGÖRÜŞÜ ); Dünya kalitesi ve standartlarında eğitim ve öğretim vermek, araştırma yapmak ve küresel.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Bilgi Paketi Çalışmaları
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Avrupa Kredi Toplama ve Transfer Sistemi (AKTS)
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
Bologna Süreci Nedir? Avrupa'da ortak, karşılaştırılabilir, rekabetçi ve şeffaf bir yükseköğretim yaratmak fikrinden gelişmiştir. Bologna Süreci'nin belirlediği.
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı Erasmus AB Yüksek Öğretim Programı Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi.
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
Erasmus+ Programı ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
Bozok Üniversitesi Bologna Süreci Uyum Çalışmaları Yrd. Doç. Dr. Orhan ER Amaç ve Hedefler Yrd.Doç.Dr. Orhan ER.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Mustafa Kemal Üniversitesi
European Credit Transfer System (ECTS)
Akhaltsikhe Devlet Eğitim Üniversitesi
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Dr. Armağan Erdoğan KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ 11 OCAK 2011 Yükseköğretimin Uluslararası Boyutu.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
Dış İ lişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
AKTS (ECTS): Avrupa Kredi Transfer Sistemi
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Yükseköğretim Kurumlarında Bologna Eşgüdüm Komisyonları’nın (BEK) Yapılanması BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 1. BÖLGESEL TOPLANTISI.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Öğrencilerin Bologna Sürecindeki Hakları ve Sorumlukları 30 Nisan 2012, Balıkesir Üniversitesi.
BOLOGNA SÜRECİNDE ÖĞRENME ÇIKTILARINA DAYALI EĞİTİM
BOLOGNA (BOLONYA) SÜRECİ ve KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ Neler yaptık ? Neler yapacağız ? KASIM, 2013 Kırklareli Kırklareli Üniversitesi Bologna Koordinatörlüğü.
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
Comenius Programı Onur AYDEMİR
AKTS/DE ve TANINMA ÇALIŞTAYI -HEDEFLENEN ÖĞRENME ÇIKTILARI- Naci CANGÜL Çalıştaylara katılanlar; Program çıktıları, ders amaç ve hedefleri, öğrenme çıktıları,
BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Koordinatörler Toplantısı - 29 Kasım 2007 Yerleştirme (Staj) Hareketliliği Yrd.Doç.Dr.Sevinç HATİPOĞLU Erasmus Öğrenci Sorumlusu
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
Öğrenci İş Yüküne Dayalı AKTS Kredisi Hesaplama. Giriş Üniversitemiz senatosunun 3 Mayıs 2013 tarihinde aldığı karar gereği eğitim öğretim yılından.
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
YÜKSEKÖ Ğ RET İ M KURULU BA Ş KANLI Ğ I Prof. Dr. Ömer Demir Akdeniz Üniversitesi.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AKTS KOORDİNATÖRLERİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 13 Mayıs 2014.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
AKTS Hesaplaması.
TÜRK MUSİKİSİ DEVLET KONSERVATUVARI’NA HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ERASMUS+ YÜKSEKÖĞRETİM HAREKETLİLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÖĞRENME ÇIKTILARI HAZIRLAMA VE ÖĞRENCi İŞ YÜKÜ HESABI
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

Akademik ve İdari Personel için Bologna Bilgilendirme Doç.Dr. Alper AYTEKİN BARTIN ÜNİVERSİTESİ

Sunum İçeriği Bologna Bilgilendirme Semineri içeriğinde aşağıdaki konulara değinilecektir. Bologna Süreci nedir? Öğrenci Merkezli Eğitim Müfredat Değişikliği Nedenleri Bartın Üniversitesi - BEK Ders Bilgi Formları Ders Materyalleri AKTS Diploma Eki Yaşam Boyu Öğrenme (LLP) Paydaşlar

Bologna Süreci Bologna Süreci Nedir? Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı yeniden yapılandırmayı hedefleyen eğitim reformu sürecidir.

Bologna Süreci

Bologna Süreci Bologna Süreci Neden Önemli? Ülkelere yükseköğretimlerini yeniden yapılandırmalarında ve eğitim kalitesini geliştirmelerinde önemli ve değerli araçlar sunmaktadır. Yükseköğretim programlarını değişen koşullar ve ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirmek için bir fırsattır.

Bologna Süreci Neden Bologna Süreci’ne dahil olduk? Bilişim, eğitim ve teknoloji alanlarında yaşanan gelişmeler, toplumun değişen ihtiyaçları her alanda olduğu gibi yüksek öğretim alanında da eğitim sistemlerinin ve programlarının gözden geçirilmesini ve geliştirilmesini gündeme getirmiştir. Bu sürece katılım ZORUNLU hale gelmiştir.

Bologna Sürecinde Hedef Yükseköğretim sistemlerini birbiri ile uyumlu, kolay anlaşılır, ulusal ve uluslararası bir çerçevede tanınır duruma getirmek Hedef

Bologna Sürecinin Katkıları Önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora derecelerinin hangi bilgi beceri ve yetkinlikler kazandırarak verildiği kolayca bilinen, Verdiği dereceler diğer ülkelerde de tanınan, Mezunların dünyanın diğer ülkelerinde de kolay istihdam imkanı bulduğu, İhtiyaçlar doğrultusunda sürekli yenilenebilen, Öğretici değil öğrenen merkezli, Rekabet edebilir bir eğitim sistemi… Yeterlilikler çerçevesi AKTS Diploma Eki kalite güvence sistemleri Hayat boyu öğrenme İstihdam

Nasıl Bir Üniversite Mezunu? Avrupa Birliği’nin İhtiyaç Duyduğu İşgücünün Özellikleri Üniversite Eğitimli Meslek Sahibi Sahip olduğu bilgi ve beceriyi sertifikasyonları gösterebilen Uluslar arası piyasalarda çalışabilir nitelikte Avrupa’da yaygın kullanılan bir lisan bilen Çağdaş Uluslararası değerlerle barışık Avrupa vatandaşlığı fikrine yatkın Temel Bilgi Teknolojilerini Kullanabilen

Bologna Bildirgesi Yol Haritası 1999 2020 Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi ve temel olarak 3 aşamalı yükseköğrenim sistemi (Önlinsans, Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora) Ortak bir kredi sistemi (ECTS-AKTS) Öğrenci/Öğretim üyesi Hareketliliği Kalite güvencesi konusunda işbirliği Yükseköğrenimde Avrupa boyutu Yaşam boyu öğrenme Öğrencilerin süreçlere katılımı Avrupa Yükseköğretim Alanının (EHEA) çekiciliğinin arttırılması Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA) ile Avrupa Araştırma Alanı (ERA) arasındaki sinerjinin oluşturulması Bu çalışmaların 2020 yılına kadar tamamlanması ve EHEA’nın oluşturulması

Yeterlilikler Hazırlandı Uluslararası Çerçeve (Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi 'AYÇ') ↓ Ulusal çerçeve (Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi 'TYYÇ') ↓ Alana özgü (sektörel) çerçeve ↓ Program (bölüm) çerçevesi ↓ Ders çıktıları (öğrenme kazanımları) Hazırlandı Web ortamına

Bologna Eşgüdüm Komisyonu (BEK) Komisyon Üyesi Görevi Prof. Dr. Mete GÜNDOĞAN BAŞKAN Yrd.Doç.Dr. Ayşe ÖZDEMİR Sekreter Prof. Dr. Remzi VAROL MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ Prof. Dr. Mahmut KARTAL İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Selman KARAYILMAZLAR ORMAN FAKÜLTESİ Prof. Dr. Metin TUNAY MESLEK YÜKSEKOKULU Doç. Dr. Ali Naci TANKUT FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Doç. Dr. Alper AYTEKİN ÖĞRENCİ KATILIMLARI ÇALIŞMALARI Öğrenci Müslim Can SELÇUK Öğrenci Konseyi Başkanı Öğrenci Şerife İLHAN Öğrenci Konseyi Başkan Yrd. Doç. Dr. İsmail ÖZDEMİR SOSYAL BOYUT ÇALIŞMALARI Yrd. Doç. Dr. Mahmut BOZAN SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ Yrd. Doç. Dr. Fatih APAYDIN FARABİ ÇALIŞMALARI Yrd. Doç. Dr. Murat KUL BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR YÜKSEKOKULU Yrd. Doç. Dr. Gökhan GÜNDÜZ HAREKETLİLİK ÇALIŞMALARI Yrd. Doç.Dr. Halil Barış ÖZEL PAYDAŞ ÇALIŞMALARI Feridun BADUR (Bilgi İş. Da. Bşk.) BİLGİ İŞLEM VE WEB ÇALIŞMALARI Yusuf TÜRKAY (Öğr. İş. Da. Bşk.)

Bartın Üniversitesi ve Bologna Program yeterlilikleri hazırlandı Müfredat değişiklikleri yapıldı (yapılıyor) Ders Bilgi Formları (Hazırlandı) Ders Bilgi Formları (İnternet ortamına aktarılıyor) Paydaş Çalışmaları devam ediyor Mezunlar portalı oluşturuldu Hareketlilik Çalışmaları devam ediyor DE çalışmaları tamamlanmak üzere

Öğrenme Kazanımları Bilgi – Beceri – Yetkinlik Kazanılan Yetkinlikler Kazanılan Beceriler Kazanılan Bilgiler Analiz ve Sentez becerisi Pratikte bilgiyi uygulama becerisi Kişilerarası İletişim becerisi Temel Teorik Bilgi Kazanılan Yetkinlikler Öğrenme yetkinliği Yeni durumlara uyum yetkinliği

Program Yeterlilikleri Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Bilgi - Bilgisayar donanımını tanıyabilir, parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilir, karşılaştırma, sınıflandırma ve seçme yapabilirler. Beceri - Bilginin elde edilmesi, saklanması, yeniden erişilmesi ve güvenliği konusunda gerekli veritabanı sistemleri geliştirebilir ve yönetebilirler. Yetkinlik - Teknik, kişisel ve etkili iletişim konularında bilgi ve beceri sahibi olurlar, bilgisayar ve iletişim hukukunu bilirler ve gerekli etik değerleri kazanarak teknolojik gelişmeleri takip edebilme becerisini ve alışkanlığını edinirler.

Müfredat Değişikliği %25 Kendi Bölümünden Seçmeli Ders Alımı Diğer Bölümlerden Seçmeli Ders Alımı Seçmeli Ders Oranı %25 Diğer Fakültelerden Seçmeli Ders Alımı

Ders Bilgi Formu Örneği Öğretim Üyesi İlk Hafta Ders Bilgi Formunu öğrencilere vermekle yükümlüdür. Dersin Adı, Kodu, Kredisi Ders Bilgi Formu Örneği Dersin Amacı, İçeriği Program Çıktıları ile Dersin Öğrenme Kazanımları matrisi Dersin Öğrenme Kazanımları Her Hafta İşlenecek Konular Content Layouts Kaynaklar AKTS Değerlendirme Sistemi Ders Kategorisi http://adem.bartin.edu.tr http://bologna.bartin.edu.tr

Ders Kaynakları Ders Notları Yerli ve Yabancı Kaynaklar Dersi veren öğretim üyesi ders materyallerini öğrencilere sunmalıdır. Şeffaf bir eğitim ve şeffaf bir değerlendirme. 1 2 4 3 Ders Materyalleri Diğer Kaynaklar

Ders Değerlendirme Sistemi YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ Ara Sınav 1 50 Kısa Sınav Ödev Uygulama Laboratuar Arazi Çalışması Proje Staj Diğer Toplam 100 Yıl İçinin Başarıya Oranı 40 Finalin Başarıya Oranı 60

AKTS (ECTS) nedir? Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS), öğrenci merkezli, öğrencinin iş yüküne dayalı bir kredi sistemidir. Öğrencinin bir dersi başarıyla tamamlayabilmesi için yapması gereken çalışmaların tümünü (teorik ders, uygulama, seminer, bireysel çalışma, sınavlar, ödevler vb.) ifade eden bir birimdir.  Başlangıçta kredi transferi için düşünülen bu sistem, kurumsal, bölgesel, ulusal ve Avrupa seviyesinde kredi toplama sistemi olarak da kullanılmaktadır. Öğrenci hareketliliğini ve öğrencilerin yurt dışında gördükleri eğitimlerinin kendi ülkelerinde akademik olarak tanınmasını kolaylaştırmak için Avrupa Birliği tarafından geliştirilen AKTS, yükseköğretim kurumlarına, program müfredatlarının hazırlanmasında yardımcı olurken, programların ulusal ve uluslararası ölçekte daha rahat biçimde karşılaştırılabilmesine olanak sağlamakta ve buna bağlı olarak olarak, Avrupa Yükseköğretimini diğer kıtalar arasında daha çekici hale getirmektedir

Avrupa Kredi Transfer Sistemi (Europan Credit Transfer System) AKTS Sayıları Avrupa Kredi Transfer Sistemi (Europan Credit Transfer System) 8 7 6 5 Doktora Yüksek Lisans Lisans Ön Lisans 180-240 90-120 240 120

AKTS İş Yükü Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat) Teorik ders 14 3 42 Uygulama Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Hazırlık+Pekiştirme) Ödev   Proje/Sunum Kısa Sınav (Quiz) Arazi Çalışması Laboratuar Staj Arasınav Sınav 1 Sınav için bireysel çalışma 4 Final 2 8 Toplam İş Yükü 135 Toplam İş Yükü / 30 (s) 4,5 Dersin AKTS Kredisi 5 GÜNCELLEME TARİHİ: 01.02.2011

Hareketlilik Programları ERASMUS LEONARDO Yüksek Öğretim Öğrenci Değişim Programı Mesleki Eğitim Hareketlilik Programları ERASMUS-MUNDUS FARABİ Yüksek Öğretim Öğrenci Değişim Programı Ülkemiz sınırları içinde Akademisyen ve Öğrenci değişim programı

Diploma Eki (DE) Diploma eki, Avrupa’da yükseköğretim alanında diploma ve derecelerle ilgili olarak “ortak ve herkesçe anlaşılır formatta” bilgi sağlamak için tasarlanmış bir formdur. Diplomaya ek olarak verilen bu belge, uluslararası şeffaflığı pekiştirmek amacıyla, ülke dışından alınan diploma ve derecelerin tanınmasında ilgili kurum ve kuruluşlara yardımcı olmaktadır.

Kalite Güvence Sistemi Bologna süreci içerisinde bu konuda yapılan çalışmalar ve öneriler Yükseköğretimde Avrupa Kalite Güvence Birliği (European Association for Quality Assurance in Higher Education-ENQA) ’nin 2005 yılında yayınlamış olduğu “Avrupa Yükseköğretim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları Raporu” nda yayınlanmıştır. Bu raporda yayınlanmış olan ilke ve standartlar günümüzde bu alanda yürütülmekte olan çalışmalara rehberlik etmekte ve bu sayede Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda yükseköğretim kurumlarının birbirleri ile uyum içinde ve kıyaslanabilir kalite düzeyinde hizmet vermeleri hedeflenmektedir. Bu kapsamda, her ülke kendi eğitim sistemine uygun kalite güvence standartlarını ortaya koymakta ve bu standartlar ışığında kendi eğitim sistemlerini değerlendirmektedir. Aynı kapsamda, ülkeler yükseköğretim kurumlarının kalite geliştirme faaliyetlerinin değerlendirilmesi için kalite ajansları oluşturulmakta ve dış değerlendiricileri kullanarak yükseköğretim kurumlarının kalite düzeylerinin belirlenmesini sağlamaktadırlar. Türkiye’de kalite güvence sistemi, üniversiteler tarafından yıllık olarak gerçekleştirilen iç değerlendirme süreci ve normal koşullarda 5 yılda bir gerçekleştirilen dış değerlendirme temeline dayanmaktadır. Bu sistem aynı zamanda “Ulusal Yeterlikler Çerçevesi” bağlamında program bazında belirlenen öğrenim çıktılarının kalitesini garanti altına almak üzere akreditasyon ve değerlendirme unsurlarını da içerecek şekilde düzenlenmiştir.

Hayatboyu Öğrenme (LLP) Grundtvig Yetişkin Programı Leonardo Mesleki Eğitim Erasmus Yüksek Öğretim Comenius Okul Eğitimi Hayatboyu Öğrenme Programları

Sosyal Boyut Sosyal Boyut kavramı, genel anlamda, yükseköğrenime erişen, yükseköğrenime katılan ve yükseköğrenimi tamamlayan öğrenci gruplarının toplumların çeşitliliğini yansıtması hedefine ulaşma sürecidir. Bu süreç, ülkeler ve toplumlara bağlı olarak farklılaşır.

Sosyal Boyut Yükseköğretime erişimde eşit fırsatlara sahip olmak Yükseköğretimde “Sosyal Boyut” kavramının temel unsurları Yükseköğretime erişimde eşit fırsatlara sahip olmak Toplumların sosyal, kültürel ve ekonomik gelişimlerini güçlendirmek Avrupa yükseköğreniminin kalitesini ve çekiciliğini artırmak Öğrenciler için uygun çalışma ve yaşam şartları oluşturmak Yükseköğrenime erişimi artırmak için öğrencilere rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunmak Dezavantajlı öğrenci gruplarının hükümet tarafından desteklenmesi Yükseköğrenime erişimde ve yükseköğrenim içerisinde esnek öğrenim yolları oluşturmak Öğrencilerin yükseköğrenim yönetimine katılımını sağlamak

Paydaşlar Geri Bildirimler Geri Bildirimler Paydaşlar bu sürecin gelişiminin en önemli unsurlarıdır. Geri Bildirimler Öğrenciler Öğretim Üyeleri İdari Birimler İç paydaşlar Mezunlar Kamu ve Özel Sektör Sendikalar Meslek Odaları vb. Geri Bildirimler Dış Paydaşlar

http://bologna.bartin.edu.tr Teşekkür ederim! Doç.Dr. Alper AYTEKİN BARTIN ÜNİVERSİTESİ