OTİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
HER ÇOCUK SPOR YAPABİLİR
2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
ANA BABA VE ERGENLİK.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖZEL EĞİTİME İHTİYACI OLAN ÇOCUKLAR VE ÖZELLİKLERİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Aile İçi İletişim.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
DİĞER TUTUMLAR.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI

SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

OTİZM

OTİZM NEDİR ? Otizm, sosyal ve iletişim becerilerinin oluşmasını etkileyen gelişim bozukluğudur.

GÖRÜLME SIKLIĞI Son verilere göre 110 çocuktan birini etkilediği kabul edilmektedir Erkeklerde kızlardan 3-4 kat daha fazla görülür Her 70 erkek çocuktan biri otizmlidir

DİĞER FORMLARI Asperger Rett sendromu Atipik otizm Çocukluk dezentegratif bozukluğu

OTİZMİN BELİRTİLERİ A. Sosyal İlişkilerde Güçlük B. İletişim Zorlukları C. İlgi ve Davranış Takıntıları

A. Sosyal İlişkilerde Güçlük Başkalarıyla göz teması kurmakta zorlanmak Arkadaşlık ilişkileri geliştirememek Pek çok şeyi başkalarıyla birlikte değil de kendi başına yapmayı yeğlemek Çevredeki kişilerin yaptıklarıyla ilgilenmemek

B. İletişim Zorlukları Dil ve konuşma gelişiminde akranlarının gerisinde olmak ya da hiç konuşmamak Başkalarıyla sohbet başlatmada ve sürdürmede zorlanmak Bazı sözleri tekrar tekrar ve ilişkisiz zamanlarda söylemek Çevresinde bulunan aynı yaşlardaki çocukların oynadığı oyunlara ilgi göstermemek

C. İlgi ve Davranış Takıntıları Bazı sıra dışı konulara karşı aşırı ilgi duymak Günlük yaşamdaki düzen değişikliklerine katlanamamak Sıra dışı beden hareketleri yapmak Bazı nesnelerle sıra dışı hareketler yapmak

?;;;SESSİZLİĞİM Zihnim bomboş,düşüncelerim uçuşuyor, Konuşmalarımsa çoğu kez anlamsız. Annem kim, babam kim,zihnimi bir türlü toparlayamıyorum, Bu çok yıpratıcı: Çoğu zaman sinirleniyor,çoğu zaman da küsüyorum, Davranışlarımdaki bilinmezlikle insanları üzüyorum. Lütfen bana yardım edin,ben anlaşılmaz biri değilim, Biraz sevgi, ilgi ve çabanız ile,pek çok şeyi başarabilirim.

Otistik Bireylerin Özellikleri Beden dilini, jest ve mimikleri, amaları kullanamazlar aynı zamanda kullanılan vücut dilini anlayamazlar

 Yaşamlarındaki rutinlerin değişmesine veya değiştirilmesine aşırı tepki gösterebilirler

Zamansız ve anlamsız gülmeleri ve ağlamaları olabilir

 Dokunmaya karşı aşırı hassas olabilirler, kucaklandıklarında bile sarılmayabilirler

Göz kontağı kurup, devam ettiremezler  Göz kontağı kurup, devam ettiremezler. Boşluğa bakıyorlarmış gibi görünebilirler

Objelere karşı aşırı bağımlılık geliştirebilirler

Bir sebep olmadan strese girip, üzüntü duyarlar

Seslere karşı aşırı duyarlılık ya da aşırı duyarsızlık gösterebilirler

Tehlikeye karşı duyarsızdırlar

Acıya karşı duyarsızlık gösterirler

Aşırı hareketli ya da aşırı hareketsizdirler

Normal öğrenme metotlarına karşı duyarsızdırlar

Nesneleri çevirmekten ve döndürmekten zevk alabilirler

Bütünden çok parçalara, ayrıntılara takılırlar

Bu bozukluğun nedeni tam olarak bilinmemektedir NEDENLERİ Bu bozukluğun nedeni tam olarak bilinmemektedir  Başlıca nedeni genetik olmakla birlikte kimi araştırmacılara göre son dönemlerde otizmin görülme sıklığındaki artış, radyasyon, virüsler, çevre kirlenmesi, gıda alışkanlıkları ve hızlı teknolojik gelişim gibi çevresel faktörlere de bağlı olabileceğini düşünülmektedir

TANILAMA SÜRECİ Otizmin tanısı nasıl ve kimler tarafından konur? 1-Çocuk ruh hastalıkları uzmanı 2- Çocuk nörologu

1-Çocuk ruh hastalıkları uzmanı Çocuk ruh sağlığını değerlendiren, tanılayan ve tedavi eden doktordur Gerekirse tıbbi tetkik ve ilaç tedavisi önerir. İlaç, eğitime destek ve istenmeyen hareketleri kontrol altına almak amacıyla verilir

2. Çocuk nörologu Çocuk nörologu çocuklardaki beyin ve sinir sistemi sorunlarının uzmanıdır Ayrıca, çocuğunuzda otizmle ilişkili olabilecek bazı hastalıkların (sara nöbetleri gibi) olduğu ya da otizm dışında başka sorunların varlığı düşünülürse, çocuk nörologu tarafından bazı tıbbi tetkikler (MR, BT, EEG vb.) ve tedaviler de yapılabilir

Eğitimde kazandırılması amaçlananlar öğrenmeye hazırlık becerileri özbakım becerileri dil ve konuşma becerileri sosyal beceriler davranış sorunlarının azaltılması ve ailelerin eğitimidir

EĞİTİMLERİ

Yaşlara Göre Eğitim Olanakları 3 yaşından küçük otizmli çocuklar erken çocukluk dönemi eğitimi alabilir

Yaşlara Göre Eğitim Olanakları 3-6 yaşları arasında, okulöncesi özel eğitim alabilir

Yaşlara Göre Eğitim Olanakları 7-14 yaşları arasında, normal gelişim gösteren çocuklarla birlikte bir ilköğretim okulunda kaynaştırma eğitimi alabilir

Yaşlara Göre Eğitim Olanakları 15-21 yaşları arasında ve ilköğretim diplomasına sahipse,  ortaöğretimini öncelikle kaynaştırma uygulamaları yoluyla akranları ile bir arada genel ve mesleki ortaöğretim kurumlarında sürdürmelidir

Özel eğitimin yanı sıra özel eğitime destek olarak verilen terapilerin en önemlileri dil-konuşma terapisi ve uğraşı terapisidir

Dil-konuşma terapistleri Dil-konuşma terapistleri otizmli çocuklarda dil ve iletişim becerilerini geliştirmek için çeşitli terapiler uygularlar

Uğraşı terapistleri Uğraşı terapistleri , otizmli çocukların günlük yaşam becerilerini, toplumsal becerilerini ve uyumsal davranışlarını geliştirmek ve davranış sorunlarını azaltmak amacıyla çeşitli terapiler yürütürler

ÖNERİLER Otizm dendiğinde iletişimin olmamasından değil farklı bir iletişim tarzının olmasından bahsedilmelidir

Otistik bireyin en çok duyduğu aile desteği olduğundan, aile otizm hakkında bilgilenmelidir

 Aileler çocuğun içine kapanmasına izin vermemeleri ve uyaranları çocuğa düzenli ve ısrarlı bir şekilde sunmaya özen göstermelidirler

 Eşyaları tanıtmak, onunla konuşmak ve güçlü bir duygusal bağ kurmak önemlidir

Yavaş yavaş tane tane konuşulması söylenilenleri anlaması adına daha uygundur

Konuşurken olumlu cümleler kurulmalı, çift anlamlı, soyut kelimelerden kaçınılmalıdır

Yaptıkları iyi şeyleri fark edip ödüllendirmek gerekir

Otistik bir çocuk için en uygun ortam sakin, telaşsız ,kalabalıktan uzak, doğayla içi içe bir aile hayatıdır

Eğitim Ortamları Kaynaştırma Özel Eğitim Sınıfı Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi (OÇEM) Otistik Çocuklar İş Eğitim Merkezi

Kaynaştırma Kaynaştırma, özel eğitim gerektiren çocukların eğitimlerini normal gelişim gösteren çocukların devam ettiği resmî veya özel okullarda sürdürmeleridir

Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi (OÇEM) OÇEM’lerde bireylerin öz bakım ve günlük yaşam becerileri ile işlevsel akademik becerilerini geliştirmek ve topluma uyumlarını sağlamak amacıyla Bakanlıkça hazırlanmış özel eğitim programı uygulanır

Özel Eğitim Sınıfı Özel eğitim sınıfları, resmi ve özel okulların bünyesinde özel eğitim gerektiren öğrenciler için açılan sınıflardır

Otistik Çocuklar İş Eğitim Merkezi İlköğretimlerini tamamlayan, genel ve mesleki ortaöğretim programlarına devam edemeyecek durumda olan ve 21 yaşından gün almamış otizmli bireyler otistik çocuklar iş eğitim merkezlerine devam edebilir

OTİZM PLATFORMU Türkiye’deki otizmli bireylerin ekonomik, sosyal ve kültürel hayata tam katılımlarının sağlanması amacıyla bu alanda çalışan önde gelen 17 sivil toplum örgütünün oluşturduğu bir sivil toplum hareketi…

KAYNAKLAR: www.otizm.org www.bendevatandasim.com www.ezberim.com www.Tohumotizm.gov.tr www.otizm.org Tohum otizm vakfı Wenar C. (1994) devolopment psychopathology:from infancy trough adolescence.United states of America :mc graw-Hill inc Sucuoğlu b.ötkem f.akkök f.gökker 1996 otistik çocukların değerlendirilmesine ilişkin çalışma