KADIN OZANLARIN / ÂŞIKLARIN TOPLUMSAL ROLLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ey kahraman Türk kadını,
Advertisements

Atatürk’ün Müzik İle İlgili Sözleri
TEŞVİK ÖDÜLLERİ.
SANAT VE SANAT DALLARI HAZIRLAYAN:EMRE BOYUN
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
DANIŞMAN: Yrd. Doç. Dr. Funda YİRMİBEŞOĞLU
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
Türk Halk Müziği.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Kadının Toplumdaki Yeri
TİYATRO ve GÖLGE OYUNU.
24 KASIM Öğretmenler Günü
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
CÜMLEDE ANLAM.
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
ATATÜRK’Ü ETKİLEYEN OLAYLAR
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
A:Asıl kök ve öz derinliklerdedir
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
DENBEJLİK GELENEĞİ.
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ TÜRK HALK MÜZİĞİ TOPLULUĞU
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
AŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU
SİZCE KÜLTÜRÜ OLMAYAN TOPLULUK VEYA MİLLET VAR MI ?
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
Ü CRETSIZ AILE IŞÇISI Aile fertlerinden bir ya da bir kaçının sahip olduğu işletmelerde herhangi bir ücret almaksızın çalışan aile fertleridir. Bu kişiler.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
Ahmet Kutsi Tecer.
YOL HAVASI
VEYSEL ŞATIROĞLU (AŞIK VEYSEL)
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kadınlarımız erkeklerden daha çok aydın, daha çok verimli, daha fazla bilgili olmaya mecburdurlar.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
 Aşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas'ın Şarkışla ilçesine bağlı Sivrialan köyünde dünyaya geldi. Annesi Gülizar, babası "Karaca" lakaplı Ahmet.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
BÖLÜM HAKKINDA 2004 yılında kurulan bölümümüzde; dilin bir araç olarak kullanıldığı sözel anlatımlar, geleneksel gösteri sanatları, toplumsal uygulamalar, festivaller.
MÜZE EĞİTİMİ VE DÜNYADA MÜZE EĞİTİMİ UYGULAMALARI
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
Eser : Aşık Nihani Derleyen : Muzaffer Sarısözen Yöre : Erzinzan-Çadırkaya Kaynak : “BARDIZLI AŞIK NİHANİ DİVANI” Türkünün Hikayesi : Erzincan’ın eski.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

KADIN OZANLARIN / ÂŞIKLARIN TOPLUMSAL ROLLERİ Betül KARAGÖZ

Ozan; “Sazla ya da sazsız ezgiler, şiirler söyleyen kişi. Deyişler yazarak, koşuklar dizerek, beğenilerimizi güzel, tatlı anlatışlarla dile getiren sanatçı. Halk şairi, saz şairi, toplantılarda saz ile şiir söyleyen kimse. Şiir yazan, şair.” (TDK,2011)

Orta Asya’da törenler Baksı-Ozan adıyla bilinen şairler tarafından yapılmıştır. Ozanlar Saz Şairlerinin ataları olarak da nitelendirilebilir.

Ozanlar varlıklarını Orta Asya’dan çıktıktan sonra da devam ettirmişlerdir. Ancak Selçuklular’dan sonra Osmanlı içinde eski itibarlarını bulamamışlardır. Ozanlar Türk Kültürünü Türk Şiirini yüzyıllar boyu birbirlerine aktararak günümüze ulaştırmışlardır.

Âşık; “Saz çalarak şiir okuyan halk ozanı tipi. Halk ozanlarının ezgicilerine ve öykücülerine verilen ad. Saz şâiri. Halk ozanı (TDK,2011).

Âşıklar, içinde bulundukları toplumun dünya görüşünü, sanat zevkini, yaşam düzenini ve beraberinde de geleneklerini yansıtan, yaşatan ve gelecek nesillere aktarılmasında köprü görevi gören halk sanatçılarıdırlar.

Âşıklar, halk şiirimizin ikinci önemli temsilcisidir. İlk halk şairlerimiz olan ozanlar Orta Asya kökenli iken, Âşıklar 15. yy.da Anadolu’da ortaya çıkmışladır.

Âşıkların müziğimize önemli katkıları olmuştur. Ozanlar deyişlerini mahalli ezgiler içinde söylerken, Âşıklar “Âşık Makamı” adı altında 100’ü aşkın ezgi/hava geliştirmiş ve deyişlerini bu ezgiler eşliğinde söylemişlerdir. Bu ezgilerin müziğimize katkısı oldukça büyük olmuştur. Bugün dahi halkımızın büyük bölümü müzik zevklerini bu deyişlerle beslemektedir.

Günümüzde Ozan ve Âşık kavramları pek fazla ayırt edilmeden birbirinin yerine kullanılmakta ve ikisi de halk şairi, saz şairi olarak nitelendirilmektedir. Aralarında söyleyiş, uslup farklılıkları bulunan saz şairlerimizden Ozanlar arı, duru bir dil kullanırken, Âşıklar, karışık bir dil kullanmışlardır.

Âşıklık Geleneği Âşıklık geleneği usta-çırak ilişkisine dayanan bir gelenektir. Âşıklar kervanına katılacak kişi kendi veya ailesinin isteği ile usta bir Âşık yanına çırak olarak verilir. Buna kapılanma denir. Çırak ustasından; geleneğin icaplarını, meydan açmayı, divana çıkmayı, yarışmayı, hikaye anlatmayı, ayak kurallarını ve Âşık makamlarını öğrenir.

Âşıklık geleneği Türk folkloru içinde önemli bir yer tutmakla birlikte, Türk Halk Müziği kaynaklarımızın da büyük bölümünü oluşturmaktadır.

Âşıklık geleneği; saz çalıp söylemeyi, gece gündüz köy, şehir gezmeyi, usta-çırak ilişkisi içerisinde yetişmeyi, çeşitli etkinliklere katılmayı gerektirdiğinden, diğer birçok alanda olduğu gibi bu alanda da erkek egemen olarak gelişmiştir.

Âşıklık Geleneği İçerisinde Kadın Âşıklarımız

Farklı koşullarda yetişen kadın âşıkların, günümüzde kına gecelerinde, köy düğünlerinde, belediye şenliklerinde, vakıf-dernek geceleri vb. etkinliklerde kendilerine icrâ ortamı sağlayarak bugüne dek varlıklarını sürdürdüklerine tanık olmakla birlikte, geleneğin doğal sürecinden mahrum kaldıklarını da gözlemlemekteyiz.

Toplumun kadına vermiş olduğu rollerle, toplumsal ve dinsel geleneklerin etkileriyle kadın âşıkların, kendilerini ön plana çıkaramadıkları gerçeğiyle karşılaşılmaktadır. Toplumun kadına yüklediği anne, ev kadını gibi roller, pek tabiidir ki kadın âşıklar için de geçerlidir.

Kadın âsıklar, gelenek içerisinde yeterli teknik bilgiye hâkim olmamalarına rağmen, âsık müziğini icrâ ederken bağlamayı kendilerini idare edebilecek biçimde kullanmaktadırlar. Sazlarını kendi ürettikleri sözlü eserlerine, eşlik amacıyla kullanmaktadırlar.

Kadın Âşıkların Eserlerinde Yer Alan Konular

Şiirlerinde, bireysel sorunlardan ziyade toplumsal konulara öncelik veren Âsıklar, inanca dayalı unsurları, toplumsal içerikli kaygıları dile getirirken, bu deyişlerini toplumsal konuların gündeme gelmesi ve çözüme ulaşmasında araç olarak kullanmaktadırlar.

Eserlerinde Anadolu halkının dertlerini, sevinçlerini, aşklarını, kızgınlıklarını, kırgınlıklarını, yakınmalarını, yakarmalarını, neşelerini, hüzünlerini, gülmelerini, ağlamalarını dile getiren ve bunları kadın olmanın vermiş olduğu hassasiyet ve duyarlılıkla ifade eden kadın aşıklarımızın eserleriyle toplumsal barışa ve birlikteliğe önemli katkıları olmaktadır.

Kadın aşıkların eserleri bireysel olarak değil toplumsal olarak nitelendirilmelidir. Çünkü aşıklar şiirlerinde sadece kendi yaşantılarına değil, çevrelerindeki insanların yaşantılarına da yer vermişlerdir.

Sarıcakız Öksüz mü yetim mi kaldın Neden boynun bükük bacım Sen bu derdi nerden aldın Yattığın yer hasır mıdır Avuç için nasır mıdır Geçiminiz kısır mıdır Gönlünde diken bitirdin Elin koynunda oturdun Bebeğini mi yitirdin

Ezgili Kevser Oy dere kızıldere Böyle akısın nere Bizde hal mi bıraktın Sana can vere vere oy oy oy Dere bizim yerimiz Suyu alın terimiz Söyle nedendir dere Vurulur gençlerimiz oy oy oy Dere böyle durulmaz Gence kursun vurulmaz Sanma zalim olandan Bir gün hesap sorulmaz oy oy oy

Telli Suna Gelin şu meydanda bir can olalım Yüzümüz Muhammed Ali’ye doğru Hakka doğru giden yolu bulalım Sözümüz Muhammed Ali’ye doğru Muhammed Ali’dir Kırkların başı Hasan Hüseyin’e dökelim yaşı Gelin gönüllerden silelim pası Özümüz Muhammed Ali’ye doğru

Şah Senem Bacı Gine yaşlar doldu dîdelerime Coşmasam bir türlü coşsam bir türlü Agular kattılar bâdelerime İçmesem bir türlü içsem bir türlü Gözüm yası şarap oldu elimde Yaralarım kambur kurdu belimde Sırlarıma kilit vurdu dilimde Açmasam bir türlü açsam bir türlü

Sevim EMİR Aşık Balı'nın kızı olan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca "Yaşayan Halk Ozanı" unvanı verilen Sevim Emir, şiirlerinde genellikle tabiat, doğa ve insan sevgisi üzerinde dururken, toplumsal ve güncel olayların etkisinde kalarak yazdığı şiirlerle de halkın duygularına tercüman olmaktadır.

Kadın Âşıklar çoğunlukla; Adana, Ankara, Çankırı, Çorum, Eskişehir ve İstanbul’da görülürken, diğer illerimizde de özellikle Doğu Anadolu Bölgesinde birçok isimsiz aşık olduğunu söylemek mümkündür. Aşıklık geleneğinin öne çıkan kadın temsilcileri; Şahsenem Bacı, Şahturna, Sarıcakız, Sinem Bacı, Sürmelican, Gülçınar, Nurşah Bacı, Arzu Bacı, Şahini, Ezgili Kevser, Özlemi, Telli Suna, Selvinaz, Maralı, Didari.

SONUÇ Erkek Âşıklar eğitim süreçlerini kolay bir ortamda usta-çırak ilişkisi ile gerçekleştirirken, kadın Âşıklarımız daha çok aile ve akrabaları arasında kendilerini yetiştirmeye çalışmaktadırlar. Kadın Âşıklar genellikle kına geceleri, köy düğünleri, radyo-televizyon programlarının özel gecelerinde ya da kaset çıkararak sanatlarını icra etmeye çalışmaktadırlar.

Kadının aile ve toplum içindeki sorumlulukları ve konumu sanat hayatını da etkilemiştir. Kadının annelik, eş olma gibi kutsal sayılan önemli toplumsal rollerinin bulunması Âşıklık hayatını da etkilemiştir. Bu etkiler Âşıklık sanatını icra etmesini engellemiş ya da yavaşlatmıştır. Âşıklık geleneği içerisinde özellikle Alevi-Bektaşi topluluklarında Kadın Âşıklarımızın sayısının daha fazla olduğu görülmektedir.

Geçmişten günümüze milli kültür mirasımızın taşıyıcılarından olan Âşıklarımızın Türk kültüründe önemli bir yeri bulunmaktadır. Saz-vokal icrâlarını sınırlı bir ses sahası içerisinde gerçekleştirmeleri, eserlerinde müzikal melezleşme, sanatı icrâlarında özgüven eksiklikleri olarak karşımıza çıkmaktadır.

Küreselleşen dünyamızda hayatın her alanında isimlerinden başarıyla bahsettiren, toplumu şekillendiren, kültürün oluşumunda temel yapı taşı olan geçmişten günümüze birçok alanda önemli rolleri olan, sanata ilham kaynağı olan kadının günümüzde tartışmasız çok önemli bir yeri vardır. Kadın sesinin kadın ozanlarda daha çok yankı bulduğu, derlemelere, kadın ağzı türkülere ağırlık verip, kadın sorunlarına büyüteç tutulmasının topluma, ülke ve dünya barışına katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

ÖNERİLER Türkülerin, manilerin, ninnilerin, ağıtların yakılmasında önemli yeri olan kadınlarımızın Âşıklık geleneği içindeki yeri korunmalı, desteklenmeli ve önü açılmalıdır. Toplumsal barışa doğrudan ya da dolaylı olarak katkı sağlamayı amaçlayan Âşıkların eserleri profesyonel olarak seslendirilmeli, kayıt altına alınmalı ve gelecek nesillere aktarımı sağlanmalıdır.

Toplumsal değerlerimize katkısı olan Âşıklarımızın, değerlerimizin korunmasına da katkıları düşünülürse geleceğe yapılacak büyük yatırımlardan birinin de Âşıklarımıza sahip çıkmak olduğu söylenebilir. Kültür Bakanlığı Âşıklara/Ozanlara yönelik çalışmalara ağırlık vererek bu değerlerine sahip çıkmalıdır.

Kaynaklar Kalkan, E. (1991). 20. Yüzyıl Türk Halk Şairleri Antolojisi. Kültür Bakanlığı Yayınları/1295. Gençlik ve Halk Kitapları Dizisi/61. “Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında Türkiye’de Kadın Aşıklar” doktora tezi Çınar, s., Karahasanoğlu, s., Şenel, s. (2008). Kadın Aşıkların Aşık Sanatı İçerisinde Toplumsal Rolleriyle Konumlanma Problemleri. itü dergisi/b. Sosyal Bilimler. Cilt:5, Sayı:2, 45-56. http://aregem.kulturturizm.gov.tr/belge/1-35419/asiklar-halk-ozanlari-listesi.html http://www.tdk.gov.tr/

“Bir toplum, bir millet erkek ve kadın denilen iki cins insandan meydana gelir. Mümkün müdür ki, bir toplumun yarısı topraklara zincirlerle bağlı kaldıkça, diğer kısmı göklere yükselebilsin.” M. Kemal ATATÜRK

TEŞEKKÜRLER… Betül KARAGÖZ