Çevre ve Endüstri Analizleri Prof. Dr. Erol Eren

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Strateji Tasarımı İlker acar.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
TEDARİK (SATINALMA) TEDARİK FONKSİYONU:
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
PAZARLAMA ÇEVRESİ.
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
Pazarlama Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Pazarlama ve Temel Kavramlar
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama Çevresi Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
MİLLİ GELİRİN HESABI.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Toplu pazarlık gücü.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

Çevre ve Endüstri Analizleri Prof. Dr. Erol Eren Konu-6 Çevre ve Endüstri Analizleri Prof. Dr. Erol Eren

Çevre Çevresel Belirsizliğin Tanımı: Bir örgütün dış çevresinde mevcut olan karmaşıklık derecesi ile değişme derecesine verilen addır.

Çevre Çevresel Taramalar: Örgütün içsel çevresindeki çalışanlardan ve dışsal çevresindeki önemli kişi ve kurumlardan işletmenin stratejik sürprizlerden kaçınması ve uzun dönemli sağlıklı yaşamını sürdürebilmesi için gerekli haber ve bilgileri toplaması, kontrol etmesi, değerlendirmesi ve ilgili birimlere dağıtması işlemidir.

Dışsal çevre değişkenleri: Genel ve Uluslararası Çevre: Genel ve uluslararası çevre değişkenleri kısa dönemli faaliyetleri doğrudan etkilemez, fakat çoğunlukla örgütün uzun dönemli kararlarını etkilerler.

Dışsal çevre değişkenleri: Görev Çevresi: Firmanın günlük ve uzun dönemli kararlarında onu doğrudan etkileyen ve ondan doğrudan etkilenen etrafındaki kişi,grup,ve kurumlardır.Görev çevresi firmanın içinde bulunduğu ve faaliyetlerini sürdürdüğü endüstridir.

Dışsal çevre değişkenleri: Endüstri analizi: Bir işletmenin görev çevresindeki elemanları derinlemesine incelenmesidir. Bunlar; Hükümet ve kamu kurumları, Satıcılar (tedarikçiler), Rakipler, Pazar ve Müşteriler, Mali kurumlar (bankalar vs.), Çevrede oturan halk ve diğer çıkar gruplarıdır.

Dışsal çevre Genel ve Uluslararası Çevre Güçleri: Ekonomik güçler Bir ülkede mal, para, enerji ve bilgi değişimlerini düzenleme Teknolojik güçler Sorunları (üretim, verimlilik, yeni teknikler, yeni ürünler yardımıyla) çözme girişimlerinde bulunma

Genel ve Uluslararası Çevre Güçleri: Dışsal çevre Genel ve Uluslararası Çevre Güçleri: Politik-Yasal güçler Toplumda güç ve yetkilerin dağıtımı, kanunların çıkarılması ve düzenin sağlanması Sosyo-kültürel güçler Toplumsal değerlerin, adet ve ananelerin düzenlenmesi

Genel ve Uluslararası Çevre Güçlerinin Önemli değişkenleri Ekonomik Milli gelir trendleri Faiz hadleri Para arzı Enflasyon oranları İşsizlik düzeyleri Ücret/fiyat kontrolleri Devalüasyon/revalüasyon Enerjiye erişebilirlik ve fiyatı Kullanılabilir ve ihtiyari gelir Teknolojik Ar&Ge için toplam hükümet harcamaları Teknolojik çabalara odaklanma Patentle korunma Yeni ürünler Lab.dan pazara teknoloji transferinde yeni gelişmeler Otomasyon yoluyla verimliliği iyileştirme Politik-Yasal Antitröst düzenlemeler Çevre koruma kanunları Vergi kanunları Özel teşvikler Dış ticaret düzenlemeleri Yabancı firmalara karşı tutumlar İşe alma ve terfi konusundaki kanunlar Sosyo-kültürel Yaşambiçiminde değişimler Kariyer beklentileri Tüketicilerin bilinçlenmesi Aile yapılarında değişimler Nufus artışı Nufusun yaş durumuna göre dağılımı Bölge ve şehirler yönünden nufus hareketleri Hayat beklentilerinde değişimler Doğum oranları

2. Ekonomik Çevre İncelemesi Ülkeler kalkınmışlıkları açısından üç grupta incelenirler; gelişmiş ülkeler, gelişmekte olan ülkeler ve az gelişmiş ülkeler diye sınıflanabilir. Ekonomik incelemelerde dikkate alınması gereken değişkenler şunlardır. Milli gelir miktarı ve yıldan yıla artış oranları Kişi başına milli gelir dağılımları Kamu ve özel kesimin milli gelir içindeki payları ve yıldan yıla artış oranları, Tasarrufların yatırıma dönüşme eğilimleri, İşletmenin üretimine giren ara mallarını üreten endüstri kollarındaki yatırım eğilimi, Hammadde ve işgücü masraflarının artış eğilimi Devletin ekonomideki para ve maliye politikaları, Devletin para ve maliye politikalarına bağlı olarak oluşan enflasyonun seyri,

Sosyo-Kültürel Toplumsal Özellikler . İşletmenin faaliyet yaptığı bölge halkının yaşantı biçimi, . Halkın kültürel düzeyi, . Toplumsal gelenekler toplumun yasakladığı ve hoş karşılamadığı bazı alışkanlıklar, . Ailelerin çok çocuk yapma yerine az çocuk yapmayı tercih etmeleri, . Aile yapısının çekirdek aile yapısı biçimine dönüşmesi eğilimi artmaktadır,

3. Sosyo-Kültürel Çevre Zamanımız sosyo-kültürel yönden bir geçiş dönemi olarak değerlendirilmektedir. Dünyadaki geleneksel değerler sistemleri hızla değişmektedir. Bu değişmenin başlıca nedenleri şunlardır. Hızlı nüfus artışı ve şehirleşme, Haberleşme araç ve tekniklerindeki gelişmeler, Öğretim ve eğitim sistem ve yöntemlerindeki yenilikler, Bilimsel,teknik ve felsefi gelişme ve gelişmeler, Sosyo-kültürel faktörler bir toplumu tanımlayan temel değerleri ihtiva eder. İşletmeler, içinde geliştiği toplumun temel kültürel değerlerini dikkate almak zorundadırlar.

Sosyo-Kültürel Toplumsal Özellikler 6. Hanımların çalışma hayatına daha yüksek oranda katılmaları (kreş, anaokulu, hazır yemek vb. sektörleri ortaya çıkardı.) İnsanların tek bir yerde yaşama alışkanlıklarının değişmesi (dinlenme, eğlenme, spor amaçlı yer değiştirmeler) İşletmelerde çalışan insanların çalışma saatlerini azaltma, sosyal faaliyetleri ve yaşam kalitesi artırma ile yönetimin tutumunu insanileştirme ve demokratikleştirme istekleri ortaya çıkmıştır.

4. Teknolojik Çevre En hızlı değişen faktörlerden biri teknolojik çevre koşullarıdır. Yenilikler eski ürünleri bir gecede işlevsiz hale sokarken, yeni ürün imkanları sağlamaktadır. Teknolojinin etkisi yeni ürün, makine, araç, malzeme ve hizmetlerde ortaya çıkar. Teknolojinin faydalarından bazıları; yüksek verimlilik, artan standartlar ve genişleyen ürün yelpazesidir. Üretim teknolojisi de ürün teknolojisi gibi hızlı bir değişim yaşamaktadır. Teknolojik çevredeki gelişme hızı, firmaları yenilikçi olmaya ve yenilikleri kendi bünyelerine adapte etmeye itmektedir.

4. Teknolojik Çevre Bazı işletmeler Ar-Ge faaliyetleri ile bu değişimlere ayak uydururken bazıları ise teknoloji transferine yönelmektedir. Teknolojinin hızla gelişmesi ile beraber, ürün-hayat eğrilerinin kısalması, ikame malların çoğalması ve imalatta otomasyona geçilmesi işletmelerde teknoloji transferi ve araştırma-geliştirme masraflarını artırırken yenilikçilik imkanları da oluşturmaktadır.

Teknolojik Değişkenler Ar-Ge için toplam devlet harcamaları Ar-Ge için toplam endustri harcamaları Teknolojik çabalar üzerine yoğunlaşma Patent koruma Yeni ürünler Laboratuardan pazara teknoloji geliştirmede yeni gelişmeler Otomasyon aracılığı ile verimlilik gelişmeleri

Politik ve Yasal Değişkenler Tekelciliği önleme düzenlemeleri Çevre koruma kanunları Vergi kanunları Dış ticaret düzenlemeleri Yabancı firmalara yönelik tutumlar Hükümetlerin istikrarı

5. Ekolojik Çevre Ekoloji, doğa ile canlılar arasındaki ilişkileri ve yaşama dengelerini araştıran bir bilim dalıdır. Fabrika bacaları havayı kirletmekte, çeşitli solunum yolu hastalıklarına ve ozon tabakasının delinmesine yol açmaktadır. Fabrikaların nehirlere, göllere ve denizlere zehirli atıklar bırakarak temiz suyu kıtlaştırmaktadır. Sanayi atıkları toprağın humus tabakasını eriterek yok etmektedir. Ekolojinin bozulması sonucu hammaddeler azalmaktadır.

5. Ekolojik Çevre İşletmeler ekolojik çevreyi koruması şart olmuştur. Kirlilik kontrol teçhizatı, ekolojik ölçüm aletleri ve temiz üretim teknolojileri ihtiva eden bilgisayar donanımlarıyla çevreye zarar vermeden üretim ve taşımacılık yapılabilmaktedir. Firmaların ekoloji hassasiyetleri atıkların azalması, enerji tasarrufu, malzemelerin yeniden kullanımı gibi avantajlar sağlamaktadır. Ayrıca kamu nezdinde şirketin imajı iyileşecektir.

Dış Stratejik Faktörler Seçimlere etki eden unsurlar : Yöneticilerin kişisel değerleri Yöneticilerin iş tecrübeleri Yürürlükteki stratejilerin başarısı Stratejik Körlük Bilmediğimiz veya olumsuz bilgileri kabul etmeme eğilimi

Öncelik Matrisi Firmayı etkileme olasılığı Yüksek Orta Düşük Yüksek Ortaya çıkma olasılığı Orta Düşük Orta Düşük Düşük Öncelik Öncelik Öncelik

Endüstri Analizleri Endüstri Benzer ürün ve hizmetleri bir grup firmanın oluşturduğu topluluğa verilen addır. Örneğin Sigorta hizmetleri, tekstil gibi.

SATICILAR ALICILAR Giriş Engelleri Rekabet Şiddetini Belirleyiciler Yeni Girenler Satıcıların Pazarlık Gücü Alıcıların Pazarlık Gücü ENDÜSTRİDE RAKİPLER ARASI REKABETİN ŞİDDETİ SATICILAR ALICILAR İkame Endüstriler Alıcıların Gücünün Belirleyicileri Satıcıların Gücünün Belirleyicileri İkame Tehliklesinin Belirleyiciler Micheal Porter’e Göre Endüstride Rekabet Analizi

Giriş Engelleri Ölçek ekonomisi Ürün farklılıklarına sahip olma Marka belirginliği ve kimliği Ürün değiştirme maliyetleri Sermaye ihtiyaçları Dağıtım kanallarına giriş Hükümet politikası Misilleme yapma beklentisi Mutlak maliyet avantajları Öğrenme eğrisi üstünlüğüne sahip olma Düşük maliyetli ürün tasarım gücü

Satıcıların Gücünün Belirleyicileri Girdileri farklılaştırma Satıcıların değiştirme maliyeti İkame girdilerinin mevcudiyeti Satıcılar arasında anlaşma ve kaynaşma Satın alınacak girdi hacminin önemi Endüstride toplam alımların göreceli maliyeti Girdilerin maliyetlere ve farklılaştırmaya etkisi Endüstride ileriye doğru entegrasyon telikesine bağlı olarak geriye doğru entegrasyon olması

İkame Telikesinin Belirleyicileri İkame ürünlerin fiyat üstünlükleri Değiştirme maliyeti Alıcıların ikame ürünlere eğilimi

Rekabet Siddeti Belirleyicileri Endüstri büyümesi Yüksek sabit giderler ve depolama giderleri Ürün farklılıkları Marka belirginliği ve kimliği Değiştirme maliyetleri Rakipler arasında anlaşma, kaynaşma ve denge Bilgisel karmaşılık Rakiplerin çeşitliliği Şirket riskleri Çıkış engelleri

Alıcıların Gücünün Belirleyicileri Fiyat Duyarlılığı Toplu alım fiyatı Ürün farklılıkları Marka kimliği Kalite başarısının etkisi Alıcı kar ve çıkarları Karar verenlerin teşvikleri Pazarlık Kaldıracı Fırmalar arası anlaşmalar Alınan malın miktarı Firmanın değiştirme maliyeti ile ilgili olarak alıcının firma değiştirme maliyeti Alıcı bilgisi Geriye doğru entegrasyon yeteneği İkame malların iyi bir duruma gelmesi

Endüstri Analizleri Endüstri Gelişmesi Birçok firmadan oluşan endüstriler Hiçbir firma büyük pazar payına sahip değildir. Her firma toplam pazarın sadece küçük bir kısmına hizmet ederek rakipleriyle rekabet etmektedir. Birkaç büyük firmadan oluşan endüstriler Pazarın tamamına birkaç büyük firma hakimdir. Rekabette ürünlerini farklılaştırmak suretiyle birbirlerini tehdit etmektedirler.

Endüstri Analizleri Stratejik Biçimler Stratejik yönelme açısından firmalar dört grup altında toplanabilirler. Bunlar: Savunucu tipler Sınırlı bir üretim hattı ile mevcut üretim faaliyetlerinin verimliliğini artırmaya odaklanma

Stratejik Biçimler (devam) Endüstri Analizleri Stratejik Biçimler (devam) Ümitlenenler: Oldukça geniş ürün hatları ile ürün yeniliklerine ve Pazar fırsatlarına odaklanan firmalar

Stratejik Biçimler (devam) Endüstri Analizleri Stratejik Biçimler (devam) Analizciler: Biri değişken biri de dengede olmak üzere en azından iki farklı ürün ve pazar alanında çalışmakta olan kuruluşlar

Stratejik Biçimler (devam) Endüstri Analizleri Stratejik Biçimler (devam) Tepkiciler: Devamlı bir strateji -yapı ve kültür- ilişkisi olmayan kuruluşlar

Endüstri Matrisi Anahtar başarı Faktörleri A şirketi için Dereceleme A şirketinin Ağırlıklı puanları B şirketinin Derecelemesi B şirketinin Ağırlıklı Puanları Ağırlık 1 2 3 4 5 6 Toplam 1.00 Kaynak: T. L. Wheelen and J. D. Hunger, “Industry Matrix.” Copyright © 2001 by Wheelen and Hunger Associates. Reprinted by permission.

Endüstri Analizleri Öngörü (tahmin) Teknikleri: Ekstrapolasyon Beyin fırtınası Uzman görüşü İstatistiksel model kurma Senaryo yazma Delfi Tekniği

Dışsal Faktörler Analizi Özeti (DFAÖ) Önem Derecesi Dışsal Faktörler Ağırlıklı Puan Ağırlık Düşünceler 1 2 3 4 5 Fırsatlar Tehditler Toplam Ağırlıklı Puan 1.00 Notes: 1. Fırsat ve tehditleri listesi (5–10adet)1.kolona 2. Ağırlık her faktör için 1 ile 0 arasında değişen puanlarla belirtilecektir kolonun toplam ağırlığı 1’i geçmeyecektir. 3.Her bir dışsal faktör en önemli olana 5;en önemsiz olana da 1 sayısı verilmek suretiyle değerlenecektir. 4. Her bir faktörün ağırlık puanı ile önem derecesi çarpılarak bulunacaktır 5.Her faktörle ilgili gerekce bu sütünda yer alacaktır. Ağırlıklı puan toplamı firmanın dış çevresindeki stratejik faktörlere nasıl cevap vermesi gerektiğini gösterecektir.. Kaynak: T. L. Wheelen and J. D. Hunger, “External Strategic Factors Analysis Summary (EFAS).” Copyright © 1991 by Wheelen and Hunger Associates. Reprinted by permission.

Dışsal Faktörler Analizi Özeti (DFAÖ) A Firması Örneği Önem Derecesi Ağırlıklı Puanlar Ağırlık Yorumlar Fırsatlar • Avrupa Birliğinin ekonomik enteğrasyonu • Kaliteli beyaz eşyaya olan talep artışı • Asyanın ekonomik gelişmesi • Doğu Avrupa pazarlarının açılması • Departmanlı super marketlere talep artışı Tehditler • Hükümet düzenlemeleri artışı • Güçlü ABD rekabeti • B ve C adlı rakiplerin Küresel bakımdan güçlü olması • Yeni ürün çıkarma • Japon beyaz eşya üreticileri Total Puan 1 .20 .10 .05 .15 2 4 5 1 2 3 3 .80 .50 .05 .10 .20 .40 .45 4 Avruralı bir D firmasıyla birleşme A firmasının iyi kalitesi A firmasının Asyada çok az yeri var Zaman alacak A firması bu konuda kanalda zayıf İyi durumda D firması küresel olarak zayıf İyi değil Sadece Asya pazarında Avustralyada varlar 5 1.00 3.15