Hafta 7: Ulaşım politikalarındaki açılma: ABD ve eşdeğeri ülkeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı Çalıştayı
1929 DÜNYA EKONOMİK BUNALIMI
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
21. Yüzyılda Türkiye’de Demografik Eğilimler
Yıldız Teknik Üniversitesi
ÅRHUS ya da AARHUS Nasıl okunur Halkın şikayeti.
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 BELEDİYELER ARASI ORTAKLIKLAR VE KARDEŞ KENT İLİŞKİLERİ: Türkiye’deki MİB’nin rolü.
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Kentsel Ulaşım Politikaları
Hafta 9: Yaşanabilir Kentler için Ulaşım Politikaları
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI AVRUPA YATIRIM BANKASI
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
HOŞGELDİNİZ YA/EM Doktora Öğrencileri Kolokyumu 2002.
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Amerikan Ticaret Müsteşarlığı 2013
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
SAĞLIKSIZ KENTLEŞME (ÇARPIK KENTLEŞME)
Türkiye Bilişim Derneği 1 TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Ankara 3 Mayıs 2012.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2011 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti 16 Şubat 2011 Nippon.
TEST – 1.
BİRİNCİ HAFTA DERS NOTLARI
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Coğrafi Bilgi Sistemlerinde
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Hafta-Week 3-4: Ulaşımın şehirleri ve yaşanabilirliğini etkilemesi, Kentsel ulaşım politikalarındaki ikilem Effects of Transportation on cities and their.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
DIŞSALLIK KAVRAMI.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
HABTEKUS 2008 İstanbul 1 rekabet yaratan altyapı Prof. Dr. E. Murat ESİN Maltepe Üniversitesi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
CLUSTER DEVELOPMENT Yol akslarının kenarlarında konutların kümelenmesiyle açık alanlar; rekreasyon,eğlence,tarım ve sanayi alanlarına dönüşmesine cluster.
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
İNTERNET’TE ALIŞVERİŞİN KENTİN EKONOMİK VE FİZİKSEL DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜMÜNE KATKISI Yrd. Doç. Dr. K. Mert Çubukçu Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Soru 8 AB ve ABD arasında imzalanması beklenen Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığının Türkiye üzerindeki muhtemel etkileri neler olabilir?
27.1 GİRİŞ Bu ünitenin amacı, gelişmekte olan ülkelerde gerçekleştirilmiş başarılı teorik, kavramsal ve metodik çevre psikolojisi uygulamalarını.
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
İGMD. Dünyada YYS Uygulamaları ve Diğer Gelişmeler.
KENTSEL DÖNÜŞÜM YÖNTEMLERİ
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Uluslararası İşletme Yönetimi
Sunum transkripti:

Hafta 7: Ulaşım politikalarındaki açılma: ABD ve eşdeğeri ülkeler ŞBP 543 Kentsel Ulaşım Politikaları ve Uygulamaları Hafta 7: Ulaşım politikalarındaki açılma: ABD ve eşdeğeri ülkeler Doç. Dr. Darçın Akın Şehir ve Bölge Planlama Bölümü dakin@yildiz.edu.tr

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma ABD, otomobil kullanımındaki büyümeyi eşdeğeri ülkelere nazaran birkaç 10 yıl önce yaşadı. Bununla beraber yaklaşım ve politikalarda oldukça büyük farklılıklar mevcuttu. Genel olarak Amerika’da kentler Avrupa, Japonya, Avustralya ve Kanada şehirlerine nazaran otomobil kullanımını arttırıcı daha fazla gayret içinde bulundular. Bu ülkeler şehir-otomobil çatışmasının problemlerinin farkına oldukça erken vardılar ve Amerikanın takip ettiğinden daha farklı politikalar izlediler.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Eşdeğer ülkeler Amerikanın trafik mühendisliği, işletme, kontrol ve otoyol tasarımından çok şey öğrendiler. 1950’lilerdeki gelişmeleri Amerikanın 1930’lu yıllarını andırdı. Bununla beraber, Avrupa ve Japon şehirlerinde ağır motorlu trafiğin neden olduğu şiddetli problemler çok çabuk gelişti. Çünkü, bu şehirler ve caddeleri büyük trafik hacimlerine Amerikan şehirlerinin geniş ve satranç tablası şeklindeki tipik cadde yapısına sahip caddelerine göre daha az uyarlıydılar.

Kentsel Yol Desenleri

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Eşdeğer ülkelerde şehirlere yönelik yaklaşım ve politikaların daha olumlu olduğunun zikredilmesi son derece önemlidir. Örneğin, ABD’de, garajlı müstakil eve karşı pozitif ayrımcılık içeren federal sübvansiyonlar, düşük yoğunluklu banliyö yerleşimlerinin büyümesini teşvik ederken, kent merkezlerinin cazibesi azaldı.

THE TOP 10 INFLUENCES ON THE AMERICAN METROPOLIS OF THE PAST 50 YEARS (According to the Fannie Mae Foundation Survey) The 1956 Interstate Highway Act and the dominance of the automobile. Federal Housing Administration mortgage financing and subdivision regulation. De-industrialization of central cities. Urban renewal -- downtown redevelopment and public housing projects (1949 Housing Act). Levittown (planned communities and the mass-produced suburban tract house). Racial segregation and job discrimination in cities and suburbs. Enclosed shopping malls. Sunbelt-style sprawl. Air conditioning. Urban riots of the 1960s.

THE 10 MOST LIKELY INFLUENCES ON THE AMERICAN METROPOLIS FOR THE NEXT 50 YRS (According to the Fannie Mae Foundation Survey) Growing disparities of wealth. Suburban political majority. Aging of the baby boomers. Perpetual "underclass" in central cities and inner-ring suburbs. "Smart growth" -- environmental and planning initiatives to limit sprawl. Internet. Deterioration of the "first-ring" post-1945 suburbs. Shrinking household size. Expanded superhighway system of "outer beltways" to serve new edge cities. Racial integration as part of the increasing diversity in cities and suburbs.

Yaşanılan Konutta Mülk Sahipliliği Kaynak: Çelik, M. “Sosyo-demografik Özelliklerin ve Kentsel Yapının Bireylerin Kentiçi Ulaşım Davranışları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: İstanbul metropoliten alan Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, GYTE, 2010.

Yaşanılan Konuttaki Mülk Sahipliliğine Göre Yolculuk Oranları Kaynak: Çelik, M. “Sosyo-demografik Özelliklerin ve Kentsel Yapının Bireylerin Kentiçi Ulaşım Davranışları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: İstanbul metropoliten alan Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, GYTE, 2010.

Yaşanılan Konuttaki Mülk Sahipliliğine Göre Yolculuk Oranları Kaynak: Çelik, M. “Sosyo-demografik Özelliklerin ve Kentsel Yapının Bireylerin Kentiçi Ulaşım Davranışları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: İstanbul metropoliten alan Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, GYTE, 2010.

Yaşanılan Konuttaki Mülk Sahipliliğine Göre Yolculuk Oranları Kaynak: Çelik, M. “Sosyo-demografik Özelliklerin ve Kentsel Yapının Bireylerin Kentiçi Ulaşım Davranışları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi: İstanbul metropoliten alan Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, GYTE, 2010.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Pek çok Avrupa ülkesinde politikalar ve finansman, tarihi çevrenin korunmasına yönelik kentsel yenilemeyi teşvik etti. Amsterdam, Hanofer, Zürih gibi kentlerdeki pek çok tarihi binalar ve özel konutlar vergi teşvikleri ile yenilendi. Arazi kullanımının kontrolü ve banliyölerin gelişimi ülkeden ülkeye farklılıklar arz etse bile, eşdeğer ülkelerdeki politikalar mevcut kentsel alanların sürdürülmesi ve terkedilmiş (konut ve endüstriyel yapılar) alanların oluşmasını önlemeye yönelik olarak daha destekleyici olmuştur.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Örneğin, Hollanda’da kent çeperlerinde ulaşımı sadece otomobile dayalı AVM’lerine izin verilmemektedir. Planlama ve plan uygulama yöntemlerindeki farklılıklara rağmen, daha geniş bir kavram olan kamu yararı üzerine dayalı arazi kullanımı düzenleme ve denetimleri Amerika’ya nazaran eş değer ülkelerde daha yaygın olarak kullanılmışlarıdır. Mülkiyet haklarına Amerikalıların yaklaşımı sıklıkla arazi kullanımı düzenlemeleri ile çelişmekte ve daha insani kentsel çevrenin geliştirilmesine engel teşkil etmektedir.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Yakın zamanda NIMBY (arka bahçemde olmasın) ile şiddetlenen bu düşünce, her zaman bir Amerikan geleneği olmamıştı. Örneğin, 1910’da Başkan Roosvelt, “Herkes halkın genel faydasına olacak şekilde bir mülkiyet kullanım hakkına sahiptir” demiştir. NIMBY diğer ülkelerde de geçerli olsa bile Amerika’daki kadar şiddetle dile getirilmemiş ve kökleşmemiştir.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma ŞEHİRLERİN CANLILIĞI ÇOK ÖNEMLİDİR Amerika’da şehirlerin ciddi krizi pek çok çalışmaya ve tartışmaya konu olmuştur. Kent merkezlerinin çöküşü ve çeperlerde şehirlerin sürekli büyümesi, geçmişte olduğuna göre günümüzde kentlerin önemi azalmıştır, hizmet sektörünün hızlı gelişmesi, üretimin azalması, telekomünikasyonun gelişmesi ile gelecekte şehirlere ihtiyaç kalmayacaktır, şeklinde fikirler duyulmaktadır. Bununla beraber, yerleşimlerin formu ne olacak, bu şehirlerde nasıl bir yaşam olacak konularında ise oldukça az konuşulmaktadır.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Bu görüş, mevcut koordinasyonsuz politikalar ve uygulamalar için bir özür niteliği taşımakta olup, bir takım açık eksiklikler de taşımaktadır. İlki, banliyölerin aktivitelerdeki payı durmadan artıyor olsa da, merkezi kentlerin bütün kentsel bölgelerin ekonomik ve sosyal sağlığındaki önemi sürecektir. İkincisi, azalan önem görüşünün, mevcut trendlerin doğal bir sürecin parçası olduğu kabulüne dayanmaktadır. Buna göre, günümüz trendlerinin sonucu oluşacak gelecek senaryosu da kaçınılmaz olacaktır. Gerçekte, bu trendler pek çok sosyal ve ekonomik politikalardan- müstakil konutlar ve otomobil yolculukları için vergi indirimleri- ciddi bir şekilde etkilenmektedirler.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Diğer bir deyişle, mevcut trendler ne doğal ne de kaçınılmazdırlar. Üçüncü olarak, pek çok metropoliten alanda, yakın zamanlı trendler sürdürülebilir, yaşanabilir şehir ve banliyöler yerine gittikçe büyüyen ulaşım problemlerine ve bozulan sosyal ve ekonomik şartlara işaret etmektedir. Dördüncüsü, kentsel yayılma ve uydu kent gelişmeleri sadece kaynakların öncelikli kullanımı olarak (arazi, karayolu inşaası ve altyapı) değil, aynı zamanda işletimleri açısından da verimsiz (Burchell at al. 1999, Penn Env. Comm, 1998).

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma Metropoliten alanlardaki bu problemler ve verimsizlikler kaynakların özellikle enerjinin aşırı kullanımı gibi ulusal problemlerle birleşmekte. ABD’de ulaşım petrolün en fazla tüketildiği sektör olup, tüketilen petrolün %50si ithal edilmektedir. Bu ithalatın maliyeti yıllık 50 milyar doları aşmakta olup, en büyük ithalat kalemini oluşturmaktadır. Otomobil ve parçaları da ikinci en büyük ithalat kalemini oluşturmaktadır. Buna göre, karayoluna dayalı bir ulaşım ülkenin negatif ticaret dengesine çok önemli bir katkıyı oluşturmaktadır, ki bu ekonomik gücü ve uluslar arası rekabeti zayıflatmaktadır.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma ABD ve İngiltere’de pek çok kentsel ulaşım uzmanı kentlerin mevcut problemlerini önemsiz göstermekte, tamamen otomobil yolculuğuna dayanmadan kaynaklanan problemleri fark etmede başarısız olmaktadırlar. Modern şehirlerin kapsamlı analizde, Altshuler (1979) kentsel ulaşımın yeniden yükselen başarısından söz etmektedir. Her hangi bir önyargısız gözlemci bunun Amerikan şehirleri için ne kadar gerçekçi olmayan bir ifade olduğunu görebilir. Kentsel ulaşımı analiz eden TRB Komiteleri kaçınılmazlık hipotezini benimsemişlerdir, ki mevcut problemler ciddi olmayıp trendlerde önemli değişiklikler yapmak da mümkün değildir.

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma

Kentsel Ulaşım Politikalarındaki Açılma