PDÖ’NÜN ÖZELLİKLERİ Aktif Erişkin yönelimli Problem merkezli

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

TIP EĞİTİMİNDE DEĞİŞİM
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
SENARYO NEDİR ? PDÖ’nün temel eğitim gereci
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
ORYANTASYON Doç. Dr. Hanifi BİNİCİ
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Görev Analizi Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ROL OYNAMA.
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Eğitici becerileri 3. Gün 1. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
REHBERLİK.
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Kocaeli Üniversitesi tıp fakültesi PREKLİNİK çalışma komisyonu raporu Alişan Burak Yaşar.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI DÖNEM I.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
İstanbul Tıp Fakültesi İlkyardım Eğitimcisi Eğitimi Deneyimi
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Probleme Dayalı Öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Probleme Dayalı Öğrenme Akın Bilgin| T.C. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
Simüle Hasta ile Eğitim
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
TIP EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Kadın Hastalıkları ve Doğum Klinik Stajı
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
Yapılandırmacı Öğrenme
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Uzaktan eğitim koordİnatörü: Okt. nalan tur
Programdan Sorular.
Dönem III Tıp Eğitiminde Mevcut Durum ve Öneriler
Eğitim Sürecinin Yeniden Yapılandırılması
KOÜ Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Kurulu Sunumu
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

PDÖ’NÜN ÖZELLİKLERİ Aktif Erişkin yönelimli Problem merkezli Öğrenci merkezli İşbirliği yapılan Entegre İnterdisipliner Küçük gruplarda Klinik kapsamlı

PDÖ NEREDE VE NE ZAMAN BAŞLADI ? 1960’lar : Howard Barrows-Mc Master Üniv. 1970’lerde yaygınlaşma : Toronto, Southern Illinois, Limburg, Maastricht, Dundee

Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Özellikleri-I Profesyonel yaşamda geçerli klinik olgular ile tetiklenir. Öğrenciler ilk oturuma konu ile ilgili bilgi sahibi olmadan gelirler. Öğrenciler uygun kaynakları belirler, bulur ve kullanırlar. Öğrenciler, kendilerine sunulan olgudan hareket ederek öğrenim amaç ve hedeflerini farkederler ve belirlerler.

Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Özellikleri-II Oturumlar açık uçludur. Eğiticiler, öğrencilerin bilgi kazanımı süreci için yönlendirici bir rol üstlenirler. Öğrenciler süreç boyunca aynı grupla çalışırlar. Öğrenme etkin, entegre, kümülatif ve bağlantılıdır.

Hasta olguları aracıyla sunulan problemler multidisiplinerdir ve her bir olgu ile kazanılacak bilgi, beceri ve tutum sonraki olgularda kullanılabilecek birer yapı taşı niteliğindedir.

UYGULAMA ALANLARI Tıp Eczacılık Diş Hekimliği Veterinerlik Mühendislik Mimarlık Siyasal Bilimler İlahiyat Hukuk Doğal Bilimler Ormancılık Sosyal Çalışma Eğitim Bilimleri Harp Okulları Polis Okulları Hemşirelik İlk ve orta öğrenim

ANA AMAÇ İÇERİĞİN (BİLGİ, KAPSAM) EDİNİLMESİDİR YAN YARARLARI Öğrenme güdüsünün artması Sözlü ifade becerilerinin artması Farklılığın anlaşılması Literatürü eleştirel gözle okuma Öğrenici olarak kendine güvenin artması Arkadaşlarıyla işbirliği becerileri Öğretim üyeleriyle yakın ilişki

KATILIM BİÇİMLERİ Bilgi verme Bir mantık sorası izleyerek sorunu irdeleme Başka öğrencilerin konuyu anlama düzeyini, bilgi derinliğini anlamaya çalışma Grup hakkında gözlemler yapma Geri bildirim verme Etkin dinleme Yazıcı olarak görev yapma Grubu yönlendirme, düzenleme Özetleme, açıklama

KONUYA ODAKLAŞMA Tüm katılımcılar tek bireye odaklaşır Grubun açık bir amacı/gündemi vardır (sorun listesi, hipotez listesi, öğrenme amaçları oluşturma gibi) Grup, konuları sonuca bağlayabilir Yeni bir gündem maddesinde eyleme geçerken uzlaşmaya varılır.

OLUMLU ORTAM Grup üyeleri birbirleriyle rahat ilişki içindedirler “Açıklık” vardır: üyeler bireyleri ya da grubu açıkça övebilir, eleştirebilirler Gerginliği azaltmak için mizah kullanılabilir. Yarışma havası azdır Birliktelik ve işbirliği duygusu vardır Güdüler yüksektir Grup, çatışmaları belirleyip çözebilir

YÖNLENDİRİCİNİN GÖREVİ Olumlu bir öğrenme ortamı sağlamak Grubun etkinliğini ve üretgenliğini en üst düzeye çıkarmak Grubun kendini tanımasını ve hatalarını kendi kendine düzeltmesini sağlamak Öğrenci merkezliliği özendirmek (önder merkezlilik değil) Açık uçlu sorularla konuya odaklaşmayı, derinleşmeyi, konunun anlaşılmasını sağlamak

Yönlendirici (tutor, facilitator) oturumda bilgi kaynağı olarak değil bilgiye ulaşmada yol gösterici kimlikte bulunmalıdır. Yönlendirici, önceden belirlenmiş öğrenim hedeflerine ulaşmayı kolaylaştırmak ve öğrencileri o hedeflere yönlendirmekle yükümlüdür.

ÖĞRENCİ SAYISI İDEAL SAYI : 7 6-10 olabilir Daha az olursa zengin tartışma olmaz Daha fazla olursa grup bölünür

EĞİTİM ORTAMI Y T Y2 TV/Video Y2 KT

Geleneksel küçük sınıf dersi

PDÖ Oturumu

OTURUMLARIN AKIŞI Tanışma Grup kurallarının belirlenmesi Yazıcının seçimi Olguya başlama (okuma) Olgu tartışmaları Günün değerlendirilmesi Geri bildirim

ÇALIŞMA YÖNTEMİ I. Hasta probleminin (problemlerinin) tanımlanması II. Hipotez listesi oluşturulması III. Gerekli ek bilgilerin belirlenmesi IV. Öğrenilmesi gereken konuların belirlenmesi V. Hipotezlerin yeniden sıralanması

78 yaşındaki Bayan Nurgül Alkan, nefes darlığı ve göğüs ağrısı yakınmaları ile acil servise başvurmuştur. 3 hafta öncesine kadar hiçbir şikayeti olmayan hastanın Problemi oku Beyin fırtınası Hipotez kur Öğrenim hedeflerini belirle Araştır-öğren (2-7 gün) Geri dön yeniden oku , Sonraki sayfaya geç .........

Boğaz kültürü alınması Anemi tipleri Demir metabolizması Coombs testi HASTANIN SORUNLARI HİPOTEZLER İSTENEN EK BİLGİLER ÖĞRENİLECEK KONULAR Solukluk Ateş Halsizlik 1 aylık öykü Anemi Enfeksiyon FM Kan sayımı Boğaz kültürü alınması Anemi tipleri Demir metabolizması Coombs testi Ateş patogenezi Sitokinlerin rolü

Bir PDÖ sürecinin en önemli basamağı, belirlenmiş öğrenim hedeflerine ulaşma ve öğrenmek için çalışmaktır.

ÖRNEK SENARYO - 1 Olgu Özeti :37 yaş. Kadın. Anormal vajinal kanama ile başvuruyor. Tanı serviks Ca. Cerrahi ve radyoterapi yapılıyor. Radyasyon enteriti komplikasyonu gelişiyor. İntestinal hastalıkların beslenme komplikasyonlarının üzerinde duruluyor.

TEMEL BİLİMLERDE ÖĞRENME HEDEFLERİ Anatomi : Pelvis; ince ve kalın barsağın uterusla anatomik ilişkisi; GI yolun fonksiyonel mikroanatomisi Biyokimya : Radyasyonun kanser hücrelerine etki mekanizması; enerji metabolizması; tiamin ve laktik asit; protein, KH ve yağların anabolizma ve katabolizması Patoloji : Serviks Ca klinik ve histolojik evrelemesi; Ca ve displazide histoloji

TEMEL BİLİMLERDE ÖĞRENME HEDEFLERİ Fizyoloji : Sindirim ve emilim Mikrobiyoloji : Herpes ve human papilloma virusu ve serviks Ca Farmakoloji : Lineer enerji transferi; Gray ve cGy tanımı; difenoksilat HCI ve atropinin barsak motilitesine etkisi; radyasyon tedavisi ve radyum implant tedavisi

TEMEL BİLİMLERDE ÖĞRENME HEDEFLERİ Genel : Serviks Ca’da onkogenler; Serviks Ca’da radyoterapinin sistemik ve lokal komplikasyonları, Pap yaymalarında Bethesda sistemi ve anormal sonuçların ele alınması Davranış Bilimler : Değişik topluluklarda serviks Ca sıklığı; radyoterapi ve sonraki gebelikler Koruyucu Hekimlik : Servikal tarama programları ile serviks Ca önlenmesi

KLİNİK BİLİMLERDE ÖĞRENME HEDEFLERİ Beslenme : Protein-enerji malnütrisyonunun saptanması ve değerlendirmesi; nütrisyonel ve vitamin eksikliklerinin belirti ve bulguları

İYİ BİR YÖNLENDİRİCİ PDÖ süreci hakkında bilgi sahibi olmalı Öğrenci merkezli öğrenmeye inanmış olmalı Olumlu eğitim ortamı oluşturabilmeli ancak tartışma ve eleştirel düşünme ve davranmayı teşvik edebilmeli Bireysel, gruba yönelik ve kendine yönelik olumlu geri bildirim vermeye istekli olmalı ve verebilmeli

İYİ BİR PDÖ ÖĞRENCİSİ Tüm oturumlarda zamanında hazır bulunmalı Kendi kendine ve kendisi için öğrenmenin önemine ve etkinliğine inanmış olmalı Olumlu eğitim ortamı içerisinde tartışma ve eleştirel düşünme ve davranmaya istekli olmalı Kendine, gruba ve yönlendiriciye olumlu geri bildirim vermeye istekli olmalı ve vermeli

PDÖ GERÇEKTEN ÜSTÜNMÜ ? Öğrenci ve öğretim üyesi memnuniyeti bakımlarından, Klinik bilgi ve uygulamada üstün Temel bilimlerde klasik öğrenimin hafif üstünlüğü var

HAFIZADA KALMA ORANLARI METOD % Okuma 10 Film izleme 50 Dinlenme 20 Sergiyi gezme Resme bakma 30 Gösteri izleme Tartışmaya katılım 70 Konuşma yapma Dramatik sunum yapma 90 Gerçek bir deneyi canlandırma İnteraktif multimedya Bir projeyi gerçekleştirme

SONUÇ PDÖ yalnızca bir öğretim yöntemi değil bir eğitim felsefesidir. Bilginin kalıcılığı, anımsanma oranı daha fazla Kendi kendine öğrenmeyi öğretmede yararlı

GELENEKSEL TIP FAKÜLTELERİNDE SORUN Her konunun kürsü derslerinde anlatılması kaygısı Herkesin kendi alanının en önemli olduğu düşüncesinde olması Farklı disiplinlerin bir arada öğrenilmesi gerekliliğinin göz ardı edilmesi

Hemen hemen hiçbir bölüm müfredat programında kendisine ayrılan süreden fedakarlık etmez. Eşlerden ve tüm dünyasal kazanımlardan vazgeçilebilir ama müfredattaki süreden, asla ! Eric Cassell, 1984 The Place of Humanities in Medicine

YENİ EĞİTİM MODELİ Entegre Öğrenci merkezli Probleme dayalı öğrenim oturumları Sunumlar yanında laboratuvar, PDÖ oturumları, hasta ile erken dönemde karşılaşma olanağı

PDÖ AĞIRLIKLI (MERKEZLİ) MODÜLER PROGRAMLAMA KLİNİK UYGULAMA SUNUM (TEORİK DERS) PDÖ ALAN ÇALIŞMASI LAB

EĞİTİM PROGRAMI MODELİ KLASİK PROGRAM (DİSİPLİN TABANLI) University of Missouri Kansas City, ABD DİSİPLİN TABANLI + PDÖ University of Massachusetts Medical School, ABD DİSİPLİN TABANLI + ENTEGRE + PDÖ Michigan State University, ABD Wayne State University, Detroit, ABD Baylor Tıp Fakültesi, Houston, ABD

PDÖ MERKEZLİ KARMA - I Harvard Tıp Fakültesi, ABD New Mexico Universitesi, ABD Rochester Üniversitesi, ABD University of Texas Medical Branch, Galveston, ABD Wake Forrest Tıp Fakültesi, N.Carolina, ABD Johns Hopkins Tıp Fakültesi, Baltimore, ABD

PDÖ MERKEZLİ KARMA - II Liverpool Üniversitesi, İngiltere Viyana Üniversitesi, Avusturya Maastrict Üniversitesi, Hollanda Sydney Üniversitesi, Avustralya Otago Tıp Fakültesi, Yeni Zelanda Ottawa Üniversitesi, Kanada Dalhousie Üniversitesi, Halifax, Nova Scotia, Kanada

YALNIZCA PDÖ Mcmaster Üniversitesi, Toronto, Kanada Dundee Üniversitesi, İngiltere University of Texas Medical Branch, Galveston, ABD (Paralel program)

ALMANYA Yüksek Öğretim Kurulunun tüm tıp fakültelerine önerisi: PDÖ merkezli eğitim

SONUÇ – NEDEN PDÖ ? Tıp eğitiminin entegre olması gerekliliği kabul edilmektedir. Entegrasyon için farklı disiplinler bir arada öğrenilmelidir. Konular hasta ile ilişkili olduğunda anımsanması daha kolaydır. Bu özellikler en iyi, PDÖ’nün öğrenim yöntemleri arasına katılmasıyla sağlanabilir.