İlhan Talınlı ÇEVRE POLİTİKALARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum :Fadime Ballı
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
İstanbul’a Su Sağlayan Göl Havzaları Koruma Stratejileri
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU.
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
Yeniden Yerleşim Planlaması
Eylem Planı Sonraki Adımlar
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
Eczacıbaşı Topluluğu ve Sürdürülebilirlik
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ÇEVRE POLİTİKASI
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
HİZMETİÇİ EĞİTİM PROGRAMI Kasım 2012 Antalya
GIDA MÜHENDİSLİĞİ NEDİR? GIDA MÜHENDİSLİĞİ, gıdaların üretiminden tüketimine (tarladan sofraya) kadar ki bütün süreçlerde mesleki bilgi ve deneyimleri.
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
GREEN MARKETING KONFERANSI
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
TÜRKİYE’NİN YENİ ENERJİ DÜZENİ VE ENERJİ POLİTİKALARI
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Yüzey suları izleme Biyolojik boyut Yannick Pochon.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Dr. İsmail DEMİR Eğitim Politikaları Daire Başkanı.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı
ÇEVRE İnsanların ve diğer canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları fiziki, biyolojik,
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
SU KAYNAKLARININ MODELLENMESİ
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
I. Evsel atıklar Günlük hayatta ve sanayide kullanılan milyonlarca çeşit madde vardır. Bu maddelerin büyük çoğunluğu bir süre kullanıldıktan sonra fiziksel.
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
HAVA KİRLİLİĞİ Tacettin İnandı. Kapsam Hava kirliği tanımlar Kirlilik nedenleri Önlem.
Havza Paydaşlar Toplantısı Genel Bilgilendirme Sunumu Dr. İsmail Kaan Tunçok DSİ 6. Bölge Müdürlüğü Tesisleri Adana 19 Kasım 2015.
Öğr.Grv. Mehmet Ali ZENGİN
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Mühendislik Laboratuvarı Yüzüncü Yıl Üniversitesi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
KONULAR RİSK ANALİZİ ÜRETİM SÜRECİ (LIFE – CYCLE) DEĞERLENDİRMESİ
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

İlhan Talınlı ÇEVRE POLİTİKALARI

ÇEVRE POLİTİKALARININ AMACI VE YAPISI AB’de genellikle üye ülkelerin yasal çerçevesinden ortaya çıkar. AB toplumunun çevre politikalarında ortak olan yasal düzenlemeler: 1. Yönetmelikler (doğrudan yasanın uygulanması) 2. Direktifler (emirler, yasaklar) 3. Kararlar (uluslararası anlaşmalar ile ilgili kararlar) 4. Öneriler 5. Düşünceler

Çevre politikasına esas olan yasal çerçeve yedi ana konu üzerinde yapılandırılmıştır. 1. Su 2. Atıksu 3. Hava 4. Kimyasallar 5. Vahşi Yaşam ve Kırsal Alanlar 6. Gürültü 7. Değerlendirme, Bilgi ve Finansman

İngiltere’de Çevre Politikasını Oluşturan Ana Konular ve Bazı Politika Örnekleri SU Denizde Petrol Kirliliği İçme Amaçlı Yüzey Suyu Sular Hakkında Bilgi Alışverişi ATIK Atık Sınıflandırma Toksik Atık Transferi HAVA Petrol Ürünlerinin Sülfür İçeriği Kurşun İzleme KİMYASALLAR Deneysel Risk Önleme Pazarlama ve Kullanım Kısıtlamaları İşçi Korunumu

VAHŞİ YAŞAM VE KIRSAL ALANLAR Endemik Türlerin Uluslararası Ticareti(CITES) Çevresel Hassas Alanlar GÜRÜLTÜ Araba, Otobüs ve Kamyonlar İnşaat Sahaları İş Yerinde Gürültü DEĞERLENDİRME, BİLGİ VE FİNANSMAN Çevre Etki Değerlendirmesi Uluslararası Anlaşmalar

ÇEVRE EYLEM PROGRAMI Böyle bir programı başlatmak için çevre politikasının temel amacı ve prensipleri ile bir durum değerlendirmesi yapılır ve eylem planının amaca yönelik açılımı gerçekleştirilir. A.B.’de bu program(1973-1992): Kirlenmeyi azaltmak Doğal alan ve yerleşimleri geliştirmek Doğal kaynakların tüketimi ile ilgili çevre problemleri Çevre problemi, eğitim ve ilgi konularını kapsar.

Eylemin Temel Prensipleri Korunma felaketi onarmaktan daha iyi bir çaredir. Karar aşamasında önceki çevre felaketleri Faaliyetin ekonomik değeri, çevre değerleri Bilimsellik ve bilgi akışı Kirleten öder prensibi Diğer ülke için bozulma nedeni Az gelişmiş ülkeler ile etkileşimi Ortak noktalarda birlikte hareket Bireyin görevi, eğitimi Eylem seviyesi Diğer ülkelerle koordinasyon.

KİRLENME KONTROLÜ YAKLAŞIMLARI Kaynaklar Çevre Hedefler Standartlar nasıl konulmalıdır?

Standartlar aşağıdaki gibi sınırlandırılabilir 1. Ürün Standartı 2. Proses ya da İşletme Standartı 3. Emisyon Standartı 4. Çevre Kalitesi Standartı 5. Maruz Kalma Standartı 6. Biyolojik Standartlar

Kirlenme Kontrolünde Standart Noktalar KAYNAK ÇEVRE HEDEF Ürün Kalite Kontrol Dönüşüm Ürün Ürün Standartları Birikim Standartları Ürün Çevresel Kalite Hedef Standartları Biyolojik Standartlar Özümleme Emisyon Kontrolü Absorbsyon Metabolizma Emisyon Standartları Emisyon Kaynak Dağılım Proses Standartları Sızma Maruz Kalma Standartları Yadımlama

ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ MODELİ Çevre politikası hedeflerini sağlamaya yönelik bir çevre yönetim sisteminde: Sibernetik bir sistem olan ekosistem kaynakları Prosesler bütününün çıktılarıyla oluşan çevresel etkilenme Çevre politikaları amaçlarıyla ortaya konur Çevre planlaması Proje fizibilite çalışmaları Yasalar, yönetmelikler, yaptırımlar

SONUÇ Tüm ÇEVRE BİLİMCİLERİN ve özellikle ÇEVRE MÜHENDİSLERİNİN tutarlı çevre politikalarını hedefe ulaştırmada en küçük ayrıntıda bile bu politikanın temel felsefesine sahip olması GEREKLİDİR.

ÇEVRE BAKANLIĞI ÇEVRE KORUMA TEŞKİLATI POLİTİKA PLANLAMA YASAL ÇERÇEVE OLUŞUMU PROJELENDİRME FİZİBİLİTE HEDEF-STANDART ÇEVRE KORUMA VE SÜRDÜRÜLEBİLİR EKOLOJİ İZLEME-DENETİM

BU POLİTİKALAR YAŞAR MI? Zengin kaynaklarımızın fakir bekçisi olamayız. Beşikten mezara kontrol Kirleten öder Bir ton topraktan 1 gr altın üretip 3,5 milyon m3’lük atık barajına zengin bekçi olunur mu? Bu gelişmiş ülkelerin politikası ise beşik kendi mezar üçüncü dünya ülkeleri midir? Zenginler kirletme hakkına sahip midir?

Sürdürülebilir kalkınma ve çevre Sıfır kirlenme yaklaşımı Temiz üretim ve temiz enerji Sürdürülebilir ekoloji ve doğa ile uyumlu yaşam Ekosistem taşıma kapasitesi aşılınca kalkınma durur. Her faaliyette sıfır kirlenme için optimum bir arıtma hızı vardır. Çevre dostu ürün ve çevre dostu enerji Tutarlı politika

Korunma felaketi onarmaktan daha iyidir. Oluşmuş çevre etkileri karara etki eder. Ekolojik dengeye önemli olumsuz etkileri olan her türlü eylemde kaçınılmalıdır. Eylemin ekonomik değeri çevre değerinin üzerinde olamaz. Söz konusu eylem için bilimsellik ve bilgi akışı gerekir. Kirleten öder prensibinde her türlü maliyet kirleticiye aittir. Eylem bir diğer ülke için bozulma nedeni olmamalıdır. Gelişmiş ülke politikalarından az gelişmişlerin etkileşimleri hesaplanmalıdır. Tüm ülkeler politikalarının ortak noktalarında birlikte hareket etmelidir. Çevre koruma her bireyin görevi, eğitimi ise gereklidir. Koyulan prensip için eylem seviyesi belirlenmelidir. Eylem her ekosistem için seviyesine göre yürütülmelidir. Ulusal çevre politikası diğer ülkelerle koordinasyonla geliştirilmelidir.

ÇED İLE ÇYS ENTEGRASYONU Çevresel bir faaliyete ÇED raporu değil ekosistem izin verir. ÇED faaliyetin etkilerini kapanış adımına kadar izleyen dinamik bir süreçtir. ÇED raporu ise bu faaliyetin etkilerini kestirip proje üzerinden değerlendiren rapordur. Amaç ise bu faaliyetin etkilerini minimize edecek önlemlerle bu faaliyetten yararlanmaktır. Projenin kestirilen etkilerini yok edecek prosesleri tanımlamak ve tasarımlamak bir başka proje gerektirir. Bu proje her faaliyet için yapılan projenin yeri ve çevresi ile ilgili olan ÇYS(Çevre Yönetim Sistemi) projesidir.

ÇYS olmazsa olmazdır. En iyi faaliyet hangi çevrede olursa olsun çevresini yönetebilen, koruyan ve onunla uyumlu faaliyettir. En küçüğünden en stratejik olanına kadar tüm yatırım projeleri ÇED raporu değil projelerinin üzerine ÇYS projelerini koymalıdırlar. ÇYS proje fizibilitesi %60’tan mutlaka büyük olmalıdır. ÇYS projesi çevre mühendisinin sorumluluğunda ve imza yetkisinde olmalıdır. Çoklu disiplinden gelen çevre mühendisi diğer tasarımcı mühendislerle işbirliği halinde faaliyetin ve çevrenin her aşamasını öngörerek önlem alan tasarımları gerçekleştirerek en zor projelendirmeyi yapacaktır. Karar verici, izin verici, denetleyici ÇYS projesinin uygulanabilirliği ile ilgili olmalıdır.

AHLAK KİRLENMESİ Ahlak göreceli bir kavramdır. Soyut kavram olan ahlak düşünsel yapı ile insanı insana karşı yapabilir. Ancak doğa ve bilim somut ve gerçektir. Doğanın bilimsel gerçeklerine karşı olmak ya da direnmek ahlaki bir kirlenmedir ve bu kirlenmeye katılmak çevre kirleticisi olmakla eşdeğerdir. TÜRKİYEDEN ÖRNEKLER Almanya’dan zararlı atıkları yakıt diye ithal edip yakmak. Tehlikeli atıkları uzaklaştırıyorum adı altında denizlere boşaltmak ve kontrolsüz olarak toprağa gömmek. Radyoaktif olabilecek çayları ekonomik kaygılarla halkın önünde içmek, bilimsel verilere itibar etmemek. Asbest tehlikesizdir diyerek yüze sürmek, bilimsellikten uzaklaşmak.

Boğazda gemi yanarken ve hiçbir acil eylem planına sahip değilken devlet her önlemi almıştır acil planımız vardır diye demeç vermek. Koyun yüklü gemi battığında bırakın orada kalsın oksijensiz bölgede parçalanır diye yazı yazarak alabileceğimiz tazminatı bile önlemek ve dünyanın bütün gemileri gelin bizim boğazımızda batın bize birşey olmaz mesajı vermek. Yönetmelik olsun diye ülkeye uygun olmayan yanlış ve tercüme yönetmelikler çıkarmak birilerine ısmarlamak ve uygulanamaz oluşu karşısında onu savunmak. Uluslararası çevre koruma sözleşmelerine ulusal bir görüş ve çevre politikası üretmeden imza koyarak bağımlı olmak. Yasal düzenlemeye rağmen içme suyu temin edilen havzalara şehir kurmak, çöp alanlarına gecekondu yapmak.

Yasalara rağmen şehir içinde 1 Yasalara rağmen şehir içinde 1. sınıf gayrisıhhi müessese yapmak ve barındırmak. Idari ya da siyasi otorite olarak çevre koruma işlevlerinde kurumları ya da insanları çıkar yönünde istismar etmek, medyayı kullanmak. Medya olarak çevre gibi bir konuda eğitim görevini yapmamak yanlış yönde kullanılmak. Su ülkesi olan Türkiye’de suyu boru ucunda insanlara getirememek ve bu şekilde her bireyi 40 g plastik şişeyi çevreye atan bir tüketici haline getirmek ve böylece plastik kirlenmesine büyük ölçüde neden olmak. Çıkar için orman yakmak, yakılan ormanların yerine tutmayan fidanları dikmek, bilimsellikten uzak bireysel tatmin için ağaç diktim sanmak. Yenilenebilir enerji kaynakları dururken Çanakkale Çan’a, Biga’ya, Gökova’ya fosil yakıtlı termik santral Akkuyu’ya nükleer santral kurmak, planlamak ve yöre halkını saymamak.

Kirli Politikalar Devam Ediyor Çevre olgusunu kirlenmeyi ve yaşanılan yeri gündemin en son maddesi haline getirmek. Çevre Bakanlığı’nın en az 6-7 bakanlığın koordinatörü olduğunu unutarak ikinci sınıf bir icra kurumu olarak bu bakanlığı kime vererek gönlünü alalım diye düşünmek. Çevre Bakanlığı’nı devletin ekonomisini bozuyor, hantal ve çalışmıyor gerekçesi ile Orman Bakanlığı ile birleştirmek. Orman ve Çevre Bakanılğı içinde çevreye 4 tane genel müdürlük ihdas ederek tasarrufa gitmek. ÇED Genel Müdürlüğü ile Kontrol ve Denetim Genel Müdürlüğü görev alanları aynı değilse şayet ÇED’in anlamı bilinmemektedir. 6000 civarında ilan edilen kadronun tasarıdaki gerekçe ile ilgisi olmadığı gibi kirli bir kadrolaşma politikasıdır.

Söylemlerle Yapılan Politikalar Bir cumhurbaşkanı 900 milyon dolar verene Çankaya’nın bahçesini açarım derse bu politika ne politikasıdır? Bir başbakan kurutulan bataklık üzerinde endüstri temeli atıp “bu devletin çevreci hayalperestlere en büyük cevabıdır” demesi politika mıdır? Hayal kurabilmek insan olmanın gereğidir. Çevre Bakanları hukukunuzun meşru bulmadığı altın madeni için kapatma görevi yerine izleme görevine soyunurlarsa ÇED bir politika mıdır? Bir Çevre Bakanı ayağının tozuyla dış yatırımcı için 100’e yakın belge nedeniyle olan zorluğun faturasını Çevre Bakanlığı’na çıkarabilir mi?

ÖNERİLER: ·       Türkiye Çevre Politikalarını oluşturmalıdır. ·       Oluşturulan politikanın hedeflerini tutturabilmek için bir planlama yapmalıdır ·       Plana esas olan bir program yayınlamalıdır ·       Bu programın projelendirilmesini yapmalıdır ·       Projelerin verileri ile yasal çerçeveyi belirleyip buna en uygun hizmet veya organizasyonu oluşturmalıdır. ·       Kişisel düşünce veya politikalar ile çevre gibi öncelikli konular yönetilmemelidir. ·       Dış yatırımları engelliyor diye ülkenin çevre değerleri gözardı edilmemelidir. ·       Ekonomik kalkınmanın aslında ekolojinin sürdürülmesi olduğu unutulmamalıdır. ·       Günümüzde şu andaki savaş hariç tutulursa emperyalist sömürü savaşlarının çevre kaynakları üzerinde cereyan ettiği gerçeği artık görülmelidir. ·       Politika ve kanun yaparken çevre gibi bir konuda bilimsellikten uzak olunmamalıdır.

ATATÜRK’TEN POLİTİKALAR 1934 yılında Le Monde muhabirine boğazlardan geçiş için Mustafa Kemal “boğazlardan geçişte askeri güvenlik Türkiye’ye bırakılmalıdır” demiştir. 1936 yılında Montrö öncesi aynı muhabire “hayır durum değişti, gemiler büyüdü; yalnız askeri güvenliği değil ETRAFIN(çevrenin) sosyal güvenliği de bize bırakılmalıdır” diyerek 2 yıla 100 yıllık politika sığdırmıştır. Büyük önder 1922’de en doğal hakkı olan tavsiye ve uyarı hakkını kullanıyor. “Muhterem milletime tavsiyem odur ki; sinesinde çıkarıp kendine baş ettiği insanları seçerken en ufak bir gaflete düşmesinler.”