KALKINMA ve YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA DOĞA TURİZMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Emin Dedeoğlu , Eskişehir
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Mimarlar Odası Denizli
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
Engellilik Tanımı ve Savunusu Yuvarlak Masa Toplantısı 4 Aralık 2012 Ankara.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
Gölcük Vizyon 2023  Kocaeli Üniversitesi bulunduğu kentle bütünleşmek adına, Gölcük Belediyesi ve Gölcük Kent Konseyi ile bir işbirliği içine girerek,
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
İYİ YÖNETİŞİM.
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Yerel Aktörler; Bütünleşme ve Ayrışma A.Faruk GÖKSU ULI-GYODER ISOCARP KONGRESİ BÜTÜNLEŞME.
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
Stratejik Yönetim.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Prof. Dr. Aysen Müezzinoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
EKONOMİ POLİTİK Ekonomi yönetiminde ve uygulamalarında tercih edilen politikalardır. Kırsal alan için ekonomi-politik belirlemeleri i. Nüfus ii. İstihdam.
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
ÜLKEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GRUP İLETİŞİMİ.
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

KALKINMA ve YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA DOĞA TURİZMİ Prof.Dr.Bülent GÜLÇUBUK, Ankara Üniversitesi 11.Ocak.2013, Zonguldak

Kalkınma ve Alternatif Turizm (!) Sanayi Devrimi-teknoloji ve üretim artışı, tarım ve sanayi, turizm ve kalkınma Tarım-çiftçilik, gıda üretimi-sağlıklı beslenme ve toplum yapısı: yeni arayışlar Sağlıklı yaşam-tarım-tarımla uğraşanlar-kırsalda yaşayanlar doğa turizmi misyonu Yoksulluk-işsizlik-kentleşme-sağlıksız beslenme- gıda tüketimi : organik tarım ve kırsal kalkınma Türkiye-turizm-avantajlar: doğa, toprak, kültür İSTİHDAM-GELİR ALANI-ÇEVRE ALANI

Tartışmalar: Ana tema Kalkınma Neden Gündemde? Kalkınma: neden-sonuç Kırsallık-doğa-yerellik algılaması Sorun algılaması Kalkınma yaklaşımlarında değişimler Turizm yaklaşımlarında değişimler Nasıl bir kalkınma isteniyor? Nasıl bir turizm isteniyor? Ve, kim istiyor? Türkiye’de kalkınma ve turizm deneyimi Kurumsal yapılanma/lar kalkınma uygulamalarını- turizm uygulamalarını nasıl etkiliyor? Sonuç: ne oluyor, nasıl olmalı?

Neden Kalkınma? Neden Doğa turizmi? Kırsalda refah için Sürdürülebilir kaynak kullanımı için Sürdürülebilir üretim için Yerindelik için Kentlere zorunlu akışı azaltmak için Demokratik yurttaşlık hak talepleri için Doğayı yereldekilerin önceliklerine göre değerlendirmek için, Doğal değerleri korumak ve gelecek kuşakların da kullanımına sunmak için, Farklılık yaratmak için, Herkeisn doğanın içinde yer alaması ve sorumluluklarını da hatırlatması için, Kamuyu da duyarlı hale getirmek için …………………………..

Kalkınma – Turizm Yaklaşımı (kırsal, doğa- tarım, soft,….) Amaç: bireylerin refahı, kırsalın canlanması, tarımın üretkenliği, sağlıklı beslenme, doğanın korunması Ana yaklaşım:korumacılığa özen, sürdürülebilir ve gözetlenebilir turizm Süreç nasıl gidiyor: doğayı, kırsalı,tarımı göz ardı etme, doğanın doğası ile oynama, kırsalı ihmal etme, kırsalın kendi gücünden gelecek kalkınmasına inanmama, kalkınmayı unutma, turizmi popülariteye kurban etme. Süreçte neler ortaya çıkıyor: işlenmeyen topraklar, azalan hayvanlar, yaşlanan kır nüfusu, yapay ürünler, yoksulluk, işsizlik, bozulan doğa-toprak….. Yeni süreç: sorunların yoğunlaşması ile tarım, kırsal kalkınma ve turizm gündemde.

Sorunların çözüme kavuşması, kavuşabilmesi İyi bir yönetişimi, koordinasyonu, uzun vadeli düşünmeyi, doğayı-çevreyi-yereli-yereldekini gözetmeyi gerektirmektedir.   Yönetişim; bir ülkenin işlerini tüm boyutlarda yönetecek ekonomik, politik, kültürel, yönetim otoritelerinin birlikte karar vericiliği ve otorite paylaşımıdır. Soru: Doğa turizminin yerel muhatapları bu otorite paylaşımında ne kadar söz sahibi (mi) ?

Yönetişim; Vatandaşların, hedef grupların ortak çıkarlarını bir noktada birleştirecekleri, yasal haklarını uygulayacakları, sorumluluklarını yerine getirecekleri, sorunlarını çözebilecekleri sistem mekanizma ve süreçleri kapsar. Bu ancak aktörlerin ortak kararı ve kararlılığı ile olur.

Yönetişim; Devlet – kamu, yerel yönetim, özel sektör, Sivil Toplum Kuruluşları (STK), yerel halk. Yönetişimin; Ekonomik, politik, kültürel, yönetsel, çevresel bileşenleri vardır.   Ekonomik Yönetişim; adalet, yoksulluk, yaşam kalitesi üzerinde etkisi olan ve bir ülkenin ekonomik faaliyetlerini etkileyen karar süreçleridir.

Devlet- Kamu, Yerel Yönetim, Özel Sektör Sivil Toplum Kuruluşları ve Yerel Halk; İyi yönetişimin gerçekleştirilebilmesi, değişimin sürekli olması, Sürdürülebilir kalkınmanın ve doğa-kırsal turizmin hedeflerine ulaşması için bu aktörler arasında geniş, aktif, etkin ve sürekli bir etkileşim gerekir.

İyi Yönetişim….. Katılımcı, Şeffaf, Kamu sorumluluğu duyan, Gücünü paylaşan, Etkin, Eşitlikçi, Adaleti gözeten, Hukuk düzenini özendiren, Kamu sorumluluğunu dikkate alan, Çevreyi gelecek için de planlayan, Bireyi ön plana çıkaran yönetişimdir. İyi Yönetişim…..

İyi yönetişimde etkin devlet; Kırsalda refahı artıran, bireylerine daha mutlu yaşama ortamını sağlayabilen, Çevreyi, doğayı gözeten, Yerelin önceliklerine ve sorunlarına eğilen, Pazar yaratabilen, pazarı büyütebilen, bireylerine ekonomik gelecek sağlayan malları, hizmetleri ve koşullara göre kuralları özendiren, Ekonomik, kültürel ve toplumsal kalkınmada ortak, kolaylaştırıcı ve katalizör olarak rol alan ve çevreyi gözetendir. Devlet-kamu bunu gerçekleştirmek için kalkınmanın ve yerelin yönetişim aktörleri otoriteyi paylaşmak, ortak çalışma durumundadır. Devlet bunun için; paylaşımcılığı, katılımcılığı, şeffaflığı öngörmelidir.

İyi Yönetişim – Kalkınma-Doğa Turizmi İlişkisi? KAMU OTORİTESİ; Gıda, konut, sağlık ve eğitim gibi temel insan ihtiyaçlarını karşılamak için çaba göstererek, Vatandaşın seçeneklerini arttırarak, Eşitliği-adaleti sağlayarak, Kırılganlıkları azaltarak, Vatandaşların yaşamlarını etkileyen kararlara katılmalarını sağlayarak, Yerindeliğe dikkat ederek, Bireyleri bulunduğu çevreye-doğaya yabancılaştırmayarak, Doğal değerleri ekonomik rant kaynaklarının ve sermaye birikiminin oluşum aracı olarak GÖRMEYEREK, Ekonomik kalkınma ve olumlu toplumsal gelişmeden toplumun tüm kesimlerinin faydalanmasını sağlayarak. Sürdürülebilir turizm ve kalkınmaya ortam sağlanmasına katkıda bulunur.

Yönetişim Kurumları; Kalkınmaya-Turizme Nasıl Katkıda Bulunabilir ? Kırsal refahı sağlamaya, yoksulluğu sona erdirmeye, istihdam yaratmaya, işleme tesisleri oluşturmaya, yerelde örgütlenmeye, sürdürülebilir çevre korumaya, cinsiyet dengeli kalkınmaya, eşitlik-etkinlik ve adalet dengesine, doğal kaynakları sorumlu kullanmaya, Bireyleri bulunduğu yere yabancılaştırmamaya, değişen hizmet taleplerini karşılamaya yönelik politik, yasal, ekonomik, yönetsel, kültürel, çevresel ve sosyal şartları oluşturarak hizmet edebilir ve etmelidir.

Sürdürülebilir kalkınma temelinde YÖNETİŞİM sorunları Kurumsal tanım fazlalığı Kamunun-Devletin güç ve otoritesi Kalkınmada – turizm uygulamarında devletin-kamunun rolü Yaklaşımlarda; Aşağıdan-yukarıya! Yerelden –merkeze! Yataydan-dikeye!, bakış eksikliği ……. Koordinasyon-eşgüdümde sorunlar Soru-Çözüm: Kalkınmada-turizm uygulamalarında kolaylaştırıcılar kim, kimler olabilir, yerel halk nerede yer alacak, nasıl bir rol üstlenecek? Geleceğe nasıl hesap verilecek?

Sonuç Yerine:1. Doğa Turizminin Nedenselliği Kırsal alanlar ve tarım neden terk edildi, şimdi neden yeniden tekrar eski haline gelsin? Doğaya neden yeniden dönüş ve özlem başladı? Sorumlusu kim veya sorumluluk neden yeniden kırsalın omzuna yüklenmektedir? Bo bedelini sanayi, kentleşme, modernite, yığın üretim verebiliyor mu, yoksa yine bedel mi ödettiriliyor? Eğer yeniden kırsala misyon yüklenecekse, bu nasıl bir kırsalda olmalı? Nasıl bir doğa turizmi? herkesin yerleşim yeri hakkında ve çevresine saygı gösterildiği doğanın metalaştırılmadığı yerelde yeterli gelir kaynaklarının üretildiği nüfus-toprak-doğa dengesinin gözetildiği yerel ile doğayı bütüncül gören yereli olmayacak beklentiler içine bırakmayan ……………………

BÜYÜKŞEHİR-BÜTÜNŞEHİR YASASI? NASIL BİR YÖNETİŞİM Sonuç Yerine:2. Yönetişimi dikkate alan bir kalkınma politikasında, turizm uygulamasında Kalkınmada aktörlerin iyi yönetişimi SAĞLAMASI; bireyi ön plana çıkaran, toplumsallığı ön plana alan, güç ve otorite yerine katılımcılığı ve paylaşımcılığı öne çıkaran sonuçlar verebilecektir. Doğa turizmi, kırsal turizm uygulamalarında ekonomik kaygıları değil sürdürülebilirliği, yerelin gereksinimlerini dikkate alan, kaynak kullanım etkinliğinde şeffaflığı ve hesap verebilirliği yönetişim temelinde dikkate alan uygulamalar sürdürülebilirlik açısından olumlu sonuçlar verebilecektir. Master planları: katılımcı, sürdürülebilir, farklı senaryolar, politik kaygılardan arındırılmış, yerel öncelikleri gözeten bir yaklaşım ele alınma durumundadır.Plan koşullarına her aşamada herkes uymalıdır. BÜYÜKŞEHİR-BÜTÜNŞEHİR YASASI? NASIL BİR YÖNETİŞİM Prof.Dr. Bülent GÜLÇUBUK

Teşekkürler…… Prof.Dr. Bülent GÜLÇUBUK gulcubuk@agri.ankara.edu.tr