Mustafa SIRAKAYA Danışman: Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
-Demografik- Nüfus Analizi
Yıldız Teknik Üniversitesi
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
YGS NEDİR? LYS NEDİR?.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
PROTOKOL.
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Prof.Dr.Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
PROGRAM TASARIMI
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU

14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Sunum transkripti:

ÖĞRETMEN ADAYLARININ PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI VE İNTERNET ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Mustafa SIRAKAYA Danışman: Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tez Savunması, 20 Ocak 2011

Giriş

Problem Durumu Teknolojinin hızlı değişimi, internet kullanımında da ciddi artışlara yol açmıştır.

Problem Durumu (2) Araştırmalara göre üniversite öğrencilerinin aşırı internet kullanımıyla ilgili problemler geliştirmeye daha eğilimli olmalarında, bulundukları yaş aralığı (16-24 yaş), eğitim düzeyleri (TÜİK, 2010), üniversite yerleşkelerindeki hızlı ve kolay internet erişimi, bulundukları gelişimsel dönem (Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan, 2007), ve interneti yalnızlık, kaygı, depresyondan uzaklaşmak için kurtuluş olarak görmeleri (Beard ve Wolf), etkili olmaktadır. 4

Problem Durumu (3) Üniversite döneminde aşırı internet kullanımı nedeniyle sosyal becerilerini geliştiremeyen öğretmen adaylarının, yaşamlarının ilerleyen dönemlerinde sorunlar yaşaması kaçınılmazdır. Aşırı internet kullanımı nedeniyle sosyal, ailevi ve mesleki problemlerle karşılaşan bir öğretmen, öğrencileriyle sağlıklı iletişim kurma ve onlara doğru bir model olma konusunda da sorunlar yaşayacaktır.

Problem Durumu (4) Öğretmen yeterlilik düzeylerinin, öğrencilerin okula karşı tutum ve davranışlarıyla ilişkili olduğu, öğretmen yeterlilik düzeyindeki artışın öğrencilerin okula ve öğrenme materyallerine olan ilgilerini artırdığı bilinmektedir (Tschannen- Moran vd., 1998; Akt: Gürol ve Aktı, 2010).

Problem Durumu (5) Ayrıca gelişen teknolojiyle birlikte, internet tabanlı eğitim hızla yaygınlaşmakta ve bu hızlı yaygınlaşma öğretmen yeterliliklerinde değişime yol açmaktadır. Bu durum öğretmen adaylarının yeterli ve etkili birer öğretmen olmalarında internet öz-yeterlik düzeylerinin giderek önem kazanan bir paya sahip olması anlamına gelmektedir. 7

Araştırmanın Önemi Öğretmen adaylarının, problemli internet kullanımı ve internet öz-yeterlik düzeylerinin araştırılması, onların mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri sorunların önlenmesi açısından önemli görülmektedir.

Kavramlar Problemli İnternet Kullanımı: İnternet Öz-yeterliği: Problemli internet kullanımı, sosyal, akademik/mesleki olumsuz sonuçlar doğuran bilişsel ve davranışsal belirtilerden meydana gelmiş, çok boyutlu bir sendromdur (Caplan, 2005). İnternet Öz-yeterliği: İnternet öz-yeterliği, bir kullanıcının internet kullanımındaki yeteneğine dair algısıdır (Tsai ve Tsai, 2003).

Araştırma Soruları Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımı ne düzeydedir? Öğretmen adaylarının internet öz-yeterlikleri ne düzeydedir? Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımları internet öz-yeterlik düzeylerine göre farklılaşmakta mıdır?

Araştırma Soruları (2) Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımı cinsiyetlerine göre bilgisayar sahibi olma durumuna göre kaç yıldır internet kullandığına göre günlük internet kullanım süresine göre farklılaşmakta mıdır? Öğretmen adaylarının internet öz-yeterlikleri 11

Yöntem

Yöntem Araştırma Modeli: Örneklem: Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem: Araştırmanın örneklemini, 2009/2010 döneminde Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan Sınıf Öğretmenliği, Fen ve Teknoloji Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği ve Matematik Öğretmenliği, bölümlerinde eğitim gören 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.

Yöntem (2) Veri Toplama Araçları: Kişisel Bilgi Formu Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan, 2007) İnternet Öz-yeterlik Ölçeği (Küçük, 2002)

Yöntem (3) Verilerin Analizi: uygulanmıştır. Bilgisayar ortamına aktarılan verilere SPSS 15.0 paket programı kullanılarak , yüzde ve frekans dağılımları, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi ve, LSD testi uygulanmıştır. 15

Bulgular

Problemli İnternet Kullanımı Ölçek Maddeleri x ss 12. Planladığımın dışında fazladan bir dakika bile interneti kullanmıyorum 3,82 1,179 7. İnternete gerekmedikçe girmekten kaçınıyorum 2,99 1,325 1. İnternet bağlantımı kesmeye her karar verdiğimde kendi kendime “birkaç dakika daha” diyorum 2,75 1,146 30. İnternet kullanırken zamanın nasıl geçtiğini hiç anlayamıyorum 2,70 1,336 2. İnternette geçirdiğim zaman çoğunlukla uyku süremi azaltıyor 2,33 1,370 5. İnternette ismimi gizlemek beni daha özgür kılıyor 1,248 6. Çok istememe rağmen interneti uzun süre kullanmaktan bir türlü vazgeçemiyorum 2,23 1,235 26. İnternette kendimi çok özgür hissediyorum 2,20 1,170

İnternet Öz-yeterliği Ölçek Maddeleri x ss 8. Bir web sayfasından metin kopyalayıp Word’e yapıştırırken 8,45 2,159 3. Adresi yazarak bir web sitesine ulaşırken 7,92 2,229 2. Bir web sitesinden metin okurken 7,86 2,208 4. Sık kullandığınız web sitelerini daha sonra yeniden erişmek amacıyla kaydederken 7,62 2,497 7. Web sayfasından bir depolama aracına (sabit diske, usb bağlantılı harici bir diske vb.) görsel bir medya indirirken (kaydederken 7,47 2,590 6. Bir veya daha fazla anahtar sözcük kullanarak bir internet aramasını yürütürken 7,40 2,337

Ölçek Ortalama Puanları Ölçekler N x ss Problemli İnternet Kullanımı 230 64,04 20,90 İnternet Öz-yeterliği 66,61 16,13 Ölçeklerden alınan puan ortalamalarına göre öğretmen adaylarının, orta düzeyde problemli internet kullanımına yüksek düzeyde internet öz-yeterliğe sahip oldukları görülmektedir.

Cinsiyete Göre Analizler Ölçekler Cinsiyet n x ss sd t p Problemli İnternet Kullanımı Erkek 105 68,95 18,76 228 3,36 ,001 Kadın 125 59,92 22,31 İnternet Öz-yeterliği 67,20 15,01 -,50 ,611 66,11 17,05 Öğretmen adayları arasında cinsiyete göre; Problemli internet kullanımından anlamlı bir farklılık varken, İnternet öz-yeterliğinde ki farklılığın anlamlı olmadığı görülmektedir.

Bilgisayar Sahibi Olma Durumu Ölçekler Bilgisayar var mı? n x ss sd t p Problemli İnternet Kullanımı Evet 131 68,06 22,51 228 3,36 ,001 Hayır 95 58,22 22,31 İnternet Öz-yeterliği 70,35 15,78 224 4,17 ,000 61,56 15,44 Bilgisayar sahibi olmanın öğretmen adaylarında, Problemli internet kullanımı ve İnternet öz-yeterlik düzeylerini, anlamlı derecede artırdığı görülmektedir.

Ne Kadar Zamandır İnternet Kullanıldığına Göre Ölçekler Varyans kaynağı Kareler toplamı sd Kareler ortalaması F p Problemli İnternet Kullanımı Gruplar arası 926,692 3 308,897 ,705 ,550 Grup içi 98145,531 224 438,150 Toplam 99072,224 227 İnternet Öz-yeterliği 4179,526 1393,175 5,713 ,001 54621,789 243,847 58801,316 Ne kadar zamandır internet kullanıldığına göre öğretmen adayları arasında, Problemli internet kullanımı bakımından anlamlı farklılaşma olmazken, İnternet öz-yeterlik düzeyleri bakımından anlamlı bir farklılık görülmektedir.

Günlük İnternet Kullanım Süresine Göre Analizler Ölçekler Varyans kaynağı Kareler toplamı sd Kareler ortalaması F p Problemli İnternet Kullanımı Gruplar arası 19714,661 3 6571,554 18,869 ,000 Grup içi 78012,089 224 348,268 Toplam 97726,750 227 İnternet Öz-yeterliği 4705,243 1568,414 6,456 54419,437 242,944 59124,680 Günlük internet kullanım süresine göre öğretmen adayları arasında, Problemli internet kullanımı ve İnternet öz-yeterlik düzeyleri bakımından anlamlı bir farklılık görülmektedir.

İnternet Öz-yeterlik Düzeyine Göre Problemli İnternet Kullanımı Ölçekler Varyans kaynağı Kareler toplamı sd Kareler ortalaması F p Problemli İnternet Kullanımı Gruplar arası 269,268 2 134,634 ,306 ,736 Grup içi 99756,297 227 439,455 Toplam 100025,6 229 İnternet öz-yeterlik düzeylerine (düşük / orta / yüksek) göre öğretmen adayları arasında, problemli internet kullanımı bakımından anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır.

Sonuçlar ve Öneriler

Sonuçlar Öğretmen adaylarının Cinsiyet bakımından gerekli görmedikçe internete girmekten kaçınmalarına rağmen, interneti kullanım süresini kontrol etmekte güçlük yaşadıkları, uzun kullanım süresini azaltmayı istedikleri görülmektedir. Cinsiyet bakımından erkek öğretmen adayları kadın öğretmen adaylarına göre daha fazla problemli internet kullanımı eğilimi göstermektedirler.

Sonuçlar (2) Bilgisayar sahibi öğretmen adaylarının olmayanlara göre problemli internet kullanımına daha yatkın oldukları anlaşılmaktadır. Problemli internet kullanımı kaç yıldır internet kullanıldığına göre farklılaşmazken, günlük kullanıma göre farklılaşmakta ve günlük kullanım süresi arttıkça problemli internet kullanımı da artmaktadır. 27

Sonuçlar (3) İnternet öz-yeterlik ölçeğine verilen yanıtlardan, öğretmen adaylarının en çok web sayfalarından kelime işlemciye içerik kopyalama konusunda kendilerine güvendikleri anlaşılmaktadır. İnternet öz-yeterlikleri bakımından öğretmen adayları arasında cinsiyete göre bir farklılaşma görülmezken, bilgisayar sahibi olmanın internet öz-yeterliği artırdığı anlaşılmaktadır.

Sonuçlar (4) İnterneti kaç yıldır kullandığı ve günlük internet kullanımı süresi arttıkça, öğretmen adaylarının internet öz-yeterliklerinde anlamlı bir artış olmaktadır. 29

Öneriler Öğrenim görülen Eğitim Fakültelerinde belli aralıklarla problemli internet kullanımı tespitine yönelik testler yapılarak, olası mağduriyetlerin önlenmesi için çalışmalar başlatılabilir. Farklı fakülte öğrencilerinin durumlarının tespiti ve kontrol altında tutmaya yönelik çalışmalar yapılabilir. Problemli internet kullanımının kişisel ve psikolojik durumlarla ilişkisinin tespiti için, nitel olarak daha derinlemesine çalışmalar yapılabilir.

Öneriler (2) Problemli internet kullanımının azaltılması amacıyla bir yetişkin olma yolunda ilerleyen öğretmen adaylarının başarılı bir kimlik geliştirmelerine yönelik üniversitelerde etkili öğrenci kişilik hizmetleri verilebilir. Öğretmen adaylarının internet öz-yeterliklerini artırmak için, araştırma amaçlı internet kullanımını artıracak ödev ve projeler verilebilir. 31

Teşekkür Ederim…