PARADİGMA DEĞİŞİMİ Çetin TORAMAN
Paradigma Değişimi Bir an için ilkçağlarda yaşayan biri olduğunuzu düşününüz. Tarımla, madeni işlemekle uğraşılan dönemler. Kabilenin ya da toplumun başındaki kişi sizsiniz. Nasıl bir insan yetiştirilmesini isterdiniz?
Paradigma Değişimi Bir an için ortaçağda yaşayan biri olduğunuzu düşününüz. Varlığını korumaya çalışan, dini dogmaların baskın olduğu (skolastik düşünce tarzı), sürekli başka topluluklarla mücadele edilen dönemler. Toplumun başındaki kişi sizsiniz. Nasıl bir insan yetiştirilmesini isterdiniz?
Paradigma Değişimi Bir an için sanayi devriminin yaşandığı dönemde yaşayan biri olduğunuzu düşününüz. Fabrikalardaki üretimin sürekli ve artarak devam etmesi gereken, zenginleşmek istenilen, başkaları üzerinde hakimiyet kurmak istenilen dönemler. Toplumun başındaki kişi sizsiniz. Nasıl bir insan yetiştirilmesini isterdiniz?
Paradigma Değişimi Artık günümüzdeyiz! Bilginin artış hızına yetişemediğimiz, 4 yaşındaki bir çocuğun bir yetişkine “ama bu şekilde davranmamalısın!”diyebildiği, Kaynakların büyük bir hızla tüketildiği, Cep telefonu kullanan bir çocuğun 20 saniyede 160 karakterli bir kısa mesajı gönderdiği, Arkadaşının babasına “sizin facebook’unuz yok mu?” diyen çocukların olduğu
Paradigma Değişimi Artık dünyaya nasıl ve nereden geldiğini anne babasına sorma gereği duymayan (anne-babanın da leylek yalanına ihtiyacının kalmadığı) çocukların olduğu, Navigasyon cihazı kullanarak hiç tanımadığı bir ülkede, ilde gideceği her yeri bulan insanların olduğu, En gelişmiş bilgisayarların iki yılda çöpe atılacak duruma geldiği bir dönemde yaşıyoruz. Toplumun başındaki kişi sizsiniz. Nasıl bir insan yetiştirilmesini isterdiniz?
Teknoloji ve Tasarım Dersi Nasıl Bir Birey Yetiştirmek İster? Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nı tamamlayan öğrencilerin; Merak eden, soru sormaktan çekinmeyen, gözlem ve araştırma yapmaya hevesli bir kişiliğe sahip olmaları, Çevresindeki olay ve mekânlar arasındaki ilişkiyi kendine has bir bakış açısıyla değerlendirmeleri, Karşılaştıkları güçlükleri yenmek için özgün çözümler üretmeleri, Öz güvenini, hayal gücünü ve estetik duygularını geliştirmeleri,
Teknoloji ve Tasarım Dersi Nasıl Bir Birey Yetiştirmek İster? Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nı tamamlayan öğrencilerin; Kendisi ve çevresi ile barışık, rekabete ve yeni yaşantılar edinmeye açık olmaları, Bağımsız olarak düşünebilme alışkanlığı edinmeleri, Özgün tasarımlar ortaya çıkarmaları, Aldığı kararları değerlendirmeleri ve sorumluluklarını taşımaları, Gelecek ile ilgili kurgular yapmaları, Teknolojik gelişmeler karşısında kendilerini yenilemeleri, Duygu ve düşüncelerini farklı yollarla ifade etmeleri
Teknoloji ve Tasarım Dersi Nasıl Bir Birey Yetiştirmek İster? Teknoloji ve Tasarım Dersinin Öğrencilere Kazandırmak İstediklerinden Örnekler: Meraklarının, hayallerinin ve düşüncelerinin çözüme ulaştırılması beklenilen birer sorun olduğunun farkına varır. Farkına vardığı sorunlardan birini seçerek çözümüne yönelik öneriler getirir. Çözüm önerisine yönelik çizimlerin başkaları tarafından anlaşılması için taşıması gerekli nitelikleri sorgular. Oluşturacağı birimde kullanacağı biçimlere karar verir. Oluşturduğu birimlerin çoğalabilir olup olmadığını dener. Özgün tasarımlar elde etmek için ısrarla çalışır.
Teknoloji ve Tasarım Dersi Nasıl Bir Birey Yetiştirmek İster? Teknoloji ve Tasarım Dersinin Öğrencilere Kazandırmak İstediklerinden Örnekler: Düşüncelerini, duygularını ve hayallerini başkalarıyla paylaşırken özgün davranır. Tasarımın yapım aşamalarını planlar. Tasarımını yaptığı plana göre gerçekleştirir. Tasarımı belirlediği genel özelliklere göre değerlendirir. Ürünün üzerinde kullanabilmek için logolar tasarlar. Pazarlanabilirlik açısından uygun gördüğü fikirleri dikkate alarak ürününde değişiklik (inovasyon) yapar.