Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
Advertisements

BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
DEPRESYON VE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI Dr. Mehmet KONYA
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Kan basıncının Yaş, Cinsiyet ve Vücut Kitle Endeksi ile ilişkisi
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Ürolojide Uzmanlık Sonrası Doktora Eğitiminin Yararları
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Güz Yrd. Doç.Dr. Zeynep Ocak
İNFERTİLİTE TEDAVİSİ İÇİN BAŞVURAN ERKEK HASTALARDA TAMAMLAYICI VE ALTERNATİF TIP YÖNTEMLERİ KULLANIMI H.Volkan ACAR, Aydın KENDİRCİ, Kubilay VİCDAN,
Doç.Dr.İlhan ÖZTEKİN Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 1.TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI ÖĞRENCİ ANKETİ.
100 SORUDA KAVRAM HARİTALARI İLE FONKSİYON ANALİZİ & MANTIK
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Tahir Atik, Caner Turan, E.Ulaş Saz
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
Nöralterapi Dr.Sedat Yıldız Süleyman Demirel Üniversitesi
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
SOĞUK ALGINLIĞINDA ÇİNKO Dr. Gülay ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
(*Ankara Onkoloji Hastanesi Pediatrik Onkoloji Kliniği)
FARKLI ENDİKASYONLAR İÇİN UYGULANAN AKUPUNKTUR, ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISI ÜZERİNE OLUMLU ETKİ YAPAR MI? Demet TAŞ, H.Volkan ACAR Ulus Devlet Hastanesi.
完美的人在世界上有兩種類型。一個已經死了,一直還 Dünyada kusursuz iki insan vardır. Biri ölmüştür diğeri ise doğmamıştır. Çin Atasözü 完美的人在世界上有兩種類型。一個已經死了,一直還 Dünyada kusursuz.
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Üniversite öğrencilerinin video oyunlarına olan alışkanlıkları
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ AİLE HEKİMLİĞİNİ NE KADAR TANIYOR? Beyza Boğa*, Merve Ayşe Atmaca*, Uğur Can İzlimek*, Kadir Özmen**, Nagihan Külahlıoğlu**,
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
GRUP TÜKENMEZ ZEYNEP SARIHAN YENER ARAÇLIOĞLU EBRU SAKAR ÖZGE KELEŞER
BİR ORGAN BİR HAYAT.
YENİ DOĞAN BEBEKLERİN YOĞUN BAKIMA ALINMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
Öğrencilerin Üniversite Sağlık Merkezleri Aracılığıyla Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Konularında Bilgilendirilmesi Projesi Dokuz Eylül Üniversitesi Deneyimi.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Toplumsal Duyarlılık Projesi
GİRİŞ BULGULAR YÖNTEM SONUÇ
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
GRUP HAŞ… TOPLUMDA İLK YARDIM BİLİNCİ. Bakanlık aşamasında tıkandı… Huzur evinde kalan yaşlı bireylerde depresif semptomlar ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi.
Diferansiyel Denklemler
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
GRUP İNCİ Enes Baki BİLECAN Büşra YILMAZ, Erdal DEMİR, Güldeniz ÇETİN,
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ AKUPUNKTUR VE TAMAMLAYICI TIP MERKEZİNE 2014 YILINDA BAŞVURAN HASTALARIN ÖZELLİKLERİ   PROF.DR.BANU ÇAYCI GAZİ ÜNİVERSİTESİ TAMAMLAYICI.
3-BULGULAR 1-GİRİŞ 2-YÖNTEM2-YÖNTEM Araştırma kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma Eylül ayı 2012’de Erzurum merkezde yapılmıştır. Çalışmanın evreni Erzurum’un.
Ağrı Tedavisinde Akupunkturun Yeri: Meta Analizlerin Sistematik Derlemesi Zekeriya AKTÜRK 1, Fatih AKÇAY 2 1 Şifa Ü. Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD, 2.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
Karabük Şirinevler Devlet Hastanesi Göğüs Hastalıkları Kliniği6
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
Hatice Şimşek Keskin***
Figüre 1. Anket ve sonuçları
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Sunum transkripti:

Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar: M.Sefa Yellice*, Gamze Özbey*, Merve Kazmacı*, Samet Yavuz*, Büşra Tortum* Sunanlar: Yunus Akdaş**, Hakan Kaya**, Adem Köksal** Danışman: Yrd.Doç.Dr. Ümit Avşar *** *Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. Sınıf Öğrencileri **Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencileri *** Yrd. Doç. Dr., Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD Öğretim Üyesi 𝐆𝐢𝐫𝐢ş 𝐯𝐞 𝐀𝐦𝐚ç Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp (TAT); modern tıbbın hastalık sebepleri ve tedavisi konusunda somut verileri olmadığı, hasta için henüz mevcut objektif ve kanıtlanmış başka bir tedavi yöntemi olmadığında hasta isteğiyle başlanılabilen veya modern tedavileri destekleyici olarak hastanın rahatlaması, bağışıklık sisteminin güçlenmesi, psikolojisinin düzelmesi amacıyla uygulanabilen tedavi yöntemidir. Bu çalışmada Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları hakkındaki bilgi düzeyleri ile tutum ve davranış farklılıklarını belirlemeyi amaçladık. Materyal ve Metod Bu gözlemsel ve kesitsel araştırmaya Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. ve 2. sınıftan 25 er öğrenci sınıf listesinden rastgele dâhil edildi. Katılımcılara Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp hakkındaki bilgi, tutum ve davranış farklılıklarını ortaya çıkarmak amacıyla 15 sorudan oluşan bir anket uygulandı. Veriler SPSS istatistik programıyla değerlendirildi. Çalışmaya 1. Sınıftan katılanların %76’sı (n=19) kız, 2.sınıftan katılanların %52’si (n=13) kız idi. En iyi bilinen TAT yöntemi her iki sınıf için ortalama olarak %84’lük oran ile akupunkturdu. Bilinme sıklık sırasına göre diğer yöntemler 1. sınıf öğrencileri arasında müzik terapi(%80), masaj(%76) ve bitkisel tablet(%16) iken, 2. sınıf öğrencileri arasında ise masaj (%88), bitkisel tablet (%28) ve reiki (%16) idi. Ankete göre insanların alternatif tıbba yönelmesinde, 1. Sınıflarda inanma isteğinin oldukça önemli olduğu görüşü hâkimken (% 44), 2. Sınıflarda Plasebo etkisi (%32) daha ön plandaydı. Bunun yanı sıra özgüveni koruma ve toplumsal uyum adına kendi kendini olumlayan önyargıların, alternatif tıbba yönelmede etkisinin çok az olduğu anlaşıldı (%2). Katılımcıların reiki hakkında bilgi sahibi olma durumu 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 4 ve % 16 idi (p=0,157). Ailede alternatif tıp uygulayanların bulunması 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 20 ve % 36 idi (p=0,208). Baş ağrısının akupunkturla tedavisi hakkında bilgi 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 4 ve % 16 idi (p=0,123). Ginseng drogunun kalp damar hastalarına faydalı olacağına 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 16 ve % 28 idi (p=0,157). Masajın bel fıtığına iyi geleceğini düşünenler 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 76 ve % 88 idi (p=0,269). Kendisine bir hekim tarafından TAT önerildiğinde bunu olumlu karşılayacakların oranı 1 ve 2. sınıflar sırasıyla % 76 ve % 88 idi (p=0,269). Diğer sorularda da benzer sonuçlar vardı ve hepsinde p değeri 0,05’ ten büyüktü ve istatistiki anlamlılık yoktu. Tıp Fakültesinin ilk sınıflarında eğitim sürecindeki kişilerin bu konuda yeterli bilgilerinin olmadığı, bilgi, tutum ve davranış açısından 1. ve 2. sınıf fakültesi öğrencileri arasında fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Çalışmamızda istatistiksel olarak anlamlı bulunan bir değişken yoktur. Bunun sebebi birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin genel itibarı ile TAT konusunda yeterli bilgiye sahip olmamaları ve TAT konusunun ülkemizde sanki tabu, şarlatanlık gibi vurgulanmasının yanında bu işin bilimsel düzeyden ziyade “merdiven altı” tabir edilen kontrolsüz yerlerde yapılması olabilir. Araştırmamız Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir tıp fakültesinde gerçekleştirildiği için daha önce Doğu Anadolu Bölgesinde TAT kullanımının yaygınlığı ve hangi TAT yöntemlerinin kullanıldığı ile ilgili, hastaneye başvuran hastalara uygulanarak yapılan bir anket çalışmasında, hastaların % 70’inin hastalıklarını iyileştirmek için TAT kullandıkları görülmüştür. Daha sonrası için planlanan çalışmalarda bu durumu aydınlatacak noktaların göz önüne alınması uygun olur. Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi temel bilimler müfredatına 2012-2013 öğretim yılında Aile Hekimliği derslerinde TAT konusunun alınması ve Üniversite bünyesinde Akupunktur ve Tamamlayıcı Tıp Yöntemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin açılmış olması bilgi düzeyleri yetersiz olan öğrencilere ilk elden öğrenim ve deneyim kazanma imkanı sunacaktır. Kaynaklar 1. Tan M, Uzun O, Akçay F. Trends in complementary and alternative medicine in eastern Turkey. J Altern Complement Med. 2004 Oct;10(5):861-5 Bulgular Sonuç