Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
2 İçerik Giriş Kiralık Devre Hizmet Kalitesi ve Kiralık Devreler Kiralık Devrelerde AB Mevzuatı AB Uygulaması Ülkemiz Mevzuatı ve Hedefler
3 Giriş Türk Telekom’un diğer işletmecilere toptan seviyede sunduğu altyapı unsurlarında uluslararası ve AB standartlarına uygun bir hizmet standardının getirilmesi ve bu seviyenin denetime tabi tutulması sektördeki rekabetin, hizmet kalitesinin ve son kullanıcı memnuniyetinin artması açısından gerekli olmaktadır.
4 Kiralık Devre Kiralık hat veya devre hizmetleri girdi niteliği de taşıyan temel telekomünikasyon hizmetlerinden biri olup, verilerin bir noktadan başka bir noktaya taşınmasında kullanılmaktadırlar. Söz konusu hizmetleri diğer telekomünikasyon servislerinden ayıran özelik ise, telekomünikasyon ortamında kullanıcıya münhasır bir kapasitenin tahsis edilmesi ve bu kapasitenin sürekli olarak açık bulundurulmasıdır.
5 Hizmet Kalitesi ve Kiralık Devreler Yöntemler: Mevzuata Dayalı Yaklaşım Teşhir Etme ve Utandırma Hassas Nokta Tekel, Hakim Konumdaki İşletmeciyi Düzenleme İhtiyacı: SLA
6 Hizmet Kalitesi ve Kiralık Devreler SLA hem müşterilerin hem de tedarikçinin korunmasına yarayacak bakım onarım süreleri, tedarik süreleri, mücbir sebepler gibi durumlara ilişkin hükümler içermektedir.
7 Kiralık Devrelerde AB Mevzuatı Kiralık Hatlara Açık Şebeke Tedarikinin Uygulanmasına ilişkin 92/44/EEC sayılı direktif 7 Mart 2002 tarihli 2002/21/EC sayılı Çerçeve Direktif 21 Ocak 2005 tarihli 2005/57/EC sayılı Komisyon Tavsiyesi Kiralık devrelerin tahsis süresi, onarım süresi, geri ödemelere ilişkin bilgiler, şikayet mekanizması, mücbir sebep tanımı.
8 AB Uygulaması Belçika’da yerleşik işletmeci Belgacom’un ulusal kiralık devreler için hazırlamış olduğu hizmet seviyesi anlaşması; “Giriş”, “Hizmetin Sunumu”, “Arıza Giderme Hizmetleri”, “Bakım Hizmetleri” ve “Cezalar” olmak üzere 5 ana bölümden oluşmaktadır
9 Ülkemiz Mevzuatı ve Hedefler İçerik: Türk Telekom tarafından sunulan yurtiçi kiralık devre hizmetinin başvuru, tahsis ve tesisi ile arıza takip ve ıslah süreçlerine ilişkin usul, esas ve standartlar Kapsam, Tanımlar, Arıza Takip ve Islah Süreci, Sorumluluklar
10 Ülkemiz Mevzuatı ve Hedefler Yaklaşık %99,5 den başlayan yıllık kullanılabilirlik oranının 2010 yılında yaklaşık %99,9 oranına ulaştırılması hedeflenmektedir. Aynı şekilde arızanın giderilebileceği süre de 2008 için şehir içinde 6, iller arasında 9 ve kırsal kesimde 18 saat olurken; 2009 için sırasıyla 4, 6 ve 14 saat olarak belirlenmiştir.
11 Ülkemiz Mevzuatı ve Hedefler Hizmet kalitesi boyutunda temel farkın arıza giderme sürelerinde olduğu görülmektedir. Her ne kadar Türkiye’nin coğrafi açıdan önemli farklılıklar içerdiği ve bu nedenle diğer AB ülkeleriyle bir miktar farkın bulunmasının normal olduğu kabul edilse bile, halen arıza giderme sürelerinin oldukça uzun olduğu düşünülmektedir. Nitekim, hedefler kısmında da ifade edildiği gibi 2009 yılında bu sürenin şehir içinde 4 saat gibi nispeten AB ortalamalarına yakın bir rakama çekilmesi hedeflenmektedir.
12 Ülkemiz Mevzuatı ve Hedefler AB üyesi ülkelerde olduğu gibi kamuoyu bilgilendirilmesinin sağlanması açısından raporlama prosedürünün geliştirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Ayrıca geri ödeme, ücretsiz kullanım gibi maddelerde de ileriye yönelik hedeflerin getirilmesinin ve bunların daha detaylı bir şekilde tadat edilmesinin, hem hizmet kalitesini hem de altyapı sağlayıcı işletmecinin bu konuya verdiği önemi artırıcı bir sonucu olacağı değerlendirilmektedir.
İlginiz için Teşekkürler. Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,İstanbul