Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şİddet Muhammet GÜLER.
Advertisements

ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
BİYOLOJİK VE PSİKOLOJİK, SEVECEN VE KARARLI ANNE BABA OLMAK
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
ANNE BABA TUTUMLARI.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OLUMLU OLUMSUZ TUTUMLAR
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
SALDIRGANLIK.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
AKRAN ZORBALIĞI.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
CEZA NEDİR?.
ZORBALIK.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ŞİDDET NEDİR???.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
Öfke kontrolü.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
AİLELERE ÖNERİLER Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Bizler anne babalar olarak kimi zaman bu değerli hazinenin farkında olamıyoruz.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
ANA BABA OKULU SEMİNERİ.
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
ŞİDDET.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
Öğretmen bir otorite veya patron olmamalı, LİDER olmalıdır.
Sunum transkripti:

Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN SALDIRGANLIK Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN

Saldırganlık, başkalarına fiziksel veya psikolojik zarar verme niyeti taşıyan tüm davranışları içerir. Saldırganlık sözel (bağırma, küfür etme) veya fiziksel (vurma, nesne fırlatma) olarak ikiye ayrıldığı gibi aktif ve pasif olarak da sınıflandırılmaktadır. Çocuklarda genellikle gözlenen fiziksel ve aktif saldırganlıktır (vurma, nesne fırlatma).

ÖZELLİKLERİ 1- Saldırgan çocuk geçimsizdir, sürekli kavga eder, 2- Tepkileri ölçüsüz ve durumla orantısızdır, 3- Her ortamda sürekli sorun yaratırlar, 4- Tüm büyüklerle sürekli çatışma içindedirler, 5- Sık sık ceza alırlar fakat etkilenmezler, 6- Hep kendilerini haklı çıkarmaya çalışırlar, 7- Davranışlarından utansalar bile yinelerler, 8- İlgisizlikten hoşlanmazlar.

NEDENLERİ Saldırganlığı arttıran birçok fiziksel, çevresel etken vardır. Yapılan çalışmalar saldırganlığın engellenme ile yakından ilişkili olduğunu göstermektedir. Ancak engellenme duygusu her zaman saldırganlığa neden olmamaktadır. Bireyler engellenmeye karşı farklı tepkiler gösterirler. Bazıları yardım ve destek ararken bazıları da engellenmenin kaynağından uzaklaşmayı tercih ederler.

Şiddete tanık olma saldırganlığı ortaya çıkaran nedenler arasındadır Şiddete tanık olma saldırganlığı ortaya çıkaran nedenler arasındadır. Örneğin, aile içi şiddete tanık olan çocuklar, saldırgan davranışları öğrenebilir. Baskıcı- otoriter veya aşırı koruyucu disiplin anlayışı, çocukta saldırganlık ve başkaldırma gibi olumsuz özelliklerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Duygu ve düşüncelerin rahatça ifade edemeyen özellikle öfkesini uygun şekilde yönlendiremeyen bireylerde de saldırganlık ortaya çıkabilir.

Toplum da aile gibi suç oranın gelişmesini teşvik etmektedir Toplum da aile gibi suç oranın gelişmesini teşvik etmektedir. Suç oranın yüksek olduğu bir topluluk çocuğun saldırgan aktivitelerde bulunan pek çok modeli gözlemlemesine fırsat verir. Arkadaş grubunun etkisi de saldırganlığı artırabilir.

Bunun dışında TV programlarında saldırganlık ve şiddet sahnelerini izlemelerinin de çocuklarda saldırganlık tavırlarını arttırdığı deneysel olarak saptanmıştır. Zaman zaman da zorlu yaşam olaylarının arkasından çocuklarda da öfke gözlenir. (Hastalık, istismar, çeşitli travmatik yaşantılar vb.) Göç sebebiyle başta büyük kentler olmak üzere çeşitli yerleşim birimlerinde oluşan, kontrolsüz yapılaşma, nüfus artışı, kültürel yozlaşma ve yabancılaşma sonucu oluşan sosyal problemlerin çözümünde şiddete başvurulması saldırganlığın ortaya çıkmasını kolaylaştırır.

Kalabalık sınıflar, yetersiz fiziki koşullar, fazla ders saati ve yoğun ders programının getirdiği sıkıntılara ders dışı etkinliklerin ve sosyal faaliyetlerin yetersiz olması, öğrencinin rahatlayabileceği, enerjisini kullanabileceği alanların sınırlılığı saldırganlığı artırır.

Evde ve okulda çok şiddetli ceza bir süre için saldırganlığı durdurur ama çocuğun gözünde kendi saldırganlığını meşrulaştırır ve saldırganlığını başka alanlara da yönlendirmesine yol açar.

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER Okuldaki herkesin okulu sahipleneceği ve orada olmaktan hoşlanacağı bir okul iklimi oluşturulmalıdır. Okuldaki her öğrenciye ve görevliye, kendilerinin okulun önemli bir parçası oldukları hissettirilmelidir. Yapılan araştırmalar, okullardaki sorunların çok büyük bir kısmını okuldaki çok küçük bir azınlığın çıkardığını göstermektedir. Bu öğrenciler çalışmalarda(risk faktörü, öfke kontrolü, iletişim vb.) öncelikli hedef olarak seçilebilir.

Okul yöneticileri, öğretmenler ve anne babalar mutlaka işbirliği içinde çalışmalıdır. Öğretmen ve okulda görevli diğer personel öğrenci sorunları ve müdahale biçimleri konusunda eğitilmelidir. Okuldaki şiddet olaylarıyla ilgili düzenli bir kayıt ve izleme çalışması yapılmalıdır. Bu sayede okulda meydana gelen olumsuzlukların analiz edilmesi sağlanabilir. Bu olaylar en çok “ne zaman, nerede meydana gelmektedir? En fazla kimler karışmaktadır?” Sorularına cevap bulunarak, bu verilere göre yapılacak çalışmalar planlanmalıdır.

Okul güvenliğini sağlamak için gerekli fiziksel önlemlerin alınması çok önemlidir. İstenmeyen olayların sıkça meydana geldiği koridor, spor alanları, spor sahası, okulun giriş çıkış yerleri ve kantin gibi mekanlar için yetişkin gözetim ve denetimi artırılabilir. Okula farklı yerlerden giriş yapılması engellenmeli girişler belli bir kapıdan yapılmalı ve bu kapıda mutlaka denetim olmalıdır. Okula gelen ziyaretçilerin kaydı tutulmalı ve rasgele ziyaretçi giriş çıkışı olmamalıdır.

ANNE-BABAYA ÖNERİLER Anne-babalar çocuğa doğru model olmalıdır. Saldırgan davranış asla ödüllendirilmemelidir. Çocuğun gösterdiği saldırgan davranış sonunda, istekleri yerine getirilmemeli, çocuğa, isteklerini bu şekilde gerçekleştiremeyeceği anlatılmalıdır. Mümkünse bu davranışlar görmezden gelinmeli, olumlu davranışları ödüllendirilip ilgi gösterilmelidir. Çocuk enerjisini olumlu yönde değerlendirebileceği sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere yönlendirilmelidir.

Düzenli ödül-ceza sistemi uygulanmalıdır. Kural konmalı ve sebepleri açıklanmalıdır. Çocuğun kendini ifade etmesi sağlanarak ve içinde bulunulan koşullar araştırılarak saldırganlığın nedenleri belirlenmeye çalışılmalıdır. Saldırgan davranışın olası sonuçları hakkında konuşulmalıdır. Öfkesini kontrol etmesi öğretilmeli, sorunun çözümünde saldırganlık yerine alternatif davranışlar sergilemesi yönünde desteklenmelidir.

Aile bireylerinin etkili iletişim yöntemlerini kullanmaları sağlanmalıdır. Çocuğu reddederek ona karşı ilgisiz davranmak yerine karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı bir ilişki geliştirilmelidir. Aile içinde demokratik bir düzen kurarak, bağımsızlaşma ihtiyacı desteklenmelidir.