Doç. Dr. Burhan Akpınar Şubat 2013 ANKARA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Günlük Plan Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Eğitim Öğretimde Planlama
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
MERHABA.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
MERHABA.
MERHABA.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Özel Öğretim Yöntemleri
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
PROGRAM TASARIMI
FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAM VE PLANLAMA
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
MERHABA.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
BİLİM Sanat Merkezine Öğrenci Seçimi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
Probleme Dayalı Öğrenme
EĞİTİM BİR KÜLTÜRLEME ARACIDIR Kasıtlılık: Planlı olma.
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
YÖNETİM FONKSİYONLARI
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Öğretimin Planlanması
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Burhan Akpınar 11-15 Şubat 2013 ANKARA MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME Doç. Dr. Burhan Akpınar 11-15 Şubat 2013 ANKARA

Sunum Planı Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme Kazanımlara Dayalı Program Geliştirme Meslek /İş Analizi Süreci-Program Geliştirme 05.04.2017

Program nedir? MTE’de program, öğrenciye, bir meslekle ilgili yeterlikler kazandırmak için gerekli olan yaşantıları içeren plandır. Program, kazanımlara ulaşmak için yapılan etkinliklerin düzenlendiği süreçlerin tümünü gösteren belgedir. Program, bireye iş piyasasının talep ettiği yeterlikleri kazandırmayı amaçlayan planlı etkinliklerin tümüdür. 05.04.2017

Program Unsurları 1)Kazanımlar (Hedefler) 2) İçerik (Modüller) 3) Öğretme-öğrenme süreci (Metod, ortam, araç-gereç) 4)Sınama Durumu (Ölçme-Değerlendirme)

Program Evrimi Öğretim programının tarihi süreçte geçirdiği aşamalar: 1) Programın ders kitabı ile sınırlandırılması. 2) Programın bir merkezde hazırlanması. 3) Öğretmenler tarafından hazırlanan programlar. 4) İlgililerin katılmasıyla hazırlanan programlar (En ileri aşama). 05.04.2017

Program geliştirme nedir? MTE’de program geliştirme, var olan bir öğretim programının revize edilmesi çalışmasıdır. MTE’de program geliştirme, yeni bir mesleğin öğretimine ilişkin olarak kazanım, içerik, eğitim durumu ve sınama durumları ihdas ederek program hazırlamadır. 05.04.2017

PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ ve İLKELERİ  Program geliştirme sistematik, dinamik ve devamlı bir süreçtir.  Program geliştirme çalışmaları ülkenin yasal, politik ve ekonomik vizonuna (uzak hedeflere) uygun olmalıdır.  Program geliştirme pedagojik ilkeleri göz önünde bulundurmalıdır.  Program geliştirme faaliyetleri iş yaşamına dönük olmalı, iş piyasasının talep ve beklentilerini dikkate almalıdır.  Program geliştirme öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına uygun ve onların yeteneklerini geliştirecek şekilde olmalıdır. 05.04.2017

Program Geliştirme Modelleri Taba Modeli 05.04.2017

Tyler Modeli 05.04.2017

Tyler Modeli Meslek İş Piysası Öğrenci

Program Geliştirme Süreci; Tasarlama Deneme  Değerlendirme ve düzeltme  Programa süreklilik kazandırma aşamalarını kapsar 05.04.2017

Program Tasarım Süreci Tasarım sürecinde; Birey, İş piyasası ve İlgili meslek analiz edilir. Tasarım sürecinin temel amacı, programın en önemli öğesi olan kazanımlara zemin hazırlamaktır. . 05.04.2017

Program Tasarım Desenleri 1)Konu Merkezli Tasarlama Kolay yönetilip uygulanır, seçme ve yerleştirme sınavlarına uygundur, planlanması ve uygulanması kolaydır. Bu desende mantıksal yaklaşımın lehine, psikolojik yaklaşımın aleyhine aşırı bir ağırlık verilmektedir. Esneklikten yoksun katı bir örgütlemedir, öğrenme-öğretme süreci öğretmen merkezlidir. Bundan dolayı öğrenciler zihinsel olarak pasif duruma düşmektedirler. 05.04.2017

Program Tasarım Desenleri 2)Birey Merkezli Tasarlama  Peşinen hazırlanmış bir program yoktur; program, faaliyetler süresince gelişir. Programın merkezinde çocuğun ilgi ve ihtiyaçları vardır. Öğrencinin sürece aktif katılımı esastır. Süreç, öğrencilerle birlikte planlanır ve uygulanır. Öğrenciyi aktif kılan işbirlikli öğrenme, grup çalışması, problem çözme yöntemi kullanılır. Öğretmen; pedagog, rehber ve psikolog rolündedir.  Öğretmen danışman ve yol gösterici olup, katılımı sağlayıcı ortam düzenlemekle sorumludur. 05.04.2017

Program Tasarım Desenleri 3)Sorun Merkezli Tasarlama Bütün öğrencilerin öğrenmeleri gereken ortak öğrenim tecrübelerini merkeze alır. Bu desen öğrenciler okula gelmeden planlanır. G erçek hayat problemleri realize eden bu yaklaşım, toplumun yeniden yapılanmasına odaklıdır. İçerik, problemlere bağlantılıdır. Hem içerik hem de öğrenci gelişimini öne çıkararak diğer yaklaşımlardan ayrılır. 05.04.2017

Program Tasarım Sürecinde İhtiyaç Analizi Program geliştirme süreci, ihtiyaçlara göre kazanımların saptanması, kazanımlara göre içerik seçimi ve düzenlenmesi, kazanımlara ve içeriğe göre öğrenme-öğretme sürecinin belirlenmesi ve son olarak da sınama durumlarının saptanması aşamalarından meydana gelir. Bu sürecin birinci aşaması olan kazanımların belirlenmesi için öncelikle çeşitli kaynakların analizi yapılarak ihtiyaçların belirlenmesi gerekir. 05.04.2017

İhtiyaç (Meslek) Analizi Nedir?  İhtiyaç analizi, program geliştirmede, mevcut durumla ulaşılması planlanan hedefler arasındaki farkın belirlenip, programa dönüştürülmesidir.  İhtiyaç analizi, birey ve iş piyasasının beklentilerini ve mesleğin (işin) katkılarını belirlemek amacıyla yapılır.  İhtiyaç analizi, “Programa nereden başlanmalıdır?” sorusuna cevap arar.  Meslek analizi; kazanımlara kaynaklık etmek üzere, birey, iş piyasası ve meslek /iş hakkında veri toplama işlemidir. 05.04.2017

Meslek Analizi Neden Yapılır? Program kazanımlarının yerindeliğini ortaya koyma ihtiyacı Program geliştirme çalışmasında “Programa nereden başlanmalıdır?” sorusuna cevap bulmaya yardımcı olma  Programın dayanaklarını belirleme ihtiyacı 05.04.2017

Meslek Analizi Yaklaşımları Farklar Yaklaşımı: Mevcut durum ile olması gerekenler arasındaki farktan hareketle ihtiyaç belirlenir. Demokratik Yaklaşım: Kazanımlara kaynaklık yapan ihtiyaç, iş piyasasının çoğunluğu veya belirli baskın grupların isteklerine göre belirlenir. Analitik Yaklaşım: İhtiyaçlar, gelecekte ortaya çıkması olası durumlardan (varsayımlar) yola çıkarak belirlenir. Betimsel Yaklaşım: İhtiyaç, yeterliğin yokluğundaki zararla, bu yeterliğin varlığının sağlayacağı yararın kıyaslanmasıyla belirlenir 05.04.2017

İhtiyaç Belirleme Teknikleri Delphi Tekniği (Anket) Progel (Dacum) Tekniği 3. Gözlem 4. Meslek (İş) Analizi 5. Ölçme Araçları-Testler 6. Görüşme (Mülakat-Grup Toplantıları) Tekniği 7. Kaynak (Literatür) Tarama 05.04.2017

Program Kazanımları Öğretim programın dört temel öğesi vardır (Kazanım, Modüller, Öğretme-öğrenme süreci ve Ölçme-değerlendirme). Bunlardan en önemlisi ve ilk inşa edileni kazanımlardır. Kazanımlar programda “Niçin yetiştiriyoruz?” sorusuna cevap arar. PG sürecinde kazanımlar belirlendiğinde programın ana doğrultusu ortaya çıkmış olur. PG sürecinde, meslek analizi sonucunda kazanımlar belirlendikten sonra, diğer program öğeleri kazanıma göre belirlenerek program hazırlanır. MTE’de meslek analizi kazanımları ve dolayısıyla da programın ana omurgasını oluşturan çok kritik bir süreçtir. 05.04.2017

Program kazanımı nedir? Kazanımlar, program yoluyla kazandırmak istediğimiz yeterliklerdir (bilgi, beceri , tutum, değerler) Kazanım (hedef), öğrenme süreci içerisinde planlanmış ve düzenlenmiş yaşantılar sayesinde öğrencilerde görülmesi beklenen yeterliklerdir. Program kazanımlarının, öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek etkinlikler aracılığıyla elde edilmesi beklenmektedir (Öğretmensiz öğrenme saatleri). 05.04.2017

Programın Kalitesi Programın dayanakları, kalite güvence sisteminin göstergeleridir. Bunlar; Felsefi temel (program küresel trendlere uygun mu?), Toplumsal temel (Program ülkenin ekonomik-sanayi gerçeklikleri ile uyumlu mu?), Bireysel temel (Program, bireyin ilgi, ihtiyaç ve yeteneklerine uygun mu ve iş ve yükselme imkanları sağlıyor mu?), Konu alanı temeli (Programın ilişkili olduğu mesleğin doğası programa doğru olarak yansıtılmış mı?), Ekonomik temel (Program, işgücü arz-talep dengesini gözetilmiş mi?) 05.04.2017

Programın Sahip Olması Gereken Nitelikler Amaçlara Uygunluk: Program, iş piyasası, Devlet (MYK), Sağlık Bakanlığı) ve MEB amaçlarına duyarlı olmalıdır. Program, toplum ve iş piyasasının istek ve beklentilerine cevap verebilmelidir. 2. İşlevsellik: Programın öğrencilere kazandırmayı öngördüğü yeterlikler (bilgi, beceri, tutum) gerçek yaşamda geçerli ve işe yaraması; iş piyasasına uygun olmalıdır. 3. Esneklik: Program, bireysel farklılıklar ile iş piyasasındaki değişme ve gelişmeleri dikkate alacak şekilde esnek olmalıdır. 4. Uygulayıcılara Yardımcı Olma: Programın hazırlanması kadar uygulanması da önemlidir. Çünkü en iyi bir program bile yetersiz ve kötü bir uygulama ile verimliliğini kaybedebilir. Bundan dolayı, iyi bir program, onu uygulayacak (işletecek) olan öğretmene kılavuzluk ve rehberlik yapmalıdır. Bunun için program açık, anlaşılır ve kolayca uygulanabilir olmalıdır. 05.04.2017

Programın Sahip Olması Gereken Nitelikler 5. Bilimsellik: Program, geçerli ve güncel konulardan oluşmalı ve bu konular programın ilgili olduğu yaş grubunun özelliklerine uygun, öğretilebilir, anlamlı olmalıdır. 6. Ekonomiklik: Programın temel amacı olan öğretme işini, en az maliyetle yerine getirebilmesidir. Ayrıca bir program, uygulanabilir maliyette olmalı ve piyasadaki ekonomik işleyişe de uygun olmalıdır. Değişmez ve Genel Olma: Program, Milli Eğitim Bakanlığı, YÖK, MYK ve ilgili diğer Bakanlık /Kurum /Kuruluşların yasal çerçevesi ile çelişmemelidir. 05.04.2017

Sabır ve ilginizden dolayı teşekkürler