Hazrlayan: Sebiha Şafak Familielesing Okul –Aile işbirliğini geliştirmek için yapılan bir proje Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak Fjell skole Fjell okulu Drammen şehrinde bulunan bir ilkokul. Okul 1971 yılında yapılmış. 36 farkli dil konuşan 640 öğrencinin okuduğu % 79 u iki dilli öğrencilerden oluşan Öğrencilerin çoğunluğu Türkçe, Urdu, Arnavutça ve Somalice konuşuyor Çoğunluğu oluşturan bu öğrenciler Anadili egitimi aliyor Hazrlayan: Sebiha Şafak
Projenin amacı Kitap okumanın alışkanlık haline gelmesini sağlamak Zengin bir kelime hazinesine sahip olmak Kitap okuyarak bilgi edinip, edindiği bilgiler sayesinde duygusal zekayı geliştirmek Çocukların kendine olan güveninin artması HVORFOR MYNDIGGJØRE? Mange av foreldrene lever i en Underlegenhetsposisjon i samfunnet. De er fabrikkarbeidere, vasker osv. , den underlegne posisjonen, uten krav til språk. Mange opplever seg selv som annenrangs. Vi har også sett at foreldre kan komme i en underlegenhetsposisjon i foreldrerollen. Skjev fordeling som må justeres, slik at det er foreldrene som har kunnskapene og kan veilede barna. De må se seg selv som ressurser og medspillere i barnas skolegang. Hazrlayan: Sebiha Şafak
Kitap okuma alışkanlığını nasıl kazandırabiliriz? Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak Okuma-Yazma projesi Çocuklar 1.sınıfa başladıklarında Anadili Türkçe olan öğrencilerin velileriyle Yaptığım ilk veli toplantısında velilere kitap okumanın önemini ve bu konuda bize yardımcı olmalarını rica ediyorum. Ikinci toplantıda her anne ve babanın çocuklarını çok sevdiğini ve onlar için yapamayacaklarının olmadığını söylüyorum. Öğrencilere evde okunması için bir kitap veriyorum. Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak 1. toplantı Çocuklarınızın okulda başarılı olabilmesi için neler yapabilirsiniz? Derslerini yapmaya yardımcı olma Okulda yapılan konuları takip etme Okulda neler yaptıklarını sorma Dersin konusunu kendi dilinde konuşma Kitap okuma Veliler cocuklarına bu şekilde yardımcı olabileceklerini sçöylüyorlar Vi inviterte til et dialogmøte. Her sa vi til foreldrene at vi ønsket et samarbeid om elevenes leseutvikling. Vi spurte: Vi presenterte veiledet lesing som metode. Foreldrene viste utrykk for at de ønsket å lære om veiledet lesing, slik at de kunne hjelpe barna. Samarbeidet kunne starte. Foreldrene fulgte opp elevenes lesing på to arenaer: Hjemme og på skolen. Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak 2. Toplanti : Bir yılda 4 defa 1.sınıfta veliler, daha sonra da okumaya başlayan çocuklar velilerine kitap okuyor Veliler kitap okurken nelere dikkat etmeliler Cocuk bakicisi Velilerin bir araya gelmesi Birlikte hos vakit geçirmeleri Cocuk eğitimi konusunda fikir alış-verişi Stolthet Rollemodeller Reell veileder Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak 3.toplantı Velilerin okuma-yazma konusunda bilgilendirilmeleri Çocuklara sorumluluk verilmesi konusunda öneriler Velilerin birbirlerinden bilgi alis-verisi Çocuklarıyla birlikte kitap okuyan veliler Førlesing, underveislesing, lesestrategier. Hva kan jeg gjøre når barnet mitt ikke vil….råd og tips. 3. en tyrkiskspråklig ramme, foreldrene bruker sitt morsmål i trygge omgivelser Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak Okul kütüphanesi Okul kütüphanesi boyandı-yenilendi Yeni kitaplar alındı Kütüphane görevlisi %100 çalışmaya başladı Anadilinde okuma saatleri düzenlendi (bok-kafe) Hazrlayan: Sebiha Şafak
Hazrlayan: Sebiha Şafak Projenin devamı Yazılı ve sözlü kitap okumalarının takibi Her iki dili de kullanmaları Ev ödevlerinin yapılması konusunda beklentiler Kitap okuduğunu belirten –özeti yazılı defterler Okudukları kitaplar sayesinde kendi dil ve kültürüne ait kitapların okunması Yaptigimiz calisma amacina ulasti mi? Sözlü ve yazili anlatim. Sordugumuz sorular ve yaptigimiz arastirma sonucu velilerden aldigimiz yanitlar: Hazrlayan: Sebiha Şafak
Yaptığımız çalışma sonucu Veliler Kitap okumanın çocukların eğitimindeki faydalarını Kendi bilgilerini bildiği bir dilde çocuklarına daha kolay öğrettiklerini Norveç okulkültürünü daha iyi anladıklarını Aynı konumda olan diğer velilerle daha iyi tanışma fırsatı bulduklarını Norveçli öğretmenlerin bu konuda kendilerini desteklediklerini Çocuklarının ilerde daha başarılı olacaklarına olan umutlarını - Opplevd identitesbekreftelse - perspektivutvidelse Hazrlayan: Sebiha Şafak
Velilerin durum değerlendirmesi Kendilerine güven ve saygı duyulması Kendi dilleriyle gurur duymaları Çocuklarının yanında daha bilgili olduklarını hissetmeleri Okul ve öğretmenlere karşı iyi ilişkiler Çocukların derslerine karşı ilgi ve destek Kendi çocuklarıyla daha iyi iletişim kurmaları Hazrlayan: Sebiha Şafak
Öğrencilerden edinilen sonuç Daha iyi okuması Dil gelişimi Anne ve babasıyla daha iyi iletişim kurması Kitap okuma sevgisi Kitap okuma gayreti Hazrlayan: Sebiha Şafak
Projenin sevilmesinin nedenleri Velilerin yeterince bilgilenmesi Öğretmenler tarafından düzenli takibi Norveççenin yanında anadilini kullanması Ikidilli öğretmenlerle sık iletişim kurulması Okul kütüphanesinde yeterli kitap olması Okuma gecelerinde çocuk bakıcısının olması Baska velilerle bir araya gelerek sosyalleşme Düzenli ve sistemli çalışma Yaptigimiz okul –aile okuma projesi cok olumlu sonuçlar verdi. Bu çalışmanın her okulda yapılmasını tavsiye ederim. Isteyen herkes yaptığım çalışmayı gelip görebilir. Bu yil 6 değişik dil grubuyla çalıiıyoruz. Ilk okuma gecesini 12 Kasım tarihinde yaptık. Yaptığım projeyi anlatma fırsatı verdiğiniz için hepinize çok çok teşekkür ederim. Hazrlayan: Sebiha Şafak