Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BÖLÜM 11 DIŞ AKIŞLAR Kaldırma ve Direnç
Advertisements

Diferansiyel Denklemler
Araç Dinamiği- 14 Geçici Rejim+ Kararlılık Analizi
Zamana Bağımlı Olmayan Doğrusal (LTI) Sistemlerin Frekans Tepkileri
Çember – Yay Düzlemde sabit bir noktadan r birim uzaklıkta olan noktaların kümesi dir. Çemberin merkezi: Çemberin yarıçapı: Çemberin.
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 6a)
BASINÇ SORULAR.
Bohr Atom Modeli.
Dr. Can ÜLKER Deprem Mühendisliği ve Afet Yönetimi Enstitüsü
Chapter 11 – 1 7. Bölüm Biz nekadar Kesiniz? Örnekleme ve Normal Dağılım.
bağ uzunluğu Bent kuralı bağ enerjisi kuvvet sabiti dipol moment
Kam Mekanizmaları Dr. Sadettin KAPUCU
Hesaplanan Parametrelerin Hassasiyeti ve Güvenirlik Bölgesi
Kuvvet ve hareket ömer faruk gür 9/c
Valence Shell Electron Pair Repulsion
BÜTÜNLEME SINAVI ÇÖZÜMLERİ
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Nesne.
 2006 Pearson Education, Inc. All rights reserved Kontrol İfadeleri: 2. Bölüm.
FİZ363 KLASİK MEKANİK (4-0-4)
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
Uzayda Kapalı Yüzeyler
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
Mustafa Kösem Özkan Karabacak
Diferansiyel Denklemler
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
YERLİ RÜZGAR TÜRBİNLERDE GÜÇ ELEKTRONİĞİ VE KONTROLÜ(MİLRES)
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
1. Eylemsizlik Prensibi(Fnet = 0)
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
Yrd. Doç. Dr. Haydar ARSLAN
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
YAPI DİNAMİĞİ (İNS 307) Y.Doç.Dr. Yusuf SÜMER.
BASİT HARMONİK HAREKET
MEKANİK İş Güç Enerji Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
TAŞIT DİNAMİĞİ.
DENGE.
Gülşen YILMAZ Fizik (İ.Ö).
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
Çakmaklı Cumhuriyet Anadolu Lisesi
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
Spring 2002Equilibrium of a Particle1 Bölüm 3- Parçacığın Dengesi.
TİCARİ ARAÇ GELİŞTİRME PROJESİ KAPSAMINDA DİNAMİK MODELİN TESTLER İLE DOĞRULANMASI Baki Orçun ORGÜL, Mustafa Latif KOYUNCU, Sertaç DİLEROĞLU, Harun GÖKÇE.
Bölüm 5 - Rijit Cismin Dengesi
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 3.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 3.
Genel Fizik Ders Notları
Ör 1:. Ör 1: Ör 2: Ör 3: Soru 1: Yoğunluğu r, kesit alanı A olan l uzunluğundaki Çubuğun y eksenine göre kütle atalet momentini bulunuz. ( den )
Yörünge Roddy, Chapter 2.
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 3.
İp sayısı arttıkça kuvvet azalır.
Bir porozimetreden porozite nasıl hesaplanır?
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MADDE VE YAPISI TEST.
TEST.
Sunum transkripti:

Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli Dr S. Çağlar Başlamışlı

Yüksek hız manevraları Yüksek hız manevraları esnasında, lastiklerde yanal kayma meydana gelecektir. Ancak biz bu kaymayı küçük kabul edip lastik eğrisinin doğrusal davrandığı durumları inceleyeceğiz. Fig. Ref. Hans B. Pacejka, Tire and Vehicle Dynamics, Society of Automotive Engineers, Inc. 2002., p. 3

Yüksek sabit hız manevrası Düşük yanal kayma değerlerindeki lastik eğrisinin eğimine lastik direngenliği (cornering stiffness) C (or BCD in Pacejka) denir Fy = C   < 5 deg.

Yüksek sabit hız manevrası Sabit hız manevrası için bisiklet modeli= basit traktör modeli Ön ve arka lastiklerin aynı dönme merkezi etrafında döndükleri kabul edilir Ön lastikerin izi  f 90 +  f -  Path of Rear Wheels 90 -  r  r

Yüksek sabit hız manevrası Yanal kayma açısı ve kuvvetin yönü arasındaki ilişki Bisiklet modeli geometrisinden:  V Fy

Yüksek sabit hız manevrası Fyf = C f f Fyr = C r r Not: sağ ve sol lastikler tek bir lastiğe indirgenmiştir

Kuvvet ve Moment Dengesi Daire etrafında hareketi korumak için ; U = aracın boylamasına hızı Sabit yarı çap testinde açısal ivme=0

Kuvvet ve Moment Dengesi

Kuvvet ve Moment Dengesi

Kuvvet ve Moment Dengesi Ön aks statik yükü= Wf Arka aks statik yükü= Wr K understeer değişimi (/g) ay = yanal ivme(g)

Nötr Yönlendirme Eğer Koşulu sağlanırsa, ön ve arka kayma açıları: Ackerman açısı !  Nötr yönlendirmeye sahip bir araç ile yapılmış sabit yarı çap testinde, yönlendirme açısı araç hızından bağımsız olarak hep sabittir.  L/R U

Understeer Sabit yarı çap testinde, direksiyon açısı hızı karesiyle doğru orantılı olarak artar.

Oversteer Arka lastik kayma açısı ön lastik kayma açısından fazladır.

Understeer/Oversteer Oversteer bir araçta, direksiyon açısı hız arttıkça düşer. En sonunda araç kararsız duruma gelir. understeer neutral steer Steer Angle  oversteer Speed U

Direksiyon açı / Araç Hızı R = 8.58, Honda CRX understeer

Direksiyon açı / Araç Hızı neutral/over steer Radius = 8.5m(27ft) Ford Ranger m := 2015 a := 1.28 b := 1.44 L := a + b C r := 94910 C f := 113190

Nötr yönlendirme örneği Constant radius test Ref. Milliken & Milliken, Race Car Vehicle Dynamics, SAE Press, 1995, p. 132

Direksiyon açısı / yanal ivme Fig. Ref. Hans B. Pacejka, Tire and Vehicle Dynamics, Society of Automotive Engineers, Inc. 2002., p. 26

Örnek: Taşıt Understeer/ Oversteer Analizi Direksiyon açısı ipli potansiyometre ile ölçülüyor. Açısal hız gyro’dan ölçülüyor. Gerçek zamanlı veri toplama sistemi.

Taşıt Parametreleri Parametreler model fitting yöntemiyle bulunuyor a 1031.92 kg Cαf 77,500 N/rad Cαr 116,250 N/rad Iz 1850.5 kg-m^2

Data from the Around the Bend

Understeer Değişimi Hesabı İlk Yöntem: Elde edilme şekli: Not: K: 0.05 rad/g

Understeer Değişimi Hesabı İkinci Yöntem: Elde edilme şekli: Average value for K: 0.038 rad/g

Understeer Gradient Calculations Third method: Obtained from: Value for K: 0.0492 rad/g

Karakteristik/Kritik Hız understeer neutral steer Steer Angle  oversteer critical speed Speed U characteristic speed Understeer bir aracın sabit yarı çap testinde direksiyon açısının Ackerman açısının iki katına ulaştığı hız=karakteristik hız Oversteer bir aracın sabit yarı çap testinde direksiyon açısının 0 landığı ve kararsız olmaya başladığı hız