Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
ROL OYNAMA.
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
PROGRAM TASARIMI
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri İçerik Analizi Alan Araştırması

Plan İçerik analizi Alan araştırması Konuyla ilgili temel terimler İçerik nedir? İçerik analizi teknikleri İçerik analizinin güçlü ve zayıf yönleri Alan araştırması Alan araştırmasına uygun konular Alan araştırması paradigmaları Alan araştırmasının güçlü ve zayıf yönleri Konuyla ilgili temel terimler

Araştırma Yöntemleri Nicel yöntemler Nitel yöntemler Karma yöntemler Deneysel yöntem Betimleme yöntemi İçerik analizi Yöneylem araştırması . . . Nitel yöntemler Alan araştırmaları Örnek olaylar Etnografik araştırmalar Anlatıma dayalı araştırmalar . . . Karma yöntemler

İçerik Analizi

Tanım İçerik analizi toplumsal davranışı etkilemeden gerçekleştirilebilen (non-obtrusive) bir araştırma yöntemidir “İçerik analizi, iletişimin açık / belirgin içeriğinin nesnel, sistematik ve nicel tanımlanmasına yönelik bir araştırma tekniği” (Berelson, 1952, s. 18’den aktaran Gökçe, 2006, s. 35) Nesnellik Sistematiklik Niceliksellik Açık / belirgin olma Kaynak: Gökçe, 2006, s. 34-38

İçerik Nedir? “İçerik analizi, metin içeriği toplama ve analiz etme tekniğidir” İçerik: “iletilebilen sözcükler, anlamlar, resimler, semboller, düşünceler temalar veya herhangi bir ileti” Açık ya da gizli içerik Metin: “bir iletişim ortamı görevi gören her türden yazılı ileti” Kayıtlı bilgi içeren her tür basılı, görsel, elektronik ve diğer türden belgelerin analizi İletişim, sosyoloji, edebiyat, siyaset, ekonomi, psikoloji, tarih, antropoloji, vd. Kaynak: Neuman, 2006, s. 466

İçerik Analizinin Uygulanması Araştırma sorusunun seçimi Örneklem seçimi Kavramsallaştırma ve kod kategorilerinin geliştirilmesi Veri toplama Kodlama Betimleme Değerlendirme Çıkarsama Yorumlama Kaynak: Babbie, 2007, 320-328; Bilgin, 2006, s. 11-15

İçerik Analizi Teknikleri Sıklık analizi Kategori analizi Değerlendirici analiz İlişki analizi Diğer analizler Kaynak: Bilgin, 2006, s. 18-28

İçerik Analizinin Güçlü ve Zayıf Yönleri Güçlü yönleri Zaman ve paradan tasarruf Gerekirse araştırmanın bir kısmını yeniden yapmak basit Uzun bir zaman kesitinde meydana gelen süreçleri incelemeye izin verir Araştırmacının araştırdığı denekler üzerinde nadiren etkisi vardır (unobtrusive) Güvenilir Zayıf yönleri Kayıtlı iletişimin incelenmesiyle sınırlı Geçerlik sorunları vardır Kaynak: Babbie, 2007, s. 330

Alan Araştırması

Alan Araştırmasına Uygun Konular Tutum ve davranışlar, zamanla gelişen toplumsal süreçler en iyi doğal ortamlarda anlaşılır Uygulamalar: Konuşma, kitap okuma, vd. Olaylar: Boşanma, suç, hastalık Karşılaşmalar: Karşılaşan ve etkileşimde bulunan insanlar Roller: Meslekler, ailevi roller İlişkiler: Arkadaşlıklar, ana-oğul ilişkisi Gruplar: Küçük gruplar, takımlar, iş/çalışma grupları Örgütler: Hastane, okul gibi resmi örgütler Yerleşimler: Köy, mahalle gibi küçük ölçekli “topluluklar” Toplumsal dünyalar: Sınırları ve kimlerden oluştuğu belirsiz toplumsal varlıklar (spor dünyası, borsa gibi) Yaşam tarzları ve alt kültürler: İnsanlar “yönetici sınıf”, “kentli alt sınıf” gibi gruplara nasıl uyum sağlıyorlar? Kaynak: Babbie, 2007, s. 287

Nitel Alan Araştırmasıyla İlgili Özel Durumlar Gözlemcinin değişik rolleri Katılımcı gözlem Katılımcı? Gözlemci? Hem katılımcı hem gözlemci? Tepkisellik (gözlenen kişilerin davranışlarını değiştirmesi) Bilimsel – etik sorunlar Araştırmacı “Marslı” gibi mi yoksa denekleri yanıltarak “yerli” gibi mi davranacak? Deneklerle ilişkiler Deneklerin dünya görüşlerini benimseme Deneklere yardım etme Kaynak: Babbie, 2007, s. 289-292

Alan Araştırması Paradigmaları Doğalcılık Nesnel toplumsal gerçeklik vardır, doğru biçimde gözlenebilir ve rapor edilebilir Etnometodoloji Örtük, konuşulmamış ve üzerinde anlaşılmamış sayıltıların keşfedilmesi Gömülü (Grounded) kuram Gözleme dayanan verilerin analizi sonucu keşfedilen örüntü, tema ve ortak kategorilerden kuramlar oluşturma Örnek olay Örnek bir toplumsal olgunun derinlemesine incelenmesi Genişletilmiş örnek olay yöntemi Örnek olay gözlemlerinin mevcut toplumsal kuramlardaki yanlışları bulmak ve bu kuramları geliştirmek için kullanılması Kurumsal etnografya Çalıştıkları kurumlardaki güç ilişkilerini ve diğer özellikleri ortaya çıkarmak için bireylerin kişisel deneyimlerinin kullanılması Katılımcı eylem araştırması Araştırmanın amaç ve süreçlerinin deneklerin denetiminde olması Kaynak: Babbie, 2007, s. 293-303

Alan Çalışması İçin Hazırlık Konuyla ilgili bilgi edinme Bilen bir kişiyle üzerinde araştırma yapacağınız grup hakkında tartışma yapma Araştırılacak insanlarla birlikteyken kullanılmak üzere bir kimlik geliştirme Araştırmanın amacını gruba açıklama Kaynak: Babbie, 2007, s. 304-305

Görüşmenin Yedi Aşaması Tematikleştirme Amacı ve araştırılacak kavramları netleştirme Tasarım Amacı gerçekleştirecek süreci belirleme Görüşme Görüşmelerin yapılması Çözme (Transkribe etme) Görüşmelerden yazılı bir metin oluşturma Çözümleme (Analiz etme) Verilerin amaçla ilişkisini saptama Doğrulama Verilerin güvenilirlik ve geçerliğinin kontrolü Raporlama Bulguların açıklanması Kaynak: Babbie, 2007, s. 308

Odak Grupları Bir grup denekle laboratuvar ortamında görüşme yapma Avantajları Toplumsal yönelimli bir araştırma yöntemi Esnek Yüz geçerliği yüksek Hızlı sonuç alınabilir Maliyeti düşük Dezavantajları Grup görüşmelerinde araştırmacının kontrolü daha az Verilerin analizi zor Moderatörlerin özel becerileri olmalı Gruplar farklı olabilir Grupları toplamak zor Tartışma doğurgan bir ortamda yapılmalı Kaynak: Babbie, 2007, s. 308-309

Not Tutma İlkeleri Belleğinize güvenmeyin Görüşme yaparken not alın Aşamalar sırasında not alın Sahadayken taslak notlar alın, bunları daha sonra yeniden yazın ve ayrıntıları doldurun Her şeyi kaydedin Görüşme sırasında önemli gözükmeyen şeyler daha sonra önemli hale gelebilir Alanda tuttuğunuz notların son projede yer almayacağını bilin Kaynak: Babbie, 2007, s. 309-312

Nitel Alan Araştırmasında Araştırma Etiği Haber vermeden insanların konuşmalarını kaydetmek Nefret ettiğiniz kişilerden kendi amaçlarınız için bilgi almak Acil yardıma ihtiyaç olduğunu görmek ama doğrudan yardımcı olamamak Kendini tüm kalbinle adamadığın bir yer ya da durumda olmak Başkalarıyla ilişkilerde stratejik olmak Bölünmüş bir durumda iken taraf tutma ya da taraf tutmaktan kaçınma Görüşme için “ödeme” yapma Başka kimselere erişmek ya da daha iyi anlamak için insanları “kullanma” Kaynak: Babbie, 2007, s. 312

Alan Araştırmasının Güçlü ve Zayıf Yönleri Güçlü yönleri Daha derinlemesine anlamaya izin verir Esnektir – araştırma her an değiştirilebilir Ucuzdur Betimleme araştırmaları ya da deneysel araştırmalardan daha geçerli sonuçlar verir Zayıf yönleri Nitel yöntem; kitlelerin istatistiksel tanımlamaları için uygun değil Alan araştırması yöntemleri çoğunlukla kişisel olduğundan güvenilirlikle ilgili potansiyel sorunlar var Kaynak: Babbie, 2007, s. 312-314

Temel Terimler

İçerik analizi Kayıtlı iletişim belgelerine dayalı araştırma Görünür içerik Görünebilen, yüzeydeki içerik Gizli içerik İçeriğin esas anlamı Kodlama Ham veriyi standart forma dönüştürme süreci

Doğalcılık Alan araştırmasına, nesnel toplumsal gerçekliğin var olduğu ve bunun gözlenebileceği ve doğru rapor edilebileceği varsayımıyla yaklaşma

Etnometodoloji Dolaylı, genellikle konuşulmamış varsayım ve anlaşmalara odaklanan toplumsal yaşam araştırması Etnografya Açıklamadan çok ayrıntılı ve doğru tanımlamaya odaklanan toplumsal yaşam hakkında rapor

Gömülü kuram Tümevarım yaklaşımıyla gözlemlerin sürekli karşılaştırılmasından bir kuram yaratmaya çalışan toplumsal yaşam araştırması

Örnek olaylar Bir köy, aile, ya da yeniyetme çetesi gibi bir toplumsal olgunun derinlemesine incelenmesi Genişletilmiş örnek olay yöntemi Örnek olayların toplumsal kuramlardaki yanlışları bulmak ve bu kuramları geliştirmek için kullanıldığı teknik

Kurumsal etnografya Kurumlarda çalışan bireylerin kişisel deneyimlerinin kurumdaki güç ilişkilerini ve kurumun diğer özelliklerini ortaya çıkarmak için kullanıldığı araştırma tekniği

Katılımcı eylem araştırması Hakkında araştırma yapılan deneklere araştırmanın amacı ve prosedürünün kontrolünü vermeyi savunan sosyal araştırma yaklaşımı. Bu yaklaşım araştırmacıların araştırdıkları kimselerden daha üstün olduğu fikrine karşı geliştirilmiştir

Niteliksel görüşme Görüşme yapılan kişiyle görüşme yapan kişi arasında görüşmecinin genel planı olması, ancak hangi soruların hangi sırada ve hangi sözcükler kullanılarak sorulacağının belirlenmediği görüşme biçimi

Odak grubu Belli bir konuyu bir odada rehber yönetiminde tartışmak için bir araya gelen bir grup insan

Özet İçerik analizi nedir? İçerik analizi nasıl uygulanır? İçerik analizi teknikleri nelerdir? Alan araştırması nedir? Hangi konular alan araştırması için uygundur? Alan araştırması paradigmaları nelerdir?