Akaryakıt Sektörü Pazar Gelişmeleri ve Yakıt Kalitesi üzerine gelişmeler
Akaryakıt ve LPG Sektöründe 2005 2005 Yılı Akaryakıt ve LPG Piyasası Pazar Gelişmeleri
Toplam Benzin Tüketimi (1994- 2005)
Motorin Tüketimi (1994 – 2005)
Motorin Tüketimi (Mevsimsel Değişim)
Ürün Spesifikasyonları ve AB mevzuatı
TÜPRAŞ Benzin Üretim Değerleri Kaynak: TÜPRAŞ web sitesi
TÜPRAŞ Motorin Üretim Değerleri Kaynak: TÜPRAŞ web sitesi
Yakıt Kalitesi Yönetmeliği AB Direktifler Yönetmelik EPDK Teknik düzenleme AB 2003/17/EC S / Max. ppm Haz. 2005 150 50* 01.Oca.07 50 7000 01. Oca.08 2000 01.Oca.09 10 10 ppm S içeren yakıtlar 1 Ocak 2005 den itibaren coğrafi olarak dengeli bir şekilde piyasaya sunulacaktır.
1 Ocak 2006 itibariyle tamamen kurşunsuz benzin sunumu başlamıştır.. YAKIT KALİTESİ Genel Durum Çevre ve Orman Bakanlığı Yakıt kalitesi Yönetmeliği ve AB Direktifleri genel olarak uyumludur. 1 Ocak 2006 itibariyle tamamen kurşunsuz benzin sunumu başlamıştır.. Kurşun alternatifi katkılı kurşunsuz benzinin sunumu Kükürt değerleri yüksek. Kaçak ve menşei belli olmayan akaryakıtlar en önemli “kalite sorunu” 2003 / 17 /EC uyumu için emisyon ölçüm raporlama, CAFE program uyumları için ulusal bazda çalışma gerekli 2005 den itibariyle emisyon sınırlamaları nedeni ile yeni kısıtlar (deterjanlar ve katkılar) ve deniz yakıtlarında S sınırlamaları
Kükürt dışı Yakıt Parametreleri AB eğilimleri Euro-5 teknoloji araştırmaları, kükürtsüz yakıtların 2010 yılında beklenen ileri teknoloji dizel ve benzinli araçları ihtiyaçlarını karşılayacağını gösteriyor Direct Injection, Variable Valve Actuation, Downsizing… Gelişmiş dizel motorlar Multiple high pressure injections, Exhaust gas recirculation… İleri teknoloji end of pipe treatments Improved Three Way Catalysts, Particulate Matter traps, lean NOx converters… Hybrids Yakıt özelliklerindeki yeni değişiklikler (Euro 5 ve sonrası) Hava kalitesinde belirgin bir iyileşme sağlamıyor, Toplam CO2 emisyonunda artış olabiliyor, Arz güvenliği endişeleri yaratabiliyor...
EKLER
Super benzin tüketimindeki değişim – phase out , Kurşun alternatifi katkılı benzin beklenen tüketimler Tüketim trendi 0,2 m3/ istasyon/gün 0,14 m3/ istasyon/gün Alt sınır / 50 m3 /yıl / istasyon 0,08 m3/ istasyon/gün Alt sınır / 30 m3 /yıl / istasyon
AB 98/70/EC Yakıt Kalitesi Direktifi 2000- 2005 2002 yıl sonu raporu Benzinler S oranları Motorin Kükürt Oranları EU Fuel Quality Report , AEA Technology Environment, Mart 2004
AB - NOx emisyon değerleri EURO 0 EURO 1 EURO 2 EURO 3 EURO 4
AB EMİSYON BORSASI Faz 1: Durum.. 23 Ulusal Aksiyon Planı Onaylandı. ( 10,751 Tesise 2005-2007 için 5.65 Milyar ton izin) AB Komisyonu toplam emisyon izininde 223.6Milyon ton azaltma yaptı. (2005-2007) Traded volume (MT cumul.) 2005 CO2 BORSA DEĞERİ (€/T) - Council Decision comes at the end of a very smooth EU level legislative process showing the political sensitivities about Kyoto in Europe: unanimity at the Gothenburg summit (June 2001), almost unanimous vote within EP in February 02; - less smooth legislative process at MS level: Greece and Italy just in time overnight national ratification; anyhow EU was able formally filed ratification documents with the UN headquarters on June 3 (together with Japan) - EU reached its goal to ratify in time for the Johannesburg summit of early September), however the Kyoto protocol as such will not enter into force by the summit. Russia is hesitating to ratify and unlikely it will do so in 2002. - Australia (2.1) announced it will not ratify; Canada (3.3) is uncertain.
Diesel Particulate Filters (DPF) : Step Change in PM Emissions LD Vehicle PM emissions – NEDC Fuels D2 = 300 ppm S D3 = 50 ppm S D4 = 10 ppm S D6 = 300 ppm S (pre-2000) D5 = SK1 D7 = D4 + 5% RME D8 = FT diesel Car A: no DPF Car B: with DPF DPFs with low sulphur fuels deliver very low PM emissions No benefit from further changes to diesel fuel specifications