BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE GELİŞİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
Advertisements

İDARİ VESAYET.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Yerel Yönetimler Maliyesi
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Kamu Muhasebe Sistemi.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEÜ İİBF MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
1924 ANAYASASI.
MEŞRUTİYET DÖNEMİ OSMANLI HUKUKU
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
olarak tanımlanmıştır.
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
KESİN HESAP.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP 1 GENEL KURULDA KABUL EDİLEN TAHMİNİ BÜTÇENİN SONRAKİ YILLARA UYARLANMASI.
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Tarihi Doç. Dr. Temel GÜRDAL SAÜ /Maliye.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
Bütçe Çeşitleri.
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE GELİŞİMİ HAZIRLAYANLAR 2010473010 FİKRİ BADİOĞLU 2010473035 HATİCE ERYAŞAR 2010473041 YEŞİM GÜL 2010473058 KUBİLAY KOÇ 2010473111 ERCAN İŞLER

BÜTÇE HAKKI KAVRAMI Bütçe, devletin gelecek belirli bir dönem içindeki gelir-giderlerini tahmin eden ve bunların yürütülüp, uygulanmasına izin veren bir hukuki tasarruftur. Bütçe hakkı ise, yasama organının halk adına kamu gelirlerini toplayıp yine halk adına bu gelirleri harcamasıdır.

BÜTÇE HAKKI KAVRAMI Bütçe hakkı, tarih kapsamı içinde uzun mücadeleler sonunda monarşinin elinden alınıp parlementoya verilmesiyle elde edilmiştir. Siyasi bir kurum olan parlemento, bu hakkı bünyesinden çıkan hükümete bütçe hazırlama yetkisini verip hazırlanan tasarıyı görüşme, onaylama, hükümet uygulamasını ve uygulama sonuçlarını denetleme şeklinde kullanmaktadır. Bütçe aynı zamanda ülkenin bağımsızlığı hakkında bir fikir vermektedir. Eğer bir ülke kendi iradesiyle sınırları içinde gelirlerini toplayabiliyor, harcamalarını yapabiliyor ve bu işlemler tek bir hazine tarafından gerçekleştiriliyorsa, o ülke bağımsızdır denilebilir.

BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Bütçe hakkının tarih içindeki gelişimi 3 aşamadan geçerek gerçekleşmiştir. Bu 3 aşama; Vergilerin ve diğer gelir kaynaklarının meclis tarafından onaylanması, Harcamaların(ödenek tahsisi ile) meclis tarafından onaylanması, Devletin gelir ve giderlerine ait onay işleminin her yıl meclis(parlemento) tarafından yeniden yapılması, şeklinde gerçekleşmiştir. Bütçe hakkıyla ilgili dünyadaki önemli tarihsel süreçler şunlardır; Magna Carta(1215), Haklar Dilekçesi(1627), Haklar Yasası(1689), Amerika’nın bağımsızlığıyla vergi koyma ve harcama yapma yetkisinin parlementoya verilmesi(1783), Fransız İhtilalinden sonra Fransız Anayasası’na bütçe hakkının halkın temsilcilerine ait olduğunun belirtilmesi(1789).

BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1215 Magna Carta Libertatum(Great Charter) ile başlayan gelir ve giderlerin tür ve miktarının belirleme yetkisinin kime ait olduğu konusunda yaşanan mücadelelerin sonunda halkın temsilcilerinin bütçe üzerinde elde ettikleri, yürütmenin vergi toplamasına izin verme ve harcama yapmasına onay verme yetkilerinin bütünü bütçe hakkı olarak kavramsallaştırılmıştır. İngiliz Parlementosu tarafından 1688 Büyük Devrimi Sonrasında Haklar Yasası(Bill of Rights) kabul edilmesi ile parlementonun bütçe üzerindeki etkisi önemli ölçüde kurumsallaşmıştır. Haklar Yasası ile vergilerin konulması parlementonun iznine tabi kılınmıştır. Bütçe hakkının yürütme organının vatandaşlara ülkenin yönetiminde söz hakkı tanımaksızın vergi koyma yetkisinin olmadığı şeklindeki en temel ilkesi Amerikan Devrimine ilham kaynağı olmuş ve “Temsilsiz vergi olmaz.” şeklinde tarihsel slogan olarak kendini göstermiştir.

BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Parlementonun kamu harcamaları üzerindeki denetim yetkisi, vergi konusundaki yetkilerindeki gelişmenin aksine, daha ağır bir gelişme göstermiştir. İngiliz Parlementosu 1688 tarihinden sonra, ancak kamu harcamaları üzerinde onaylama hakkını elde etmiştir. 1789 Fransız İhtilalinden sonra, halk temsilcilerinden oluşan parlementonun en temel unsurunu “Bütçe Hakkı” alanındaki yetkileri teşkil etmiştir.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Batıda halk hareketleri sonucu oluşan kurumsal gelişmeden ziyade, bu kurumların yöneticileri tarafından Osmanlı Devleti’ni kurtarmak amacıyla adapte edilmesi çerçevesinde yaşanmıştır. Osmanlı Devleti’nde devlete ait bir yıllık gelir ve gider hesaplarının bir arada gösterildiği metinlere, Tanzimat Öncesi dönemlerde rastlamak mümkündür. Ancak bu metinler devlet gelirlerinin toplanmasına ve giderlerinin yapılmasına izin veren hukuki bir metin olarak nitelendirilmez. Osmanlı Devleti’nde yürütme organının yetkilerinin sınırlandırılmaya başlaması Tanzimat’tan sonra oluşturulan “Meclis-i Vala-yı Ahkam-ı Adliye” adlı meclis ile padişahın yasama yetkisi ve bu arada halka mali yükümlülükler koyma gücü de bürokrasi tarafından sınırlandırılmaya başlamıştır. Tanzimat döneminde bütçe açıklarının kapatılması amacıyla, bir yıl önceki giderlere dayanarak gelecek yıla ilişkin harcamaları öngören bütçeler yapılmıştır.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1855 yılında “Hazine-i Celile Muvazane Defterinin Sureti Tanzimine Dair Nizamname” adıyla tüzük çıkarılarak bütçenin idari bir belge olarak önemi arttırılmıştır. 1863-1864 yılı için hazırlanan Islahat-ı Maliye Komisyonu tarafından Batılı anlamda ilk bütçe hazırlanmıştır. 1872 yılında kabul edilen “Devlet-i Aliyyenin Bütçe Nizamnamesi” ile 1855 tarihli nizamnamede uygulanmayan bütçenin kontrolüne ait hükümler yeniden düzenlenmiştir.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1. Meşrutiyet’in ilan edildiği 1876 tarihli Kanun-i Esasi ile bütçe hakkı ilk kez halk temsilcilerinin de katıldığı bir meclis olan Meclis-i Umumi’ye verilmiştir. Bu tarih Türkiye’de bütçe hakkının gelişiminde önemli bir dönem noktasıdır. 1876 Anayasası ile Kesinhesap Kanunu Tasarısının en geç 4 yıl sonra Meclise sunulması ve devlet gelirlerinin toplanması ve sarfına memur olanların işlemlerini incelemek ve denetlemek için bir Divan-ı Muhasebat(Sayıştay) kurulması öngörülmüştür. Ancak toplanan parlementonun ömrü çok kısa olmuş ve 1877 bütçesini kabul etmiş ve denetim yapamadan dağılmıştır.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Bütçe hakkının uygulanmasında esas adım 2. Meşrutiyet döneminde atılmıştır. 2. Meşrutiyet ile birlikte bazı bütçe prensiplerine dayanan ilk çağdaş bütçe olan 1909 yılı bütçesinden sonra, 1910 yılında 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu kabul edilmiştir. Bu kanun, devlet harcamalarının yapılması, gelirlerin toplanması için yeni esaslar getirmiş, harcamalarda ise tasarrufu hedef almıştır.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Cumhuriyet Döneminde ise, 1924 Anayasası’nda bütçe ve vergilemeye ilişkin hükümlere yer verilmiştir. Bu hükümler; 85. madde “Vergilerin ancak kanunla salınacağı ve alınacağı” hükmüyle vergilerin kanuniliğini, 96. madde “Devlet malları bütçe dışı harcanamaz.” hükmüyle bütçe dışı harcamaların yapılamayacağını, 97. madde “Bütçe Kanunu’nun geçerliği bir yıldır.” hükmüyle bütçenin yıllık ilkesini, 99. madde “Her yılın Kesinhesap Kanunu Tasarısı, o yılın sonundan başlayarak en geç iki yıl içinde TBMM’ye sunulur.” hükmüyle bütçenin kesinhesap denetimini gösterir.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu bazı değişikliklerle 1927 yılında düzenlenerek yürürlüğe konulmuştur. Bu düzenleme sırasında, merkezi idarenin yanı sıra belediyeler ile il özel idarelerinin hesap ve işlemleri de bu kanun kapsamına alınarak, TBMM adına Divan-ı Muhasebatça denetlenmesine başlanmıştır. 1050 sayılı Kanun; 1924 ve 1961 Anayasaları süresince çeşitli değişiklik ve ilavelerle uygulanmıştır. 1982 Anayasası’ndan sonra 2003 yılına kadar yaklaşık 80 yıl yürürlükte kalmıştır. 2003 yılında kabul edilen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 1050 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmış ve oldukça uzun bir dönem sonunda bütçe 5018 sayılı kanun ile çerçeve kanun niteliğinde bir düzenlemeye sahip olmuştur.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1961 Anayasası; 1924 Anayasası’ndan daha etkili bir şekilde, Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarının TBMM’ye sunulma ve görüşülme süreci düzenlenmiştir. Buna göre, Kesinhesap Kanun Tasarısının, ilgili olduğu yılın sonunda başlayarak en geç bir yıl içinde Meclise sunulması, genel uygunluk bildiriminin ise Sayıştay tarafından Kesinhesap Kanunu Tasarısının sunulmasından başlayarak en geç altı ay içinde sunulması ile bütçeyle ilgili en önemli yenilik olarak Bakanlar Kurulu’nun bütçe tasarısına “Milli Bütçe Tahminleri” raporunun eklenmesinin hükme bağlanması ifade edilebilir. Milli bütçe tahminleri ile klasik anlamda bütçe hakkının, modern iktisat ve maliye görüşlerine paralel olarak milli ekonominin bütününü kapsayacak şekilde milli bütçeye doğru geliştirilmesi amaçlanmıştır.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ Diğer yandan, 1961’e kadar sadece TBMM İçtüzüğünde sınırlandırılmış bulunan milletvekillerinin bütçe ödeneklerinde değişiklik teklif etme hakkı, 1961 Anayasası’ndaki “Gider artırıcı veya belli giderleri azaltıcı teklifler yapamayacaklardır.” ifadesiyle anayasal olarak sınırlandırmış ve iktisadi devlet teşekküllerinin TBMM’ce denetlenmesi esas getirilerek KİT’lerin ayrı bir ihtisas komisyonu aracılığı ile TBMM tarafından denetlenmesi sağlanmıştır.

TÜRKİYE’DE BÜTÇE HAKKI GELİŞİMİ 1982 Anayasası, 1961 Anayasası’ndaki düzenlemeler yanında Kesinhesap Kanunu Tasarılarının yeni yıl Bütçe Kanun Tasarılarıyla birlikte Plan ve Bütçe Komisyonunun gündeme alınması, Genel Kurulda görüşülmesi ve birlikte karara bağlanmasını öngörmüştür. Bu değişiklikle kesinhesap sonuçlarının gecikmeksizin elde edilmesini sağlamıştır. 1980 öncesinde bazı yıllar Kesinhesap Kanunu Tasarıları süresinde TBMM’de görüşülememiş ve on beş yıl, yirmi yıl gibi uzun yıllar geçtikten sonra kanunlaşabilmiştir. Ayrıca 1924 ve 1961 Anayasası’nda da kabul edilen Cumhurbaşkanının, TBMM’nin kabul ettiği Bütçe Kanununu veto edemeyeceği, geri gönderemeyeceği ve aynen onaylayacağı 1982 Anayasası’nda da yer almıştır.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER