Yükseköğretimde Son Gelişmeler Vehbi Aytekin Sanalan
Ernest L. Boyer Boyer, E. L. (1990) Scholarship Reconsidered: Priorities of Professorship, Special Report, The Carnegie Foundation. Üniversitenin dört okulu: Keşif Uygulama Öğretim Entegrasyon
Boyer Modeli Araştırma Entegrasyon Uygulama Öğretim Araştırma alanı Alanların kesişimi Araştırma Entegrasyon Nitelik İçerik Kaynak Farklılık Bilgi Yeni meslek Meslek eğitimi Girişimcilik Uygulama Öğretim
Keşif Araştırmalar yoluyla bilgi birikimine yeni bilgiler kazandırmak Üniversite atmosferini geliştiren temel uğraş Bilimsel ve teknik yayınlar
Ölçütler Makale sayısı: Araştırmacılar: Dünya: 115,6/m kişi Türkiye: 115.5/m kişi Dünya sıralaması: 18. Araştırmacılar: Dünya: 1269/m kişi Türkiye: 574/m kişi
Uygulama Yeni bilgileri insanların hizmetine sunma Üniversite – sanayi işbirliği Sürekli eğitim merkezi İki yönlü özellik – toplumun üniversiteye etkisi Patentler ve Ar-Ge harcamaları
Ölçütler Dünya patent başvuruları: 155/m kişi (on yıllık artış: %30) Türkiye’den patent başvuruları: 35/m kişi (on yıllık artış: %89) İlk on patent sahibi kurumlar: IBM, Samsung, Canon, Sony, Panasonic, Misrosoft, Toshiba, Hon Hai, GE, LG İlk 100’de Türkiye’den şirket yok Dünya ortalama Ar-Ge harcamaları: %2,14 Türkiye ortalama Ar-Ge harcamaları: %0,73
Entegrasyon Yeni araştırma ve öğretim alanları oluşturma «…move beyond traditional disciplinary boundaries…» Bir alanın ortaya çıkması: Doktora programı Araştırma, uygulama ve öğretim kesişimi
Ölçütler Doktora dereceleri: Türkiye: 3 (doktora, tıpta uzmanlık, sanatta yeterlik) İngiltere: 14 Almanya: 15 Finlandiya: 22 ABD: 74
Doctor of Applied Science (D.A.S.) Doctor of Medical Humanities (D.M.H.) Doctor of Architecture (D.Arch.) Doctor of Medical Science (D.M.Sc.) Doctor of Arts (D.A.) Doctor of Medicine (M.D.) Doctor of Audiology (Au.D) Doctor of Ministry (D.Min., D.M.) Doctor of Business Administration (D.B.A.) Doctor of Modern Languages (D.M.L.) Doctor of Canon Law (J.C.D.) Doctor of Music (D.Mus, Mus.Doc.) Doctor of Chemistry (D.Chem.) Doctor of Musical Arts (D.M.A., A.Mus.D.) Doctor of Chiropractic (D.C.) Doctor of Musical Education (D.M.E.) Doctor of Clinical Nutrition (D.C.N.) Doctor of Music Therapy (D.M.T.) Doctor of Comparative Law (D.C.L.) Doctor of Naprapathic Medicine (D.N.) Doctor of Civil Law (D.C.L.) Doctor of Nursing Practice (D.N.P.) Doctor of Computer Science (D.C.S.) Doctor of Occupational Therapy (O.T.D./D.O.T.) Doctor of Criminal Justice (D.C.J.) Doctor of Optometry (O.D.) Doctor of Criminology (D.Crim.) Doctor of Osteopathic Medicine (D.O.) Doctor of Divinity/Divinitatis Doctor (DD) Doctor of Pharmacy (Pharm.D.) Doctor of Dental Medicine (D.M.D.) Doctor of Philosophy (Ph.D) Doctor of Dental Surgery (D.D.S.) Doctor of Physical Education (D.P.E.) Doctor of Design (Dr.DES.) Doctor of Physical Therapy (D.P.T.) Doctor of Education (Ed.D.) Doctor of Podiatric Medicine (D.P.M.) Doctor of Engineering (D.Eng.) Doctor of Practical Theology (D.P.T., D.Th.P.) Doctor of Engineering Science (D.E.Sc., Sc.D E.) Doctor of Professional Studies (D.P.S.) Doctor of Environmental Science and Engineering (D.Env.) Doctor of Psychology (Psy.D) Doctor of Fine Arts (D.F.A.) Doctor of Public Administration (D.P.A.) Doctor of Forestry (D.F.) Doctor of Public Health (D.P.H.) Doctor of Geological Science (D.G.S.) Doctor of Recreation (D.Rec./D.R.) Doctor of Health and Safety (D.H.S.) Doctor of Rehabilitation (Rh.D.) Doctor of Health Education (D.H.Ed) Doctor of Science (D.Sc., Sc. D.) Doctor of Hebrew Literature/Letters (D.H.L.) Doctor of Science in Dentistry (D.Sc.D.) Doctor of Hebrew Studies (D.H.S.) Doctor of Science and Hygiene (D.Sc.H.) Doctor of Humane Letters (D.Hum.Litt.) Doctor of Science in Veterinary Medicine (D.Sc.V.M.) Doctor of Industrial Technology (D.I.T.) Doctor of the Science of Law (L.Sc.D.) Doctor of Information Technology (D.I.T.) Doctor of Social Science (D.S.Sc.) Doctor of Juridical Science (S.J.D., J.S.D.) Doctor of Social Work (D.S.W.) Doctor of Jurisprudence (J.D.) Doctor of Sacred Music (D.S.M.) Doctor of Law and Policy (L.P.D., D.L.P.) Doctor of Sacred Theology (S.T.D.) Doctor of Library Science (D.L.S.) Doctor of Theology (Th.D.) Doctor of Literature and Philosophy (D.Litt. et Phil.) Doctor of Veterinary Medicine (D.V.M.)
Öğretim Mesleki eğitim Yeni bilgilerin paylaşılması - Araştırma Sektör ihtiyaçları – Uygulama Yeni alanlar ve girişimcilik – Entegrasyon Pedagoji Gerçek ihtiyaçlar
Geçen yüzyıl başında ihtiyaçlar ve öğretim Aynı sıralarda rutin işler yapan çalışanlar Bu işler için hazırlanan çocuklar
21. Yüzyılda İhtiyaçlar
21. Yüzyılda öğretim?
21. Yüzyılda öğretim Esnek programlar Sertifika programları «Farklı» alanlardan dersler Sektör entegrasyonu İhtiyaç olan kadar eğitim Rekabet ortamı
21. Yüzyıl ötesi Her şey internette Mobil uygulamalar Çevrimiçi öğrenme Uzaktan eğitim MOOC – Massive Open Online Courses
3.4 Mr $ Öğrencilerin %15’i MOOC ortamından derece aldı %72 geleceğin eğitim şekli olduğunu düşünüyor Üniversitelerin %89’u ç.i. ders açıyor Ç.i. Ders alanların sayısı son beş yılda üç kat arttı Ç.i. Öğrencilerin %63’ü bayan %18 ağırlıklı ç.i. Dersler alacak Coursera: 3,5 milyon öğrencisi var Khan: 216 ülkeden derse katılım sağlanıyor EdX: Harvard ve MIT kurdu Udacity: işveren bağlantısı sağlıyor
MOOC nedir? 2001: MIT OpenCourseWare programını ilan etti 2005: Connectivism makalesi yayınlandı 2008 İlk MOOC dersi açıldı 2008 Khan Academy kuruldu 2012 Udacity, Coursera ve EdX kuruldu
İyi de, MOOC nedir? Massive Open Online Course – Herkese Açık Çevrimiçi Ders Üniversitelerde açılan dersler Ders hocaları, materyaller ve ders videoları Öğrenciler – herkes Ücretli/ ücretsiz Derece programı / sertifika / kişisel ilgi
Avantajları Mesleğe yönelik programı öğrenci oluşturabilir Dersler farklı kaynaklardan olabilir Materyaller çok çeşitli ve zengin Öğrenci, kendi hızında ilerler Geri bildirim zamanında ve yerinde
Dezavantajları Öğrencilerde bazı nitelikler gerekli: Öz-düzenleme Öz-disiplin Kendi programını oluşturmak deneyim ister Değerlendirme sorunları var Hocalar doğrudan anlatımı bırakmalı Yönetim bu yönde fırsat oluşturmalı