07 Haziran 2013 Kubilay KESKİN
İçerik YATIRIMIN TEMEL HEDEFLERİ ETKİ ALANIMIZ GELİR MODELİNİN SEÇİMİ Anten A.Ş. tarafından yatırım ve işletmenin yürütüldüğü model Yap-İşlet-Devret Modeli (YİD) KARASAL SAYISAL YAYINCILIK GEÇİŞ SÜRECİ FREKANS PLANLAMASI TEST YAYINI PROJESİ
Yatırımın Amaçları Hissedar yayıncı kuruluşlara ve diğer medya hizmet sağlayıcı yayıncı kuruluşlara maliyet avantajı sağlamak; Yeni teknolojiye geçişte toptan alım avantajı sağlamak; Daha fazla kapsama alanı yaratmak; Katma değerli yeni servislere platform oluşturmak; Yayın yapan kuruluşlar arasında rekabet eşitliği yaratmak.
Yatırımın Hedefleri En geç 2015 Aralık ayına kadar yatırımı tamamlamak; …milyon € yatırımı 10 senede amorti etmek (bu bedelden %20 civarında bir tasarruf elde edilebileceğini öngörmekteyiz); Asgari finansman yükünü ve işletme giderlerini karşılayacak gelir elde etmek; En az yıllık yenileme yatırımlarını karşılayacak kadar iç kaynak yaratmak; Yayıncı kuruluşların yapacağı mükerrer yatırımları önlenmek (kule, ekipman, multiplex, anten, head-end, verici vb.gibi); Yayıncı kuruluşlarının mükerrer işletme giderleri yapmalarını önlemek (ekipman, elektrik, jeneratör, ups, kira, teknik eleman, bakım giderleri, işletme giderleri vb. gibi).
Hizmet Alacak Kuruluşlar Etki Alanımız ORTAKLAR Hizmet Alacak Kuruluşlar ANTEN AŞ TEDARİKÇİLER 16 Ortak Yayıncı Kuruluş 639 Kanal (maksimum kapasite) Radyo Kanalları 379 Kule %75 Kapsama Alanı … Yatırım 130 personel TURKSAT Bankalar/Finans Kurumları Teknoloji Tedarikçileri Danışmanlık Hizmeti
Anten A.Ş. Tarafından Yatırım ve İşletmenin Yapılması Anten A.Ş.’nin aktifinde bulunacak yatırımlar için %80 kredi , %20 özkaynak olacağı tahmin edilmektedir; Kredi kaynakları arasında tedarikçi firmaların finans imkanları da (satıcı kredisi vb.) araştırılacaktır; Halihazırda yayıncılık alt yapısı konusunda Türkiye’deki en deneyimli kişiler zaten Anten A.Ş. Yönetim Kurulu ve şirketimiz bünyesindedir; Zaman içerisinde teknolojinin daha rantabl kullanımı, radyo kanallarının devreye girmesi, yeni bandwidth imkanlarının kullanılması gibi, fizibilitede henüz bulunmayan ARTI değerlerden ortaklarımızın istifade etmesi mümkün olacaktır.
YİD (Yap-İşlet-Devret) Modeli Halihazırda, Türk Telekom dahil 5 firma tüm finansman ve yatırım yükünü de üstlenmeyi teklif etmektedir; YİD modelinin maliyetinin kendi işletme maliyetimize göre daha yüksek olacağı öngörülmektedir; YİD modeli konusunda yeterli yasal düzenleme olmadığından ileride muhtemel sorunların çözümünde zorluklarla karşılaşılabilecektir; RTÜK ve kamu denetiminde zayıflıklar olabilecektir; Yatırımın yabancı kuruluşlar tarafından yapılması ve işletilmesi, stratejik önem taşıyan bu projenin kuruluşta hedeflenen bilgi ve becerilerin milli olarak elde edilmesi hedefiyle örtüşmemektedir.
Proje Süreci Yatırım İşletme Hazırlık 5 ay sonra 24 ay sonra Aralık 2015’te Yatırım İşletme Hazırlık Yap-İşlet-Devret veya proje yönetim modelleri arasında tercih yapılması Model tercihine göre finansman temini Gelir ve Gider modellerinin belirlenmesi RTÜK izin ve yetkilerinin alınması 379 Kule %75’e yakın coğrafi ve demografik kapsama 130 kişilik istihdam … milyon € toplam yatırım Optimum kapasite kullanımına ulaşmak; Gider sinerjilerini sağlamak; Pastayı büyütmek: 639 kanal katılımı Radyoların katılımı HEDEFLER
KARASAL SAYISAL YAYINCILIK GEÇİŞ SÜRECİ Karasal Sayısal Yayıncılık Geçiş Süreci her ülkede bir ülke politikası olarak yürütülmüştür. Örneğin İngiltere’de bu sürecin sadece tanıtımı için 220 milyon £ bütçe ayırmıştır. (300 kişilik bir call-center kurulmuş ve halkın bilgilendirilmesi, sorunların çözülmesine çalışılmıştır.) Hükümetler bu işi tamamen desteklemişler ve bazı kısımlarını fonlamışlardır. Örneğin Amerika’da her set-top-box’a 40$ sübvanse bedeli ödenmiştir. İspanya, Almanya, Fransa gibi Avrupa ülkelerinin bir çoğunda ücretsiz verilmiştir. İtalya’da set-top-box’ın %75’ini devlet sübvanse etmiş, ayrıca 65 yaşüstü ve engellilere ücretsiz temin etmiştir. İngiltere’de 65 yaş üstü ve engellilere ücretsiz set-top box verilmiştir. Bu desteğin ülkemizde hem set-top-box, hem de verici şirketi Anten A.Ş. için yapılması gerekmektedir. Çünkü %25-%30 penetrasyonlu karasal sayısal yayın izlenilirliği için TV yayıncıları, maliyeti çok yüksek altyapı yatırımını yapmak istememektedirler.
Karasal Sayısal Yayıncılık Zinciri Multipleks İşletmecisi ile Verici Tesis ve İşletme Şirketi kanunda ayrı ayrı ihdas edilmiştir. Tek bir zincir olması gereken bu yapı ikiye bölünmüştür. Sistemin uluslararası normlarda verimlilikle çalışması için multipleks işletmeciliğinin sadece Anten A.Ş.’ye tahsis edilmesi gerekmektedir.
Test yayınları 06 Şubat 2013 Tarihinde Anten AŞ Tarafından Ankara İl Merkezinde Sayısal Karasal Televizyon Deneme Yayınları Başlatılmıştır. Aynı frekansı kullanarak, birden fazla verici noktasından, birden fazla HD ve SD yayını DVB-T2 tekniği ile iletmeye imkan veren karasal sayısal yayıncılık, Türkiye’de ilk defa Anten AŞ tarafından uygulanmaya başlamıştır. UHF 31. kanaldan 2 adet HD ve 5 adet SD yayın iletilmektedir. Deneme yayınında yer alan televizyon kanalları Anten AŞ hissedarı yayıncı kuruluşlardır. Bu kanalların yayınları dönüşümlü olarak iletilecektir. Dikmen, Yenimahalle ve Hüseyingazi emisyon noktalarından başlatılan televizyon deneme yayınının en az 3 ay sürmesi planlanmıştır.
Teşekkür ederim. Kubilay KESKİN