Sağlık Bakanlığı için Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Önemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Edirne Bölge Müdürlüğü
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI BURDUR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
İkinci slayta nasıl geçeceğim yav..? Bi bilen yok mu?
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Sağlık Araştırmaları (Health Interview Surveys (HIS)) Niels Kr. Rasmussen.
J.Bonte, Taiex, Istanbul, May ÖLÜM İSTATİSTİKLERİ Ulusal ve Uluslararası bir perspektifte, özellikle Avrupa Birliği.
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
İzleme - göstergeler AB Eşleştirme Projesi, Ankara 5. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
SİNOP İLİ 65 YAŞ VE ÜSTÜ BİREYLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
İNGİLTERE’ DE E-DEVLET
Strateji Geliştirme Başkanlığı
EUROPEAN UNIVERSITIES ASSOCIATION (EUA) AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ 10 Ekim 2007.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Support to Local Administration Reform 1 Birlik için stratejik yönün tanımlanması.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Stratejik Yönetim Modeli ve Uygulama Süreci
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI BURSA İLİ ULUSAL ANNE ÖLÜMLERİ ÇALIŞMASI
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Prof.Dr.Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
ERGENLİK: FIRTINALI DÖNEM AMA KİMİN İÇİN? Dr. Gülden AYKANAT İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gençlik Danışmanlık ve Sağlık Hizmet Merkezi.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN FİNANSMANI VE EĞİTİM HARCAMALARI BİLGİ YÖNETİM SİSTEMİ PROJESİ (TEFBİS) 12 NİSAN 2009 BU PROJE KAMU KURUMLARI ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME.
ULUSAL SAĞLIK BİLGİ SİSTEMİ VİZYON PAYLAŞIMI 20 NİSAN 2007 ANKARA SAĞLIK KODLAMA REFERANS SUNUCUSU SKRS Hakan ÖZER Bilgi ve Yönetim Sistemleri Danışmanı.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
Stratejik Yönetim.
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
TTB-UDEK “İnsangücü Planlaması” Çalışma Grubu Raporu XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı 1-3 Aralık 2006 / İzmir.
Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Ölüm Nedeni İstatistikleri. Ölüm Nedenleri İstatistiklerinin KULLANIMI 1.Ölümlülük modellerini yer ve zaman ayrımında açıklar, 2.Nüfus projeksiyonlarının.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Malatya Bölge Müdürlüğü TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU MALATYA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİKLERLE MALATYA NİSAN 2014.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
KONTROLÖR HEKİM EĞİTİMİ TOPLANTISI 05 KASIM 2015 ÖLÜM BELGESİNİN DÜZENLENMESİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
RİSKLİ GEBELİK TAKİP SİSTEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Türkiye Sağlık İnsangücü (13) SKY 204. Epidemiyoloji Dersi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 8
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 5
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

Sağlık Bakanlığı için Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Önemi Rasim Ceyhan Strateji Geliştirme Başkanlığı İstatistik ve Analiz Daire Başkanlığı Sağlık İstatistikleri Şubesi

Dünyada Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Durumu Ölüm istatistikleri 17. yy’da, ölüm nedeni istatistikleri ise 18. yy’da derlenmeye başlamıştır. (Ülkemizde 1931 yılında) Dünya Nüfusunun ¼’ü ölüm istatistiklerini Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’ne rapor etmektedir (115 ülke). WHO tarafından “ideal sivil kayıt (doğum ve ölüm kayıtları) sistemi”nin 115 ülkeden sadece 29’unda işlediği ifade edilmektedir. Bu da dünya nüfusunun %13’ünden azını temsil etmektedir.

Dünyada Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Durumu WHO’ya gönderilen ölüm nedeni istatistiklerinden sadece dünya nüfusunun %12’sini temsil eden kısmı “iyi kalitede”, %17’sini temsil eden kısmı “orta kalitede”, %5’ini temsil eden kısmı da “düşük kalitede” olduğu ifade edilmiştir. Dünya nüfusunun %66’sı için veri bulunmamaktadır.

Dünyada Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Durumu 1990’lardan sonra Nüfus ve Sağlık Araştırmaları ile birçok ülke “bebek ve çocuk ölümleri”ne ait veriler elde edebilmiştir. Ancak, yetişkin ölümleri konusunda durum biraz daha kötüdür.

2003 yılında Dünyadaki mevcut durum (Kaynak: WHO)

Ölüm Nedeni İstatistikleri niçin önemlidir Düzenli ve güvenilir “ölüm nedeni istatistikleri” sağlık planlaması ve önceliklerin belirlenmesi için hayati bir kaynak teşkil etmektedir. Bir ülkede ölüm nedeni istatistiklerinin bulunmaması her yönetim düzeyinde önemli bir endişe kaynağı oluşturmaktadır.

Ölüm Nedeni İstatistikleri niçin önemlidir Milenyum Kalkınma Hedefleri (Millennium Development Goals)’nin 2’si ölümle (mortality) ilgilidir. İnsani Kalkınma Endeksi (Human Development Index)’nin 3 unsurundan 1’i ölümün ölçümü ile ilgilidir. (HDI 2007 – 2008 sıralamasında ülkemiz 84. olmuştur.) Sağlık programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi; sağlık problemlerinin boyutu ve doğası ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeylerde geçerli, kıyaslanabilir ve tam zamanlı bilgiyi gerekli kılar. Küresel düzeyde sağlığın gelişmesi de geçerli istatistiklerin elde edilebilirliği ile mümkün olacaktır.

Ölüm Nedeni İstatistikleri niçin önemlidir WHO’ya göre ölüm nedeni ve onun halk sağlığı alanındaki rolü için demograflarla hekimlerin işbirliği esastır ve bu işbirliği verimli sonuçlar doğurur. WHO tarafından “ölüm nedenleri sınıflaması”nın gelişmiş ülkelerde zor bir çalışma, gelişmekte olan ülkelerde ise daha zor bir çalışma olduğu ifade edilmektedir.

Ölüm Nedeni İstatistikleri niçin önemlidir Bir ülkede farklı bölgelerde, yaşa, hastalık nedenine ve cinsiyete göre ölüm nedenlerini bilmek; Hastalıklara yönelik halk sağlığı programlarının değerlendirmesini Ayrıca, deprem, salgın, v.b. acil durumlarda hızlı bir durum değerlendirmesi yapmak için esastır.

Kimler ölüm nedeni istatistiklerine ihtiyaç duyar Ulusal (kamu ve özel kuruluşlar ve kişiler) ve uluslararası kuruluşlar (WHO, EU (Eurostat) Yerel halk sağlığı yöneticileri Epidemiyolog ve sağlık hizmetleri araştırıcıları Kurumsal yönetici ve klinik şefleri Hekimler ve adli personel

Amaç Tıbbi sertifikasyonla birlikte ölüm ve ölüm nedeni istatistikleri konusunda doğru ve tam zamanlı veriye sahip olmak. Bu nedenle ölüm nedeni istatistikleri için ülkede tam işleyen bir “idari kayıt” sistemi oluşturmak. Bu kayıt sistemi ile yaş, cinsiyet, ikamet ve nedene ait değişkenleri derlemek. WHO, ülkelerde bu tür bir kayıt sisteminin güçlendirilmesi ve ölüm nedeni istatistiklerinin üretilmesini “acil” bir ihtiyaç olarak belirtmektedir.

Sağlık Bakanlığı’nın Ölüm Nedeni İstatistikleri Çalışmaları UNFPA, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü ve diğer ortaklarla birlikte 5 yılda bir Nüfus ve Sağlık Araştırması 2005 yılında Ulusal Anne Ölümleri Çalışması 2003 Ulusal Hastalık Yükü ve Maliyet Etkililik Çalışması

Sağlık Bakanlığı’nın Ölüm Nedeni İstatistikleri Çalışmaları 1993 yılından beri hastanelerde ölenler düzenli olarak yayımlanmaktadır. 2005 yılı 1 Temmuz’a kadar ICD-8, bu tarihten itibaren ICD-10’a göre derlenmektedir. 2006 yılında hastane ölümleri ICD-10’a göre yayımlanmıştır. Hastane ölümleri WHO, OECD ve Eurostat’a gönderilmektedir.

Mevcut Problemler Hastane ölümleri toplam ölümlerin 1/5’ini teşkil etmektedir. Cinsiyet ve hastalık bazında verilebilmekte, ancak yaş ve ikamet edilen yer (il ve ilçe) bazında verilememektedir. Ölümlerin rapor edilmesi ve ölüm nedenlerinin kodlanması WHO ve Eurostat standartlarına göre yapılmamaktadır.

Mevcut Problemler Uluslararası kıyaslanabilirliği yoktur. Ölümlerin bildirimi ve ICD-10’a göre kodlanması konularında kalite problemi vardır. Bu nedenle, Bakanlığın politika belirleme ve program geliştirmede hastane ölümlerini kullanması sakıncalı görülmektedir.

Yapılması Gerekenler Ölümler hem sayısal olarak, hem de ölüm nedenleri açısından tüm ülkeyi kapsamalıdır. Ölüm nedeni istatistikleri TÜİK tarafından uluslararası standartlarla uyumlu üretilecektir. Bunun için ihtiyaç duyulan veriler Ölüm Formu ile derlenecektir. Ölüm formunun doldurulması ve TÜİK’e gönderilmesi aşamasında Bakanlığımızın rolü çok önemlidir.

Yapılması Gerekenler Sağlıkta Dönüşüm Programı kapsamında veri toplamaya yönelik yapılan altyapı çalışmaları yapılacak çalışmaya önemli katkı sağlayacaktır. Minimum Sağlık Veri Seti, Ulusal Sağlık Veri Sözlüğü ve Sağlık Göstergeleri Sözlüğü v.b. çalışmalar bugüne kadar derlenemeyen değişkenlerin derlenmesine imkan verecektir.

Sonuç Bakanlığımız TÜİK’in AB’ye uyum kapsamında yürüttüğü Türkiye İstatistik Sisteminin Geliştirilmesi Projeleri (USST1 ve USST2) çerçevesinde yürüttüğü tüm çalışmalara katılım sağlamaktadır. Bu konuda TÜİK’in yapacağı tüm çalışmalara gerekli desteği sağlayacaktır.

Hedef Ülkemize ait ölüm nedeni istatistiklerinin hem Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’nün hem de Avrupa Birliği İstatistik Genel Müdürlüğü (Eurostat)’nün belirlediği standartlarda üretmektir.