Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN1 ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME VE ÖĞRETME
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN2 ÖĞRENME VE ÖĞRETME Yeni bilgiler; Öğrenmenin parmak izi kadar kişiye özgü bir olgu olduğunu, Herkesin öğrenme tür, hız ve kapasitesinin farklı olduğunu, Uygun öğrenme olanağı sağlandığında öğrenemeyecek birey olmadığını ortaya koymaktadır.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN3 ÖĞRETMENİN YENİ KONUMU BİLGİ AKTARAN ÖĞRETİRKEN ÖĞRENEN
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN4 Beynin iki yarısı Beynin sağ (sol) tarafı dumura uğradığında vücudun sol (sağ) tarafı; felç olmaktadır. Beynin hangi kısmı hangi tür zihinsel etkinlikleri yönetmektedir? Hayal gücü Renk Müzik Ahenk El Becerileri ve benzerleri BEYNİMİZ VE ÖĞRENME Matematik Dil Mantık Analiz Yazmak ve benzerleri
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN5 Dört Çeyrek Daireli Zihinsel Tercih Modeli Teknik Mantıksal Eleştirel Analitik Matematiksel Bütünsel Sezgisel Yenilikçi Yaratıcı İmgesel Ardışıkçı Planlı Organize Ayrıntıcı Kontrollü Sosyal Duygusal Müzikle İlgili Ruhani Konuşkan A Teknik B Ardışık D Bütünsel C Sosyal
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN6 Ayrıntıları sever. Bireysel TercihlerKişilik Avukat Mühendis Teknisyen Bankacı Doktor Bilgisayar uzmanı İstatistik Meslekler Otoriter Akademik Materyalist Gerçekçi “Entelektüel” TEKNİK DÜŞÜNENLERİN ÖZELLİKLERİ Teori üretmeye bayılır. İnsanlardan çok “şey”lerle ilgilenir Ders Kitaplarını severek okur.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN7 Planları oldukça ayrıntılıdır. Bireysel TercihlerKişilik Planlamacı Bürokrat Yönetici Muhasebeci Meslekler Gelenekçi Bürokrat İş bitirici Göreve düşkün Titiz ARDIŞIK DÜŞÜNENLERİN ÖZELLİKLERİ Hiç üşenmeden kullanma kılavuzunu sonuna kadar okur. Planladığı bir işi gerçekleştirmek için güzel bir arkadaş toplantısını terk edebilir..
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN8 Dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal girdilere önem verir. Bireysel TercihlerKişilik Öğretmen Hemşire Sosyal Hizmet Uzmanları Müzisyenler Meslekler Takım Çalışmasına önem verir. Konuşmayı çok sever. Değerlerle ilgilidir. SOSYAL DÜŞÜNENLERİN ÖZELLİKLERİ İnsanları tanımak için çaba sarf eder Kitapların önsözlerini mutlaka okur.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN9 Ayrıntılardan çok bütüne önem verir. Bireysel TercihlerKişilik Güzel Sanatlar Mimarlık Tıp Fizik Edebiyat Meslekler Girişimci Yaratıcı Araştırıcı Kaşif Birleştirici BÜTÜNSEL DÜŞÜNENLERİN ÖZELLİKLERİ Mantıktan çok sezgisine güvenir. Aykırı düşünmeye ve bu tür sorulara bayılır.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN10 Beyin Profilim A Problem çözücü Matematiksel Teknik Mantıklı Analizci B Kontrollü Muhafazakar İdari Planlayıcı İdari D Yaratıcı Yapıcı Sentezci Sanatkar Tasarımcı C Sosyal Duygusal Ruhani Konuşkan
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN11 Dört Çeyrek Daireli Zihinsel Tercih Modeli Maliyet hesabı Analiz Problem çözme BİLMEK A Analitik B Ardışık D Görsel C Sosyal Vizyon Geliştirme Tasarlama Strateji Belirleme DENEMEK YAPMAK Planlama Organizeetme Gerçekleştirme HİSSETMEK Parçası olma Yönlendirme İletişim Kurma
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN12 Dört Çeyrek Daireli Zihinsel Tercih Modeli A Problem çözücü Matematiksel Teknik Mantıklı Analizci B Kontrollü Muhafazakar İdari Planlayıcı İdari D Yaratıcı Yapıcı Sentezci Sanatkar Tasarımcı C Sosyal Duygusal Ruhani Konuşkan TEKNOKRAT BÜROKRATHÜMANİST GİRİŞİMCİ
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN13 İse?Niçin? Nasıl?Ne? DENEYİMSEL (Hissederek Öğrenme) DÜŞÜNÜMSEL (İzleyerek Öğrenme) KAVRAMSAL (Düşünerek Öğrenme) DENEYSEL (Yaparak Öğrenme) KOLB ÖĞRENME MODELİ
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN14 Kavrama DENEYİMSEL (Hissederek Öğrenme) DÜŞÜNÜMSEL (İzleyerek Öğrenme) KAVRAMSAL (Düşünerek Öğrenme) DENEYSEL (Yaparak Öğrenme) KOLB ÖĞRENME MODELİ ve Bilişsel Düzeyler Bilgi üretme Düşünme Uygulama Beceri Bilgi
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN15
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN16 En İyi Nasıl Öğrenirim? 1-) Yıllardır görmediğiniz eski bir arkadaşınıza rastladınız. Akşama onu yemeğe davet ettiniz. Arkadaşınızın altında arabası var. Evinizi nasıl tarif edersiniz? c. Kağıt üzerine cadde ve sokak isimlerini yazarım. (Harita çizmeden) b. Adresi sözlü olarak tarif ederim. d. Bir yerden beni aramasını ister; ve onu oradan alırım. a. Kağıt üzerine bir kroki çizerek adresimi veririm.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN17 En İyi Nasıl Öğrenirim? 2-) ‘Makina’ mı yoksa ‘makine’ mi yazıldığından emin değilsiniz. Ne yaparsınız? c. İmla kılavuzuna (veya sözlüğe) bakarım. a. Kelimyi zihnimde canlandırır; doğru gözükeni seçerim. b. Telaffuzunu zihnimden geçiririm. d. Her iki yazılışı da bir kağıt üzerine yazar, doğru gözükeni seçerim.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN18 En İyi Nasıl Öğrenirim? 3-) Yeni bir VCD Player satın almak istiyorsunuz. Fiyatın dışında kararınızı en çok ne etkiler? b. Satış elemanının sorularınıza verdiği cevaplar. a. Görüntü. d. Kumandayı elime alıp çalıştırma. c. Aletin özelliklerini okuma.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN19 En İyi Nasıl Öğrenirim? 4-) Hangi tür dersleri daha çok seversiniz? d. Gezi-gözlem, deney türü çalışmalarla dolu olan. b. Öğrencilerin katılımına izin veren. a. Grafik, Tablo, Tepegöz kullanılan. c. Ders kitabının takip edildiği ve geniş kaynak kitap önerilen.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN20 En İyi Nasıl Öğrenirim? 5-) Bir kez karşılaştığı nız birisini daha çok hangi yönüyle hatırlar sınız? b. Ses tonu ile. a. Simasıyla. d. Bende uyandırdığı intiba ile.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN21 En İyi Nasıl Öğrenirim? 6-) Yeni gösterime giren bir filme gidip gitmeme kararınızı en çok ne etkiler? b.Radyo istasyonunuzdan filmin değer lendirmesini duymak. a. Televizyonda izlediğiniz fragman c. Bir dergide film hakkında okuduğunuz yazı.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN22 En İyi Nasıl Öğrenirim? 7- ) ‘Kalem’ deyince zihninizde ne canlanır? d. Tutuş b. Yazarken çıkardığı ses. c. Kalem özellik ve çeşitleri. a. Görüntü.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN23 En İyi Nasıl Öğrenirim? 8-) Herhangi bir yöremizin adı geçtiği zaman zihninizde ilk çağrışan şey hangisidir? c. O yöre hakkında okuduklarım. d. O yöreden tanıdığım insanlar. (Veya oradaki gezi anılarım.) a. O yörenin haritadaki yeri.. b. O yörenin müziği.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN24 En İyi Nasıl Öğrenirim? 9-) Yeni aldığınız müzik setini kurmak için ne yaparsınız? d. Kutuyu açıp takıp takıştırmaya başlarım c. Önce kullanma kılavuzunu okurum. b. Satış elemanından nasıl kuracağımı sorarım.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN25 En İyi Nasıl Öğrenirim? 10-) Kanal tedavisi (veya dolgu) için gittiğiniz diş doktorunu zun sizinle nasıl ilgilenmesini istersiniz? a. Kanal tedavisinin nasıl yapıldığını şekille göstermesini c. Kanal tedavisi hakkında broşür vermesini d. Maket üzerinde kanal tedavisi yapmasını
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN26 En İyi Nasıl Öğrenirim? ABCD Görselİşitsel Okuma/ yazma Deneyimsel
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN27 Kim Nasıl Öğrenir Görerek Dinleyerek Okuyarak (Yazarak) Yaşayarak Kelimeler yerine sembol işaret ve grafikleri tercih eder. BÜTÜNCÜL dür Duydukları veya dinledikleri ni en iyi şekilde öğrenir. Anlatırken de iyi öğrenir. Anahtar kelime lerdir. Okuyarak veya yazarak fazla farketmez Deneyerek yaparak öğrenir. Önemli olan hissetmek dokunmak tır.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN28 İnsanlık Yemeği GEREKLİ MALZEMELER Bir ölçü "günaydın“ İki ölçek "iyi günler“ Birazcık "ilgi“ Bir tutam "anlayış“ Normal ölçüde "nezaket“ Bir tatlı kaşığı "hoşgörü" Malzemeyi iç dünyanızdan alın. Yıkamaya gerek yok. Tertemizdir. Gönül teknenizde yavaşça karıştırın. Kokusu her yerinize sinince içine duygu şerbeti ekleyip karıştırın. Karışımı hayat tabağının üzerine yavaşça boşaltın, üzerini sevgi marmelatı ile süsleyin. Birkaç parça gökkuşağının rengini serpiştirin. Gün boyu afiyetle yiyin. Sadece kendiniz yemeyin tüm dostlarınıza sunun. YAPILIŞI
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN29 Görsel Öğrenme Farklı Re N kle r Beyaz boşluk Semboller Akış diyagramları
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN30 Görsel Öğrenme Bilgileri resimle, şekle dönüştür Kelimeleri sembollere dönüştür veya Bilgileri harf (kelime) ler ile kodla Resim ve şekilleri değişik bir uzamsal düzlemde yeniden düzenle Okuduğun sayfanın zihninde resmini çekmeye çalış. Bilgileri önce görüntüye çevir sonra zihninde yeniden resimle.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN31 Görsel Öğrenme Bilgileri resim veya şekil olarak hatırlamaya çalış. Zihninde canlandırdığın şeyleri kelimelere dökmeye çalış. Bütüncül yaklaşımını avantaja dönüştür. Fırsat olduğunda yazılı sınav yerine “bireysel proje”yi tercih et. Uygun olan yerlerde akış diyagramları kullan.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN32 İşitsel Öğrenme Konferansları kaçırma Derste soru sormaktan kaçınma Fikirlerini başkalarına da anlat. İlginç örnek, hikaye, fıkralar derle. Gördüklerini başkalarına anlat. Sonradan doldurmak için notların arasında boşluk bırak
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN33 İşitsel Öğrenme Sınavlardan önce (derslerden sonra) öğretim elemanı ile görüş. Sessiz bir ortamda daha önceden zihninde oluşan fikirleri geri çağırmaya çalış. Daha önceki soruların cevaplarını yazarak çalış. Cevaplarını bir başkasına konuşuyormuşçasına konuş. Düşüncelerini seslendir ve yazıya dök
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN34 İşitsel Öğrenme Ders notlarını, başkalarının notlarından da yararlanarak geliştir. Anladıklarını sözlü olarak ifadelendir ve Başkalarına dinlet Ders notlarını sesli kaydet ve dinle. Özet notlarını sesli olarak oku. Ders notlarını dinleyerek öğrenen bir başkasına da açıkla.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN35 Okuyarak/Yazarak Öğrenme Sözlük kullan Ders kitaplarından çalış İlgili makaleleri bul ve oku. Ders notlarından çalış. Tanım ve kavramlar üzerinde yoğunlaş. Yazı diline yakın konuşanları dinlemeyi tercih et.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN36 Okuyarak/Yazarak ÖĞrenme Örnek sorular cevapla (yazıyla) Düşüncelerini paragraf yapısı içinde yazmaya çalış. Notlarını 1,2,3,4, a,b,c,d, A1 A2 A3 A4... şeklinde kategorize ederek sırala. Zihninde oluşan noktaları hiyerarşik bir düzene koy. Kendi kendine çoktan seçmeli sınavlar yap.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN37 Okuyarak/Yazarak ÖĞrenme Önemli şeyleri tekrar tekrar yaz. Düşünceleri tanımları kendi ifadelerinle tekrar yaz. Notları kendin duyabileceğin bir sesle oku. Grafik ve şemaları yazılı ifadelere dönüştür. Duygu ve düşüncelerini yazılı ifadeye dönüştür. Doğru yanlışları çoktan seçmeli sınav şekliyle zihninde canlandır; D/Y ayırdet.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN38 Deneyimsel Öğrenme Tüm duyu organlarını kullan. Önemli ilkelerin pratikteki yansımalarını gösteren çalışmalara önem ver. Deneme- yanılma yoluyla öğrenme yöntemini kullana. Sergi ve gösterileri kaçırma. Dersinde gerçek hayattan örnekler veren öğr. elemanlarını peşine düş!
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN39 Deneyimsel Öğrenme Konuları gerçek hayattan uzak bulduğun için ders notların eksik olabilir. Fikirleri resim ve fotoğraflarla anlat. Kavramları ve ilkeleri somutlaştırmak için gerçek hayattan örnekler ver. Deneyimsel öğrenen bir başkasıyla birlikte çalış. Deneyimlerini, gözlemlerini hatırlamaya çalış.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN40 Deneyimsel Öğrenme Yazma becerilerini geliştirmeye çalış. Önceden sınavın (veya yapacağın diğer şeylerin) bir provasasını yap. Daha önceki soruların cevaplarını yazarak çalış. Başkalarına öğretirken daha iyi öğrenebilirsin.
Öğrenmeyi ÖğrenmeProf. Dr. Yüksel ÖZDEN41 Prof. Dr. Yüksel ÖZDEN BAÜ Necatibey Eğitim Fakültesi İletişim: Tel: (iş) GSM e-posta