ALTERNATİF ENERJİLİ ARAÇ YARIŞLARI 2014 BİLİM ve TOPLUM DAİRE BAŞKANLIĞI Kasım 2013
ALTERNATİF ENERJİLİ ARAÇ YARIŞLARI Program: 14:00 - 14:30 Formula G ve Hidromobil kategorileri hakkında bilgilendirme 14:30 - 15:00 Elektromobil kategorisi ve Raporlar 15:00 - 15:15 Ara 15:15 - 16:00 Soru ve Öneriler SUNUM: Tolgahan KAYA (TÜBİTAK MAM)
FORMULA – G –Teknik Kuralları Her araç, aynı anda, en fazla 50 dakikada 20 tur 20 turu 50 dakikada bitiremeyen diskalifiye Harcanan toplam enerji (Joulemetre değeri) Ön eleme/sıralama turu olmaksızın Cumartesi günü 2 grup halinde Verimlilik:
En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi FORMULA – G ARAÇ TEKNİK KURALLARI En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi Ana Parçalar Motor Motor sürücüsü Batarya yönetim sistemi (BMS) Maksimum güç takip ünitesi (MPPT) Enerji yönetim sistemi (EMS) Telemetri
FORMULA – G ARAÇ TEKNİK KURALLARI Başvuruyla birlikte ön değerlendirme formu ve teknik tasarım raporu. Pilot ağırlığı sınırlaması (yarış kıyafetli min. 65 kg veya ağırlık ekleme). Üç tekerlekli araçlarda: min 60 mm lastik.
FORMULA – G ARAÇ TEKNİK KURALLARI Rollbarın rollcage ile bağlandığı noktası ile rollbarın en yüksek noktası arasında 50 cm’den fazla mesafe var ise ön ve arka rollbar’lar arasına bir destek koyulmalıdır. Bağlantı noktalarında kullanılacak cıvatalar: min metrik 10 Kontrollerde aracın arkasından gösterilecek yazıyı, şoförün aynalar vasıtası ile görüp söylemesi beklenecektir.
H2 Tüketimi (Flowmetre değeri) HİDROMOBİL YARIŞ TEKNİK KURALLARI H2 Tüketimi (Flowmetre değeri) Her araç, aynı anda, en fazla 30 dakikada 10 tur 10 turu 30 dakikada bitiremeyen diskalifiye Verimlilik:
En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi HİDROMOBİL ARAÇ TEKNİK KURALLARI En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi Ana Parçalar: Motor Motor sürücüsü Batarya yönetim sistemi (BMS) Enerji yönetim sistemi (EMS) Telemetri DC-DC Converter (Örn: süperkapasitör için)
HİDROMOBİL YARIŞ TEKNİK KURALLARI Başvuruyla birlikte ön değerlendirme formu ve teknik tasarım raporu. Pilot ağırlığı sınırlaması (yarış kıyafetli min. 65 kg veya ağırlık ekleme). Üç tekerlekli araçlarda: min 60 mm lastik. Yakıt pili kullanımında üst sınır 3 kW.
HİDROMOBİL YARIŞ TEKNİK KURALLARI Rollbarın rollcage ile bağlandığı noktası ile rollbarın en yüksek noktası arasında 50 cm’den fazla mesafe var ise ön ve arka rollbar’lar arasına bir destek koyulmalıdır. Bağlantı noktalarında kullanılacak cıvatalar: min metrik 10 Kontrollerde aracın arkasından gösterilecek yazıyı, şoförün aynalar vasıtası ile görüp söylemesi beklenecektir. Flowmetre TÜBİTAK tarafından teslim edilecek (transponder gibi) ve araçta dışarıdan görünebilir olacak.(pille çalışacak)
HİDROMOBİL YARIŞ TEKNİK KURALLARI Tüplerin bağlantı noktası standart hale getirilmesi (1/4’’) Basıncın 18 barı aşmaması Ultrakapasitörün gerekli güvenlik önlemleri alınması şartıyla kullanılması (110 kJ max., akım sınırlama) Yakıt pilinin start up işlemi için 50 Wh’i aşmayacak bir batarya (tek batarya paketi/sistemi)
ELEKTROMOBİL YARIŞ KURALLARI
ELEKTROMOBİL ARAÇ KURALLARI Ticari olarak üretilen elektrikli araçlara benzer şekilde En az 2 yolcu koltuğu ve en az 4 tekere bulunmalı. Ticari olarak mevcut araçların dönüşümü kabul edilmeyecek Hazır ticari araçların kaporta parçaları kullanılamaz. Araç beslemesi için azami 3 kWh kapasiteli batarya kullanılabilir. Araçların kapısının olması ve rahatlıkla binilebilmesi istenecek: 50 X 80 cm çerçeve yere dik konumda geçebilecek. Pilot ağırlığı sınırlaması (yarış kıyafetli min. 65 kg veya ağırlık ekleme). Rollbar zorunlu, rollcage zorunlu değil.
En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi ELEKTROMOBİL ARAÇ KURALLARI En az 2 ana parçanın takım tarafından üretilmesi Ana Parçalar: Motor Motor sürücüsü Batarya yönetim sistemi (BMS) Enerji yönetim sistemi (EMS) Telemetri Elektronik diferansiyel
ELEKTROMOBİL ARAÇ KURALLARI Uygun Değil 3 tekerlek tek kişi Uygun 4 tekerlek iki kişi Uygun Değil 3 tekerlek iki kişi Uygun Değil 4 tekerlek tek kişi
ELEKTROMOBİL ARAÇ KURALLARI
ELEKTROMOBİL ARAÇ KURALLARI
ELEKTROMOBİL YARIŞ KURALLARI Enerji Tüketimi (Joulemetre) Her araç, aynı anda, en fazla 60 dakikada 30 tur 30 turu 60 dakikada bitiremeyen diskalifiye Verimlilik:
Formula-G kural değişikliği! ÖNEMLİ Formula-G kural değişikliği! 2015 yılı için güneş ve elektromobil yarışları birleştirilecektir, elektromobil yarışı teknik kuralları her iki kategori için de geçerli olacaktır. İsteyen takım güneş paneli ekleyebilecektir.
Ön Değerlendirme Formu ve Tasarım Raporu Ön değerlendirme formu eksik başvuru, Araç özellikleri kurallara uygun olmayan, Doldurduğu değerler mantıksız olan takımlar elenecek. Kurallara uygun olmayan araçlara yarışlara kadar düzeltmeleri için fırsat verilecek.
TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları Teşekkürler! formula@tubitak.gov.tr