BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
İNCELİK KURAMINDA GELİŞMELER VE KAVRAMSAL SORUNLAR: YÜZ’E BAKIŞ
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Teknoloji Nedir?.
İLETİŞİM METİNLERİ ÇÖZÜMLEMELERİ II
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Kültür.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
TÜBİTAK SOBAG Proje Örnekleri Proje Örneği 1 Projenin temel araştırma konusu STK’ların vatandaşlık eğitimi için nasıl.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
ETKİLİ OKUMA.
İyi ve etkili bir vatandaş yetiştirmektir.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 13 Yazma Bir Bilişsel Yazma Modeli Faaliyet Ortamı.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
İÇERİĞİN ÖĞRETİM İÇİN DÜZENLENMESİ
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
METİN TÜRLERİ KATHARINA REISS.
Karşılaştırmalı Eğitim
Betimsel Analiz Ne? Yüzeysel Kavramsal Yapı bellidir
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Çukurova Üniversitesi Kurumsal Açık Erişim Arşivi Çalışması
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ 1. ULUSAL  SOSYAL BİLİMLERDE SÜRELİ YAYINCILIK KURULTAYI 02-03 Kasım 2006 (Doç. Dr. Leylâ Subaşı Uzun) Ankara Üniversitesi DTCF Dilbilim Bölümü Öğretim Üyesi

METİN/ SÖYLEM/ SÖYLEM TOPLULUĞU ÜÇLEMESİ Her metin, belirli bir söylemin temsilcisidir. Söylem, metinlerin “iletişimsel işlevlerini tanımlayan” ve metnin bu işlevlere uygun biçimde “yapılandırılmasını güdüleyen” bir toplumsal işlemcidir. Söylemleri oluşturan “itici güç” söylem topluluklarıdır. Söylem topluluklarının metinlerin iletişimsel işlevlerine yönelik beklentileri, metin yapısına, söylem türünü belirginleştiren “özel amaçlı düzenlemeler” biçiminde yansır.

BU NEDENLE, İyi düzenlenmiş bir metin, hem metin merkezli yapılandırma (tutarlı ve bağdaşık olma) hem de kullanıcı merkezli (kabuledilir, amaçlı, durumsal, bilgisel ve metinlerarası olma) yapılandırma sergiler.

YİNE AYNI NEDENLE, Bir söylem topluluğunun üyesi olan ya da üyesi olma çabasını gösteren her araştırmacı için, metinleştirme sürecinde söylem türünü belirginleştiren “özel amaçlı düzenlemeler yapma edimi bir “özdenetim” gerektirir. Söylem topluluklarının saygınlığı, devamlılığı ve kurumlaşması kaynağını bu özdenetimden almaktadır.

“BİLİMSEL SÖYLEM TOPLULUĞU”NUN ÜYESİ OLAN HER BİREY, Bilim düzleminde ortak bir ikincil kültüre sahiptir. Bu durum, bilimsel araştırma sürecini, birincil kültür dizgesinden bağımsız “özerk” bir dizgeye dönüştürür. Bu nedenle, araştırma sürecinin normları ortaktır. Ve yine bu nedenle, bilimsel söylem iletişimin “evrensel” düzlemidir.

“BİLİMSEL SÖYLEM TOPLULUĞU”NUN ÜYESİ OLAN HER BİREY, Bilişsel öğrenme sürecini içselleştirmiştir. Çünkü, araştırma sürecinde bilimsel yöntemi kullanma yetkinliği bu içselleştirme ile doğrudan bir etkileşim içindedir. Çünkü, bilimsel yöntem, bilişsel öğrenmede işleyen benzerlik ya da farklılıkların farkına varma, durumu kavrama, anlatılanları kavrama, içgörü kazanma vb. süreçleri içerir.

“BİLİMSEL SÖYLEM TOPLULUĞU”NUN BİLİMSEL METİNLERE YÖNELİK “BEKLENTİLERİ” NELERDİR? Metnin düzanlamlı ve tek anlamlı olması, başka bir deyişle çoğul okumaya, çokanlamlılığa ve bulanıklığa yol açmaması

Özelleşmiş alt beklentilere örnekler: Metnin konusunun, sorusunun, amacının ve kuramsal çerçevesinin yüzey yapıda açık seçik dile getirilmesi Metindeki düşünsel düzenlemeye yön veren kavramların açık sözel düzenlemelerle tanımlanması Metnin gerekçelendirme yapısına yönelik düzenlemelerin ve önermeler arasındaki mantıksal bağların sözel öğelerle, örneğin bağlaçların kullanılması yoluyla eklemlenmesi

Metnin geçerli ve güvenilir olması (I) Özelleşmiş alt beklentilere örnekler: Bilgiyi “nesnel” olarak sunma stratejilerinin yetkin biçimde kullanılması Metnin açık ve ulaşılabilir bir gerekçelendirme düzenlemesi içermesi Gerekçelendirme stratejilerinin kullanılması Nedenleme sözbilimsel yapısının kurulması İknâ edimsözünün mantıksal yapılanışının metinde yansıtılması Önermelerin bilgisellik değerlerini (genel geçer bilgi, iddia, bulgu, vargı) ve bilgi kaynaklarını ( birinci el, ikinci el, üçüncü el vb.)

Metnin geçerli ve güvenilir olması (II) Metinlerarası ilişkileri kurma (kaynaklardan elde edilen bilgiyi işlevsel amaçlara yönelik olarak kullanma) Artalan bilgisi oluşturmak ve yapılan çalışmaya alanda yer açmak üzere Çalışmanın kuramsal çerçevesini belirginleştirmek üzere Çalışmanın savunusunu belirginleştirmek üzere Çalışmaların bulgu ve vargılarının geçerlilik alanı genişletmek üzere

Metnin çizgisel olarak izlenebilir olması Özelleşmiş alt beklentilere örnekler: Metin bölümlerinin “işlevleri” açısından belirginleştirilmesi Örneklerin, tanımların, bulguların ve vargıların sunuluşunda sözbilimsel içerikli hiyerarşik aşamalandırma yapma Örnek sunuşundaki aşamalar (Örneğin veriliş nedenini belirtme-Örneği verme-örneği değerlendirme) Tanım sunuşundaki aşamalar (Tanımı verme-Tanım hakkında bilgi verme) Bulgu sunuşundaki aşamalar (Bulguya götüren çözümlemeyi verme-bulguyu verme-bulgu hakkında bilgi verme) Vargı sunuşundaki aşamalar (Vargıyı gerekçelendirecek bulguyu hatırlatma-bu bulguyu vargının gerekçelendirmesinde kullanma-vargıyı verme) Metnin işlevsel bölümlerini ve anlamsal parçalarını, yüzey yapıda eklemleme ve bu eklemlemeyi etiketleme

BİLİMSEL METNE YÖNELİK BEKLENTİLERİN ÜSTMETİNSEL DÜZENLEMELERE YANSIYIŞI

Metne yönelik boyut Bilimsel metnin “alıcısının” metni işlemlerken kullandığı “işlevsel bir anahtar” rolü yüklenir. İknâ edimsözünün mantıksal yapısının metinde yansıtılmasında araç durumundadır.

TEMEL ÖĞELERİ: Mantıksal bağlayıcılar (fakat/ den dolayı...) Çerçeve belirleyiciler (sonuç olarak/ yinelersek...) Metiniçi belirleyiciler (2. Tablo’da/ aşağıda...) Tanıtlayıcılar (X’e göre/ Y (1990)...) Açımlayıcılar (yani/ bir başka deyişle...)

Kişilerarası etkileşime yönelik boyut Yazar-okur ilişkisinin oluşturulmasına yardımcı olur ve okuma sırasında ortaya çıkabilecek reddedişlere karşı metinsel bir önlem oluşturur.

TEMEL ÖĞELERİ: Kaçınma (belki de/ olabilir/ olası görünmekte...) Vurgulayıcılar (...dığı açıktır/ açıkça ortaya koymaktadır...) Tutum belirleyiciler (önemlidir/ gereklidir/ Bu çalışmada, .... iddia edilmektedir...) İlişki belirleyiciler (görülebilir/ bkz....) Kişi belirleyiciler (ben/biz/ benim/ bizim)

BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ 1. ULUSAL  SOSYAL BİLİMLERDE SÜRELİ YAYINCILIK KURULTAYI 02-03 Kasım 2006 (Doç. Dr. Leylâ Subaşı Uzun) Ankara Üniversitesi DTCF Dilbilim Bölümü Öğretim Üyesi