Stratejik Yönetim Alanının Tarihsel Gelişimine Bir Bakış Serdar YAVUZ serdar.yavuz@roketsan.com.tr
Ana başlıklar Neden stratejik yönetim? Stratejik yönetim - aşamalar Tarihsel gelişim Sonuç
Neden stratejik yönetim? Yönetim bilimi içinde son elli yılda en çok gelişme gösteren alan Kısa vadede yüksek kar / uzun vadeli hedeflere yönelik büyüme 1917’deki en büyük 100 şirketten 17’si günümüze gelebilmiş ( Forbes 100 - ABD) Diğer disiplinlerden (ekonomi, sosyoloji, pazarlama, finans ve örgüt kuramları) etkilenme
Neden stratejik yönetim? Temel tanımlamalar ve yaklaşımlarda çeşitlilik ve farklılıklar / alanın kapsamı, ortak bakış açısı ve genel anlayış birliği (2007 araştırması: 4 disiplinden 57 farklı tanım, 447 yayın) Ana sorunsal: “ortanın üstündeki kârın veya üstün başarının sırrını açıklamak” Alanın açıkça görünen zayıflığı aynı zamanda güçlü tarafı Zengin ancak çok çeşitli disiplinlerin etkisinde yayın/araştırma birikimi
Stratejik yönetim - aşamalar Basit finansal planlama Uzun vadeli planlama Stratejik planlama Stratejik yönetim
Tarihsel gelişim İş dünyası bağlamında genel kabul alanın 1960’lardan sonra şekillenmeye başladığıdır. 1960 öncesi dönemde önde gelen katkı: Drucker Şirket başarısının kaynağı nedir? İşletmelerin amacı nedir?
Tarihsel gelişim Strategic plans at this point detail the implementation,evaluation, and control issues. Rather than attempting to perfectly forecast the future (strategic planning), the plans emphasize probable scenarios and contingency strategies. The sophisticated annual five-year strategic plan is replaced with strategic thinking at all levels of the organization throughout the year. Strategic information, previously available only centrally to top management, is available via local area networks and intranets to people throughout the organization. Instead of a large centralized planning staff, internal and external planning consultants are available to help guide group strategy discussions. Although top management may still initiate the strategic planning process, the resulting strategies may come from anywhere in the organization. Planning is typically interactive across levels and is no longer top down. People at all levels are now involved.
Sonuç Teorik gereksinimler / Çevre şartları ve iş dünyasının ihtiyaçları (etki-tepki) Çalışmalar bilim gibi birikimsel değil / sanat gibi özgün ama birbirini beslemeyen nitelikte (sanat ayağı) Diğer disiplinlerde gelişme ihtiyacı Üst düzey yöneticilerin sorumluluk ve fonksiyonları
Bilim, sanat ve zanaatın birleşimi olarak strateji (yaratıcılık/vizyon) Bilim (analiz/kanıt) Zanaat (tecrübe/öğrenme) Kaynak: Mintzberg, Tracking Strategies: Toward a general theory (2007)
Stratejik Yönetim Strategic plans at this point detail the implementation,evaluation, and control issues. Rather than attempting to perfectly forecast the future (strategic planning), the plans emphasize probable scenarios and contingency strategies. The sophisticated annual five-year strategic plan is replaced with strategic thinking at all levels of the organization throughout the year. Strategic information, previously available only centrally to top management, is available via local area networks and intranets to people throughout the organization. Instead of a large centralized planning staff, internal and external planning consultants are available to help guide group strategy discussions. Although top management may still initiate the strategic planning process, the resulting strategies may come from anywhere in the organization. Planning is typically interactive across levels and is no longer top down. People at all levels are now involved. Kaynak: Wheelen, Strategic Management and Business Policy (2012)
Stratejik Yönetim Strategic plans at this point detail the implementation,evaluation, and control issues. Rather than attempting to perfectly forecast the future (strategic planning), the plans emphasize probable scenarios and contingency strategies. The sophisticated annual five-year strategic plan is replaced with strategic thinking at all levels of the organization throughout the year. Strategic information, previously available only centrally to top management, is available via local area networks and intranets to people throughout the organization. Instead of a large centralized planning staff, internal and external planning consultants are available to help guide group strategy discussions. Although top management may still initiate the strategic planning process, the resulting strategies may come from anywhere in the organization. Planning is typically interactive across levels and is no longer top down. People at all levels are now involved. Kaynak: Wheelen, Strategic Management and Business Policy (2012)