Öğretim Tasarımı (Instructional Design)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Advertisements

Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ
KURAMSAL DAYANAKLAR.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
BİLEŞENLERİN GÖSTERİM KURAMI (Components Display Theory)
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ARCS Modeli.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
İÇERİĞİN ÖĞRETİM İÇİN DÜZENLENMESİ
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
GÖREV ANALİZİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Tasarımı Analiz.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Öğretim Tasarımı (Instructional Design) Kuramsal Dayanaklar Öğretim Tasarımı Kuramlarının Öğeleri Öğretim Tasarım Kuramları

Öğretim Tasarımı Kuramının Temel Öğeleri Öğretim Durumları İstenen çıktılar Etililik Verimlilik İlgi çekicilik Öğretim Koşulları Öğrenme (içerik) Öğrenen Öğrenme ortamı Geliştirme sınırlılıkları Öğretim Yöntemleri

Öğretim Tasarım Kuramlarının Öğeleri Öğretim tasarımında hangi yöntemler kullanılmalı? Öğretim Yöntemleri Her yöntem ne zaman kullanılmalı? Öğretim Durumları İlkeler Kuramlar

Öğretim yöntemleri Öğretim durumları İlkeler Kuramlar Öğretim sürecinin niteliğini arttıran strateji bileşenlerinden oluşur. Öğretim durumları İçerik ya da öğrenme görevinin niteliği, öğrencilerin niteliği ve kurumsal koşulların özelliklerine göre farklılaşır. İlkeler Kuramlar

Öğretim Tasarımı Kuramı İlkeler Betimsel ilkeler Belirli koşullar altında belirli bir stratejinin olası çıktılarını ya da etkilerini betimler. Yön gösterici ilkeler Belirli sonuçları belirli koşullar altında elde etmek için hangi strateji bileşeninin ne zaman kullanılması gerektiğini belirtir.

Öğretim Tasarımı Kuramı Kuramlar Betimsel kuramlar Bütünleştirilmiş strateji bileşenlerinden oluşan toplam bir öğretim modelinin etkilerini betimler. Yön gösterici kuramlar Belirli koşullar altında istendik çıktılara ulaşmak için hangi modelin ya da modellerin kullanılmasının daha etkili olacağını açıklar.

Öğretim Durumları Öğretim Yöntemleri Öğretim Tasarımı Kuramı Öğretim Durumları İstenen çıktılar Etililik Verimlilik İlgi çekicilik Öğretim Koşulları Öğrenme (içerik) Öğrenen Öğrenme ortamı Geliştirme sınırlılıkları Öğretim Yöntemleri

Öğretim Tasarım Kuramları Davranışçı kuram Bilişsel kuram Yapıcı öğrenme kuramı Yol gösterici kuram Bulduruşsal kuram Yapısal öğrenme kuramı Öğe yerleştirme kuramı Ayrıntılandırma kuramı Güdüleyici tasarım kuramı Bilişsel yük kuramı Durumlu öğrenme kuramı Sorgulamacı diyalog kuramı

Davranışçı Kuram - Öğretim Tasarımı İstenen davranış Dış çevrenin ayarlanması Öğrenme: uyarıcı – tepki İstenen tepki yoksa; uyarıcı seçimi ya da sunumu sorunlu İstenen tepki varsa; pekiştireçler

Uyarıcı – Tepki Davranışçılık Klasik koşullanma Edimsel koşullanma Pavlov Skinner

Uyarıcı – Tepki

Davranışçı Kuram - Öğretim Tasarımı Davranışsal amaçlar Basit adımlar ilkesi Uygulama ve pekiştirme Anında geribildirim Mutlak değerlendirme Programlı öğretim / öğretim makineleri

Yol Gösterici Kuram – Öğretim Tasarımı Öğrenme nasıl gerçekleşir? Öğretim nasıl tasarlanmalıdır? Gagne Briggs

Gagne’nin 9 Aşamalı Öğretim Durumları Öğrencinin dikkatini çekme Öğrenciye hedefleri bildirme Ön öğrenmeleri hatırlatma Uyarıcı materyal kullanarak yeni bilgileri (içeriği) sunma Öğrenmeye kılavuzluk yapma Davranışı (performansı) ortaya çıkarma Davranışın doğruluğuyla ilgili dönüt verme Davranışı (performansı) değerlendirme Kalıcılığı ve transferi sağlama

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Sözel Bilgiler Tanımlar Sınıflamalar Olgular Zihinsel Beceriler Ayırt etme Somut kavramlar Soyut kavramlar Kurallar Problem çözme Tutumlar Bilişsel Stratejiler Tekrar Ayrıntılandırma Düzenleme Üstbiliş Duyuşsal stratejiler Devinsel Beceriler

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Sözel bilgiler: Önbilgilerin harekete geçirmek. İlgi ve dikkat çekmek. Somut bir dil kullanmak. Önemli sözel bilgileri ilk önce ya da en sonda sunmak. Önemli sözel bilgileri vurgulamak. İlginç, açıklayıcı ve ilişkili örnekler kullanmak. Öğretim materyallerinde ve uygulamalarda sorulara yer vermek. Geribildirim sağlamak. Görsel öğeler kullanmak. Okuma yeteneklerini geliştirmeyi destekleyen ortamlar hazırlamak. İçerik ve öğrenme görevine uygun öğrenme stratejilerinin kullanımını desteklemek.

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Kavramlar: Kavramı tanımlayın. Kavramın özelliklerini açıklayın. Örnek olan ve örnek olmayan durumlar için havuz oluşturun. Tanılayıcı test hazırlayın. Sunum biçimlerini belirleyin. Sınıflama hatalarını belirleyin. Ayrıntılı geribildirim sağlayın. Dikkat odaklama araçlarını kullanın.

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Kurallar: Kuralın içindeki temel kavramlarla ilgili önbilgiyi sorgulayın. Kuralın uygulanmasıyla, kuralı sözel olarak ifade etme becerisini birbirine karıştırmayın. Gerekli açıklamalardan sonra yeterli düzeyde uygulama olanağı sağlayın. Öğrencilerin süreci izleme, sorgulama, neden-sonuç ilişkileri kurmalarını özendirin. Kuralın uygulanması sırasında yapılan hataları not edin ve bu hatalara yönelik geribildirim sağlayın. Günlük yaşamdan seçilmiş örnekler vermeye çalışın.

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Tutumlar: Yüksek güvenirliğe sahip eğiticiler daha ikna edici bir etki yaratır. Öğrenciler tarafından çekici olarak algılanan eğitimciler daha etkilidir. Modeller oluşturun. Tartışma yönteminden ve grup çalışmalarından faydalanın. Sunumdaki farklılıklar dikkati ve merakı uyandırmalıdır. Zihinsel uyuşmazlık yaratın. Birbirleriyle çelişen bilgi ve davranışları ardışık olarak sunun. Beklenen sonucu açıkça belirtin. Yüz yüze iletişim tutumun benimsetilmesinde oldukça etkilidir. Rol oynama yöntemini kullanın.

Öğrenme Çıktılarının Sınıflandırılması Tutumlar: Yüksek güvenirliğe sahip eğiticiler daha ikna edici bir etki yaratır. Öğrenciler tarafından çekici olarak algılanan eğitimciler daha etkilidir. Modeller oluşturun. Tartışma yönteminden ve grup çalışmalarından faydalanın. Sunumdaki farklılıklar dikkati ve merakı uyandırmalıdır. Zihinsel uyuşmazlık yaratın. Birbirleriyle çelişen bilgi ve davranışları ardışık olarak sunun. Beklenen sonucu açıkça belirtin. Yüz yüze iletişim tutumun benimsetilmesinde oldukça etkilidir. Rol oynama yöntemini kullanın.

Bulduruşsal Kuram Algo-Heuristic Kuram Algoritma – Bilinen ve kesinlik içeren yol. Heuristic – Bulmaya aracılık eden. Öğrencilere yalnızca çeşitli bilgiler değil, öğrendiklerini nasıl uygulayacakları da öğretilmelidir. Düşünme, akıl yürütme (uslamlama), problem (sorun) çözme, karar verme becerileri Kartopu – Uzman gibi düşünme Lev Landa

Bulduruşsal Kuram Zihinsel süreçleri harekete geçirme Süreçleri temel bileşenlerine ayırma İşlemleri betimleme ve modeller oluşturma Öğrenci için algoritmik ve heuristik reçeteler üretme Üretilen reçetelerden öğretim programları ve dersler oluşturma

Merceğin orta kısmı kenarlarına göre şişkin mi? Dışbükey İçbükey Mercek düzgün bir yüze sahip mi? Mercekte iki dışbükey mi yoksa bir dışbükey bir içbükey yüzey mi var? Düzgün-Dışbükey Evet Hayır İki Dışbükey Bir Dışbükey Bir İçbükey İki İçbükey Bir İçbükey Bir Dışbükey

Bilişsel Kuram Öğrenme, dışsal uyarıcıların zihinsel süreçlere dayalı olarak işlenmesiyle oluşur. Öğrencinin geçmiş deneyimleri Bireysel farklılıklar Zihinsel modeller (şemalar) Öğrenme stratejileri Beklenti ve tutumlar Piaget

YÜRÜTÜCÜ KONTROL (ÜSTBİLİŞ) BİLGİ İŞLEME MODELİ KISA SÜRELİ BELLEK Dikkat ve Seçici Algı Unutma Zihinsel tekrar UZUN Kodlama Hatırlama TEPKİ ÜRETECİ V E R İ C L Ç YÜRÜTÜCÜ KONTROL (ÜSTBİLİŞ) D U Y S A Uyarıcılar I Davranış Tepki

Bilişsel Kuram Geribildirim Önbilgi Tepkinin doğruluğuna ilişkin bilgi verme Yanlış ya da eksik bilgiyi düzeltmeye yönelik ipuçları Önbilgi Yeni bilginin öğrenilmesi için önbilgi yeterli olmalı ve uyarılmalı

Yapısal Öğrenme Kuramı Ne öğretileceğine karar vermek. Tüm içerik, kurallar biçiminde öğretilmelidir. Kurallar, öğretimin içeriğini oluşturmaktadır. Tam öğrenme, en basit yoldan en karmaşık yola doğru tüm kural öğrenilene kadar aşamalı olarak gerçekleştirilmelidir. Öğretim için seçilen kuralların en uygun sıralamasını yapmada bir metot sunar. Bir problemi çözmek için kullanılan kural, o problemin çözüm kuralıdır. Scandura

Yapısal Öğrenme Kuramı Bir çözüm kuralının bileşenleri daha küçük parçalara ayrılamıyorsa bu bileşene atomik denir. Bir kuralın atomik bileşenleri belli bir amacı gerçekleştirmek için sıralandığında, bu amacın çözüm kuralı içinde bir yol oluşturur. Bir çözüm kuralında her birisi bir eşdeğerlik sınıfı tanımlayan birçok yol olabilir. Birçok atomik kuralın tek bir bilişsel adım olarak tekrar tanımlanmasına kuralların otomatikleşmesi denir.

Öğe Yerleştirme (Gösterim) Kuramı ÖGT, bir kavramı, ilkeyi veya işlemi öğretmek için özel öğretim stratejileri ve taktikleri geliştirmiştir. ÖGT, sadece öğretimin bilişsel alanı ve mikro düzey stratejileriyle (kavram, ilke vs. öğretimi) ilgilenmektedir. İki boyutlu performans-içerik matrisi David Merrill

Öğe Yerleştirme (Gösterim) Kuramı Performans Düzeyi Bulma Kullanma Genellemeyi Hatırlama Örneği Hatırlama Olgu Kavram İşlem İlke İçerik Türü Performans/İçerik Matrisi

Açımlama (Ayrıntılandırma) Kuramı Düzenlenmiş ders yapısı Basitten karmaşığa doğru sıralama Ders içindeki sıralamalar Özetleyiciler Sentezleyiciler Analojiler Bilişsel strateji etkinleştiriciler Öğrenen kontrolü Reigeluth

Açımlama (Ayrıntılandırma) Kuramı

Güdüleyici Tasarım Kuramı Dikkat İlişki Güven Doyum Attention Relevance Confidence Satisfaction

Güdüleyici Tasarım Kuramı Dikkat Algısal uyarılma Sorgusal uyarılma Çeşitlilik/Değişkenlik İlişki Hedef yönelimi Güdü eşlemesi Benzerlik/Yakınlık Güven Başarı beklentisi Güçlük düzeyini ayarlama Yüklemeyi sabitleme Doyum Doğal sonuçlar Olumlu sonuçlar Eşitlik

Güdüleyici Tasarım Kuramı Dikkat (dikkati çekmek ve sürdürmek) Düzenleme ve içeriğin sunumundaki farklılıklarla öğrencinin dikkatini çekin ve merakını uyandırın. Zihinsel uyuşmazlık yaratarak bilgisel merakı besleyin. Öğretim sürecinde yer alan öğelerin sıralanmasında çeşitlilik yaratarak dikkatin sürdürülmesine yardımcı olun.

Güdüleyici Tasarım Kuramı İlişki (öğrenilecek konu ile kendi yaşamlarındaki yeri ve değeri) Öğrencilerin geleceğe yönelik hedef belirlemelerini sağlayın. Öğrencilerin bireysel ilgilerini arttırın. Benzetme ve mecazlar kullanın. Var olan bilgi ve becerilerine uygun örnekler verin.

Güdüleyici Tasarım Kuramı Güven (Başarabileceğine olan inanç) Başarı beklentilerinin gerçekçi olabilmesi için hedef ve performans gerekliliklerini tanımlayın. Öğrencilerin güçlerini sınamalarına olanak sağlayın. Başarılarının, çaba ve yeteneklerinin sonucu olduğunu gösterin. Öğretimin tasarımında tutarlı olun. Doğrulayıcı ve düzeltici geribildirim sağlayın. Kendi hızlarında ilerlemelerine olanak sağlayın.

Güdüleyici Tasarım Kuramı Doyum (Beklenti ve başarı arasındaki tutarlılık) Yeni bilgi ve becerilerin gerçekteki uygulamalarını gösterin, alıştırmalar yaptırın. Olumlu geribildirim kullanarak başarıyı ödüllendirin. Beklentiler ve değerlendirme sistemi arasında tutarlı ilişkiler kurun. Ödüller kullanın.

Yapıcı (Yapılandırmacı) Öğrenme Kuramı Gerçeklik düzeyi yüksek görevler Çoklu bakış açıları ve işbirliği Kendi öğrenme hedeflerini belirleme Öğrenme sürecinde söz sahibi olma Ne öğrendikleri ve nasıl öğrendiklerine yönelik tartışmalar Eleştirel düşünme Yaratıcı düşünme Problem çözme Projeler

Bilişsel Yük Kuramı Bilişsel kuram Piaget – Şema (Uzun süreli bellek) Öğretim materyallerinde aşırı bilişsel yükü azaltma İyi işleyen örnekler Çözümlü örnekler Ekranda yazı yerine sözel anlatım

Durumlu Öğrenme Kuramı Bağlaşık öğrenme (Anchored instruction) Video Bir durum bağlamında problem çözme Çapa Problemi belirleme Denenceler oluşturma Çoklu çözüm önerileri sunma Sınama Karar alma Çıkarımlarda bulunma

Özet Kuramsal Dayanaklar Öğretim Tasarımı Kuramlarının Öğeleri