BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
KELİME İŞLEMCİLER.
ÖĞRETİM YAZILIMI GELİŞTİRME
UYGULAMALARININ KURAMSAL TEMELLERİ
SUNUMA SES , VIDEO EKLEME SUNUM TASARIMI ANİMASYONLAR SLAYT GEÇİŞİ
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Sternberg’in Arama Modeli
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
HAZIRLAYAN Hakan YİĞİT.
ÖZEL DERS YAZILIMLARI (Tutorials)
POWERPOİNT SUNU PROGRAMI DERSİ.
Bilişsel Yük Araştırmalarının Öğretim Teknolojilerinde Kullanımı
POWERPOİNT SUNUM İLKELERİ
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
SUNUMA SES , VIDEO EKLEME SUNUM TASARIMI ANİMASYONLAR SLAYT GEÇİŞİ
Ders Etkinlikleri Hazırlama
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
POWERPOİNT SUNU PROGRAMI DERSİ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
3.
 Mayer, R. E (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
 Mayer, R. E (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
POWER POİNT SUNU HAZIRLAMAK
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 1. Okullar arası Yıldız Erkekler Basketbol - Çeşme Birinciliği 2. Okullar arası Genç Kız Voleybol - Çeşme İkinciliği 3.
Sunu HazIrlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler
SUNU YAPIYORUM Hazırlayan:Merve Özdemir
EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
TEMEL NESNE VE TABLO İŞLEMLERİ
Internet’te uzaktan eğitim dersi tasarımı nesnelci ve oluşturmacı (objectivist and constructivist) öğrenim paradigmalarının karması bir gelişim modeli.
ÖĞRETİMSEL MESAJ TASARIMI
UYGULAMALARININ KURAMSAL TEMELLERİ
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
WORD WORD UYGULAMA.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
Çoklu Ortam Tasarımı Ve Üretimi
Teste Başla Nasıl OynanırKonu Anlatımı. İnsanlar görsel ve işitsel bilgileri işlemek için iki ayrı kanalı kullanırlar. Bu kanallardan biri, metin ve seslendirilmiş.
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
Abant İzzet Baysal ünİverSİtesİ EğİTİM FaKülTeSİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
HEDEF KİTLE Üniversite Öğrencileri
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ B İ LG İ SAYAR VE Ö Ğ RET İ M TEKNOLOJ İ LER İ Ö Ğ RETMENL İĞİ  EMRULLAH TURHAN  FATMA İ ME  SERVET GÖKÇEK.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
ÇOKLU ORTAM TASARIMI İLKELERİ
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
POWERPOINT SUNUM İLKELERİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
HEDEF KİTLE Üniversite Öğrencileri
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
MİCROSOFT WORD KELİME İŞLEMCİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Sunum transkripti:

BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect) Hazırlayan:Çiğdem Uz Ders: Biliş ve Bilgisayar Ders HocasI: DoÇ. Dr. Arif Altun Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem Etkisi Nedir? Metinle ilgili görseller bulunduğunda(grafik, animasyon, diyagram vb.) metinsel bilginin işitsel olarak sunumu görsel sunumuna göre öğrenmede daha etkili olmaktadır. Buna biçem etkisi(modality effect) denmektedir. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Kelimelerin ve grafiğin birbiriyle ilgili olduğu bir çoklu ortam tasarımında, kelimeleri ekrana yerleştirmek yerine konuşarak sunun! Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisi neden önemlidir? Resim ve metnin birlikte sunulduğu ortamda, kişi bilginin iki kaynağıyla uğraşmak durumundadır, karıştırmamak için bir tanesini reddetme eğilimindedir. Sadece görsel sunumda, kişiler rahatlıkla metini atlayarak resme odaklanabilirler. Görsel işitsel sunumlarda, metin otomatik olarak resimle birlikte sunulur ve atlanmaz. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisinin İşleyen bellek ile açıklanması Mayer’ e göre metinler sadece görsel olarak sunulduğunda, görsel işleyen bellekte aşırı yüklenme olacaktır. Sözel ve grafiksel bilginin aynı anda sunumu, görsel kanalı aynı anda uyaracaktır. Bu bilgi çok hızlı sunulursa öğrenenlerin kodlaması güçleşecektir. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisi, yüksek seviyedeki bilişsel işlemlerde önemlidir (transfer, kavrama). Birbiriyle ilgisi olmayan metin ve resimlerin kullanıldığı ortamlarda, biçem etkisi sönebilir hatta tersine dönebilir. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisi ne zaman oluşur? Biçem etkisi, görsel/resimsel işleme kanalının aşırı yükleme olması ve bölünmüş dikkat etkisinden oluşmaktadır. İlk olarak, kelimeler ve resimler görsel olarak sunulduğunda, metinler işleyen bellekte konu dışı yük olarak icra etmektedir, çünkü işitsel/sözel kanala aktarılmadan önce ilk olarak görsel/resimsel kanalı kullanmaktadır. Bunun yanında, seslendirilen metinler işitsel/sözel kanala direkt olarak girmekte ve böylelikle görsel/resimsel kanalın gereksiz aşırı yüklenmesine engel olmaktadır. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisi ne zaman oluşur? İkinci olarak bölünmüş dikkat etkisi oluşmaktadır. Çünkü görsel dikkat, zihinsel olarak bütünleştirilmesi gereken görsel metinler ve resimler arasında bölünmektedir. Dikkatin bölünmesi, işleyen bellekte konu dışı yüke neden olmaktadır. Seslendirilmiş metinler ile dikkatin bölünmesine gerek yoktur. Eş zamanlı görsel/işitsel sunum, öğrenenin konuyla ilgili metni ve resmi seçme olasılığını arttırmaktadır ve işleyen bellekte eş zamanlı işlenmesini sağlamaktadır. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Bölünmüş dikkat etkisi nedir? Görselleştirilmiş yazılı metinler nispeten etkili olsa da okuyucunun görsel bilginin farklı kaynakları arasında dikkatini paylaştırmasında eğer tek başına anlamlı değilse kişiyi sınırlandırabilmektedir. Bu da görsel kanalda bilişsel yüke neden olmaktadır. Buna “ bölünmüş görsel dikkat etkisi” denmektedir. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Bölünmüş dikkat ve Biçem etkisi Bölünmüş dikkat etkisini azaltmak ve böylelikle görsel kanaldaki bilişsel yükü en aza indirmek için diyagramlar(görseller) anlatım yoluyla sunulabilir. Biçem etkisi, bölünmüş dikkat etkisini azaltmaktadır. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem etkisi üzerine yapılan çalışmalar Konuşulan kelimelerin etkililiği bir çok çalışmada ispat edilmiştir(Ginns, 2005; Low & Sweller, 2005) ve çeşitli ölçümlerle gözlemlenmiştir: kelimelerin seslendirilmesiyle öğrenmede daha az zihinsel çaba (Tabbers, 2002; Tindall-Ford, Chandler & Sweller, 1997; van Gerven, 2002), performans görevlerini yerine getirirken daha az zaman harcama(Jeung, Chandler & Sweller, 1997; Mousavi, Low & Sweller, 1995; Rinck & Glowalla, 1996), geri getirmede, sözel ve görsel bilginin eşleştirilmesinde, transferde daha yüksek puanlar(Kalyuga, Chandler & Sweller, 1999, 2000; Craig, Gholson & Driscoll, 2002; Mayer & Moreno, 1998; Moreno & Mayer, 1999; Schmidt-Weigand, 2006; Stiller, 2007), ikinci görevlerde daha az tepki süresi (Brünken, Plass & Leutner, 2004; Brünken, Steinbacher, Plass & Leutner, 2002) bulunmuştur. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Biçem Etkisi Deneyi 1’den 9’a kadar rakamlar rastgele seslendirilir ya da rastgele ekranın sol köşesinde sırayla görsel olarak gösterilir. Tüm liste gösterildikten sonra, cevaplama düğmeleri aktifleşir. Rakamların gösterildiği sırada, düğmelere basılması gerekir. Düğmelere bastıktan sonra düzeltme gibi bir seçenek bulunmamaktadır. 15 görsel ve 15 sesli şekilde 30 deneme bulunmaktadır. Her iki durumda da ilk öğenin en iyi hatırlanması beklenmektedir. Seslendirilen rakamları hatırlamak, görsel olarak sunulana göre daha iyi olması beklenmektedir. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE

Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, 312-320. Mousavi, S. Y., Low, R., & Sweller, J. (1995). Reducing cognitive load by mixing auditory and visual presentation modes. Journal of Educational Psychology, 87, 319-334. Seufert,T.& Schu¨tze,M.& Bru¨nken,R.(2008).Memory characteristics and modality in multimedia learning:An aptitudeetreatmenteinteraction study.Learning and Instruction,1-15 Gyselinck,V.&Jamet,E. & DUBOIS,V.(2008).The Role of Working Memory Components in Multimedia ComprehensionApplied Cognitive Psychology. Hacettepe Üniversitesi-BÖTE