KRİZ YÖNETİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MUSTAFA YEŞİLADA
Advertisements

GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ.
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
MESLEKİ EĞİTİM.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
İŞ YAŞAMINDA CİNSİYET EŞİTSİZLİKLERİ
ERK İSG&İK – –
KRİZ YÖNETİMİ ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: MURAT KOÇ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
STRATEJİ Strateji, örgütlere geleceği tahmin etme, çalışmalara belirli yön verme ve kendini bir bütün olarak görebilme olanağı veren araçtır. Örgütler;
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
İŞLETMELERDE İFLAS.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenen Örgütler.
ERK İSG&İK – –
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
İşletmelerde Kriz Yönetimi
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
VİZYONER LİDERLİK.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
PROJE 1 AKRAN ARABULUCULUĞU.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
Mentör Öğretmenlik.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Insan kaynakları yönetimi ve ücret yönetimi
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Makro Uygulamada Sosyal Hizmet Uzmanının Özellikleri
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
İŞE ALIM SÜRECİ. Sunumun İçeriği İşe alım ihtiyacını belirleme Yeteneğe ulaşmak Yeteneği seçmek Yeteneği organizasyona yerleştirmek Yeteneğin organizasyona.
KURUMSAL İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

KRİZ YÖNETİMİ

Tünelin ucunda görülen ışık üzerinize doğru gelmekte olan trenin farı olabilir. Murphy

Günümüzde örgütlerin başarıları, büyük oranda tehlike ve onun sonuçlarına karşı gösterecekleri duyarlılığa ve bu sürece ilişkin öngörü ve tedbirlere bağlıdır.

İNEN YÜKSELİR, YÜKSELEN İNER, PARLAYAN SÖNER VE YÜKSELEN DURUR KUTADGU BİLİG

Yeni dünya beklenmedik olaylarla ve sonuçlarla karşı karşıyadır Yeni dünya beklenmedik olaylarla ve sonuçlarla karşı karşıyadır. Böyle hızla değişen bir dünyada, geleceğin önceden kestirilebilmesi güç olduğu gibi, ileriye dönük anlamak, bir vizyon yerleştirmek ve verimli bir stratejik plan hazırlamak için elimizde yeterli delil yoktur. Tüm sosyal bilimler öğrenmekte ve değişmektedir. Bu noktada kriz yönetiminden önce KAOS TEORİSİ incelenmelidir.

Kaos zamanları yönetici ve yönetiminin gücüne en çok ihtiyaç duyulan zamanlardır. Liderlik, otoriteyi yerinde kullanabilme, iletişim gibi yönetsel beceriler böyle durumlarda gerçek anlamdadır ( Demirtaş, 2000: 355-356 ).

DÜZENSİZLİK ANLAMINA GELSE DE, KAOSU ÜÇ AYRI DURUMDA TANIMLAR YAYGIN DÜŞÜNCEYE GÖRE DÜZENSİZLİK ANLAMINA GELSE DE, KAOS TEORİSYENLERİ KAOSU ÜÇ AYRI DURUMDA TANIMLAR

İSTİKRARLI DENGE 1. Dengenin geçici olarak bozulduğu ve kısa zamanda istikrar ve dengenin tekrar sağlanabileceği durum

2.SINIRLI İSTİKRARSIZLIK: Hem düzen hem de düzensizliğin söz konusu olduğu, tahmin edilmeyen pek çok olay ve değişimin yaşanmasıyla beraber sistemin temel davranış tarzını sezmenin mümkün olduğu durum

Hiçbir düzen ve genel trendin olmadığı durum 3. PATLAYICI İSTİKRARSIZLIK : Hiçbir düzen ve genel trendin olmadığı durum

KAOSLU ORTAMLARDA EĞİTİM YÖNETİCİSİNİN ROLÜ Dönüşümü Yönetme Hızla Yenilenme Becerisi Oluşturma Sistemi Değişebilir Kılma Düzeni ve Düzensizliği, Bugünü ve Geleceği Yönetme Öğrenen Örgüt Kurma ve Sürekliliğini Sağlama

KRİZ NEDİR? Tehdit edici müdahale edilmede yetersiz kalma durumudur (Mitroff ve Christine, 1993: 21 ). Beklenmeyen koşulların üstesinden gelme gerekliliği ve ivediliğidir (Tutar, 2000:15 ). Kriz ortamlarının gerili yaratması nedeniyle kriz yönetimi aynı zamanda STRES YÖNETİMİNİ gerekli kılmaktadır ( Tutar, 2000: 16-17 ).

Bir örgütün (aile, şirket, belediye, bakanlık, sivil toplum v. b Bir örgütün (aile, şirket, belediye, bakanlık, sivil toplum v.b.) üst düzey hedeflerini ve işleyiş düzenini tehdit eden, bazen de örgütün yaşamını tehlikeye sokan ve ivedi tepki gösterilmesini gerektiren, örgütün kriz öngörme ve önleme mekanizmalarının yetersiz kalmasına neden olan örgütteki durumdur (Dinçer, 1992:314). GERİLİM YARATAN

*TEKNOLOJİ *GLOBALLEŞME YENİ YÜZYILIN KARAKTERİSTİKLERİ *TEKNOLOJİ *GLOBALLEŞME *REKABET *KARMAŞIKLIK VE ZITLIKLAR *DEĞİŞİM *HIZ

KRİZ DURUMUNUNÖZELLİKLERİ Kriz durumu tahmin edilemez . Örgütün tahmin ve kriz önleme mekanizmaları yetersiz kalır. Kriz,örgütün amaç ve varlığını tehdit eder. Krizin üstesinden gelmek ve izlenmesi gereken yolların karalaştırılması için yeterli bilgi ve zaman bulunmaz. Kriz, ivedi müdahale gerektirir. Kriz, karar veren kişilerde gerilim yaratır.

KRİZ NEDENLERİ Yetersiz çevre analizi Mekanik ve hantal örgüt yapıları Kaynakların yeterli ve uygun olmaması Doğru iş ve / veya işi doğru yapma sorunu Uyarı sistemlerinden gelen sinyalleri algılama ve yorumlama sorunu.

KRİZİN KAYNAKLARI Finanssal problemlerin bir sonucu olarak gelişen kriz: (borçların artması, sermaye problemleri) Ürün ve piyasa krizi: (Pazar payının azalması ve piyasaya girememe) İnsan ve organizasyonel kriz: (istihdam ve yönetim problemleri, etkin olmayan yönetim, nitelikli emek problemi v.b.)

KRİZDE; Örgüt çalışanlarında gerilim artar. Kararların niteliği bozulur. Örgütsel çalışma artar. Çevresel değişimlere uyum yeteneği zayıflar. Çabuk karar alma zorunluluğu olur. Üst yönetimde otoriterleşme eğilimi olur. Zamanın daralması ve stres olur.

Ama YÖNETİLEBİLİR KRİZ TÜRLERİNE hazırlıklı olunmalıdır. KRİZ YÖNETİMİ Örgütlerin her olası kriz türü için hazırlıklı olmaları mümkün değildir. Ama YÖNETİLEBİLİR KRİZ TÜRLERİNE hazırlıklı olunmalıdır.

Kriz Yönetimi; kriz olarak nitelenen durumu ortadan kaldırmak için planlı, sistematik ve rasyonel bir şekilde uygulanan faaliyetler topluluğudur. Başarılı yönetim, tehlikeye yönelik “KORKU KRİZLERİNİN” yönetimde muhtemel kayıpları asgariye indirilebilirken, “FIRSAT KRİZLERİNİN” yönetiminde muhtemel kazançların azamileştirilmesini mümkün kılar. Etkili kriz yönetimi KORKU VE KAYIP KRİZLERİNİ FIRSAT VE KAZANÇ KRİZLERİNE dönüştürmekle başarılabilir.

KRİZ SÜRECİ Kriz dönemi Kriz uyarılarının algılanması ve hareketsizlik

KRİZ YÖNETİM SÜRECİ Kriz sinyallerinin alınması Krize hazırlık ve korunma Krizin denetim altına alınması Krizin olumlu yanlarının saptanması Kriz çözme yaklaşımı Kriz sonrası rehabilitasyon Öğrenme ve değerlendirme

Kriz Aşırı Tepki Öz Savunma Gerilim Yalnızlık Güvensizlik Bitkinlik Endişe Korku

STRATEJİK FAALİYETLER KRİZ YÖNETİMİNDE STRATEJİK FAALİYETLER Örgüt felsefesinde köklü bir değişiklik yapılır. Kriz yönetimi misyonuna uygun, mükemmel bir işbirliği düşüncesi oluşturulur. Kriz yönetimi stratejik planlamayla bütünleştirilir. Kriz yönetimi seminerler ve eğitim faaliyetlerini sürdürür. Yeni örgütsel vizyona uygun, görev stratejilerini oluşturur.

KRİZ YÖNETİMİNDE TEKNİK VE YAPISAL FAALİYETLER Kriz yönetimi biriminin/ekibinin oluşturulması Kriz yönetimi için yeterli bütçe oluşturulması Sürekli gelişme ve değişim (kaızen) için politika ve programların oluşturulması

Örgüte, çalışanlara ve ürünlere ait bilgilerin kompüterize edilmesi Krizi çözmeye yardımcı olacak hazırlıkların yapılması ve “STRATEJİK ACİL ÇÖZÜM ODASI”nın oluşturulması Ürün, hizmet ve üretim sürecinin risklerinin azaltılması

PSİKOLOJİK VE KÜLTÜREL FAALİYETLER Burada en büyük sorumluluk tepe yönetimine düştüğünden örgüte yeni bir ruh ve dinamizm kazandırmak için güçlü bir üst yönetim oluşturulması. Faaliyet grupları ile ilişkilerin arttırılması Korku ve panik halindeki bireylerle ilgili olarak, kriminal davranış bilgisinin arttırılması.

Krizin duygusal/psikolojik etkileri konusunda uzmanların görüşlerinin alınması Çalışanlara psikolojik desteğin verilmesi ve stres yönetiminin yapılması Geçmişin kriz ve tehlikelerinin yeniden hatırlanması ve öğrenme faaliyetlerinin sürdürülmesi

İLETİŞİMDE OLASI ENGELLER Bireyler okudukları ve duydukları konusunda peşin hükümlü ve seçicidirler, duymak istediklerini duyar, görmek istediklerini görürler. Korku ve diğer duygusal durumlar mesajın iletimini zorlaştırabilir. Güven eksikliği etkili iletişimin önemli bir engelidir.

YAKLAŞIMLARINDA DEĞİŞİM KRİZ VE YÖNETİM YAKLAŞIMLARINDA DEĞİŞİM Örgütsel hedef ve amaçların yeniden saptanması Duyguları ve inançları harekete geçirme İnisiyatif kullanımında esneklik Örgüt geliştirme ve zihinsel canlanma Kriz yönetim ekibi oluşturma

Ortak bir vizyon ve misyonda birleşme Yetki verme ve görevlendirme Tutum araştırmaları ve geri besleme Kriz ve zaman yönetimi Halkla ilişkiler ve iletişim Kriz çözme ve yönetmede etkin liderlik gerekmektedir.

YÖNETİCİLERİN SAHİP OLMALARI GEREKEN YETERLİLİKLER KRİZ YÖNETİMİNDE YÖNETİCİLERİN SAHİP OLMALARI GEREKEN YETERLİLİKLER

Krize hazırlanma ve korunabilme Kriz Sinyalleri alabilme Krize hazırlanma ve korunabilme Kriz yönetimi süresince etkin karar verebilme Kriz yönetimi sürecinde otoriteyi kullanabilme Kriz yönetimi sürecini planlayabilme

Kriz yönetimi sürecini örgütleyebilme Kriz yönetim sürecinde eşgüdüm sağlayabilme Kriz yönetim sürecinde denetim altına alabilme Normal durumuna geçişi sağlayabilme Kriz yönetimi sürecinde öğrenme ve değerlendirme yapılabilmelidir.

KRİZDE OLASI OLAYLAR

İç ve dış belirtileri görememe Harekete geçmeme ve reaktif tutum Otoritenin merkezileşme eğilimi Bürokratik sabotaj ve bürokratik felç Sorumluluk almama ve sorumluluktan kaçma

KRİZİ DENETİM ALTINA ALMA Krizi denetim altına alma, ancak denetlenebilir ve zararları sınırlandırılabilir, yani YÖNETİLEBİLİR KRİZ için mümkündür.

Kriz yönetimine karşı olumlu tutum geliştirmek Faaliyetlerde sorumluluğun başarılması yoluyla güven oluşturmak Örgütün krize düşmesini önlemek amacıyla politikalar geliştirmek, yazılı planlar yapmak Kriz kontrol ve risk denetimi takımları kurmak Olası kriz durumundan etkilenecek olanları belirlemek

KRİZE HAZIRLIK VE KORUNMA YÖNTEMLERİ

Organizasyonun adına gelecek zararı minimize etmek maksadıyla etkili iletişim kanalları oluşturmak Tüm bu faaliyetleri test etmek, yine test etmek ve tekrar test etmek Daima umulmayanı beklemek ve ona hazırlıklı olma gerekliliği Olaylar plana göre gelişmese bile, bir değişim planı hazırlamak krizi denetim altına almak

KRİZ YÖNETİMİ EKİBİ OLUŞTURMA Kriz yönetim ekibinin (KYE) ilk işi, örgütün kültürünü değiştirecek bir beceriyi ortaya koymaktır. KYE’nin anahtar rolü, mümkün olduğu kadar krizin oluşmaması için sigorta olmaktır. KYE, sadece örgütün politikaları için gerekli olan fon veya kaynakları SAĞLAMAZ, AYNI ZAMANDA BU POLİTİKALARI UYGULAMAK İÇİN SORUMLULUK TAŞIR.

KYE’NİN ROLÜ

Kriz ile ilgili stratejiler ve prosedürler geliştirmek Tüm kriz durumlarının çok yönlü öngörümlemesini yapmak Kriz ile ilgili stratejiler ve prosedürler geliştirmek Prosedürleri ve politikaları uygulamak ve onları test etmek

Etkin bir karar destek sistemi kurulmalıdır. Esneklik için yalın bir organizasyon modeli gerekir. Etkin bir karar destek sistemi kurulmalıdır. Kriz ve öğrenen organizasyonlar Reorganizasyon ve süreç yenileme faaliyetleri gerekir. Kriz ortamında strateji çok önemlidir. Krize karşı organize iyileştirme: K A I Z E N

Kriz süresince geniş kapsamlı yönlendirme telkinlerinde bulunmak KYE’nin çalışması formalleşme derecesi düşük çalışma şartları oluşmalıdır. Örgütün amaçları dediğimiz çok genel anlama ters düşmedikçe ekibin kendi amaçlarını kendisinin koymasına olanak tanınmalıdır.

Başarılı bir yönetimle tehlikeye yönelik korku ve kayıp krizlerinin muhtemel kayıplarını asgariye indirerek fırsat ve kazanç krizlerine döndürmek ve örgütün öğrenmesini sağlamaktır. Kesin olan şey günümüz örgütlerinin krizden kaçma ve krizi yönetme becerilerine sahip olması gereken liderlere sahip olması gereken liderlere sahip olmalarıdır.