Ceylan Intercontinental

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

Uzm. Mine H.Bahçeci I.Derece Öğretmen Hemşire KKTC Sağlık Bakanlığı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ KADIN SORUNLARI ARAŞTIRMA
-Demografik- Nüfus Analizi
Selda Aydın Seyhan Kamçı
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
Diferansiyel Denklemler
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
1-2-3 Şubat 2012 tarihinde Bingöl Merkez İlköğretim Okulu Öğretmenlerine ‘Okullarda Afet Bilincini Oluşturma’ konulu eğitim semineri düzenlenmiştir.
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
SES Sahiplik/Penetrasyon Hareketliliği Meslek-Eğitim Penetrasyonu Hareketliliği Hane İçi Devinimler Gözlemsel Uyumsuzluklar Göstergeler Arası Tutarsızlıklar.
Nobody’s Unpredictable what do we see? STF004 Yerel TV Paneli
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2006 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu Temmuz, 2006.
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2005 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu.
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
YETKİN LEVENT ÖZEL YENİ SINAV SİSTEMİ YGS-LYS.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
TMMOB TEKSTİL MÜHENDİSLERİ ODASI DENİZLİ ŞUBESİ X
Prof. Dr. Seydi DOĞAN Proje Koordinasyon Ofisi Birim Sorumlusu
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye’de Kayıt Dışılık
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
SOFRALIK VE YAĞLIK ZEYTİNDE ÜRETİM MALİYETLERİ VE KARLILIK
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
Hacettepe Üniversitesi Hacettepe Sanat Müzesi
1 Van Kadın Derneği 2008 Yılı Verileri. sınıflandırma Yüzyüze ve/veya telefonla 805 başvuru 1262 neden 350 Türkiyeli Kadın 525 nedenle 455 Sığınmacı ve.
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş)
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
Getiri Ltd. Şir. Mayıs 2008 hesap döneminde aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Tek düzen hesap planını ve 7/A Maliyet Hesapları’nı kullanarak bu ticari.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
AKADEMİK YILI HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ’NDE AVRUPA BİRLİĞİ HAYATBOYU ÖĞRENME VE GENÇLİK PROGRAMLARI FAALİYETLERİ.
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Türkiye Yetişkin Öğrenme Projesi Türkiye Yetişkin Öğrenme Profili Araştırması Sonuçları-2013 Yrd. Doç. Dr. Mustafa AKSOY.
“YETİŞKİNLERİN OYUN OYNAMA ALIŞKANLIKLARI” ARAŞTIRMASI
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ADIYAMAN’DA ÇOCUĞUN PSİKOSOSYAL GELİŞİMİNİ DESTEKLEME PROGRAMI
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

Ceylan Intercontinental 2012 LANSMAN TOPLANTISI Ceylan Intercontinental 03 Mayıs 2012

Araştırma sektörü, araştırma kullanıcılarının istekleri doğrultusunda SES ölçeğini güncellemek için kolları sıvadı! Tüad www.tuad.org.tr

GİRİŞ: 2012 SES’in AMACI…. Türkiye’de Hanehalkı Sosyo-Ekonomik Statü gruplamasını, günümüz ihtiyacını daha iyi karşılayacak şekilde güncellemek ve ortak kullanıma sunmak. Gelirle daha ilişkili Uygulamada pratik Sektörde ortak kullanım Tüad www.tuad.org.tr

Araştırma kullanıcıları güncelleme toplantıları GELİŞME: Yol Haritası…. Mayıs 2012 lansman Araştırma kullanıcıları güncelleme toplantıları 1. Durum Analizi ve “Go ahead” 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) 3.Taslak Model Gelişimi 4.TR geneli Saha çalışması 01-06 2010 07-08 2010 09-12 2010 02-08 2011 5. SES Algı Çalışması 08-10 2011 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 21 Kasım 2011 Araştırma sektörü WORKSHOP 10 Şubat 2012 Tüm Paydaşlar GERİ BİLDİRİM Mart 2012  Sektörde PİLOT YILDIZLA İŞARETLİ AŞAMALARA VURGU YAPILACAK Tüad www.tuad.org.tr

SONUÇ: 2012 SES’in getirdikleri…. Meslek odaklılık Meslek gruplaması günlük hayatta karşılığı daha net bulunur ve gelirle ilişkisi daha net anlaşılır hale getirilmiştir; SES atamasında mesleğin eğitimden daha ağırlıklı rol oynaması sağlanmıştır; bu da ekonomik faktörün entegrasyonuna katkı sağlamıştır. Dinamik yapı Kişilerin kariyer ve ekonomik gelişimlerine paralel olarak farklı SES gruplarında bulunabilmesine olanak sağlayan bir tanımlama getirilmiştir. Daha kristalize bir gruplama Özellikle alt ve üst SES grupları içinde önemli bir ayıraç teşkil eden C1’in C2’den farklılaştırılması sonucu, gruplar arası ayrıştırma daha net bir çizgiye oturtulmuştur. Uygulamada pratiklik Saha uygulamasında pratik, daha anlaşılır, dolayısıyla zaman avantajı getiren bir yaklaşım getirilmiştir. Sektörde ortak dil oluşturma Süreç olarak çok katılımlı, yaygın iletişimli, araştırma kullanıcılarının ve uygulayıcıların geri bildirimlerine açık bir yaklaşım izlenmiş, bu da ortak dil oluşması için uygun zemin yaratmıştır. Tüad www.tuad.org.tr

Tüad www.tuad.org.tr

OLUŞUMU, YAPISI, GETİRDİKLERİ... 2012 OLUŞUMU, YAPISI, GETİRDİKLERİ...

Araştırma sektörü, araştırma kullanıcılarının istekleri doğrultusunda SES ölçeğini güncellemek için kolları sıvadı! Tüad www.tuad.org.tr

ÇOK PAYLAŞIMLI, BAYRAK TESLİMİ USULÜ İLERLEYEN BİR SÜREÇTİ…. SES 2011 Gelişim Haritası 01-06 2010 07-08 2010 09-12 2010 02-08 2011 08-10 2011 11 2011 Pınar Trana Kıvanç Bilgeman Candan Schabio Çiçekten Becel Çağla Bakış Veysel Kamçı Semih Turan Ümit Karaduman Murat Kutlu Uğur Ünal Nur Uslu Nimet Koçak Hüseyin Kılıç Burç Ülengin Gülen Atakbek Pervin Olgun Işılay Artut Yeliz Savaş Atilla Yardımcı Zeynep El Attila Taş Handan Bilgiç Bahadır Demir Ayşegül Molu Hilde Vankeirsbilck Selin Kahraman ÇOK PAYLAŞIMLI, BAYRAK TESLİMİ USULÜ İLERLEYEN BİR SÜREÇTİ…. Tüad www.tuad.org.tr

Araştırma kullanıcıları güncelleme toplantıları SES 2012 Yol Haritası…. Mayıs 2012 lansman Araştırma kullanıcıları güncelleme toplantıları 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 08-10 2011 5. SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 21 Kasım 2011 Araştırma sektörü WORKSHOP 10 Şubat 2012 Tüm Paydaşlar GERİ BİLDİRİM Mart 2012  Sektörde PİLOT 02-08 2011 4.TR geneli Saha çalışması Projelendirme, saha, veri girişi 09-12 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar YILDIZLA İŞARETLİ AŞAMALARA VURGU YAPILACAK 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

Önce, bu coğrafyanın bazı gerçekleri... Hane Geliri Dağılımı % (2010) - TÜİK Eğitim oranları % (2011) - TÜİK İstihdam Oranları % (2011) - TÜİK Tüad www.tuad.org.tr Ortaokul ve aşağısı: %64 (Kadınlarda %71)

01-06 2010 1. DURUM ANALİZİ 6 Analizler ve Sonuçlandırma 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 08-10 2010 5. SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 02-08 2010 4.TR geneli Saha çalışması RVD projelendirme, saha, veri girişi 09-12 2010 01-06 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 1. DURUM ANALİZİ Tüad www.tuad.org.tr

ÖNSÖZ: DURUM ANALİZİ 2006 SES tanımlaması, eğitimden kaynaklı olarak sosyal yöne daha ağırlık veren, statik bir yapıda olup, hanehalklarının ekonomik durumun değişimine paralel SES gelişimini (değişimini) yansıtamamaktadır. İkinci kuşak bilgisi ve meslek gruplamalarında kullanılan tanımlamalar sahada kullanım zorluğu yaratmaktadır… Bu iki faktörün etkisiyle sektörde birbirinden farklı SES ölçekleri kullanılmakta olup paneller ve adhoc çalışmalarda ortak dil oluşamamıştır. Tüad www.tuad.org.tr

ÖNSÖZ: DURUM ANALİZİ DURUM ANALİZİ- SES 2006 2006 SES Nasıl Tanımlanıyordu? Reisin EŞİ AİLE REİSİ %70 Meslek + Eğitim %70 %70 %30 DURUM ANALİZİ- SES 2006 AİLE REİSİ Reisin EŞİ Reisin BABASI R. Eşinin BABASI %30 %70 %30 + + %70 Reisin ANNESİ R. Esinin ANNESİ %30 %30 Hanehalkı (HH) SES Tüad www.tuad.org.tr

“GELİRİN ENTEGRASYONU” derken… Sosyo-Ekonomik-Statu’nün gelirle %100 ilişkili olması beklenmemelidir; nitekim: nasıl “gelir = yaşam tarzı” değilse, “gelir = SES” de olamaz. Yeni yaklaşımla amacımız SES ve Gelir Grupları arasında %100 korelasyonu sağlamak değil, bu anlamda meslek ve eğitimin açıklamakta eksik kaldığı sapmaları minimize etmek. i.e. Hanehalkı paneli baz alınarak yapılan bir çalışmaya göre AB grubunun %12’si en alt iki gelir grubunda, DE grubunun %22’si en üst gelir grubunda gözükmektedir.(Kaynak: Gelir Dağılımları, Sosyal Statü ve Tüketim, Ipsos KMG, 2009) DURUM ANALİZİ- SES 2006 Tüad www.tuad.org.tr

SES – gelir açısından gruplar arası farklılaşma sorgulandığında… Mevcut uygulamalara bakıldığında, ESOMAR bazında standard bir yaklaşım olmadığı, yine meslek ve eğitim bileşkesinin temel alındığı, bir ölçüde buna eşya sahipliğinin eklemlendiği görülüyor Bazı batı Avrupa ülkelerinde sadece gelir aralıkları kullanılarak segmentasyon yapılıyor, ama bu zaten SES (ya da SEC) olarak adlandırılmıyor DURUM ANALİZİ Tüad www.tuad.org.tr

2. İstanbul pilot çalışma (350 HH) 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 08-10 2011 5. SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 02-08 2011 4.TR geneli Saha çalışması RVD projelendirme, saha, veri girişi 07-08 2010 09-12 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar 2. İstanbul pilot çalışma (350 HH) 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

Istanbul Pilot Saha Çalışması: (350 hane / Temmuz - Ağustos 2010) 2006 SES bilgisi toplandı. Geliri etkileyeceği düşünülen sorular test edildi SES gruplarıyla anlamlı dağılım sergiliyor ama henüz tam bir ayrıştırıcı faktör bulunamadı. Özellikle eşya sahipliği ayrıştırıcı olmaktan çok uzak bulundu. Gelir sorusu, gelir aralıkları halinde soruldu; cevap vermeme oranı: %13 Hanelerin %87’sinde Aile Reisi ve Asıl Gelir Getiren kişinin aynı kişi olduğu saptandı. (CATI çalışmasında da teyit edildi) Tüad www.tuad.org.tr

3.Taslak Model Gelişimi 09-12 2010 6 Analizler ve Sonuçlandırma 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 08-10 2011 09-12 2010 5. SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 02-08 2011 4.TR geneli Saha çalışması RVD projelendirme, saha, veri girişi 3.Taslak Model Gelişimi 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

2006 SES SES TASLAK MODEL GELİŞİMİ ADHOC Taslak Model Gelişimi (Paneller   Adhoc çalışmalar) Temel yaklaşım olarak Panellerde uygulanan 2006 SES ve Adhoc alanda mevcutta uygulanan SES’i birbirine yaklaştıran ve buna gelir etkisi katacak bir yol izlenmesine karar verildi... TASLAK MODEL GELİŞİMİ 2006 SES ADHOC Uygulamadaki SES Tüad www.tuad.org.tr

SES 2012 Modelini oluştururken nelere dikkat edilmeli? GÖRÜŞÜLEN KİŞİ boyutunda: 2. Kuşak bilgisinin alınmaması  çünkü bir katma değer yaratmıyor, sahada zorluklara yol açıyor. Peki o zaman: 1.kişi nasıl tanımlanacak? 2.kişiye gidilecek mi? 1. kişi (asıl belirleyici): Haneye Asıl Gelir Getiren Kişi olmalı (AGG) 2. kişi kim? (Eş mi? Eş yoksa nasıl ulaşılacak?) Bu soruların cevaplarını bulmak ve taslak yaklaşımı test etmek üzere Türkiye genelinde saha çalışması ve SES Algı egzersizi yapıldı… TASLAK MODEL GELİŞİMİ MESLEK boyutunda: Zihinsel / Bedensel ve Mesleki eğitimli/ eğitimsiz olarak kaydedilen meslek gruplarını daha anlaşılır ve subjektif olmayan bir tanımlamaya dönüştürmeye karar verildi. GELİR boyutunda: Gelir bilgisi nasıl tanımlamanın içine entegre edilecek? Doğrudan sorarak mı? Tüad www.tuad.org.tr

4.TR geneli Saha çalışması 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 02-08 2011 08-10 2011 5. SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 4.TR geneli Saha çalışması 09-12 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

TR Geneli Saha Çalışması (2011): (5000 Hane) Şubat-Mart: Hazırlık Nisan-Haziran: Saha Temmuz: kodlama, veri girişi Amaç: Yeni yaklaşımı test etmek, 2006 SES ile ilişkisini analiz etmek ve revize SES ölçeğini oluşturmak. TÜİK’ten 26 il Nuts bazında 500 blok alındı Her bloktan 10’ar adrese gidildi. Bir adrese görüşme sağlanıncaya kadar en az 3 kez ziyaret yapılması, eğer bu çabalar sonunda görüşme yapmak mümkün olamadıysa yedek adrese başvurulması gerekti. 15 blok yazlık bölge, girilemeyen site alanı vs gibi sebeplerle ikame blok istenerek tamamlandı. Saha “paylaşımlı” olarak 7 saha şirketi tarafından gerçekleştirildi. Tüad www.tuad.org.tr

TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI Nisan-Haziran: Paylaşımlı Saha TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI Tüad www.tuad.org.tr

TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI DENEK ERİŞİMİ 18 yaş üzeri, evde bulunan, HH üyesi deneklerle görüşüldü… HH - ÖZELLİKLER Askerde olan, veya eğitim, çalışma vs gibi sebeplerle geçici olarak şehir dışında olan kişiler de hane üyesi olarak görülürler. Hane halkından olmak için en az 6 ay o hanede yaşıyor olması gerek. Görüşmeye uygunluk koşulları: Gündelikçi, çocuk bakıcıları, misafirler (evlenip evden ayrılmış olup ziyarete gelenler dahil) hanede ikamet eden kişiler olarak sayılmaz, görüşme kriterine uygun değildir. Akrabalık derecesi olmasa bile o hanede yatılı olarak 6 ay ve daha uzun bir süredir kalan bir kişi, o hanenin bir üyesi olarak sayılabilir ve görüşme yapılabilir.   Askerde olan, veya eğitim, çalışma vs gibi sebeplerle geçici olarak şehir dışında olan kişiler hane üyesi sayılmakla birlikte görüşme kriterine uygun değildir. TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI Tüad www.tuad.org.tr

TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI SORU FORMU - Kapsam Hane Tablosu, HH Meslek-Eğitim bilgileri ve HH Tüketim ve Gelir bilgilerine yönelik 3 kısımdan oluştu. Ortalama 20 dk sürdü Hanedeki tüm bireylerin yaş, cinsiyet, varsa meslek, eğitim bilgileri (açık alınarak) AGG’nin ve Aile Reisinin kim oldukları (ve aynı olup olmadıkları) ve eş bilgileri Bunların ve eşlerinin anne ve babalarının meslek ve eğitim durumu HH gelir ve tüketimine ilişkin sorular: Ev sahipliği, eşya sahipliği, araba sahipliği, tatil ve ev dışı etkinlikler, internet sahipliği ve kullanım alanı vs Gelir kaynakları, yapılıyorsa tasarruf alanları ve aylık toplam HH geliri ve harcaması . TR GENELİ SAHA ÇALIŞMASI Tüad www.tuad.org.tr

5. SES Algı Çalışması 08-10 2011 6 Analizler ve Sonuçlandırma 11 2011 – 03 2012 6 Analizler ve Sonuçlandırma 5. SES Algı Çalışması 02-08 2011 4.TR geneli Saha çalışması RVD projelendirme, saha, veri girişi 09-12 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint Sektör SES’i nasıl algılıyor? AMAÇ: Sektörde farklı kullanıcı gruplarının farklı SES tanımları olup olmadığını saptamak ve hangi değişkenlerin hangi oranda SES gruplarını tanımlamada kullanıldığını netleştirmek… Katılımcı TÜAD, RVD, RD, TİAK, BİAK, AÇİAK, RİAK üyeleri, tüm TÜAD zirve katılımcıları Yöntem ve İçerik Her katılımcı kendisine sunulan ve belirli kriterler çerçevesinde kurgulanmış 10 adet hane profilini değerlendirip o hanenin hangi SES’e ait olduğunu belirtir. İçlerinden her katıılımcı için rassal olarak 10’ar adet seçilen toplam 90 hane profili yaratılmıştır, bunların içerisinde günlük hayatta çok karşılaşılmayan fakat kontrastı arttıracak bazı prototip haneler de bulunmaktadır. Tüad www.tuad.org.tr

SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint Sektör SES’i nasıl algılıyor? KATILIMCI PROFILİ Yaklaşık 4000 kişiye online anket gönderilmiş, 415 kişi geçerli katılım göstermiştir.. SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint Araştırma kullanım oranı %63 evet, yoğunluklu olarak: %27 nadiren de olsa evet %10 hayır, kullanmıyor SES kullanımı yoğunluğu %72 evet, SES’I aktif kullanıyor: %23 hayır, pek kullanmıyor %5 SES nedir bilmiyor (19 kişi) 396 geçerli Tüad www.tuad.org.tr

SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint Hane Profil Kartları SES ataması yapılan toplam gözlem sayısı 3960’dır. 396 X 10 kart Genelikle uç grupların (A ve E) SES ataması görece daha kolay olduğundan, bu gruba girecek kartların sayısı daha az tutulmuştur.  Geçişkenliğin daha fazla olduğu ara gruplar için kart sayısı yüksek tutulmuştur. SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint A B C1 C2 D E Tüad www.tuad.org.tr

11 2011 – 03 2012 ANALİZLER ve SONUÇLANDIRMA SES Algı Çalışması 08-10 2011 SES Algı Çalışması ve TR Proje Analizleri 02-08 2011 TR geneli Saha çalışması RVD projelendirme, saha, veri girişi 09-12 2010 3.Taslak Model Gelişimi 2006 vs Mevcut adhoc uygulamalar 07-08 2010 2. Istanbul pilot çalışma (350 HH) Soru formu test, gelir aralıkları, geliri etkileyen faktörler 01-06 2010 1. Durum Analizi ve “Go ahead” Geri bildirimler, Sektör paylaşımı, TÜAD SES Komite oluşumu Tüad www.tuad.org.tr

SES Algı Conjoint SES SAHA ve ALGI ÇALIŞMALARI TR SAHA Cluster ANALİZ ve ÇIKARIMLAR Conjoint calışmasından elde edilen bulgular, 5000 örneklemli Türkiye geneli saha çalışmasından çıkan sonuçların yorumlanıp SES yaklaşımının netleştirilmesinde kullanıldı… SES SAHA ve ALGI ÇALIŞMALARI SES Algı Conjoint TR SAHA Cluster

BULGULAR – Örnek kart 1 SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint EĞİTİMİ YOK TAŞ OCAĞI İŞÇİSİ İŞSİZ Hanede yaşayan toplam kişi sayısı: 4 EK GELİR YOK EV KİRADA OTURUYORLAR ARABA SAHİPLİĞİ TATİL TATİL YAPMIYORLAR PARALI TV KANALI ÜYELİK YOK SMART PHONE SMART PHONE KULLANILMIYOR DİZÜSTÜ BİLGİSAYAR LAPTOP YOK EV İŞLERİNE YRD. HİÇ GELMİYOR HHH aylık toplam geliri: 500-750 TL arası SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint S1 E D C2 C1 B A Total Araştırma şirketi 9 2 11 Reklamveren 16 1 17 Reklam şirketi 8 Medya kuruluşu Serbest TOTAL 35 5 40 BAZI PROTOTİP HANELER İÇİN GÖRELİ FİKİR BİRLİĞİ VARKEN……

BULGULAR – Örnek kart 2 SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint İLKOKUL MEZUNU TEKSTİL ATÖLYESİ SAHİBİ EV HANIMI Hanede yaşayan toplam kişi sayısı: 5 EK GELİR FAİZ VE KİRA GELİRİ VAR EV KENDİSİNİN ARABA SAHİPLİĞİ RENAULT FLUENCE TATİL TATİL KÖYÜNE GİDİYORLAR PARALI TV KANALI KABLOLU TV ÜYELİĞİ VAR SMART PHONE BLACKBERRY KULLANILIYOR DİZÜSTÜ BİLGİSAYAR ÇOCUK İÇİN LAPTOP VAR EV İŞLERİNE YRD. HİÇ GELMİYOR HH aylık toplam geliri: 10000 TL'nin üzerinde SES ALGI ÇALIŞMASI - Conjoint S1 E D C2 C1 B A Total Araştırma şirketi 1 3 2 7 Reklamveren 5 14 Reklam şirketi Medya kuruluşu Serbest Diğer 6 TOTAL 12 38 BAZI HANE KARTLARINDA BÜYÜK «DAĞILMALAR» GÖRÜLDÜ....

ANALİZ - Çıkarım SES SAHA ve ALGI ÇALIŞMALARI Yapılan analizlere göre SES atamalarını öncelikli olarak etkileyen faktörler sırasıyla şöyledir: SES SAHA ve ALGI ÇALIŞMALARI GELİR İŞİN İÇİNE KATILDIĞINDA HANEHALKI TOPLAM GELİR AGG’NİN EĞİTİMİ AGG’NİN MESLEĞİ GELİR İŞİN İÇİNE KATILMADIĞINDA AGG’NİN MESLEĞİ AGG’NİN EĞİTİMİ Eşlerin farklılaşma getirememesiyle ilgili olarak: %80’i ev kadını veya işsiz statüsünde % 80’I ortaokul ve daha düşük eğitim seviyesinde Gelirin belirleyici rolü meslek bilgisi üzerinden işlemektedir… Eşin meslek – eğitim bileşkesi belirleyici rol oynamamaktadır

SES Algı Conjoint TR SAHA Cluster REVİZE SES SKALASININ BELİRLENMESİ SES Algı Conjoint TR SAHA Cluster 2012 SES OLUŞUMU Analizler sonucu revize SES skalası yaklaşımı   

2006 HH SES + Aile Reisinin AİLE REİSİ EŞİ ANNESİ ANNESİ Meslek Eğitim Eşin ANNESİ Meslek + Eğitim Aile Reisinin BABASI Aile Reisinin EŞİ Eşin BABASI AİLE REİSİ

? 2012 HH SES Meslek + ASIL GELİRİ AGG’nin GETİREN KİŞİ EŞİ Eğitim ASIL GELİRİ GETİREN KİŞİ AGG’nin EŞİ Eskiden kendisi ve ailesi eğitimsiz olduğu için daha alt gruba atanan bir züccaciyeci C1’e yükselebilmelidir.

2012 SES OLUŞUMU Meslek Boyutunda: Bedensel / Zihinsel ve Eğitimli / Eğitimsiz tanımlaması yerine “daha anlaşılır” meslek gruplamalarına gidildi ve gelirle orantılı ölçeklere oturtuldu. 2012 SES OLUŞUMU 39

Nisan 2012: Lansman öncesi son pilot uygulama ve Alınan kararlar Test ve Rötuş alanları Emekli olup artık çalışmayanların önceki mesleklerine göre atanacağı SES’den bir kademe aşağıya çekilmesi (?) İşsizlerin irad / ek gelir sahipliğine göre farklı değerlendirilmeye alınması (?) Özellikle C1, C2 ve D için AGG’nin eşinin çalışıp çalışmadığına bakılması ve eğer çalışıyorsa 1 kademe yukarıda SES’e atanması..  EVET.  EVET.  HAYIR - Çalışan eş oranının düşüklüğü + eşin eğitiminin ortalama olarak AGG’den daha düşük bir seviyede olması = SES’i daha da aşağıya çekme potansiyeli taşıması nenediyle kapsam dışı bırakıldı. Nihai SES Skalası

(+)

(+)

2012 SES Dağılımı 4% 9% 22% 29% 28% 5% 10% 24% 31% 8% 1% 2% 11% 52% ABC1 Total A B C1 C2 D E 34% Base 4% 9% 22% 29% 28% 39% KENT 5% 10% 24% 31% 8% 14% KIR 1% 2% 11% 52% 12% Baz: 5000 örneklemli Türkiye geneli saha çalışması – ağırlıklandırılmış olarak.

AGG, Eşi - Eğitim & Çalışma Durumu AGG - Asıl Geliri Getiren Kişi %82 AGG Eşi – Çalışma oranı Tüad www.tuad.org.tr

AGG - Meslek Dağılımı... Tüad www.tuad.org.tr AGG - Asıl Geliri Getiren Kişi Tüad www.tuad.org.tr

MESLEK ODAKLILIK- Gelir endeksi... Tüad www.tuad.org.tr

Gelir Dağılımı Tüad www.tuad.org.tr Kaynak: TÜİK, Hane Gelir Dağılımı Kaynak: TR geneli SES çalışması (n=5000) Tüad www.tuad.org.tr

ÜST ORTA SINIF   ALT ORTA SINIF .... Ortalama gelir Endeksi (A=100)  Not: 2006 SES ve 2012 SES örtüşme oranı %75’dir. Tüad www.tuad.org.tr

SONSÖZ: 2012 SES’in getirdikleri…. Meslek odaklılık Meslek gruplaması günlük hayatta karşılığı daha net bulunur ve gelirle ilişkisi daha net anlaşılır hale getirilmiştir; SES atamasında mesleğin eğitimden daha ağırlıklı rol oynaması sağlanmıştır; bu da ekonomik faktörün entegrasyonuna katkı sağlamıştır. Dinamik yapı Kişilerin kariyer ve ekonomik gelişimlerine paralel olarak farklı SES gruplarında bulunabilmesine olanak sağlayan bir tanımlama getirilmiştir. Daha kristalize bir gruplama Özellikle alt ve üst SES grupları içinde önemli bir ayıraç teşkil eden C1’in C2’den farklılaştırılması sonucu, gruplar arası ayrıştırma daha net bir çizgiye oturtulmuştur. Uygulamada pratiklik Saha uygulamasında pratik, daha anlaşılır, dolayısıyla zaman avantajı getiren bir yaklaşım getirilmiştir. Sektörde ortak dil oluşturma Süreç olarak çok katılımlı, yaygın iletişimli, araştırma kullanıcılarının ve uygulayıcıların geri bildirimlerine açık bir yaklaşım izlenmiş, bu da ortak dil oluşması için uygun zemin yaratmıştır.

APPENDIX Peki kim bu A, B, C..ler?

A SES Grubu % Hemen hepsi Üniversite mezunu, %30 dolayında lisansüstü... Yarıya yakın kısmı ücretli çalışan nitelikli uzman (Avukat, Doktor, Mühendis vb). % 10‘a yakın 20'den fazla çalışanı olan beyaz yakalı; ¼’ü irili ufaklı İşyeri sahibi (bunların yarıya yakınının yanında çalışanı yok) Eşi olanların AGG’lerin %40’a yakınının eşi çalışıyor. Hanelerin %20’si para biriktiriyor. %30’u tatillini tatil köyü/otele giderek değerlendiriyor. Hanelerin yarısına yakınında kitaplık/kütüphane var.

B SES Grubu Üniversite /lisansüstü oranı %60’larda… %35 civarında 2 yıllık veya Lise mezunu. % 60’ı memur, teknik personel, uzman (yönetici olmayan) %15’i irili ufaklı İşyeri sahibi (bunların çoğunun yanında 1-5 arası çalışanı var) Eşi olanların AGG’lerin %30’unun eşi çalışıyor. Hanelerin %13’ü para biriktiriyor. %20’si tatillini tatil köyü/otele giderek değerlendiriyor. Hanelerin %30’unda kitaplık/kütüphane var.

C1 SES Grubu %60’ı Lise mezunu (bunun içinde %20 Meslek Lisesi); %10’u Yüksekokul ve üstü. %40’ı esnaf, dükkan sahibi; %30’u kalifiye işçi (Lise eğitimli) %15’e yakın memur, teknik eleman. %15’e yakını emekli Eşi olanların AGG’lerin %13’ünün eşi çalışıyor. Hanelerin %5’i para biriktiriyor. %20’si tatillini tatil köyü/otele giderek, %40’a yakını yakınlarını ziyaret ederek değerlendiriyor. Hanelerin %20’ye yakınında kitaplık/kütüphane var.

C2 SES Grubu %20’ye yakını lise mezunu… Ortaokul ve daha düşük eğitimli oranı %80.. Çoğunlukla ilkokul mezunu, düzenli çalışan işçi (%60’lar dolayında) %10 kadarı tek başına seyyar olarak çalışıyor %20’si emekli, çalışmıyor Eşi olanların AGG’lerin eşinin çalışma oranı %10’un altında. %70’i tatile çıkmıyor, çıkanlar yakınlarını ziyaret etmek için memlekete gidiyorlar (%25) Hanelerin %10’unda kitaplık/kütüphane var.

D SES Grubu %70’in üzerinde ilkokul mezunu veya illkokul terk, gerisi ortaokul. %30 kadar emekli, çalışmıyor %20’nin üzerinde işçi (çoğunlukla parça-başı çaışan), %30’u küçük çaplı çiftçi %10’a yakını ev kadını %80’i tatile çıkmıyor, gerisi memlekete gidiyor.

E SES Grubu %95’I ilkokul mezunu veya ilkokul terk %30’a yakını işsiz (ve çoğu yardımla geçiniyor) %40’ı emekli, çalışmıyor; %30’u emekli, işçi olarak çalışıyor. Geri alan %20’nin üzerinde hanede AGG ev-kadını (düzenli geliri olmayan yardımla geçinen)

BİRAZ DAHA YAKINDAN TANIYALIM...

İstanbul Üniversitesi İngilizce Çevirmen Ali Piyano öğretmeni Nilgün İstanbul Üniversitesi İngilizce İşletme Juliard Piano Degree

İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Çiftçi, traktör kullanıcısı Hüsnü Organik tarım yapan çiftçi Burak Ulukışla Ortaokulu İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Ziraat Mühendisi

İstanbul Üniversitesi,İktisat Fakültesi Ev hanımı Sibel Nafaka ile geçiniyor İrad sahibi Mehmet İstanbul Üniversitesi,İktisat Fakültesi Ekonometri Açık Öğretim

Ortadoğu Teknik Üniversitesi Ortadoğu Teknik Üniversitesi 6 yıl ve 2 çocuk sonra...  Müşteri Temsilcisi Nazlı Müşteri Grup Müdürü Nazlı Ortadoğu Teknik Üniversitesi İşletme Fakültesi Ortadoğu Teknik Üniversitesi İşletme Fakültesi

Harp Akademileri Mezunu Uzman Çavuş Mehmet Albay Osman Ortaokul Mezunu Harp Akademileri Mezunu

Serbest Mali Müşavir Murat Muhasebeci Atilla Yıldız Teknik Ünivesitesi İktisadi ve Ticari İlimler Fakültesi İktisat Bölümü Rize Ticaret Meslek Lisesi

Kastamonu Merkez Ortaokulu Başkasının taksisinde şöförlük yapan Selami Kendi arabasında taksi şöförü Arif Kastamonu Merkez Ortaokulu Sarıyer Lisesi

Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eskişehir Anadolu Ünivesritesi Emekli memur Hulki Çalışıyor Emekli memur Ahmet Çalışmıyor Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Eskişehir Anadolu Ünivesritesi Açık Öğretim

DAHA DA YAKLAŞALIM... DOKUNALIM!

SES 2012, TÜM ARAŞTIRMA KULLANICILARINA VE ARAŞTIRMACILARA HAYIRLI OLSUN...