İtibar Endeksi Üzerine İtibarı Ölçmek ve İtibar Endeksi Üzerine Günseli Özen OCAKOĞLU Marketing Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni
İtibar nedir?
TDK’da İtibar; Saygınlık; "Benim bir kuru itibardan başka neyim var bu dünyada kaybedecek?" Necati Cumalı Güvenilirlik…
Bakalım iletişim üstadları itibarı nasıl tanımlıyor? Salim Kadıbeşegil: Toplum tarafından, “beğenilen, takdir edilen, desteklenen” kısaca “güvenilen” olma… Ali Saydam’a göre: İtibar, bir kişinin değerli/seçkin kimseler veya çevreler (havass) nezdindeki değeridir. Her itibar, bir itibar edeni (mutebir) gerektirir. 'İtibar eden' yoksa, itibar da yoktur, muteber de. Yani muteber olanın itibarı sadece kendisine değil, başkalarına da bağlıdır. Başkalarının sağladığı itibar azalabilir de, çoğalabilir de. Kaybedilebilir de, tekrar kazanılabilir de…
Toplumsal anlayışa göre itibar; “Görünmeyeni Yönetme Sanatı”dır
İtibar yönetimi neden önemli?
Günümüzde endüstriyel üretime dayalı ekonomi modeli yerini giderek bilgiye dayalı üretime terk etmeye başladı.
Markaların piyasa değerlerinin belirlenmesinde artık fiziksel sermaye ya da finansal varlıkları yerine, elle tutulamayan varlıklar yani sektöründe ya da piyasada kuruma atfedilen değerler öne çıkmaya başladı.
Bu nedenle günümüzde piyasa veya bilanço değerlerinin 20-30 katı değere sahip olan markalar var. Otomotiv, kimya, tarım, gıda, medya, teknoloji ve ilaç sektörleri buna en iyi örnekleri barındırıyor…
Elle tutulamayan değerler, marka ya da kurumların piyasa değerlerinin belirlenmesinde o kadar öne çıktı ki; araştırmalara göre bilanço değerine göre etki oranı yüzde 80’lere ulaştı.
Örneğin; Coca Cola… Coca Cola’da bu oran % 95…
Demek ki; marka itibarlı olmak zorunda
İşte o elle tutulamayan varlıklara biz; itibar diyoruz. Çünkü itibar; bir kişiye, kuruma ya da markaya atfedilen tüm değerlerin toplamını temsil ediyor. İtibar kavramı ve elle tutulamayan varlıkların yönetilmesi konusu iş dünyasının gündemde artık en üst sıralarında yer bulmaya başladı. İtibar, elle tutulamıyor ama şirketlerin geleceğine yön veriyor. Peki itibar ölçülebilir, geliştirilebilir ya da yönetilebilir mi?
Evet mümkün!
İletişimin doğru stratejilerle yönetilmesiyle…
İtibarı nasıl yönetilir?
İşte 10 Altın Anahtar; 1- Proaktif olun, 2- Şeffaflaşın, 3- İletişim araçlarından faydalanın, 4- Kriz durumlarında panik havası yaratmayın, 5- Gerektiğinde özür dilemesini bilin,
İşte 10 Altın Anahtar; 6- Markanızı ya da kurumunuzun ismini değiştirmeden bir kez daha düşünün, 7- Zamanı doğru kullanın ve asla zamanlama hatası yapmayın, 8- İletişimden kopmayın, unutulmaktan kaçının, 9- Eylemlerinin yarattığı algıyı düzenli aralıklarla ölçün, 10- Değişime açık olun…
Ana Kural: İtibar; kurum ya da markanın hayatın farklı alanlarında yarattığı algılamaların bir toplamıdır. Bu yüzden de uzun ömürlüdür ve belli bir stratejik plan dahilinde yönetilmelidir. Bu nedenle belli dönem aralıklarında ölçümlenmeli, ölçümleme sonuçlarına göre üretilen stratejiler revize edilmeli ve tüm iletişim faaliyetleri yeniden planlanmalıdır.
İtibar nasıl ölçümlenir?
Dünyadaki Modeller: İtibar ölçümlemesi için dünya çapında tasarlanmış pek çok araştırma modeli var. Bu modellerin çoğu rakiplerle yapılan karşılaştırmalara yönelik modellere dayanıyor. Yani itibar mutlak bir değer olarak değil, göreceli bir değer olarak ölçümleniyor.
Dünyadan Örnekler: Reputation Instıtute Reputation Index and Pulse Fortune Dergisi Dünyanın En Beğenilen Şirketleri Financial Times Dünyanın En Saygın Şirketleri Dow Jones Sustainability Index vb gibi…
Özetle; rakiplerle karşılaştırmalı olarak itibar ölçümlemesi yapmak, bunu da bir endeskle ifade edip, zaman içindeki gelişimi izlemek mümkün. Ama bilinen manada kurum ve markaların geleceğini şekillendirmede navigasyon aracı görevi üstlenecek bir itibar endeksi çalışması ülkemizde mevcut değil!
Peki, buna ihtiyaç var mı?
Evet var! ARTIK İHTİYACI VAR! Çünkü; Yabancı yatırımcıların ilgisinin arttığı, Borsanın 70 binleri zorladığı, İhracatın 150 milyar dolara yaklaştığı, KOBİ’lerin palazlanmaya başlayarak “Rekabette ben de varım” dediği ülkemizde, Hem Türk iş dünyasının hem de yatırımcıların böyle bir endekse ARTIK İHTİYACI VAR!
ARTIK BİR YOL GÖSTERİCİYE İHTİYACI VAR! Çünkü; Türkiye ekonomisinin ve iş dünyasının ARTIK BİR YOL GÖSTERİCİYE İHTİYACI VAR!
Günseli Özen OCAKOĞLU Marketing Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Teşekkürler… Günseli Özen OCAKOĞLU Marketing Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni