Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinden Beklentiler ve Bu Öğretmenlerin Okuldaki Rolleri: FATİH Projesi Işığında Bir Analiz Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Advertisements

Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
‘‘21. Yüzyıl Eğitimine Doğru’’
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Sayısal Uçurum Üzerine Karşılaştırılmalı Bir İnceleme
Sayısal Uçurumun Önlenmesinde Eğitimin İşlevi ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Bu Süreçteki Rolü Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.
TC ÇAVDARHİSAR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2011 – 2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI OKULLAR HAYAT OLSUN PROJESİ.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Şabanözü Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
MEBBİS Veri Girişi BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
1. S ınıf içi süreçlerin geliştirilmesine ve zenginleştirilmesine yönelik olarak materyal geliştirme, ölçme değerlendirme, öğretim yöntemleri gibi alanlarda.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
Eğitim-Öğretim Yılı Eylül Dönemi Seminer Çalışması
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
İLKÖĞRETİM BİLGİSAYAR PROGRAMLARINA ELEŞTİREL BİR BAKIŞ Araş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU Yrd. Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
YENİLİK VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SOSYAL HİZMET ÇALIŞMALARI
MEBBİS Veri Girişi BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Y USIF M AMMAD - ZADA : ,000 okulmuzdaki 620,000 dersliğimizi BT ekipmanları ile donatarak eğitimde öğrenci ve öğretmenlerimiz için fırsatları.
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
İLKÖĞRETİMDE TEKNOLOJİNİN KULLANILMASI VE UYGULANMASI
S. Sadi Seferoğlu Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Böl. Cenk Akbıyık Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü
FATİH PROJESİ BİLEŞENLERİ
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Sınav Rehberliği Konusunda
TANIMLAR GÖREV VE SORUMLULUKLAR
YABANCI DİL EĞİTİM ORTAMLARININ BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ (BIT) KULLANARAK ZENGİNLEŞTİRİLMESİ Muhammet Berigel,Hasan KARAL Karadeniz Teknik Üniversitesi.
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
Türkiye de Bir İlk “OKULUM DESTEKLENİYOR HAYALİM GERÇEKLEŞİYOR” OKUL GELİŞİM PROGRAMI Nisan 2010 Uygulama Toplantısı Mustafa YÜRÜK OGP Koordinatörü.
Eğitimde FATİH Projesi,
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
İLÇEFATİH EĞİTMENİBTR ÖĞRETMENİ Akseki 12 Aksu -3 Alanya 514 Demre 12 Döşemealtı 24 Elmalı -1 Finike 12 Gazipaşa 15 Gündoğmuş 11 İbradı 1- Kaş 17 Kemer.
EĞİTİMDE FATİH PROJESİ BAŞLICA BİLEŞENLER
Destek Eğitim Odaları.
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
ÖĞRETİM YILI TANITIM YÖNELTME TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ.
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
İbrahim AYDIN Bilişim Teknolojileri İl Koordinatörü.
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
EBA (Eğitim Bilişim Ağı)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları
Öğretmenlerin Bit Tutumları
Sunum transkripti:

Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinden Beklentiler ve Bu Öğretmenlerin Okuldaki Rolleri: FATİH Projesi Işığında Bir Analiz Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Beytepe-Ankara

GİRİŞ

BT Öğretmenleri Kimdir? Çağımızın bilgi toplumunda, bilgiye ulaşma yollarını bilen ve ulaştığı bilgiyi sorgulayan, teknolojiyi etkili bir şekilde kullanabilen bireylere ihtiyaç duyulmaktadır. Öte yandan bilginin kapsamında, bilgiye erişim şekli ve erişim hızında da değişimler yaşanmaktadır .

Bu bağlamda okullardan beklenen de bilgiye ulaşma yollarını bilen ve ulaştığı bilgiyi sorgulayan, teknolojiyi etkili bir şekilde kullanabilen bireyler yetiştirmeleridir. Bu noktada söz konusu görevi üstlenecek eğitimcilerden yani BT öğretmenlerinden söz edilebilir. Buradan yola çıkarak eğitimde; bilişim teknolojilerinden yararlanılması, bilişim teknolojisi araçlarının eğitim etkinlikleriyle bütünleşmesini sağlanması, öğretme-öğrenme süreçlerinin bilişim teknolojileri araçlarıyla zenginleştirilmesi süreçlerinde BT öğretmenleri önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir.

BT öğretmeninin görevleri nelerdir? Ders programlarında belirlenen saatlerde bilgisayar dersliğinde işlemek, Dersliğin bakım ve temizliğinden sorumlu olmak, Derslikte çıkabilecek ve kendisinin çözemediği teknik problemleri bilgisayar koordinatör öğretmenine bildirmek, Zümre öğretmenler toplantısında alınan kararlara göre kendisine düşen görevleri yapmaktır.

Tanımlanan söz konusu görevlerin yanı sıra, bilişim teknolojilerinin eğitim öğretim süreçlerinde kullanımında BT öğretmenlerine büyük sorumluluk düşmektedir. Bu nedenle BT Öğretmenlerini yetiştiren Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümlerine ihtiyaç duyulmuştur.

BT öğretmenlerinin görev ve yeterlilikleri tanımlanmasına rağmen, BT öğretmenlerine tanımlanan görevlerin dışında, okullarda birçok görevler ve sorumluluklar verilmektedir.

Araştırmalar incelendiğinde; Yöneticiler, Diğer Öğretmenler ve Velilere Göre BT Öğretmenleri Kimdir ve BT Öğretmenlerinden Beklentiler Nelerdir? Kuramsal olarak yalın şekilde tanımlanan BT öğretmenlerinin görev alanları uygulamada yani okullarda çok boyutlu ve karmaşık bir hal almaktadır. Araştırmalar incelendiğinde; BT öğretmenlerinin tanımlanan görevlerinden çok daha farklı görev ve sorumluluklarının ortaya çıktığı söylenebilir.

BT Öğretmeninin Görev ve Sorumlulukları

Yapılan bir araştırmada, BT öğretmenlerinin; Ders dışında okuldaki teknolojik araçların donanımsal ve yazılımsal sorunlarıyla ilgilenmek, Yeni teknolojiler hakkında yöneticilere ve öğretmenlere bilgilendirme yapmak, BT ile ilgili konularda, özellikle e-okul işlemlerinde yöneticilere, öğretmenlere ve memurlara yardımcı olmak, BT’nin eğitimde kullanılması için öğretmenlerin isteklerini yerine getirmek ve onlara destek olmak gibi farklı işlerde de görev almak durumunda kaldıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Araştırmada ayrıca, okullardaki donanım ve yazılımdan anlayan personel eksikliğinin, BT öğretmenlerinden beklentilerin muhtemel nedenleri arasında yer aldığı saptanmıştır. BT öğretmenlerinin teknik servis elemanı, memur, teknolojiyle ilgili her şeyden anlayan ve sorumlu kişiler olarak görülmelerinin BT öğretmenlerine yönelik istek ve beklentilerde önemli bir etken olduğuna dair bulgulara da ulaşılmıştır.

Bu bulgulardan hareketle bir BT öğretmeni eğitim-öğretim görevi arka planda olan her işte görev verilebilecek teknik eleman olarak tanımlanabilir. Yine benzer bir araştırmada okul yöneticilerinin bilgisayar öğretmenlerinden beklentileri; Ders Materyali Hazırlama Öğrenci Notlarını ve Resmi Belgeleri Bilgisayar Ortamına Aktarma Hizmet İçi Eğitim Kursları Düzenleme Okulun Web Sayfasını Hazırlama ve Güncelleme Yapma Okul Bilgisayarlarına Program Kurma, Okul Bilgisayarlarını Tamir Etme Yerel Ağ Kurma Okul Çalışanlarının Kişisel Bilgisayarlarını Tamir Etme ve Bu Bilgisayarlara Program Yükleme Halktan İsteklilere Kurs Verme şeklinde özetlenebilir.

Yani FATİH Projesini meydana getiren bileşenlerden biri olan Bu beklentilere bakıldığında yöneticilerin Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinden beklentilerinin eğitim öğretim dışı etkinliklerde yoğunlaştığı anlaşılmaktadır. BT öğretmenlerinden beklentiler bu yöndeyken BT öğretmenlerinin rolü çok farklıdır. Öğretmenlerin teknolojiye olan yetersizliklerin giderilmesi ve sonrada, BT’nin derslerde etkin ve verimli kullanılmasına yönelik bir eğitimin verilmesi görevini BT öğretmenleri üstlenmektedir. Yani FATİH Projesini meydana getiren bileşenlerden biri olan derslerde BT kullanımı için öğretmenlere hizmetiçi eğitim bileşenin uygulayıcıları BT öğretmenleridir denebilir

Bir diğer araştırmada BT öğretmenlerinin farklı birçok sorumluluklarından bazıları şu şekildedir: Bilişim teknolojileri dersinin oyun dersi olduğu algısını değiştirmek, Çalıştığı okulun web siteleri yapmak ve güncellemek, Okulda mesai saati dışında da bilgisayar bakım ve onarımlarını yapmak, İdari işleri yapmak, Diğer alan öğretmenlerinin, ders aralarında veya bilişim teknolojileri dersine girerek yapılmasını istedikleri işleri yapmak,

Bu bulgulardan hareketle Okulla ilgili bir sosyal etkinlik veya önemli günler için sunular ve gösteriler hazırlamak ve gerçekleştirmek, Bilişim teknolojileri dersinin seçmeli olması ve notunun olmaması sebebiyle öğrencilerin derse ilgisizliği ve BT öğretmenlerinin öğrencileri dersin önemini anlatmak. Bu bulgulardan hareketle BT öğretmenlerinin üniversitede aldıkları eğitimin meslek hayatlarında çok sınırlı bir bölümünü kullanabildikleri söylenebilir.

Yapılan araştırmalardan da anlaşıldığı gibi Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri mesleklerinde birçok sorunla karşılaşmaktadırlar. Bu sorunlar onların mesleki çabalarının azalmasına ve dolayısıyla performanslarının düşmesine yol açmaktadır.

FATİH Projesine Göre BT Öğretmeni Kimdir ve BT Öğretmenlerinden Beklentiler Nelerdir? FATİH Projesi Nedir? Kamuoyuna Kasım 2010’da duyurulan ve Milli Eğitim Bakanlığı ile Ulaştırma Bakanlığı’nın işbirliği içinde yürüttüğü, Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) isimli proje ile eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve okullarımızdaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla Bilişim Teknolojileri araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde daha fazla duyu organına hitap edilecek şekilde, derslerde etkin kullanımı için; okulöncesi, ilköğretim ile ortaöğretim düzeyindeki tüm okullarımızın 570.000 dersliğine dizüstü bilgisayar, LCD Panel Etkileşimli Tahta ve internet ağ altyapısı sağlanacaktır.

Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesinin temel amacını sınıf ortamında öğretmen rehberliğinde BT donanımları ve İnternet bağlantısının yanı sıra dersleri destekleyici elektronik içeriklerin de yardımıyla öğrencilerin eğitim– öğretim sürecine etkin katılımını gerçekleştirmek şeklinde belirtmektedir. Ayrıca FATİH projesi ile eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve okullardaki teknolojik altyapının iyileştirilerek, bilişim teknolojileri araçlarının en verimli şekilde kullanımının sağlanması hedeflenmektedir.

FATİH Projesine Göre BT Öğretmeni Öğrenme-öğretme süreçlerinde, FATİH Projesi’nin sağladığı donanımı kullanacak olan öğretmenlerin temel düzeyde bilişim teknolojileri yatkınlığına sahip olup olmadıklarının sorgulanmasının gerekli olduğu ileri sürülebilir. Eğer eksikler varsa projenin uygulama aşamasında aksaklıkların çıkması olasıdır. Bu nedenle eksikliklerin giderilebilmesi için öğretmenlere yönelik hizmet-içi kurslar düzenlenebilir. BT öğretmenleri FATİH Projesinin “derslerde BT kullanımı için öğretmenlere hizmet-içi eğitim” bileşenin uygulayıcılarıdır.

E-içeriklerin hazırlanması ve derslerde kullanımında Ayrıca projeyle sağlanan donanımın etkili kullanımı için yazılımsal alt yapının da düşünülmesi gerekmektedir. BT’nin eğitim-öğretimde kullanımını verimli kılacak “e-içeriklerin hazırlanması ve yönetilmesi” konusu önemlidir. E-içeriklerin hazırlanması ve derslerde kullanımında BT öğretmenlerinin diğer öğretmenlere rehberlik etmesi olumlu sonuçları beraberinde getirebilir.

Bu durumlardan hareketle FATİH projesine göre BT öğretmeni; teknolojinin ve içeriklerin eğitim-öğretim sürecinde kullanılmasında yol gösteren ve destekleyen bir rehber, bir yardımcı, gerek öğretmenlere hizmet-içi eğitimlerle gerekse öğrencilere bilişim teknolojileri dersiyle bilişim teknolojileri okuryazarlığı kazandıran eğitmendir. Her şeyden önce FATİH projesinin sürdürülebilir olması için BT öğretmenlerinin öneminin farkına varılması ve potansiyellerinin kullanılması gerekmektedir.

SONUÇLAR VE ÖNERİLER

Sonuçlar ve Öneriler(1) Bu çalışmada, BT öğretmenlerinin; görev alanlarının ne olduğu, görev alanlarının ve rollerinin gerek yöneticiler gerek diğer öğretmenler gerekse veliler tarafından nasıl algılandığı ve BT öğretmenlerinin karşı karşıya kaldıkları farklı türdeki beklentilerin neler olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır.

Sonuçlar ve Öneriler(2) En temel sonuç olarak BT öğretmenlerinin MEB tarafından belirlenen tanımlanan çerçevenin dışında okul yöneticileri, öğretmenler, memurlar, veliler ve öğrenciler tarafından gelen isteklere göre çok farklı görevleri yerine getirdiği söylenebilir. BT öğretmen adaylarının üniversitede, meslek hayatında karşılaşacakları sorunlar hakkında bilgilenmesi için uygulamalı derslere ağırlık verilebilir.

Sonuçlar ve Öneriler(3) Yapılan araştırmalar sonucunda BT öğretmenlerinin okullarda gerek yöneticiler gerekse diğer branş öğretmenlerinin çoğunluğu tarafından “teknik eleman” olarak nitelendirildiği saptanmıştır. BT öğretmenlerine biçilen bu rolün yerine getirilmesi için “okullarda BT öğretmenine yardımcı olacak birer teknik eleman olması” önerisi üzerinde durulabilir.

Sonuçlar ve Öneriler(4) FATİH Projesi ile eğitim-öğretim süreçlerinde başarının sağlanması ve BT’nin eğitimle bütünleştirilmesinde sağlam bir altyapı inşa edilmesinde en önemli yapıtaşları BT öğretmenleridir. Ancak FATİH projesi ile BT öğretmenlerini görev alanlarından anlamamız gereken sadece donanım ve yazılım eğitimleri olarak algılanmamalıdır. BT öğretmenlerimizin eğitsel yazılım tasarlama, geliştirme ve değerlendirme gibi öğretim teknolojileri alanlarındaki bilgilerinden yararlanabilmek için diğer öğretmenlere hizmet-içi eğitimler vermeleri desteklenmelidir.

Teşekkürler.. Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinden beklentiler ve bu öğretmenlerin okuldaki rolleri: FATİH projesi ışığında bir analiz. 29. Ulusal Bilişim Kurultayı (Bilişim’2012), 21-23 Kasım 2012, JW Marriott Hotel, Ankara. Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Expectations from IT teachers and their roles in schools: An analysis in the light of FATIH project (in Turkish). 29th National Informatics Convention, (Bilisim’2012), November 21-23, 2012, JW Marriott Hotel, Ankara.