PROJE SINIFI
Bu projeyi; -Türkiye’de iş ve meslek bilgisini edinmeden işbaşı yapanları, -mesleğini sevmeden işe başlayıp iş işten geçtikten sonra bu iş bana göre değilmiş diyenleri, -Eğitim sisteminden dolayı yıllardır işbaşında oldukları halde alanlarında uzman olmaları gereken zamanda olamayan, en verimli zamanlarında daha yeni işi kavramaya çalışan bu sebeple toplumsal verimliliği düşüren insanları düşünerek hazırladım.
Sonra neden diye sordum kendi kendime Sonra neden diye sordum kendi kendime.Neden bizim ülkemizde alanlarında uzman genç mühendisler bilimsel buluşlara imza atmasın,neden alanlarında uzman genç doktorlar hastalarıyla yeterince ilgilenmesin, neden işçiler işbaşı yapar yapmaz mesai bitimini bekler olsun,neden dersten soğumuş isteksiz öğrencilerimiz olsun…
Neden mi? Bu durumu birçok nedenle açıklamak gerekirse, Öğrenciler alan meslek bilgilerini geç öğrenerek beyinlerini ve zamanlarını gereksiz bilgilerle doldurarak en verimli , enerjik çağlarını tüketiyorlar. Tanımadan aceleyle veya çevre etkisiyle karar verilmiş alan seçimleri , daha sonrasında ergenlikle birlikte kişinin kimlik bulma döneminde mesleki kimliğini de bulmasını sağlayarak bu alan bana göre değilmişe dönüşüyor.
Öğrencilerimize hep teorik bilgiler veriyor pratikte uygulayacakları bilgiler vermeyerek onları hayata hazırlamaya çalışıyoruz.Sonucunda da öğrencilerimiz kendi deneyimleriyle kendilerini keşfetmelerini sağlayacak ortamlar bulamıyorlar. Yanlış alanlar seçerek kendilerini gerçekleştiremiyorlar.
Üniversitede öğrenilen teorik bilgiler mezuniyetle işbaşına geçtiklerinde kişilerin ben bunları öğrenmedim diyerek işe başlar başlamaz umutsuzluğa, motivasyon azalmasına, mesleki bilgilerin baştan alınarak iş ortamında öğrenilmesine neden oluyor.Oysaki bizlerin bu bilgileri ve uygulamaları akademik kurumlarda çoktan öğrenmiş olmamız ve en verimli enerjik dönemlerimizi iş başında göstermeye başlamamız gerekirdi.
Sonuç olarak bu gibi sorunlar bu projeyi hazırlamamın nedenlerinden bazıları peki bizler bu olumsuz sonuçları ortadan kaldırmak için ne yapabiliriz? Proje sınıfı uygulaması.
PROJE SINIFI UYGULAMASI HEDEF VE AMACI NEDİR? Projenin Temel hedefi alanında uzman, mesleğini seven, mesleğe başladığında mesleki yeterliliği olan bireylerin yer aldığı bir toplum oluşturma. Amacım daha bilinçli ,sorgulayan, toplumsal sorunlara duyarlı ,donanımlı,gelecekle ilgili mesleki hedefini belirlemiş öğrenciler yetiştirmek.
PROJE SINIFI UYGULAMASI Proje sınıfı uygulama planım öğrencilere verdiğim performans görev uygulaması sırasında gelişti.Sınıfta yaptığımız uygulama sonrası ürünlerin okulumuzdaki boş bir sınıfa taşınması sonucu tüm 5,6,7 ve 8.sınıf performans görevleri ve öğrencilerimin araştırma ödevleri ile donanmış sosyal bilgiler sınıfına dönüştü.Bu sınıf ardından benim ve öğrencilerimin çalışmalarına kaynaklık ederek boş zamanlarımızda ve derslerimizde de kullandığımız sosyal bilimler proje sınıfı oldu.
Benim asıl hedeflediğim ve bu projeyle uygulamak istediğim her dersten 5,6,7 ve 8.sınıfların kullanımı için Sosyal Bilgiler,Fen ve Teknoloji,Matematik,Türkçe,Yabancı Diller proje sınıfı oluşturmak.Bu uygulama haftada 1 ders saati ile de sınırlı olmayıp öğrencinin okulda olduğu projesini geliştirmek istediği,kaynaklardan yararlanmak istediği her zaman kullanabileceği bir proje sınıfı olmalıdır.
Bu proje sınıfındaki uygulama şöyle gelişecektir: Öğrenciler dönem başında hangi proje sınıfını seçeceği belirler. Proje sınıfını öğrenci her dönem isteği ve yeteneği doğrultusunda değiştirebilir. Öğrencilere dönem başında o ders alanına giren tüm bilimler ve meslek alanları tanıtılır. Bu meslek gruplarından kişiler dönem içinde yerinde ziyaret edilir.İş ortamları gözlemlenir ve öğrenciler merak ettikleri mesleklerin gözlemlerini rapor haline getirir. Öğrenciler dönem başında oluşturulmuş proje listesinden proje seçimi yaparak araştırmaya projesini geliştirmeye bu sırada da seçtiği proje alanıyla ilgili gelişmeye başlar. Proje seçimi zorunludur.Öğrenci seçtiği proje sınıfında 1 dönem kalmak zorundadır.Yaptığı proje sınıfı seçiminin yanlış olduğunu daha sonra düşünürse bir sonraki dönem proje sınıfını değiştirebilir.
Öğretmen burada sorgulamayı başlatan rehber konumdadır Öğretmen burada sorgulamayı başlatan rehber konumdadır.Öğrenci projesini bitirdiğini düşündüğünde proje sonuç raporundan yola çıkılarak yeni bir sorgulama başlatmalıdır. Öğrencinin ilgisini,yeteneğini ve yeterliliğini keşfederek her dönem sonunda her öğrenci için rapor oluşturmalı okul rehberlik birimiyle ve öğrenci danışmanıyla paylaşılmalıdır. Öğrenciler her hazırladığı ürünü proje sınıfında sergilemeli ve bu projeler diğer projelere kaynaklık etmelidir.
ÖZETLE Projenin temeli proje tabanlı sınıf uygulamasına ve bu sınıfın materyallerinin öğrenciler tarafından hazırlanan proje örnekleriyle donatılması yoluyla zenginleştirilmesine bağlı.Sene başından itibaren öğrenciler tarafından yapılan performans, proje ve konu araştırma çalışmaları Sosyal Bilgiler proje sınıfında sergilenerek sonraki araştırmalara kaynaklık edecek öğrencilerin araştırmalarına yön verecektir. Öğrenciler bu ortamda çalışmalarını sürdürürken(bireysel yada grup çalışması) öğretmen olarak öğrencilere sadece gözlem yaparak gerekli yerlerde sorularla çalışmalarına yön vererek, konuları sorgulamalarını sağlayacağız.
Bu proje ile asıl amacım öğrencilerin mesleki alanları tanımadan ilgi ve yeteneklerini fark etmeden, çevrelerinden duydukları bilgiler yada istekler doğrultusunda meslek seçimlerinin önüne geçmektir. Alanlarında uzman ,bilinçli, mesleğini seven kişiler olmalarını sağlamaktır. Projenin hedefinde orta okulda öğrencilerin alanlaşmalarını sağlamak yer almaktadır. Proje sınıf uygulaması ile sene başında her branştan belirlenen projelerle öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda seçimleri ile gelişmelerini sağlamak yer alır.Böylece öğrencilerimiz ileriki yıllarda edinecekleri mesleklerde yeterlilik kazanacakları becerilere proje sınıfı uygulaması ile ulaşmış olacaklardır.
Proje Sınıfımız
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ EMİNE KAHRAMAN